Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 3275
Jeg så for en tid her på forumet noen som la ut 'lcd for nybegynnere'... Finnes det no lignende for sopper? Eller ivertfall noe: Skader etter bruk av sopp, effekt, antall gram, etc..

Ikke samlet i en tråd, men du finner nok det meste hvis du søker.
Fase^'s Avatar
Trådstarter
Jeg spurte om det fantes f.eks 'sopp for nybegynnere'.. Jeg må beklage men jeg så ikke dette på forumet da jeg søkte.
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Her iallefall noe generell info om sopp.

Skrevet av apoteket

€€€ hallucinogene sopper €€€

Hva er det:
Det primære aktive stoffet i Psilocybe sopper er (overaskelse!): psilocybin og psilocin, og i en mindre utstrekning baeocystin og norbaeocystin. Innholdet av disse stoffene varierer fra art til art. Den primære forskjellen er at psilocin er ustabilt og brytes ned når soppene tørker, mens psilocybin varer mye lenger (en prøve tatt fra en 150 år gammel sopp viste seg å inneholde litt). Begge stoffene er like virksomme, siden et molekyl psilocybin brytes ned til ett molekyl psilocin. Psilocybin og psilocin er medlemmer av tryptamin familien. De ligner sterkt på neurotransmitteren serotonin. Hvordan disse stoffene virker, er etter hva jeg tror, fortsatt heller uklart. Primær effekten ser ut til å være blokkering av neurotransmitteren serotonin (5-hydroxytryptamin). Dette er iallefall teorien når det gjelder LSD-25 for øyeblikket og det gjelder sannsynligvis for psilocybin også. Disse substansene viser også noe kryss-toleranse. Som ethvert godt psykedelisk stoff så har psilocybin og psilocin lav giftighetsgrad. I dyreforsøk med mus har doser opptil 200mg pr kilo kroppsvekt (tilsv, menneske a 65kg=13 gram) blitt gitt intravenøst uten dødelige effekter. LD50 raten (hvor mye som trengs for å ta livet av 50% av forsøksdyrene) er blitt satt til 641, samenlign dette med 9637 for A-vitamin, 4816 for LSD, 199 for aspirin og 21 for nikotin. Forgiftning rent fysiskt, er dermed ikke et problem. Effekten av psilocybin kan økes gjennom å ta det sammen med en monoamin oxidase hemmer (eng:MAOI). Styrken blir sånn cirka fordoblet ifølge de fleste rapportene. De mest kjente MAOIene er harmin og harmalin fra planten Peganum Harmala (eng:Syrian Rue). Kombinasjon av MAO hemmere og tryptaminer er høyst usikkert, ikke bare er det en hel del stoffer du må sørge for at du ikke får i deg, slik at du unngår en alvorlig hypersensitivitets krise, men langtidsvirkningene er ennå ikke kartlagt. Hvis du vil lære mer så les tryptaminFAQen. Personlig synes jeg ikke det er verdt risikoen, hvis du plukker eller gror soppene, er det lett å få tak i nok til en dobbel dose.

