Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  28 8612

Hei,
dette er da en kort anmeldelse av mediastreameren/nettverksspilleren Syvio X9.


Emballasjen:


Først, hva er en mediastreamer?

Jo, en mediastreamer er en boks som du kobler til TV'en for å vise mediafiler, film, bilde, lyd, etc. Vitsen med dette er for å slippe å ha PC stående koblet til TV'en, men likevel få tilgang til alle filene dine vha. en liten boks med fjernkontroll.

Spesifikasjoner

Video containers: Mp4;mov;avi;iso;asf;wmv;flv;mkv;rm;rmvb;ts/m2ts/mts/tp/trp
;dat;mpg;mpeg;vob
Video codecs: DIVX 3/4/5/6; Motion JPEG; MPEG-1/2;MPEG-4 SP/ASP(XviD); MPEG-4 AVC (H.264); H.163; VC-1; WMV9; RV8;RV9
Audio containers: Mp3; Wma.asf; Wav; Flac; Ra,rm,rmvb;Ogg;Mka;Aac,m4a,mp4;
Audio codes: Dolby Digital; Dts; Wma.wam pro; Aac+ver1/2; Vorbis; Flac; Mpeg-1 Layer 3; Lpcm; Dolby TrueHD; DTS-Master Audio
Photo formats: JPEG;BMP;PNG;GIF;TIFF
Subtitle formats: Srt;Sub;Smi;Idx;Ssa;ass
UI Language: English,French,Deutsch,Chinese,Spanish,tranditional Chinese,Dutch,ltalian,Pyccknn
Text Encoding Languae: Unicode (UTF8),Chinese,tranditional Chinese,Western,Turkish,Central Europe,Greek, Cyrillic, Hebrew,SE European
Interface

HDMI output X 1 : up to1080p
Composite** X 1 : up to 720p
Components Output X1 : up to 1080p
Stereo Analog Audio output X 1
Optical Digital Audio outputX 1
Coax Digital Audio outputX 1
Usb host X 1
Usb slave X 1
Sata X 1
Network(Lan) X 1 : Ethernet 10/100
Power: +12DC/3A
Operating Temperature: +5°C to +40°C (+36°F to +104°F)
Operating Humidity: 5% to 80% RH
Product size: L 310mm x W 174mm x H 47mm

Innhold:


Utseende:

Boksen har et fint utseende, svart og sølv med noen kunsterniske florale mønster på toppen.
Fjernkontrollen er ikke særlig pen men funker bra.

Menysystem:

Oversiktlig og greit menyssystem, tror ikke noen vil ha problemer med å finne fram i denne. Men det er et listesystem så det blir en del scrolling hvis du har mange filer.
Det er også ganske pent, svart med hvit skrift, og blå og glossy effekter.


Brukervennlighet:

Det er veldig lett å sette opp denne boksen, plugg i strøm, nettverkskabel og HDMI så er du egentlig i mål. For å koble til en PC/server på nettverket så er det bare å skrive inn brukernavn og passord, MERK: det er ikke mulig å ha spesialtegn i brukernavn og/eller passord (jeg fant iallefall ikke ut av det).
Bruksanvisningen er ganske god, alt står forklart med både tekst og bilde.
Altialt vil jeg tørre å påstå at nesten hvem som helst med et ørelite grann av teknisk innsikt vil klare å sette opp denne boksen.



Bildekvalitet:

Ved avspilling av videofiler med lav oppløsning merket jeg at bildet ble litt kornete, men med filer med høyrere oppløsning forsvinner dette problemet.

Pris:

Prisene på Syvio X9 ligger på rundt 1 100kr, jeg kjøpte min fra komplett.no for 1 211kr inkl. frakt.
Link til prisguide

Konklusjon:

Etter den korte tiden jeg har hatt med denne sålangt (timer), så vil jeg si at jeg er fornøyd. Den har levd opp til de forventningen jeg hadde, den er lett å bruke, rask, bra bilde og god lyd, den gjør det den skal uten problemer.

Så hvis du er på jakt etter en rimelig mediastreamer så vil jeg si at Syvio X9 er et verdig alternativ.


