Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  51 4674
Fikk dette spørsmålet nylig. Hva ville dere gjort?
Ringt banken for å spørre hvorfor jeg plutselig har 1m på konto.
kjøpt meg noen fete høretelefoner kanskje til 3-4 tusen. Utenom det så ville jeg kjørt samme stilen.
Jeg arvet ca 1 mill og ett hus fra min far. Det er skamflaut. Etter ett år var millionen vekke og jeg solgte huset og kjøpte meg inn i ett borettslag. Jeg skylder på alle pillene JEG hev i meg...

Nå hører jeg ofte fra kjære mormor; ååh du kunne hverrt gledsfri nå. Mens jeg helst aldri vil tenke på det igjen.
Bitcoin...
Sitat av Naturgrønn Vis innlegg
Jeg arvet ca 1 mill og ett hus fra min far. Det er skamflaut. Etter ett år var millionen vekke og jeg solgte huset og kjøpte meg inn i ett borettslag. Jeg skylder på alle pillene JEG hev i meg...

Nå hører jeg ofte fra kjære mormor; ååh du kunne hverrt gledsfri nå. Mens jeg helst aldri vil tenke på det igjen.
Vis hele sitatet...
Av nysgjerrighet, hva brukte du alle pengen på om jeg tør spørre? Du spiste ikke piller for 1mill på ett år vell

Btw.. For å svare litt mer seriøst på spørsmålet enn jeg gjorde i mitt forrige innlegg: Jeg tror jeg hadde lagt pengene i bolig, sånn at pengene hadde vokst med tiden.
Sist endret av Alge; 25. april 2019 kl. 06:31. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg hadde tatt med vennegjengen ut på middag, og gjort det samme med familien, for så å fylle opp BSU for i år, sette 20-30k på brukskonto og resten på høyrente sparekonto.
Bitcoin.. kanskje en av de store Norvegia.
Sist endret av Gladixi; 25. april 2019 kl. 08:52.
Spørs jo veldig på om de var legit mine eller en feil overføring.

Om feiloverføring hadde jeg tatt ut alt kontant.
---------
Om det var legit mine fra lotto feks, så hadde jeg betalt gjeld.
Ikke så veldig spennende men hadde betalt hele mill’en på huslånet. Så har en det Alge nevnte, måtte jo forhørt meg hvorfor jeg plutselig hadde en mill på konto helt ut av det blå før en gjør noe som helst.
Kjøpt en dugandes havseiler og seilt rundt jorda
Betalt ned resten av gjelden, kjøpt meg en ny bil og dratt på roadtrip i europa. Ville dratt innom så mange motorsports parker som mulig på denne turen. Utover det, spare det som er igjen på en konto jeg ikke kommer inn på med det første.
Hatt 1m mindre i huslån
Lagt de sammen med noen sparepenger og kjøpt en liten utleiebolig til.
Investert 1/4 i kryptovaluta samt aksjer, resten hadde jeg satt inn i fond.
Jeg fikk inn 2mill på konto for en stund siden, jeg investerte i salgs objekter
Tatt taxi flyplassen
Hadde kvitta meg med naboen neida fra spøk til alvor, hadde betalt resten av huslånet og brukt de siste 500k på investeringer.
Spart 80% på konto, lekt investor med 10% og satt de resterende 10 på brukskonto. Skal ikke bruke denne tråden til å sutre men fy flate så mye stress penger har endt opp med å bli. Må vi alle oppleve økonomisk nirvana en dag kjære medfreaks
Luksusreise til 50-60k med dama , sikkert kjøpt alt tøy jeg har lyst på men ikke no unødvendig, så investert og spart resten
Sist endret av celtseus; 25. april 2019 kl. 22:48.
spart dem til en regnværsdag
Betalt gjeld. Jeg eier klærne jeg går i og har 700 000 i gjeld, så kunne vært godt å blitt kvitt det. Satser på eurojackpot i morgen.
1 mill ville ikke endret hverdagen på noen som helst måte for meg. 1 million er så lite at jeg ikke engang ville blitt gjeldsfri. Så med 1 mill rekende inn på konto hadde jeg bare betalt ned på gjeld og ikke gjort noen verdens ting ekstraordinært. Eller ok da, kanskje hadde jeg kjøpt noen kvalitetsboxershorts også hadde jeg betalt 998.000 ned på lånet.
Nei si det.. Kjøpt meg ny PC kanskje. Ellers har jeg vel stort sett det jeg trenger så hadde vel blitt satt på sparing.
Lotto millionærer er ikke som andre millionærer, som de sier. Jeg hadde donert en del til dyrevelferd. En liten flis hadde gått med til og oppgradere klesskapet kanskje for 350 kroner toppen (hadde jeg ikke gjort det hadde dama gått fra meg.... Med halve potten sikkert og.. Jeg skylder alltid på dårlig råd som hindrer meg og oppgradere klesskapet fra 2005 og det provoserer dama). Jeg er heldigvis gjeldfri da jeg sliter med sterk økonomisk angst så har aldri tillat meg selv å påta meg gjeld, og resten til egenandel til huskjøp
Sist endret av Mokkasinen; 26. april 2019 kl. 03:01. Grunn: Edit
Premisset for tråden er så trangt at det ikke engang er verdt en 5 minutters dagdrøm. 1 mill endrer ikke mye for folk med gjeld.
Men om vi snakker 50 mill om vi nå først skal tillate oss å sitte på en rosa sky en stakket stund så blir det jo rom for gøyale utspill.