Hallusinogene sopper har sannsynligvis eksistert like lenge som menneskeheten. Steinalderbilder av humanoider med soppformede hoder er blitt funnet i Sahara og sibirske shamaner brukte fluesopp når de besøkte åndeverdenen. Særlig i Sør Amerika har den historiske bruken av hallusinogene sopper vært godt dokumentert. Bruken av psilocybin sopper var vanlig i sør-Amerika helt til spanjolene kom dit. Den katolske kirke likte dårlig slike hedenske skikker og forbød all bruk av soppene. Bruken foregikk i det skjulte i flere århundrer, helt opp til vår tid. Det var ikke før på 1900 tallet at kunnskapen om "gudenes legeme" igjen ble kjent for verden. Hos Aztekerne (1400-1521) var også bruken av andre hallusinogene stoffer som tlapatl, mixitl korn og peyote godt utbreddt. Bruk av peyote begynte i nord-Mexico, hvor det allt hadde vært i bruk siden 300 F.K. "Sopp steiner" hvor figurer sittende under sopper er avbildet, er også blitt funnet. Disse dateres enda lenger tilbake og er fra 1000-500 F.K. Formålet med disse er ikke kjent, men disse steinene kan ha blitt brukt i religøse sammenhenger. Aztekerne hadde også egne guder for entheogenene, "Xochipilli" eller "blomster prinsen". Var den gudommelige beskytter av "den blomstrete drømmen" som aztekerne kallte den rituelle hallusinatoriske transen.Ved begynnelsen til det 20 århundre ble interessen for psykoaktive sopper vekket. Man fant blant annet ut at sopp seremonier fortsatt ble holdt i sør-Amerika. Et tiår etter annen verdenskrig, etter lang tids søken, kom den mykologiskt intereserte R.Gordon Wasson til den lille landsbyen Huatla de Jimenez, hvor Wasson og hans venn Allan Richardson deltok i en seremoni som bestod blant annet av inntak av psilocybin sopper. Wasson ble så imponert av hva han opplevde at han noen år senere skrev en artikkel om de mystiske soppene og deres bruk i det amerikanske tidsskriftet "life magasine".Informasjonen om soppene begynte å spre seg. Psilocybin og psilocin ble oppdaget og deres analoger ble syntesert. Eksperimentasjon med soppene og de syntetiske stoffene begynte og magiske sopper ble snart en del av den psykedeliske bevegelsen på 60 tallet.

Virkninger:
* Halusinasjoner
* Sterkere opplevelse av syn og hørsel
* Endret virkelighetsoppfatning
* Ting snakker til deg
* Man kan tilsynelatende kommunisere med ting
* Redusert tidsfølelse (kort tid kan virke som en evighet)

Rusen av Psilocybin er preget av hallusinasjoer og endret virkelighetsoppfatning. Stoffet kan gi opplevelse av reiser til åndeverdenen, visjoner, fantastiske mentale hallusinasjoner. Det er en direkte ISDN linje til moder jord, en tilgivende og forsiktig substans. Du hører planeten synge og åndene snakker til deg. Det er et produkt av naturen, frigjort fra handlingene til menn og kvinner som vandrer rundt på denne jord. Kroppen din, frakoplet kretsen, hvor du noen ganger kan glemme at du engang eksisterer. Seks timer-- ikke for lenge, ikke for kort. Perfekt. Du burde merke deg at som alle andre velkjente hallusinogener kan psilocybin utløse psykotiske episoder og avsløre eller øke tidligere mentale forstyrrelser. Hvis du er stresset eller deprimert, ikke ta sopp. Hvis du lider av schizofreni, så må du ihvertfall IKKE ta sopp.

Bivirkninger:
* Uhyggelige og skrenmmende hallusinasjoner
* Skremmende tankevirksomhet
* Fullstendig tap av virkelighetsoppfatning
* Angst

Den sterke annerledes-følelse og de endrede sanseinntrykk som kan oppstå av hallusinoge sopp, gjør at reaksjonene kan bli ubehagelige hvis ikke forhondsreglene er tatt. Badtrip er heldigvis ganske uvanlig, men det kan forekomme med angst, uro, panikk og underlig atferd, og farlig atferd.

Slangnavn:
Fleinsopp, magic mushrooms, shrooms, psilocybe cubensis, cyanescens, liberty caps..

Priser og Dosering:
Prisene ligger på ca. 200 Kr. for sopp til en tripp.

Psilocybe Semilanceata - 0.5 til 1.5 gram tørket sopp eller ca. 30 til 70 sopper
Psilocybe Cubensis - 2 til 5 gram tørket sopp.
Panaoelus Cyanescens - 0.5 til 1.5 gram tørket sopp.
Vis hele sitatet...
Nei, jeg tror ikke det finnes noen slik tråd, men det meste av informasjon (dosering, tilberedning, hvor man kan kjøpe, effekt, o.l.) ligger spredt rundt i forskjellige tråder.
Hvis du er skikkelig informasjons-hungrig kan du dessuten sjekke Erowid Psilocybin Mushroom Vault, der finner du nok det meste du leter etter.
Fase^: lcd? Du mente LSD ikke sant?

