Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 736

Kode

mysql_query("UPDATE contact SET read = '$tekst' WHERE id = $id") or die(mysql_error());
You have an error in your SQL syntax; check the manual that corresponds to your MySQL server version for the right syntax to use near 'read = 'read' WHERE id = 1' at line 1



Noen som skjønner hva som er galt?
Kan ha noe å gjøre med at READ er et reservert ord. Jeg gjetter, riktignok.
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
legg queries i en streng og print ut til skjerm eller bruk en debugger for å se hva som faktisk blir sendt som parameter mysql_query()
Ah, takk Produck!
Ja, altså det er meget mulig jeg tar feil, men tror du har feil i tegnsettingen når du skriver den variablen. Skal det ikke stå


Kode

mysql_query("UPDATE contact SET read = ".$tekst." WHERE id = ".$id."") or die(mysql_error());
Det har å gjøre med når du skal skrive en variabel på den måten, da må du "gå ut" av koden, men kan meget godt være jeg har bommet her
Sitat av Spock Vis innlegg
Ja, altså det er meget mulig jeg tar feil, men tror du har feil i tegnsettingen når du skriver den variablen. Skal det ikke stå


Kode

mysql_query("UPDATE contact SET read = ".$tekst." WHERE id = ".$id."") or die(mysql_error());
Det har å gjøre med når du skal skrive en variabel på den måten, da må du "gå ut" av koden, men kan meget godt være jeg har bommet her
Vis hele sitatet...

Man kan fint bruke '$variabel' i en SQL-spørring.
Sitat av Spock Vis innlegg
Ja, altså det er meget mulig jeg tar feil, men tror du har feil i tegnsettingen når du skriver den variablen. Skal det ikke stå


Kode

mysql_query("UPDATE contact SET read = ".$tekst." WHERE id = ".$id."") or die(mysql_error());
Det har å gjøre med når du skal skrive en variabel på den måten, da må du "gå ut" av koden, men kan meget godt være jeg har bommet her
Vis hele sitatet...
I PHP kan man skrive variabler rett i "" strenger, men ikke i '' strenger.
Altså

Kode

<?php
$var = "Jannis";
print "Jeg heter $var.\n";
print 'Jeg heter $var.\n';
print "Jeg heter {$var}.\n";
print 'Jeg heter {$var}.\n';
?>
Gir

Kode

Jeg heter Jannis.
Jeg heter $var.\nJeg heter Jannis.
Jeg heter {$var}.\n
Altså, i doble gåseøyne (") kan du bruke variabler og \n, men i enkle tødler (') kan du ikke bruke de. Det er fint hvis du faktisk skal bruke $ i en setning, eller \ i en setning.

Kode

<?php print 'Det koster $10'; ?>
Okey, beklager min feiltagelse. Takk for at dere rettet meg, nå gir det mening.