Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 7089
Jeg har levd på 1200-1500 kr uka etter husleia er betalt i mange år. (Konkurs). Siden jeg aldri har sett en fag fremover baller alt på seg. Nå har jeg så tannverk at det verker i hele hodet og ned hele halsen. Jeg har grunnet sykdom tidligere hatt fri tannlege, men når jeg begynte på en rie som dette for 2-3 år siden var denne støtten tatt bort. Jeg fikk et prisoverslag på ca 40.000 kr for å fikse tennene. Det hadde jeg ikke råd til, og måtte derfor trekke tennene i stedet for å fikse dem. Var 9 eller 10 tenner, alle inne i munnen/ikke fortenner. Nå er det straks ved å eksplodere i de 3-4 tennene jeg har igjen inne i munnen, og kan ikke tekke dem. Da blir det mye mat jeg ikke klarer å tygge/spise.
I tillegg har synet mitt blitt markant dårligere. Fikk pris på nesten 9000 kr for nye briller for bort i mot 2 år siden, men det klarer jeg jo ikke. Bestilte 2 ganger fra Extra Optical til en mye rimeligere pris, men de brillene passer meg ikke. (Den progressive delen). I tillegg hadde de ikke briller med så store glass jeg vil ha. Orker ikke at glassene er så små at de kun dekker halvparten av synsfeltet, og at jeg ser hele innfatningen.
I tillegg har jeg store fysiske og praktiske problemer og er utrolig nær selvmord nå. Jeg har aldri fått den hjelpen jeg har etterspurt og trengt, og har egentlig gitt helt opp. Det som er nevnt her er bare toppen av isfjellet, men orker ikke utbrodere mer.
Så er det noen som har noe vettugt å komme med som kan hjelpe meg?
Om det er noe trøst så har jeg levd på kanskje halvparten av det du har, men det er etter boliglån og regninger.
Oppsøk lege.
Sist endret av NokErNok; 1. juni 2021 kl. 13:59.
Jeg synes du bør ta dette med nav. En gang var jeg skikkelig dårlig og ringte legevakta for noen tips, de ville sende meg dit via taxi eller ambulanse men sa jeg ikke kan betale noe, selv egenandeler. Fikk til svar at når det gjelder sånne greier så finnes det rettigheter og at det her kan man ordne med nav.

Men hvis du er suicidal, så blir liksom økonomien noe helt ved siden av. Si det til fastlegen din så får du opphold og behandling uansett. Men det krever at du ikke sminker på noe. Det kan ta litt tid før du får hjelp også dessverre, men litt smågjeld fra tannleger og denslags er ikke nok til at en bør dø for det...
Sist endret av Relevant; 1. juni 2021 kl. 14:02.
Jeg har hatt mye tannverk. Det er ikke artig. Intil du kan få ordnet at nav dekker tannlegebehandling for deg ( og du har rett på dette når du ikke kan betale dette selv) har jeg god erfaring med 1000mg paracet sammen med 800mg iibux. Det hjelper. Ja det er ganske mye ibux, men det må til. Det går bra med mindre du er svært tynn og har sævrt lav kroppsvekt. Spis litt før du tar dette. I det minste drikk noe biola eller kulturmelk. Og drikk mye vann de neste timene.
Snakk med noen som kan være med deg til nav. For det kan hende du kan trenge noen å snakke for deg. Du snakker jo her om at du ønsker å ta livet ditt.
Bor du i Kristiansund skal jeg selv bli med om du ønsker.
Problemet mitt er at jeg kommer ikke over terskelen der jeg klarer å si det jeg skal si. Har blokkeringer som gjør at jeg ikke klarer å få det ut.
Sitat av hemmelige24 Vis innlegg
Problemet mitt er at jeg kommer ikke over terskelen der jeg klarer å si det jeg skal si. Har blokkeringer som gjør at jeg ikke klarer å få det ut.
Vis hele sitatet...
Har du forsøkt å sende det som brev slik at en evt saksbehandler allerede er oppdatert når du kommer? Evt så kan du skrive brevet på forhånd å levere det når du kommer så kan de lese det når du er der.

Det er nok lett for meg å si, men du må bare få gjort det med en gang.
Det blir du nødt til å gjøre noe med. Finn styrke til å fortelle en lege alt sammen. Kanskje dette er et dumt forslag, men hva med at du for eksempel inntar litt alkohol i forkant av legebesøket? Det kan hjelpe på å få ut alt.
Sitat av hemmelige24 Vis innlegg
Problemet mitt er at jeg kommer ikke over terskelen der jeg klarer å si det jeg skal si. Har blokkeringer som gjør at jeg ikke klarer å få det ut.
Vis hele sitatet...
Ja. Akkurat. Du trenger noen der du bor å engasjere seg i din sak. Jeg har sett dette før. Har sett flere ganger folk som har vært så langt nede at de ikke en gang er i stand til å ta imot hjelp. Er så langt nede at de ikke ser håp.
Har du ikke noen som er oppegående slektninger eller noen som kan være med deg å få ting i gang?
Du skulle hatt en en ansvarsgruppe. Der legen din, kontakt fra nav, og andre folk som kan hjelpe deg møtes og snakker om hva som kan være best for deg og mulig å få til framover. Så avtales neste ansvarsgruppemøte og da er vi i gang.
Har du noen som kan være med på noe slik?
Det er mulig å ta kontakt med blå kors eller lokale kommunehelsetjeneste. Det finnes psykiatriske sykepleiere, sosionomer og ildsjeler ansatt på mye lavere nivå med mye lavere terskel for samtale og hjelp enn eksempelvis å ta ting via NAV og via lege. Ditt lokale dagsenter kan være behjelpelig. Du trenger ikke ha rus eller psykiatriproblemer for å få hjelp.
De kan hjelpe deg med å formulere deg eller formulere seg for deg, og hjelpe deg i kontakt med de riktige instansene samtidig som du får litt oppfølging raskt.