(testet på en Samsung LE40B535)
Dette er vel egentlig bare en popcorn hour som er reskinna?
Egentlig, samme bildeprosessor bl.a., derfor kjøpte jeg heller denne siden den var billigere og i essens veldig like.
Flott initiativ!
Hvordan behandler den .iso filer? Er det som om man skulle sett filmen fra DVD, klarer den å skippe kapitler f.eks? Er det mulig å få den til å spille .img filer også?
Sitat av LoOzR Vis innlegg
Flott initiativ!
Hvordan behandler den .iso filer? Er det som om man skulle sett filmen fra DVD, klarer den å skippe kapitler f.eks? Er det mulig å få den til å spille .img filer også?
Vis hele sitatet...
Jeg har desverre ingen .iso filmfiler å teste med, har kun .img og de funker ikke.
Takk for en fin og godt utfyllende anmeldelse av Syvio X9 Nå tror jeg valget mitt står mellom "Syvio X9" og "Xtreamer". Noen som har noe særlig erfaring med Xtreamer?

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=509992
Sitat av AssCobra Vis innlegg
Jeg har desverre ingen .iso filmfiler å teste med, har kun .img og de funker ikke.
Vis hele sitatet...
Prøv å rename .img til .iso, det går på WD TV
Sitat av petray Vis innlegg
Prøv å rename .img til .iso, det går på WD TV
Vis hele sitatet...
Takk, det funket!

Sitat av LoOzR
Hvordan behandler den .iso filer? Er det som om man skulle sett filmen fra DVD, klarer den å skippe kapitler f.eks? Er det mulig å få den til å spille .img filer også?
Vis hele sitatet...
Med .iso-filer så fungerer det på akkurat samme måte som en dvd, dvs. kan bruke menyen, hoppe kapitler og tekster.
▼ ... over en uke senere ... ▼
AssCobra,

Ser du skriver at det er problemer med innlogging og spesialkarakterer. Har Syvio X9 og sliter med å klare å logge inn fra boksen til min Windows 7 PC. Har ingen spesialkarakterer, men uansett hva jeg legger inn som brukernavn & passord, så klarer jeg ikke å logge inn fra Syvioen til PC'en min. Noen forslag??
Har ikke spesialkarakterer, verken i brukernavn eller passord...

Krissi
Sitat av Krissi Vis innlegg
AssCobra,

Ser du skriver at det er problemer med innlogging og spesialkarakterer. Har Syvio X9 og sliter med å klare å logge inn fra boksen til min Windows 7 PC. Har ingen spesialkarakterer, men uansett hva jeg legger inn som brukernavn & passord, så klarer jeg ikke å logge inn fra Syvioen til PC'en min. Noen forslag??
Har ikke spesialkarakterer, verken i brukernavn eller passord...

Krissi
Vis hele sitatet...
Det er pga win 7 at du ikke får logget inn, jeg har nylig innstallert win 7 og får det ikke til å funke jeg heller, har prøvd alt jeg kan. (har Vista i dualboot så jeg bruker den isteden)
Sitat av AssCobra Vis innlegg
Det er pga win 7 at du ikke får logget inn, jeg har nylig innstallert win 7 og får det ikke til å funke jeg heller, har prøvd alt jeg kan. (har Vista i dualboot så jeg bruker den isteden)
Vis hele sitatet...
Kanskje lurt å nevne i selve anmeldelsen at den ikke funker med windows 7?
Just saying man..
Sitat av trauMa Vis innlegg
Kanskje lurt å nevne i selve anmeldelsen at den ikke funker med windows 7?
Just saying man..
Vis hele sitatet...
Jeg hadde ikke windows 7 når jeg skrev anmeldelsen og det går ikke ann å endre nå.
Sitat av ztaale Vis innlegg
Dette er vel egentlig bare en popcorn hour som er reskinna?
Vis hele sitatet...
Fjernkontrollen er iallefall helt lik.
Designet og operativsystemet ser noe forandret ut, men i bunn og grunn det samme..

