Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 1475
Hei, holder på og lage en nettside som jeg kun vill at skal være tilgjengelig fra norge.

tenker da at jeg trenger et php script (ikke nødvendig php) som kan sperre ute om en IP adresse ikke er fra norge.

Noen som har en grei løsning på dette?
Trådstarter
Finner faktisk ikke noe forstålig via det søket.

har også prøv og søke på norsk før jeg laget posten.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Jeg bruker personlig pfsense som routerløsning, denne har en integrert funksjon som nullrouter alle requests fra de landene jeg ønsker.
Mao countryblock allerede på routernivå.
1. Finn en tjeneste som gir deg land utifra ip-adresse, de mest nøyaktige må du nok betale for men det finnes gratisalternativer som sannsynligvis er gode nok. http://www.ipligence.com/ var første treff fra google
2. bruk f.eks $ip=$_SERVER['REMOTE_ADDR']; for å finne ip-adressen brukeren kommer fra
3. sjekk ip mot tjenesten i pkt 1
4. server innhold utifra resultat i pkt 3

easy peasy
Hva med Norske brukere som er i utlandet? Eller Norske brukere som har en ISP som er registrert som utenlandsk? Eller hva med utlendinger i Norge?
Enig med nomore her. Lag heller en innloggingsprosedyre med spørsmål om norge (på norsk) så er det temmelig sikkert at utenlandske medborgere ikke forstår spørsmålet.
Meh. Han skriver at han ønsker en side som skal være tilgjengelig fra Norge. Ingen grunn til å dra inn spørsmålet om utlendinger i Norge, eller utenlandske ISP-er. Man kommer seg rundt slike sperrer ved å bruke en norsk proxy uansett. Gjør som moridin skrev.
Grunnen til at eg stiller spørsmålet(som oppfattes som kritisk?) er at lokalisering av brukeren via IP adresse er til tider unøyaktig og ofte veldig missvisende.

Ønsker TS kun at nordmenn kommer inn? Vel, da blir nordmenn i utlandet sperret ute, mens utlendinger i Norge kan komme inn. Eller ønsker TS å blokkere trafikk i fra utlandet? Vel, da risikerer TS å stenge ute en del brukere i Norge som har en ISP som er registrert utenlandsk.

Skal man oppnå en større nøyaktighet så må man betale for en tilgang til en tjeneste som tilby geolokasering av brukere. Men, det er dyrt og ikke 100%.
Det er helt korrekt. Rent praktisk fungerer egentlig sperring- og tilgangsmodifikatorer vha IP-adresse svært dårlig. Grunnen til at jeg nevnte det var at jeg ville svare trådstarter; fordi det er et system tilsvarende det moridin nevnte som er det han i bunn og grunn spurte om.

Skal man imidlertid diskutere god praksis, og og kvalitative måter å håndtere det på, blir saken en annen. Uansett hvordan man velger å gjøre det, så er feilmarginen ganske høy, og man kan fint lure systemet. Ønsker han, slik han spesifiserte i første posten, kan han gjøre som forslagene over sier
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Det er jo greit å komme frem til om geo-blocking er et kritisk punkt her. Hvorfor vil du ha den kun tilgjengelig i Norge?
Trådstarter
må jo finnes noen enklere måter?
Bla tv2.no, Sf-anythime osv kommer du ikke inn på om du er i utlandet. (utenfor norden)

Jeg snakker om og blockere ute personer fra utlandet.. utlenginger i norge er jo i Norge og da skal dem ha tilgang.

hele poenget med blockingen er at det ikke skal være like enkelt og komme inn på siden om du bruker en proxy eks.