Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1051
Jobber med en kjøp og salg side på nett og vi ønsker å ha et feedbacksystem slik som QXL har. Det vil være lettere å handle varer fra folk som har god karrakter/score . Viktig å merke seg at vi ikke har auksjoner på siden.

Alle ideer er gode, ingen tekniske løsninger er for avanserte.

Tony
HTML-Mail i etterkant av utført handel, lett utfyllbart og med all relevant informasjon ferdig-utfyllt.

Karakter på 1-5 på følgende, med avkrysningsboks som enabler et tekstfelt hvis man ønsker å legge med en kort kommentar.
* Gikk betalingen greit?
* Var varen i den stand selger ga inntrykk av?
* Gikk kommunikasjon med selgeren greit?
* Vil du kjøpe igjen av samme selver?

Det kan også være en god ide å forlange tekstkommentar hvis man gir topp eller bunn-karakter. De aller fleste tilbakemeldingssystem lider av karakterinflasjon, hvor 100% gis hvis man er normalt fornøyd. Dette er negativt for systemet som helhet, og dere bør forsøke å få karakter 4 til å være "jeg er fornøyd og har ingenting å klage på".



Lag gjerne et simpelt system hvor man kan komme med feedback på feedback'en også. Får man en dårlig feedback kan man markere den som disputed og skrive tilsvar på den. Det er viktig å holde den informasjonen enkel og lettleselig dog. Dette systemet designes faktisk for at tredje-personer skal få en realistisk bilde av selgeren, og hele designen bør da la deres behovet komme først.

Feedback må knyttes til faktiske transaksjoner for at det skal være vanskelig å fake dem, og det må også være rimelig enkelt å komme med tilbakemelding. Man kan heller ikke gi tilbakemelding før man faktisk har mottat varen, så dette er ikke noe dere burde gjøre over web.
Sist endret av DumDiDum; 25. april 2010 kl. 15:03.
Trådstarter
30 2
varene som handles via nettsiden er bruker/firma til bruker, og noen av annonseringen vil være gratis, så det er ikke i alle tilfeller det vil bli transaksjoner, det er her problemet ligger. Du logger deg inn og legger ut en vare for salg, noen kjøper den. Selger skal ha mulighet til å motta en feedback. Tror ikke det finnes noe system som kan gjøres uten å utnyttes på noen måte (rekrutere kloner/venner for å hjelpe seg). Akkurat nå har jeg i tankene at DERSOM kjøper også har bruker på nettstedet vil han få en mail når selger har klikket av for "solgt". Hvor igjen da kjøper kan klikke på en link i emailen som videresender han til en side hvor han kan gi en feedback.
Kan du forklare litt mer nøyaktig hva nettsiden skal gjøre?

Hvis det ikke er en transaksjon, hva skal man gi feedback på?
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Rubrikkannonsering..
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Det kan også være en god ide å forlange tekstkommentar hvis man gir topp eller bunn-karakter. De aller fleste tilbakemeldingssystem lider av karakterinflasjon, hvor 100% gis hvis man er normalt fornøyd. Dette er negativt for systemet som helhet, og dere bør forsøke å få karakter 4 til å være "jeg er fornøyd og har ingenting å klage på"
Vis hele sitatet...
Det er jo vanskelig å sette karakterer på alt. De færreste har noe å sammenligne med, så de gir enten høyest eller lavest. De enkleste hadde vel vært å ha enten godt eller dårlig handel som feedback. Dersom man fokuserer på alle handlene som en helhet, og ikke viser de før f.eks 5 handler vil dette være en grei indikator. snakker vi da om f.eks 50 handler, dersom mer en åtte av handlene er dårlige kan man begynne å tvile, mens det under åtte kan gis til internettrollene. Å ha utfyllende statistikk er jo greit nok, men å begynne å studere den skremmer bort brukere. Man kan jo ha en intern oppklaring av feilaktig feedbacks mellom kjøper og selger sammen med ansvarlige for å prøve å løse det, men holde det unna offentligheten
Min mening er at man bare burde droppe det med karakterene, det er for komplisert, unødvendig. Det er bedre, tror jeg, om du heller bare har et tommel opp- tommel ned-system, der kjøpere lett kan se hvem som er til å stole på eller ikke. Hvis de fortsatt syns det er vanskelig å bestemme seg for om selgerne er til å stole på, kan jo dere lage et system av en art hvor det står under brukernavnet til selgeren i hvilken grad man kan stole på han, altså om hans tomler ned er så uvesentlig liten del av alle som har noe positivt å si om dem, eller omvendt. Personlig er jeg også en fan av tekstkommentarer, det hjelper også på deres SEO, som jeg antar dere bryr dere om. Jeg vet ikke om det siste i det hele tatt er relevant for ditt spørsmål, men jeg håper da noe av det jeg skrev var til hjelp.
Takk for all hjelp. Jeg har noe å tenke på men jeg finner nok en bra løsning.