For de av dere som plages med windows 7, så kan dere f.eks prøve dere med samba i cygwin. (guide)
Er jo samme software som min Asus O!Play..
Sitat av AssCobra Vis innlegg
Det er pga win 7 at du ikke får logget inn, jeg har nylig innstallert win 7 og får det ikke til å funke jeg heller, har prøvd alt jeg kan. (har Vista i dualboot så jeg bruker den isteden)
Vis hele sitatet...
Takk for tilbakemeldinga. Får sende inn til produsenten, og se om de kommer med en firmware patch som kan fikse på problemet.

Krissi
anbefaler alle som har NMT å bruke llink. Unrar on the fly(<3). Denne vet jeg også støtter DVD-ISO.
Clicky Clicky

Finnes også gode guider på www.networkedmediatank.com til div bruker apps, YAMJ, og annet snacks
Sitat av Nenzo Vis innlegg
anbefaler alle som har NMT å bruke llink. Unrar on the fly(<3). Denne vet jeg også støtter DVD-ISO.
Clicky Clicky

Finnes også gode guider på www.networkedmediatank.com til div bruker apps, YAMJ, og annet snacks
Vis hele sitatet...
Obs: Såvidt jeg har skjønt så har ikke Syvio X9 NMT, bare slik at det er sagt!

Forøvrig har også Dinside gjort en test av X9
▼ ... over en uke senere ... ▼
Litt morsom opplysning..
Dersom man telnetter til syvioen og logger inn som root uten passord så har man tilgang til linux systemet under.
Har man en harddisk er denne montert under /tmp/hdd/root (der blir samba og bittorrent klient osv installert).
Selve root filsystemet er read-only så dersom man vil endre på menyer osv (dette er _IKKE_ å anbefale uten at du vet hva du gjør/klarer å gjenopprette maskinen hvis noe går alvorlig galt) så kan man laste ned oppdateringen fra hjemmesiden til syvio og pakke ut zip filen.
Inni der finner man install.img som egentlig er en .tar fil. Pakk ut på en linux maskin og root filsystemet ligger i package2/yaffs2_1.img (dette kan monteres via en loopback device dersom du har yaffs2 installert)
Selve videoavspiller ligger i /usr/local/bin, og menyene ligger i /usr/local/bin/scripts.

Jeg vil igjen advare veldig mot å tulle for mye med disse filene da jeg ikke aner om dette går på garanti, og jeg vil heller ikke bli stilt til ansvar for at noen ødelegger syvioen sin.
Hei.
Jeg har nettopp kjøpt meg denne boksen men får heller ikke logget inn på windows 7 pcen min.
Noen som har fått til dette?
Sitat av ma_ximus00 Vis innlegg
Hei.
Jeg har nettopp kjøpt meg denne boksen men får heller ikke logget inn på windows 7 pcen min.
Noen som har fått til dette?
Vis hele sitatet...

Ja Installer SAMBA på X9 èn så får du tilgang .... + at du får tilgang til web grensesnittet.. via din browser..
Hvordan installerer jeg SAMBA på X9? Og når det er gjort er det noe spesielt oppsett jeg må sette i windows 7. Har fulgt diverse guider nå for å share ut disker og gi rettigheter til nettverket.
Sitat av ma_ximus00 Vis innlegg
Hvordan installerer jeg SAMBA på X9? Og når det er gjort er det noe spesielt oppsett jeg må sette i windows 7. Har fulgt diverse guider nå for å share ut disker og gi rettigheter til nettverket.
Vis hele sitatet...
Oppdatering:
Last ned her: http://www.syvio.com.cn/syvio/firmware/update2.html

Når det gjelder Win 7 får du kun streame fra pc til x9 over UPNP...

Ja Installer SAMBA på X9 èn så får du tilgang (den vil da vises i ditt nettverk som (VESU)).... + at du får tilgang til web grensesnittet (dvs BT).. via din browser.. PS du må ha HD i boxen..


