Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 3560
Hei! Jeg tenker å ta opp p-matten fra vgs i fjor, og har sett litt på Sonans sine nettkurs. Er det noe her som har erfaring? Hjelper det, eller er det bortkasta tid og penger?
Jeg prøvde det for en stund siden. Følte det fungerte greit, men det kreves god selvdisiplin og en god innstilling!
Hvorfor skal du betale for det når det finnes så mye gratis på nett (Khan academy mfl)?
Sonans sine nettkurs krever enormt med selvdisiplin. Og om man har så mye selvdisiplin så kan man sikkert ta eksamen som privatist og kun betale eksamensavgiften. Spesielt gjelder dette alle lesefag. En må gjennom pensum uansett for å bestå - hvorfor ikke ta det på egenhånd og spare penger?

Om en vet at en ikke henger med i matte/fysikk/kjemi og har tungt for disse fagene så kan nok Sonans være verdt kronene. Men husk at selv om du får noe veiledning så vil det fortsatt kreve mye større innsats å ta fagene på denne måten.

Kanskje du kan sjekke opp hva som finnes lokalt? AOF og liknende har mye kurs og ofte er det mulig å ta videregående fag gjennom disse. Da får du tradisjonell klasseromsundervisning samt individuell veiledning. Kursavgiftene er ofte adskillig lavere enn hos Sonans.
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Sonans sine nettkurs krever enormt med selvdisiplin. Og om man har så mye selvdisiplin så kan man sikkert ta eksamen som privatist og kun betale eksamensavgiften. Spesielt gjelder dette alle lesefag. En må gjennom pensum uansett for å bestå - hvorfor ikke ta det på egenhånd og spare penger?

Om en vet at en ikke henger med i matte/fysikk/kjemi og har tungt for disse fagene så kan nok Sonans være verdt kronene. Men husk at selv om du får noe veiledning så vil det fortsatt kreve mye større innsats å ta fagene på denne måten.

Kanskje du kan sjekke opp hva som finnes lokalt? AOF og liknende har mye kurs og ofte er det mulig å ta videregående fag gjennom disse. Da får du tradisjonell klasseromsundervisning samt individuell veiledning. Kursavgiftene er ofte adskillig lavere enn hos Sonans.
Vis hele sitatet...
Jeg har vært gjennom privatisteksamen før, da gikk det kjempebra så disiplinen er inne. Grunnen til at jeg ikke tar matten alene, er rett og slett fordi jeg lider av dyskalkuli, jeg klarer med andre ord ikke matte uansett hvor mye jeg prøver. Jeg MÅ ha noen som kan forklare og vise praksise eksempler som gjør at jeg skal få det til. Jeg bor i en liten by, så det finnes ingen lokale tilbud for studiespesialiserende, kun de som har strøket på yrkesfaglig. Ingenting for meg med andre ord.
Takk for utfyllende svar!
I din situasjon med dyskalkuli så trenger du helt sikkert mye tilrettelegging og individuell oppfølging. Jeg ville kontakt videregående skole alt nå før sommerferien, forklart dem din situasjon og sjekket mulighetene for å hospitere i matten neste skoleår. Dvs at du ikke får standpunkt men kun eksamensresultatet. Mtp din diagnose så kan det jo være at du kan få hjelp økonomisk til å følge undervisningen - om du feks må søke permisjon i jobb for å kunne følge undervisningen. Eller kanskje fylkeskommunen kan sørge for at du får et eget opplegg i matten. Feks undervisning en kveld i uken sammen med lærer.

Er usikker på hvilke rettigheter som følger en dyskalkuli diagnose, og for å være helt ærlig så hadde jeg aldri hørt om det før du nå nevnte det. Sjekk evt. om nav kan dekke kostnader for privatundervisning. Er helt sikkert lærere som ønsker ekstrainntekter og tar på seg kveldsundervisning.

At du er motivert til å jobbe igjennom dette er jo kjempebra. Ikke la deg stoppe og forsøk å få hjelp av alle som evt. kan bidra til at du finner en løsning på dette. Snakk evt. med skolen og nav om dere kan løse dette i fellesskap.


Lykke til 2+3<10
Sist endret av frtoretang; 8. juni 2015 kl. 21:16.