Med 50 mill ekstra på konto hadde jeg aldri jobbet for andre. Andre skulle jobbet for meg!

-20% skulle gått rett i et fcuk you fond og kun brukes ved behov. Tenk på alle ganger en har vært nødt til å bite tennene sammen og godt idioti og tullinger pga av økonomi. Et fcuk you fond gjør at en aldri mer trenger ta dritt fra noen.

-10% på "finne meg sjæl" reise utenlands til forskjellige land og kulturer. Med fult fokus på egenutvikling, egen nytelse i alle former, nye innspill og ideer.

-20% til investering med moderat risiko. Kanskje en miks av indeksfond og en liten portefølje feks av enkeltaksjer med historisk høye aksjeutbytter, feks statlige selskaper.

-15% til investeringer med høyere risiko, inkludert aksjer i selskaper oljefondet ikke kan investere i.

5% til nulling av gjeld og løpende utgifter (forsikringer, kommunale avgifter, skatt etc) her hjemme mens jeg reiser utenlands og finner meg sjæl.

Siste 10% til veldedige formål. Ville mest sannsynlig fordelt veldedighetspengene på flere verdige mottakere. Fremtidig overskudd ville jeg også gitt 10% til veldedighet.

Hadde ikke gitt en krone til venner, bekjente eller familie. Ikke så mye som en signatur på et lån skulle jeg stilt opp med. For de klarer seg jo nå så de ville nok klart seg uansett.
Sist endret av random67489; 26. april 2019 kl. 05:57.
bygd 10 ferie leiligheter i spania og fått gjort om pengene til en passive cashflow
Random: Hvorfor setter du av så mye på 'finne deg sjæl'? Og hva skal du gjøre med de siste fem millionene som ikke inngår i budsjettet?
Hadde kjøpt en masse horer, øl og kokain for 200 tusen også brukt resterende på boliglån. En vakker dag vinner jeg i skrapelodd
Gjort om boliglånet til boligkreditt+500k til gode. I tillegg ville jeg brukt endel på å oppgradere møbler/hvitevarer/PC/hobbyer i min bolig. Så ville jeg brukt resten(~100k) på en heftig ferie med damen.
En mill er ca det jeg trenger for å nå egenkapital til å kjøpe leilighet i den prisklassen jeg er ute etter. Så hadde nok gjort det! Pluss en tur til Kambodsja og et par fine sko.
En baguett med drikke på Gardemoen
Investere alt i aksjer og fond. Indeks og teknologi fond. Og aksjer i firmaer som betaler utbytte f.eks. Storebrand.
Pengene som jeg hadde tjent på på dette ville jeg så investert videre helt til man en dag har nok til å kun leve av dette uten å ha fast jobb.
En million?!?!? Jeg hadde reist jorda rundt i luftballong, kjøpt en sjokoladefabrikk, flyttet inn i en enorm villa som samtidig var et hoppeslott, og åpnet et hvilehjem for pensjonerte sirkushester!

Nei sorry, hadde nok gått i huslånet altså. Hadde ikke blitt kvitt det en gang. Hæsjtægg voksenlivet.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Random: Hvorfor setter du av så mye på 'finne deg sjæl'? Og hva skal du gjøre med de siste fem millionene som ikke inngår i budsjettet?
Vis hele sitatet...

Hehe ja du veit skal en virkelig finne seg sjæl så kan det bli en lang reise og det kan ta tid. Så best å sette av nok med gærninger slik at en ikke må vende tom hjem før tiden, uten å ha kommet i mål. Vi snakker nok år heller enn måneder for denne reisen, og med høyt fokus på egen nytelse kan en ikke budsjettere smått.

