Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 5363
Kom over denne interessante videoen på youtube og leste i kommentarfeltet at det faktisk virker. Har ikke prøvd det selv og bruker heller ikke rusmidler.

Men har lest her inne at mange sliter med disse bivirkningene spessielt når de avslutter rusbruk eller medisiner.

Høres latterlig ut men en såpe i enden av sengen under dynen gjør visst underverker. Viss du sliter med restless legs eller kramper og prøver dette vært spennede om du kan skrive om det her.

https://www.youtube.com/watch?v=EQKd...yPointSurvival
Jeg slet lenge med det, helt siden har var lite barn. Begynte Å ta store doser magnesium nå det siste halve året og det hjalp for meg
Anonym bruker
"Trygg Gigant"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det det må være placebo. Og er jo enkelt og lage noe forskning på det.
Anonym bruker
"Varsom Skrubbe"
Sitat av Mokkasinen Vis innlegg
Jeg slet lenge med det, helt siden har var lite barn. Begynte Å ta store doser magnesium nå det siste halve året og det hjalp for meg
Vis hele sitatet...
Jeg er sterkt plaget av RLS, og har prøvd nær sagt alle triks i boka. Plager meg så mye, at jeg har fått suicidale tanker.

Kan jeg spørre hvor store doser magnesium du bruker? Jeg tar 700 mg på ettermiddagen, men er usikker på hvor stor effekten er.
Uvaksinert 👍
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg er sterkt plaget av RLS, og har prøvd nær sagt alle triks i boka. Plager meg så mye, at jeg har fått suicidale tanker.

Kan jeg spørre hvor store doser magnesium du bruker? Jeg tar 700 mg på ettermiddagen, men er usikker på hvor stor effekten er.
Vis hele sitatet...
Magnesium finnes i mange former. Du må prøve de forskjellige. Noen mener magnesium glycinate virker best mens noen sverger til magnesium malate mens andre vil ha magnesium citrate. Det er vel 5-6 forskjellige former. Noen virker for bedre søvn mens noen er oppkvikkende.
Anonym bruker
"Varsom Skrubbe"
Sitat av daffe Vis innlegg
Magnesium finnes i mange former. Du må prøve de forskjellige. Noen mener magnesium glycinate virker best mens noen sverger til magnesium malate mens andre vil ha magnesium citrate. Det er vel 5-6 forskjellige former. Noen virker for bedre søvn mens noen er oppkvikkende.
Vis hele sitatet...
Det var interessant. Jeg trodde magnesium var magnesium. Kjøper det som finnes i dagligvarebutikker.

Du har kanskje brukt magnesium for RLS selv?
Magnesium funka for meg også!
Det var interessant. Jeg trodde magnesium var magnesium. Kjøper det som finnes i dagligvarebutikker.

Vis hele sitatet...
Magnesium fra dagligvarebutikker er som regel magnesiumhydroksid hvis jeg ikke tar feil. Til en viss grad vil det, som daffe skriver være individuelt hvilke type magnesium som passer. I tillegg betyr selvfølgelig kvaliteten på produktet mye. Personlig finner jeg nettopp magnesiumhydroksid mest passende. Men jeg får nesten ingenting ut av det søppelet de selger på Kiwi. Dårlig kvalitet samt at magnesium har behov for vitamin b-6 for opptak i kroppen. De fleste skikkelige magnesiumtilskudd inneholder derfor dette.

Dra til en helsekost og kjøp deg magnesiumtilskudd av god kvalitet. Koster et par hundrelapper, men de 60 kronene du brukte på dagligvarebutikken har gått rett i dass.
Sist endret av Uten Agenda; 2. januar 2022 kl. 23:34.