Hi... Finnes det noen glupinger der ute som vet hvordan man forandrer MAC adressen og navn (VESU) på X9... Hvorfor jeg spør er at jeg har 2 stk x9 i mitt nettverk (med forskjellige fix IP adr) Det som skjer er at de krangler med hverandre i nettverket.. Dvs. Den som slås på først for jeg tilgang til..og ikke da den andre.
Sist endret av frolsen; 14. januar 2010 kl. 08:44.
Konge...takk for raskt svar. Skal teste dette etterpå npr jeg kommer hjem.
"Når det gjelder Win 7 får du kun streame fra pc til x9 over UPNP..."
Hva betyr det egentlig. Jeg har fått til å streame innholdet fra pcen men kun det som er lagt til i Windows mediaplayer. men der er det så begrenset med filtyper som kan tas inn....Finnes det noe annet type program som kan streame alle filtyper kanskje?
Ikke VESU men VENUS...
Kan se ut som Syvio X9 rett og slett ikke støtter Windows 7. Har så langt ikke funnet en eneste person på nettet som har fått det til å fungere. Har prøvd utallige guider for WD TV Live og Windows 7 uten hell.

Er uaktuelt for meg å putte en harddisk i Syvioen, så hvis jeg ikke finner ut av det kjapt blir jeg å benytte meg angreretten og bytte den inn mot en WD TV Live!
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av fakefox Vis innlegg
Kan se ut som Syvio X9 rett og slett ikke støtter Windows 7. Har så langt ikke funnet en eneste person på nettet som har fått det til å fungere. Har prøvd utallige guider for WD TV Live og Windows 7 uten hell.

Er uaktuelt for meg å putte en harddisk i Syvioen, så hvis jeg ikke finner ut av det kjapt blir jeg å benytte meg angreretten og bytte den inn mot en WD TV Live!
Vis hele sitatet...
Det stemmer det.
WIN7 har jo fått nye protekoller som ikke den versjonen av samba som er i syvioen støtter. Det er jo mulig de oppdaterer til den siste versjonen snart, men for øyeblikket er protokollene rett å slett inkompatible
Det som jeg syns er rart er at selv om man setter win7 til å være kompatibel med gamle ting så blir den ikke det. Så det er bugg i begge systemene.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Etter litt om og men fikk jeg installert Samba på en 250 gb disk som jeg hadde for hånden. Nå ønsker jeg å bytte denne ut med en 500 gb disk. Når jeg formaterer disken så vil den ikke installere Samba. Har en usb stick med Sambafilene på.

Noen som har en løsning på hvordan jeg kan få byttet disk og få til Samba på den nye disken?
▼ ... noen uker senere ... ▼
Jeg er også "for tiden" den lykkelige eier av en Syvio X9.
Veldig fornøyd med format støtten til denne boksen, den spiller omtrent alt.
Men jeg har problem med å få koblet den til trådløst.
Jeg kjøpte denne fra Komplett og kjøpte da også en WIFI dongle som Komplett anbefaler som heter TP-LINK TL-WN821N.
Jeg har satt denne i USB host porten, har også oppgradert til siste firmware datert 8. mars 2010.
Vet ikke helt hva som er problemet, men når jeg prøver å koble meg til trådløs nettet får jeg bare meldingen "Can't get any SSID".
Synes meldingen kommer veldig fort, virker ikke som den en gang forsøker å søke. Kan det være at boksen ikke har oppfattet at WIFI Dongelen er koblet til?
Har forøvrig testet WIFI Dongelen i en pc og der fungerer den utmerket.
Er veldig takknemmelig for alle innspill.
▼ ... over et år senere ... ▼
Hei.

Har fått tak i en Syvio X9 mediaspiller og sliter virkelig å få overført filer til harddisken. For det første leser spilleren ingen av usb-pinnene eller harddiskene jeg kobler gjennom USB-inngangen. Hvor vanskelig kan det vært liksom?

Aner heller ikke hvordan jeg skal koble den opp mot macen. Har koblet både macen og spilleren inn i Thompson-ruteren med kabler. Den finner ruteren som en mappe som heter "THOMPSON". Men når jeg går inn der ber den bare etter Net User ID og Password. Hva i alle dager er det?

Er det noen som har noen gode råd? Hvorfor kan jeg ikke bare stikke inn en usb-pinne og få overført filmer, sanger og bilder?

Setter pris på all hjelp! Er desperat!