Min personlige erfaring er at jo "lavere" man går i systemet jo mer sympatiske er folk, jo raskere blir man sett og jo større sjanse er det for å få en kopp kaffe og litt prat og hjelp ASAP. Så kan du jobbe deg oppover der i fra.
Hvor i landet bor du sånn ca.? Hvis du kunne dele det.
Du kan søke om livsopphold/sosial stønad/nødhjelp hos Nav.
:-)
Sitat av Katt Vis innlegg
Det er mulig å ta kontakt med blå kors eller lokale kommunehelsetjeneste. Det finnes psykiatriske sykepleiere, sosionomer og ildsjeler ansatt på mye lavere nivå med mye lavere terskel for samtale og hjelp enn eksempelvis å ta ting via NAV og via lege. Ditt lokale dagsenter kan være behjelpelig. Du trenger ikke ha rus eller psykiatriproblemer for å få hjelp.
De kan hjelpe deg med å formulere deg eller formulere seg for deg, og hjelpe deg i kontakt med de riktige instansene samtidig som du får litt oppfølging raskt.

Min personlige erfaring er at jo "lavere" man går i systemet jo mer sympatiske er folk, jo raskere blir man sett og jo større sjanse er det for å få en kopp kaffe og litt prat og hjelp ASAP. Så kan du jobbe deg oppover der i fra.
Hvor i landet bor du sånn ca.? Hvis du kunne dele det.
Vis hele sitatet...
Dette støtter jeg i stor grad. Jeg har vært hos flere psykologer, men jeg har også snakket med lavterskeltilbud folk, og flere der har enormt mye erfaring og er muligens bedre enn mange psykologer!
Sitat av hemmelige24 Vis innlegg
Problemet mitt er at jeg kommer ikke over terskelen der jeg klarer å si det jeg skal si. Har blokkeringer som gjør at jeg ikke klarer å få det ut.
Vis hele sitatet...
Skriv det ned.
Gi det til fastlegen.
Ta imot den hjelpen som tilbys.
Veldig mye kan løses ved å gjøre denne lille store tingen

Det kan ta noe tid, men det vil bli bedre.
Sist endret av SkammeligNykter; 1. juni 2021 kl. 17:05.
Gjør litt research og finn ut hvor du kunne tenkt deg å legges inn. Pass på at det er minimum 4 mnd behandlingstid på det stedet du velger. Da har du automatisk rett til gratis tannlege og får gjort noe med psyken i samme slengen.
Sikkert lurt å få noe økonomisk rådgiving også. Man kan fint leve i luksus med 1000 kr med tanke på mat, snop, internett, spill + alkohol per uke. For folk som er studenter, som er ganske mange, er det ikke så unormalt
å leve på et slikt budsjett - noe de fleste burde klare, selv om en overspiser og spiser veldig ofte.

Er kanskje en positiv ting å miste alle tennene, slik at en kan få et pent smil. Det er ikke så uvanlig for folk som er ung å ha gebiss, ettersom det er ganske mange som er dårlig med tanke på å passe tennene - er en del som nettopp velger å trekke tennene når smilet blir for stygt.

Videre så kan fastlegen hjelpe deg ganske umiddelbart, hvis det forekommer umiddelbare behov, så det er ikke noe poeng å være redd for økonomi eller det med å overleve.
Sist endret av itori123; 1. juni 2021 kl. 23:38.
Råder deg til å prate med fastlegen din. Dette er ille. Skriv ned alt du ønsker å ta opp på forhånd. Synes uansett det er sterkt av deg å være åpen om det. Håper det ordner seg!
Sist endret av makkamysen; 1. juni 2021 kl. 23:45.
det høres ut som om du trenger hjelp på mange områder, men et tips fra meg: frelsesarmeen
der jeg bor har vi daglig mulighet til å stille opp for veldig lavterskeltilbud for arbeid, 130kr dagen, pluss man spiser gratis og omgås med sosiale og positive rusfri folk. her jeg bor er det også matutdeling annenhver uke med brød, middager osv. går ann å leve på det halvparten av måneden. i tillegg er det proppet med folk som bare vil hjelpe, har gode intensjoner og stiller opp med litt av hvert. anbefales på det sterkeste
Sitat av hemmelige24 Vis innlegg
Problemet mitt er at jeg kommer ikke over terskelen der jeg klarer å si det jeg skal si. Har blokkeringer som gjør at jeg ikke klarer å få det ut.
Vis hele sitatet...
Hva med å skrive det ned og vise frem papiret?
Det du har skrevet i denne tråden f.eks.