Vis hele sitatet...
Vel, rent magnesium er et metall, akkurat som jern, kobber, bly osv. Det kan du ikke spise. Det du kjøper er et salt av magnesium, altså en kjemisk forbindelse hvor magnesium er et ion. Den typen jeg kjøper er MgOH, altså magnesiumhydroksyd. Da greier kroppen å få tak i magnesiumet. Siden det finnes mange typer salter, kaller vi det magnesium uten å bry oss om den andre delen av formelen. Det samme gjelder også for Kalsium-tabletter og mye annet. Bare kikk på innholdsbeskrivelsen.

Vis hele sitatet...
Hva tenker du på med store doser? Selv tar jeg 1050 mg (3 taqbletter) om dagen, og synes ikke det virker så mye.
Sist endret av ivar_oslo; 3. januar 2022 kl. 00:22. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Varsom Skrubbe"
Mye god informasjon om magnesium her. Må undersøke litt, og bestille noe bedre kvalitet enn det dagligvarekjedene selger.
Anonym bruker
"Begeistret Drage"
Flere bruker magnesium mot treg mage. Store doser bør unngåes om du ikke har umiddelbar tilgang til toalett. Dokø kan bli kritisk eller katastrofe.
Magnesium er vel det som har best dokumentert effekt. Det hjalp ihvertfall en god del når jeg slutta med benzo , og fikk sånn ekle kramper i hele kroppen.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Anonym bruker
"Varsom Skrubbe"
Vært plaget med mye RLS, og prøvd mye for å lette plagene.

Det som desidert hjelper meg mest, er å bruke en skumrulle (foam roller) på baksiden av leggene 3 ganger til dagen. Legger ene beinet over det andre, og ruller frem og tilbake 15 - 20 ganger. Veldig vondt de første gangene, men etter noen dager merket jeg stor forbedring. Se youtube på foam roller legs for eksempler.
Vært plaget med mye RLS, og prøvd mye for å lette plagene.

Det som desidert hjelper meg mest, er å bruke en skumrulle (foam roller) på baksiden av leggene 3 ganger til dagen. Legger ene beinet over det andre, og ruller frem og tilbake 15 - 20 ganger. Veldig vondt de første gangene, men etter noen dager merket jeg stor forbedring. Se youtube på foam roller legs for eksempler.
Vis hele sitatet...

Takk for tips, dette har jeg drømt om å nå fikk jeg ut fingeren. Prøvd å massere leggene selv, massasjepistol osv og jeg har lurt på sånn rulle.

Forløpig resultat så gir det mye bedre effekt enn mine tidligere forsøk på massasje.
Sist endret av Dough; 17. mars 2022 kl. 08:52. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Varsom Skrubbe"
Godt å høre at skumrulle virker for deg.

Jeg har også prøvd massering, infrarød varmebehandling, Medzock og utallige andre ting.
Godt å høre at skumrulle virker for deg.

Jeg har også prøvd massering, infrarød varmebehandling, Medzock og utallige andre ting.
Vis hele sitatet...
Men har du oppnådd å få massert leggene jevnlig over en tid du kan vurdere resultatet?

Jeg har lært meg teknikker på å massere meg selv og andre men akkurat leggmuskelen er ikke nødvendigivs den enkleste å behandle.

Massasje står jo høyt på lista over ikke-medikamentell behandling.
Anonym bruker
"Varsom Skrubbe"
Sitat av Dough Vis innlegg
Men har du oppnådd å få massert leggene jevnlig over en tid du kan vurdere resultatet?

Jeg har lært meg teknikker på å massere meg selv og andre men akkurat leggmuskelen er ikke nødvendigivs den enkleste å behandle.

Massasje står jo høyt på lista over ikke-medikamentell behandling.
Vis hele sitatet...
Kun massert legger på egenhånd. Brukt vekselvis oljer og tigerbalsam. Kan ikke si jeg har fått noe særlig nytte av det, selv etter daglig massasje i flere uker. For meg er skumrullen mye mer hjelpsom.

