Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 3733
jeg og en kompis tenkte vi skulle teste 96, men har ingen anelse om hvordan man lager det, eller hva man trenger for og lage det.
er det noen som vil dele dette med oss? hadde vært fint om noen hadde noen erfaringer med 96 og dele også...

peace out
Etanol fordamper ved 70-80 grader (husker ikke helt nøyaktig, men det spiller liten rolle), mens vann fordamper ved 100 grader. Hvis du koker en blanding av etanol og vann, vil etanolen kondenseres (damp->væske) først, og den kan skilles fra vannet. Jeg har ikke gjort det, så jeg har ingen erfaringer, verken med produksjon eller bruk.
Å skille det med å koke det kan være litt scary da i og med at alkoholen er ganske lett antennelig. Når man skal lage 96% må man ha et skikkelig brenneapparat. Er ikke noe man kan lage helt enkelt hjemme desverre. Det billigeste (og enkleste for den del) er å kjøpe det. Jeg vil på ingen måte anbefale det though, da det er svært helseskadelig. Er ikke mye hokus-pokus med det heller egentlig. Det er bare jævlig sterk sprit! :-)
Trådstarter
hei fizzz


hvordan kan det antennes igjennom koking? er du sikker? det kommer jo ingen flammer eller gnister da...

hvordan helseskadelig er det?
Alkohol er ganske lett antennelig, det er riktig, så jeg ville ikke varmet den på en kokeplate eller gassbrenner, men i noe som har en litt lavere temperatur. "TENNTEMPERATUR,: 422"
Et datablad finnes her
Jeg tror likevel det er bedre å kjøpe det. Sprit som ikke kan drikkes (tilsatt brekningsmiddel) kjøpes lett på vinmonopolet, mens "drikkbar" sprit får du sikkert lettest andre steder.

Det er helseskadelig ved hud/øyekontakt (irriterende), dessuten er det selvfølgelig skadelig å drikke det. (kan føre til store skader og i verste fall død)
Sist endret av Mates; 13. april 2004 kl. 14:10.
Master debater
Dekilaz's Avatar
Det er sterk sprit, og det i seg selv er helseskadelig. I tillegg vil det dannes fuselalkoholer som heller ikke er spesielt bra for helsa.

For å få et brukbart resultat bør du også ha et ordentlig destilleringsapparat.

Viser ellers til http://www.freakforum.nu/forum/showt...ht=hjemmebrent
Trådstarter
okå..men trodde 96 var ulovelig å selge på polet jeg, siden det regnes som et narkotisk stoff. men uanz syns jeg det er best og lage det selv...

må 96 gjære?
Her var det litt tull og tøys. Sprit tilsatt brekningsmiddel kan ikke kjøpes på polet, men i jernvarehandelen. Rødsprit er etanol tilsatt brekningsmiddel. Den sterkeste spriten som selges på polet er 60-65%.

Jeg anbefaler ikke å drikke 96% rent. Slimhinnene tørker inn, og det er direkte farlig.

Dessuten er dette tatt opp før.
leste et sted at sprit over 60% går under narkoloven
Det stemmer det, blir du f.eks tatt for smugling av sprit med en % med 60 eller mer blir du tatt for narkotika smugling. Det er noe å tenke på det.
Er da vel ikke så farlig å drikke 96%? har gjort det mange ganger jeg :P

Bor du på landet så skal jeg vedde en tusenlapp på at vist du bare går å hører med "bølla" i området så har du lett
0.5 liter med hjemmebrent 96%
for rundt en 100ings. Slik er det iallefall her og alle andre bonde plasser jeg kjender til :P
Ville ikke brent det selv vist jeg var deg om du ikke har serlig peiling på hvordan du gjør det,
Trådstarter
har desverre nulle peil, det er derfor jeg har spurt dere. jeg bor sentralt i oslo, så "bølla" fins nok ikke her. men det er sikkert andre som kan skaffe meg.