Det er masse tråder med soppinfo. Mye av det samme i trådene da. Fy f... så ustrukturerte og dårlige til å søke vi er!
Vi poster jo tråder om det samme hele tiden slik at all informasjonen blir spredd istedenfor å samles på et sted.
Fase^'s Avatar
Trådstarter
mente nok lsd.. Sorry for feilen.
Fase^'s Avatar
Trådstarter
tar det lang tid før man får soppen fra esp f.eks? Burde den ikke være fersk?

edit: står jo på sia.. *slå meg selv*
Sist endret av Fase^; 16. april 2004 kl. 17:27.
Hvorfor bestille,skal du trippe nå med en gang?
Hvis du venter til høsten kan du plukke selv,er mange flotte plasser i Harstad.

du kan alltids sjekke ut www.norshroom.org
Fase^'s Avatar
Trådstarter
Det var jeg ikke klar over.. At man kunne plukke selv i skauen.. Takk før tipset.

edit: hvor kan man plukke da?
Sist endret av Fase^; 16. april 2004 kl. 18:06.
Fleinsopp liker seg i gress og kløver. Jorder, sletter og golfbaner er fine steder.
Uffda...så var det lokale stedsnavn.
Gi meg en 5 måneder så kommer jeg nok på hva det var stedene heter.
King of Spooning
Acidous's Avatar
Opprinnelig postet av Fase^
Det var jeg ikke klar over.. At man kunne plukke selv i skauen.. Takk før tipset.
Vis hele sitatet...
Har du ikke sett filmen "Svidd Neger"?
Der er jo han neger'n ute i skauen og plukker fleinsopp

Jævlig bra når han spiser den, og når han senere lurer det i kjeften på gamlingen...

En smule offtopic, men ja ja...
Acidous: Super offtopic!: Jeg har sett Svidd Neger og jeg kan ikke huske at noen blir lurt til å spise sopp i filmen. Sikker på at du husker riktig?

Dette er ikke for å være en pertentlig dust, men jeg så filmen i edru tilstand og synes det ville være rart jeg skulle ha glemt det.
seriøst , ikke spis norsk sopp, det er alt for ustabilt, mye bedre å spise mexicans eller noen andre typer , men ikke norsk.

det finnes jo plasse i norge en kan bestille orntlige varer i fra da .

papa
ikke spis norsk sopp ?! eru sprø? flein er jo en av de bedre soppene. drar du til christiania f.eks. fåru solgt flein som varmt hvetebrød.

kan vel være litt uberegnelig kanskje i og med at det varierer med hvor de plukkes, men hvis man er forsikig og starter lavt skulle det ikke være no særlig værre enn annen sopp.. ville dog vært veldig forsiktig om jeg skulle spise flein første gangen jeg testa sopp. da kan mexicans være bedre..
Fase^'s Avatar
Trådstarter
Opprinnelig postet av felix_poker
Acidous: Super offtopic!: Jeg har sett Svidd Neger og jeg kan ikke huske at noen blir lurt til å spise sopp i filmen. Sikker på at du husker riktig?

Dette er ikke for å være en pertentlig dust, men jeg så filmen i edru tilstand og synes det ville være rart jeg skulle ha glemt det.
Vis hele sitatet...
Han husker riktig.. Han lurte nok soppen i kjæften på gamlingen.. Fettbra film forresten. "den va go å ha på" glemmer jeg aldri.. da han tok på seg kjolen.. Jaja. Offtopic.
dette er den desidert dummeste tråden jeg har sett på dette forumet. *le høylytt*

admin! stopp dette nå.
For kiloen med noesk flein får du kiloen med god gall i bytte
Det som er med den norske er at, en sopp kan inneholde like mye virkestoff som ti..dvs spiser du 10 soppp med ti ganger "effekt" tipper du....

Kan ikke alle shroomere holde seg på et eller kansje mindre en 4? nybegynnere? går du inn på de andre foruma finner du ut at nesten samtlige ikke har prøvd sopp før..dvs nybegynnere!