Glemte vist å få med at 20% skulle gått til EK og oppstart av virksomhet etter endt "finne meg sjæl" reise.
Sist endret av random67489; 28. april 2019 kl. 02:51.
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Sitat av random67489 Vis innlegg
Hehe ja du veit skal en virkelig finne seg sjæl så kan det bli en lang reise og det kan ta tid. Så best å sette av nok med gærninger slik at en ikke må vende tom hjem før tiden, uten å ha kommet i mål. Vi snakker nok år heller enn måneder for denne reisen, og med høyt fokus på egen nytelse kan en ikke budsjettere smått.

Glemte vist å få med at 20% skulle gått til EK og oppstart av virksomhet etter endt "finne meg sjæl" reise.
Vis hele sitatet...
Må ikke glemme skatter og avgifter heller da, vett! Staten skal (må) ha sitt
Sist endret av m0b; 28. april 2019 kl. 04:30.
Sitat av eraser Vis innlegg
Hadde kjøpt en masse horer, øl og kokain for 200 tusen også brukt resterende på boliglån. En vakker dag vinner jeg i skrapelodd
Vis hele sitatet...
Investert 200 000 altså, og sølt vekk resten
Skrapelodd, eksisterer de fortsatt altså?

Hadde ikke orket å sløse en eneste krone på noe som ved max flaks betaler ut 1 million. Fordi 1 mill endrer ingenting.

Men er en så enkel mann at det hender seg at jeg leverer en kupong vikinglotto el den eurogreia hos i kassa på coop'n om det er stor nok pott. Det er jo sånn sett billig underholdning om det er en jackpot.

Sitat av m0b Vis innlegg
Må ikke glemme skatter og avgifter heller da, vett! Staten skal (må) ha sitt
Vis hele sitatet...
Tror jeg tok høyde for det med 5% el noe slikt. Investeringene skattes jo ikke før evt. tap el gevinst realiseres vel?
Sist endret av random67489; 28. april 2019 kl. 12:20. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av random67489 Vis innlegg
Fordi 1 mill endrer ingenting.
Vis hele sitatet...
Hæh!?
Tok kanskje litt i, jeg ville jo fått lavere avdrag el kortere nedbetalingstid, det er korrekt men ikke noe mer. 1 mill er ikke særlig stor sum for folk med boliggjeld, studielån etc. Dermed blir 1 fattig million i premie en for lav gulrot til at jeg hadde orket å kaste vekk en femtilapp på muligheten til å vinne den millionen. Og oddsen er sikkert 1:5 mill el mer. Bedre da å spare den femtilappen.
Sitat av random67489 Vis innlegg
Tok kanskje litt i, jeg ville jo fått lavere avdrag el kortere nedbetalingstid, det er korrekt men ikke noe mer. 1 mill er ikke særlig stor sum for folk med boliggjeld, studielån etc. Dermed blir 1 fattig million i premie en for lav gulrot til at jeg hadde orket å kaste vekk en femtilapp på muligheten til å vinne den millionen. Og oddsen er sikkert 1:5 mill el mer. Bedre da å spare den femtilappen.
Vis hele sitatet...
Selvsagt er pengespill tåpelig. Det gjelder alle former, også de med høyere gevinst. Mebn nå var premisset at millionen hadde tikka inn på konto.

En million er kanskje ikke en sum som kullkaster livet komplett, men for noen som er i etableringsfasen kan fort en million ekstra i egenkapital legge ganske sterke føringer for hvor og når de etablerer seg. Det er et valg som har enorme konsekvenser for hvordan livet blir.
Ja helt klart, for folk som ikke er etablert med egen bolig vil det kunne inngangen til egen bolig og litt av hvert. For de som alt har boliggjeld hadde vel de fleste sett tallene på kontoen også overført summen til lånet også ble det ikke mer spenning ut av det. Hvor spennende 1 mill er kommer vel litt an på hvor i livet man er?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av random67489 Vis innlegg
Ja helt klart, for folk som ikke er etablert med egen bolig vil det kunne inngangen til egen bolig og litt av hvert. For de som alt har boliggjeld hadde vel de fleste sett tallene på kontoen også overført summen til lånet også ble det ikke mer spenning ut av det. Hvor spennende 1 mill er kommer vel litt an på hvor i livet man er?
Vis hele sitatet...
1M er fort 10 års avbetaling realistisk sett. Det gjer at du kan oppgradere frå treroms til enebolig ti år tidlegare. Det gjer at du slepp å bekymre deg for om bilen passerer EU-kontroll eller ikkje.