men det hadde liksom vært fett å kunne mekke selv..
Opprinnelig postet av Tangaalf
Er da vel ikke så farlig å drikke 96%? har gjort det mange ganger jeg :P

så har du lett
0.5 liter med hjemmebrent 96%
for rundt en 100ings.
Vis hele sitatet...
leste du ikke hva de andre hadde skrevet, SLIMHINNENE TØRKER.
den prisen du ga for den spriten må være meget billig? der jeg handlet var det ca. 100 kr for 0.5litr 40%. (masse tall)
0.5l med 96% går raskt ned en lørdagskveld.
og det er vel plenti med bygder rundt oslo (?).
ja, her var det mye tull gitt ;p

Er ikke bygutt jeg heller, så litt info skal dere jo alltids få.
I tillegg til det elukS sa, så ville jeg kastet oppi gammel frukt og eventuelt noen bokser tørkede erter. Det er nemlig sånn at gjæren må ha noe å "gjære" på, og frukt setter gjerne en liten syrlig og god smak på miksen i tillegg til å heve prosenten på "satsen" noen hakk. Kjenner flere som bruker gammel vin i satsen. Dette er en fin-fin metode å dra nytte av gammel alkohol på.
(Drue sprit f.eks er laget fra sats som har gjæret på druer)

Har selv brent brennvin flere ganger, og ved en anledning fikk jeg og en kompis til 95%. (Dette kan du måle med en alkoholmåler som du får kjøpt hos jernvareforretninger).

Noen ting du bør vokte deg for:
1. Ikke stress med satsen. La den stå på et varm gulv (baderommet) men ÅPEN "pustende" topp. Dette er viktig for at gassene skal slippe ut av satsen, og for at det i det hele tatt kan gjære opp sterk prosent. Vet at det er mulig å få kjøpt slike S-formede topper som man benytter når man lager vin. Disse har man litt vann ned i, noe som slipper gasser ut, men hindrer at gasser og dritt faller ned i satsen. La satsen stå leeenge før du prøver å brenne brennvin av den, hvis ikke så er ikke satsen klar nok, og du vil ikke få så bra resultat. Jeg ville latt satsen stå å puttre i ca 2 uker før jeg ville gjøre noe mer med den.

2. Brennvin fordamper ved 78-79 grader. Ikke brenn på for høy temperatur. Det er farlig, da gassene kan bli så kraftige at hele dritten går i luften. Har hørt om flere personer som har brent brennvin i kjelleren med apparat og kokeplate, og fått så kraftig eksplosjon at grunnmuren i huset har flyttet seg. Det er ikke digg.

3. Ved brenning er også avkjøling kritisk (rennende vann inn i toppen av brenneapparatet direkte fra kran). For lite avkjøling er farlig. Dersom du lurer på hvorfor, les punkt nr. 2.

Brenningen er ikke gjort unna på en komma svisj. Brennvinet vil fordampe opp i kokeapparatet, avkjøles på toppen og renne ned en liten slange og ned i en beholder (flaske, norgesglass). Det vil ikke fosse, men dryppe ned. Derfor tar det som oftest noen timer å brenne ut brennvinet fra en 10-15 liter sats.

Dersom du følger disse rådene, overlever du og huset ditt =)

Lykke til
robz hold deg unna sprit som er laget av metanol.. det er ikke lurt aa drikke
70-80 kroner halv literen er vanlig pris for halv literen, 100 er stivt synes jeg..
har i allefall hoert at 96% er veldig vannskelig aa lage, at prosenten paa den spriten du kjoeper av "lokale boellen" ligger paa rundt 85-90%..
litt offtopic, har heimkok veldig mye kalorier i seg?
Opprinnelig postet av madbertha
0.5l med 96% går raskt ned en lørdagskveld.
og det er vel plenti med bygder rundt oslo (?).
Vis hele sitatet...
men så kommer det jo fort opp igjen også. Ser ikke poenget med 96 % jeg, blir full nok av 40 %!
hva skulle du si felix_poker??
Bare sånn at det er sagt: Det at 96% (og annen sprit over 60%) går under narkotikaloven vil ikke si at det gir noe mer narkotisk effekt enn "vanlig alkohol", altså sprit under 60%, øl, vin eller rusbrus.
åja... det var det ja...!
bra sagt... : O )
enig alex