Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1457
Jeg har bilen min i fellesgarasje og ønske å overvåke den med et spionkamera inne i bilen som ikke bruker så mye strøm at batteriet tappes selv om det går flere dager uten at jeg bruker bilen og batteriet lades på nytt.

Er det noen her som vet om noen slike kamera eller om det finnes egne diskusjonforum på nettet som vedrører dette emnet?
Sitat av lorentz Vis innlegg
Jeg har bilen min i fellesgarasje og ønske å overvåke den med et spionkamera inne i bilen som ikke bruker så mye strøm at batteriet tappes selv om det går flere dager uten at jeg bruker bilen og batteriet lades på nytt.

Er det noen her som vet om noen slike kamera eller om det finnes egne diskusjonforum på nettet som vedrører dette emnet?
Vis hele sitatet...
Aner ikke med egne bilkameraer, men du får jo løse spycams som varer i evigheter. Er det ikke noe sted du kan gjemme et slikt i bilen?
Spørsmålet om du faktisk filmer et lovbrudd eller noe, så kan du vel neppe bruke det til noe uansett. Man har plikt til å informere om opptak av andre. Så hvorfor ønsker du kamera i fellesgarasjen? Vil det ikke være enklere å ta det med borettslaget?
Sitat av StellaWild Vis innlegg
Spørsmålet om du faktisk filmer et lovbrudd eller noe, så kan du vel neppe bruke det til noe uansett. Man har plikt til å informere om opptak av andre. Så hvorfor ønsker du kamera i fellesgarasjen? Vil det ikke være enklere å ta det med borettslaget?
Vis hele sitatet...
stemmer ikke, man kan bli dømt selv om opptaket er gjort ulovlig

Sitat av Sterol91 Vis innlegg
stemmer ikke, man kan bli dømt selv om opptaket er gjort ulovlig
Vis hele sitatet...
men ts skriver spion kamera, det pga størrelsen*?
Sist endret av Sterol91; 10. mai 2019 kl. 12:24. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av StellaWild Vis innlegg
Spørsmålet om du faktisk filmer et lovbrudd eller noe, så kan du vel neppe bruke det til noe uansett. Man har plikt til å informere om opptak av andre. Så hvorfor ønsker du kamera i fellesgarasjen? Vil det ikke være enklere å ta det med borettslaget?
Vis hele sitatet...
Hva snakker du om? Om han får bekreftet et lovbrudd, så vil han jo med kameraet være 100% sikker på hvem vedkommende er.(Så sant det er synlig nok på videoen)

Hva han velger å gjøre videre i saken, aner jo ikke vi? Går du bare utifra at alle løper til Lensmann Bjarnebetjent med filmen?
Sitat av mrknowalot Vis innlegg
Hva snakker du om? Om han får bekreftet et lovbrudd, så vil han jo med kameraet være 100% sikker på hvem vedkommende er.(Så sant det er synlig nok på videoen)

Hva han velger å gjøre videre i saken, aner jo ikke vi? Går du bare utifra at alle løper til Lensmann Bjarnebetjent med filmen?
Vis hele sitatet...
Det jeg mener er at han kommer garantert til å filme andre med det kameraet i en felles garasje der folk har bilene sine.
Jeg har et dashbord kamera kjøpt på ebay som både går på strøm fra sigarettuttaket og innebygget batteri.
Når bilen står parkert så er det bevegelse sensor som gjør at det kun filmer ved bevegelse.

Jeg vil anta at de fleste dashbord kamera har lignende funksjon.

Sitat av StellaWild Vis innlegg
Det jeg mener er at han kommer garantert til å filme andre med det kameraet i en felles garasje der folk har bilene sine.
Vis hele sitatet...
Det kommer jo helt ann på hvor kamera peker, om kamera reagerer på støt/vibrasjoner, bevegelse eller spiller inn kontinuerlig.
Det er null problem å filme deler av bilen uten at det blir filmet uvedkommende.

Det er jo også normalt at slike type opptak overskrives, slik at kamera feks lagrer de siste 20 klippene og spiller over det eldste, så dersom det ikke har skjedd noe med bilen behøver ikke TS en gang å se på eller slette opptakene.
Sist endret av random105675; 11. mai 2019 kl. 10:06. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trådstarter
De fleste dashbordkamera har også parkeringsfunksjon som filmer forbipasserende og det er visstnok ikke ulovlig. Spørsmålet mitt var om det finnes kamera med såpass lav strømkonsum at man kan ha det stående på Motion activated record i dagevis uten at det tapper batteriet. Det bør da ikke bruke mer enn noen få hundre milliamp.
Sist endret av lorentz; 12. mai 2019 kl. 07:51.
Sitat av lorentz Vis innlegg
De fleste dashbordkamera har også parkeringsfunksjon som filmer forbipasserende og det er visstnok ikke ulovlig.
Vis hele sitatet...
Å selge og kjøpe de kameraene er ikke ulovlig, men å videoovervåke områder du ikke eier selv (annen privat eiendom og offentlig område) er absolutt ulovlig med mindre du sier ifra til Datatilsynet (som en slags søknad du får godkjent frem til de evt. sier noe annet). Det står ingenting i lovverket som utelukker kameraet bare fordi det står inni en bil og ser ut på offentlig område eller annen persons privat eiendom.
Nykter rusavhengige
PapaMarathon's Avatar
Du kan jo kjøpe batteripakker. Litium batterier som du skjuler i en list eller i et rør/ventilasjon f eks.

Se på spyshop. No

Det er nok noen av de mest seriøse i Norge og de har god service.

Kanskje ringe de på mandag og fortelle behovene dine. De har nok ganske god oversikt over reglene også om du vil vite hva reglene er. Kan jo hende du kan gjøre det på en lovlig måte om kameraet er inne i bilen din