1M hadde ikkje endra kvardagen til folk, men det hadde gitt dei aller fleste eit langt større økonomisk handlingsrom.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
1M er fort 10 års avbetaling realistisk sett. Det gjer at du kan oppgradere frå treroms til enebolig ti år tidlegare. Det gjer at du slepp å bekymre deg for om bilen passerer EU-kontroll eller ikkje.

1M hadde ikkje endra kvardagen til folk, men det hadde gitt dei aller fleste eit langt større økonomisk handlingsrom.
Vis hele sitatet...
Folk flest er vel ikke så viktig her?
Når TS spør "hva ville DU gjort?" så er det vel helt greit å si at det ikke hadde gjort store forskjellen?
Sitat av vidarlo Vis innlegg
1M er fort 10 års avbetaling realistisk sett. Det gjer at du kan oppgradere frå treroms til enebolig ti år tidlegare. Det gjer at du slepp å bekymre deg for om bilen passerer EU-kontroll eller ikkje.

1M hadde ikkje endra kvardagen til folk, men det hadde gitt dei aller fleste eit langt større økonomisk handlingsrom.
Vis hele sitatet...
Tja 1 million som står på brukskonto forsvinner nok svært mye raskere enn folk kanskje ville trodd uten at de egentlig er brukt på noe spesielt eller har gitt deg masse nyttige ting. Framfor å risikere å sløse vekk en million hadde den gått til nedbetaling av gjeld og ferdig med det.

Resultatet av den ekstra innbetalingen kan jo være litt mer disponibel inntekt hver måned, eller å redusere nedbetalingstiden. Men igjen, for meg er ikke 1 million spesielt spennende, og jeg ville ikke brukt de pengene på noe spennende. Ikke på ferietur, bil eller gadgets. Kun betalt gjeld og ferdig snakka.

Nå har jeg jo ikke 1 mill ekstra på konto, så dette er jo ikke en reell problemstilling jeg må forholde meg til. Men skulle det skje så ville jeg valgt å være snus-fornuftig.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av random67489 Vis innlegg
Resultatet av den ekstra innbetalingen kan jo være litt mer disponibel inntekt hver måned, eller å redusere nedbetalingstiden. Men igjen, for meg er ikke 1 million spesielt spennende, og jeg ville ikke brukt de pengene på noe spennende. Ikke på ferietur, bil eller gadgets. Kun betalt gjeld og ferdig snakka.
Vis hele sitatet...
Jo, men konsekvensane av det er relativt omfattande. Antar vi 30 års nedbetalingstid tilsvarer ein million ca. 3000,- i månaden. I tillegg vil jo ein million utgjere tre tusen i måneden med 3% rente, så i realiteten snakker du fort om nær det dobbelte i effekt per månad. 5-6000 ekstra i månaden er fort ei dobling av den fritt disponible inntekta for mange. Det fører fort til at du kan bytte ut ei uke på ei strand i Spania med to uker på et godt hotell i Los Angeles om du har lyst.

For min del ville ein million i cash gjort at eg fekk ca. 10-15k meir disponibelt i månaden. No har eg i utgangspunktet relativt grei økonomi, men eg hadde merka det.

Sitat av Neptunia Vis innlegg
Folk flest er vel ikke så viktig her?
Når TS spør "hva ville DU gjort?" så er det vel helt greit å si at det ikke hadde gjort store forskjellen?
Vis hele sitatet...
Utvilsomt, men vel så interessant er tankegangen bak det.
Sist endret av vidarlo; 28. april 2019 kl. 14:27. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av random67489 Vis innlegg
Tja 1 million som står på brukskonto forsvinner nok svært mye raskere enn folk kanskje ville trodd uten at de egentlig er brukt på noe spesielt eller har gitt deg masse nyttige ting.
Vis hele sitatet...
Kjenner en som fikk over en million i en oppreisning etter en sak, han hadde helt grei jobb innen IT som han sa opp etter utbetalingen.
Han begynte å sløse penger hit og dit, kjøpte helt ny bil, leide dyr leilighet, pc til 40k og levde en relativt dyr livsstil.
Det gikk fire år så måtte han gå på nav og han er nå for "syk" til å jobbe og klarer så vidt å betale husleia.

En mill er ikke så mye penger om man ser på det store bildet, for en ung person uten gjeld vil det så klart utgjøre en ganske stor forskjell, men har du hus og bil som du betaler på så kan de pengene gå ut av konto i en transaksjon.