Får Sifrol på resept, og det virker godt, men bivirkningene er kjipe. RLS blir også verre etter en tids bruk. Opiater virker også godt, men også her er toleranseutvikling og bivirkninger et problem, så jeg ønsker minst mulig medikamentbruk.
Slet også mye med dette helt siden den jeg var liten. Begynte med store doser magnesium for ett år siden, og det kurerte meg og etter en god stund med daglig inntak.
Sist endret av Mokkasinen; 17. mars 2022 kl. 15:10.
Anonym bruker
"Varsom Skrubbe"
Slet også mye med dette helt siden den jeg var liten. Begynte med store doser magnesium for ett år siden, og det kurerte meg og etter en god stund med daglig inntak.
Vis hele sitatet...
Flott at du fant noe som hjalp deg.

Jeg tar 700mg magnesium hver dag. Hvor mye tar du?
Anonym bruker
"Umulig Gapeflyndre"
Jeg har hatt RLS i to år nå, sakte men sikkert med forverring. Når det er på sitt verste kjennes det også i armer, bryst og rygg, og er ikke begrenset til bare beina eller ved søvn, men verst ved sistnevnte. Det er helt for jævlig, to-fire timers søvn pr natt i to år nå går virkelig på helsa løs. Jeg har prøvd alt av medisiner uten effekt, tvert imot har mange av medisinene bivirkninger som forverrer RLS. Magnesium er det eneste jeg føler kan dempe de verste toppene, men langt ifra en kur.

Kan også legge til at jeg har MS, som noen leger mener er årsaken og noen leger mener bastant at det ikke har noe med MS å gjøre. Forskning fra utlandet sier det er fire ganger større kjangs for å utvikle RLS når man har MS, spesielt om man har utviklet plakk i ryggmargen, noe jeg har i tillegg til plakk på hjernen. Selv tror jeg det har alt med MS å gjøre, da både RLS og MS symptomer forverres alltid på likt. Og begge sykdommene oppsto rundt samme periode. RLS er der konstant kontra MS symptomer som til nå er attakkvis. Pr nå er min MS alene, bare barnemat i forhold til RLS. Kombinert når begge stormer som verst, er de ett helvette!

Vet ikke helt hva jeg vil med denne kommentaren, men føler med alle som sliter med RLS. Tror ikke jeg overlever to år til med dette, livsgnisten er kvalt for lenge siden. Det virker heller ikke som om legene bryr seg, eller forstår alvorligheten med RLS. Såpestykke i enden av sengen er også prøvd, med null effekt . Som sagt, jeg har prøvd alt.
Anonym bruker
"Varsom Skrubbe"
Huff, jeg føler sterkt med deg, og vet noe om hvilke følelser du har.

Min livsglede forlot meg for noen år siden. Hatt to forsøk med å slukke lyset for godt. Har hatt god jobb, og godt liv helt til kronisk migrene tappet meg sakte men sikkert for livsglede. Er ufør og har familie. Det eneste som får meg til å velge en dag til, er at jeg er far.

RLS kom gradvis til meg, sannsynligvis som bivirkning av medisiner. Hos meg sitter det i armer og bein store deler av dagen, men klart verre utover kvelden. Sukker og iskrem er klare forverringsfaktorer hos meg. Jeg merker bedring ved å gå en tur et par ganger til dagen, samt minimalt sukkerinntak og ikke spise etter klokken 18. I tillegg hjelper skumrulle godt.

Jeg ønsker deg alt godt, og håper du kan merke noe glede av og til.
Anonym bruker
"Begeistret Drage"
Ei jente sov nesten ikke pga nattkrampe i leggene, og hun sluttet i jobb og ble ufur. Hun fikk massasjestol og den og bananer gjorde at hun er blitt frisk nok til at hun er tilbake i jobb og jobber fire fulle dager per uke. Bruker stolen 1 til 2 ganger dagen. Og stort sett kan hun sove hele netter uten nattkrampe.
Flott at du fant noe som hjalp deg.

Jeg tar 700mg magnesium hver dag. Hvor mye tar du?
Vis hele sitatet...
2*300mg fra Gevita