Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 1841
jeg skal bytte hoved kort og prosessord i min pc. jeg har da gått til inkjøp av et antistat armbånd etter anbefaling av butikkansatte. jeg har aldri brukt et slik bånd før pga jeg ikke syntes det har vært nødvendig. men nå har jeg bestemt meg for og bruke dette, og lurer derfor på hvordan det skal festes.

Bilde
http://www.exclusiv-online.com/shop/...l/antistat.jpg
Klypen skal festes på kabinettet (på metall) og armbåndet har du rundt armen slik at det hele tiden kontakt mellom deg og kabinettet.
Takk Asscobra
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Er forresten lite vits å feste klypen på maskinen dersom maskinen ikke står i kontakten og har jord.

Derfor er det bedre å feste klypen på et jordpunkt på en stikk-kontakt.
Tja, poenget er jo at du og maskinen skal ha samme spenningpotensial. Du opplever ikke statisk elektrisitet om alle parter har lik spenning.
Beklager at jeg spør et sikkert litt dumt spørsmål, men jeg ble litt nysgjerrig nå. Hva skal et slikt armbånd egentlig gjøre? Hva er det godt for liksom?
hold likt potensiale mellom deg og datamaskinen mens du jobber inni den, slik at ikke statisk elektrisitet skal kunne slå ut komponenter inni maskina
Sist endret av VivaLatrina; 9. juli 2009 kl. 15:24.
- La pc'n stå tilkoblet strøm og alt.
- Fest armbåndet rundt hånden, og fest klypen fast i en plass på kabinettet slik at det holdes der.
- Ta ut strømmen ifra pc'n. Og gjør det du skal gjøre.
- Ferdig

Husk: Ikke ha på deg ullsokker o.l, da det bygger opp statisk El.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
- La pc'n stå tilkoblet strøm og alt.
- Fest armbåndet rundt hånden, og fest klypen fast i en plass på kabinettet slik at det holdes der.
- Ta ut strømmen ifra pc'n. Og gjør det du skal gjøre.
- Ferdig

Husk: Ikke ha på deg ullsokker o.l, da det bygger opp statisk El.
Vis hele sitatet...
IKKJE ta ut strømkabelen. La den stå i, tilplugga jorda kontakt. Skru av bryteren _bak_ på ATX-strømforsyninga, slik at kun jord er tilkopla.

Poenget med ESD-sikring er å sørge for at alle områder har samme spenningspotensiale, og det gjer en ved å sørge for leiande omgjevnader.
Og for de som tar ut PSU'n ? ;P O.l


Uansett, så er store deler av ESD bare hysteri...
Så lenge man selv ikke er statisk, og så lenge kabinettet ikke er det, så vil det uansett fungere supert
Sitat av slashdot Vis innlegg
IKKJE ta ut strømkabelen. La den stå i, tilplugga jorda kontakt. Skru av bryteren _bak_ på ATX-strømforsyninga, slik at kun jord er tilkopla.

Poenget med ESD-sikring er å sørge for at alle områder har samme spenningspotensiale, og det gjer en ved å sørge for leiande omgjevnader.
Vis hele sitatet...
Hvis armbåndet er tilkoblet chassis, og dermed internjord i kabinettet, påtvinger du samme potensial i hånden og internjord. Om du i tillegg påtvinger dette systemet et potensial lik strømnettets jord vil ikke dette ytterligere forhindre statisk utladning. Hvis du (og din kropp) derimot er tilkoblets strømnettets jord for forhindring av ESD, vil det være viktig å la jord være tilkoblet i PCen. Men generelt i ESD-sikrede områder skal alt være i samme potensial, og da er det naturlig å velge strømnettets jord som referanse.

Sitat av Blackkoz
Uansett, så er store deler av ESD bare hysteri...
Så lenge man selv ikke er statisk, og så lenge kabinettet ikke er det, så vil det uansett fungere supert
Vis hele sitatet...
Nei, det er ikke hysteri. Det er en grunn til at alle elektrolaber og produksjonslokaler har ESD-sikrede rom for behandling av ømfintlige komponenter.
Sist endret av Provo; 9. juli 2009 kl. 19:56.
Har selv bygget rundt 8 maskiner til nå, og gjort utallige oppgraderinger på både mine egne og andres maskiner opp igjennom årene, og jeg har til dags dato aldri vært utsatt for ESD. Et armbånd er jo selfølgelig godt å ha, sånn for å være føre var, men etter min egen erfaring så holder det i massevis og la PSU stå tilkoblet i et jordet støpsel med hovedbryteren på PSU slått av, så fremst at man er i jevnlig kontakt med kabinettet.

Det er jo selfølgelig ikke noen god idé å fikle med pc-en i et rom med vegg til vegg teppe, iført skinntøfler eller strikkalester mens man subber rundt heller da, så unngå det. :P
Sist endret av grudgE; 9. juli 2009 kl. 20:47.
Sitat av Boo-Boo Vis innlegg
Beklager at jeg spør et sikkert litt dumt spørsmål, men jeg ble litt nysgjerrig nå. Hva skal et slikt armbånd egentlig gjøre? Hva er det godt for liksom?
Vis hele sitatet...
For å hindre statisk elektrisitet på div. komponenter så de ikke blir ødelagt.

Har selv aldri brukt armlenke når jeg roter nedi pcn. Et tips er å kose litt med kjøleskapet for å fjerne statisk elektrisitet man kan ha på seg.
Sist endret av mo3; 9. juli 2009 kl. 21:20.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Personlig bruker jeg aldri ESD på hjemmebasis på maskiner jeg bygger o.l.

Derimot når jeg står med en komponent i hendene som er verdt $400.000 og det står på Kinesisk \ Engelsk \ Arabisk at jeg skal bruke ESD-matte, og det er ca femten klistremerker på boksen med ESD-advarsler.
Da bruker jeg ESD-matte.
Jeg bruker armlenke UANSETT om delen(e) koster 5'000'000,- eller 100,-. Simpelthen fordi det er så forbanna kjipt å ødelegge utstyr OM uhellet skulle være ute. Kjedelig å måtte vente på at delen(e) skal komme på nytt, pengene er ikke så viktig (ikke for meg iallefall).
Hvis du er forsiktig når du bygger pc og ikke tar på kontaktflaten til CPU, GPU, RAM og ikke tar overalt på hovedkortet ditt så skal det gå bra. Har holdt på inni min maskin så mange ganger uten armbånd og har aldri skjedd noe galt. Hold deg unna alle klær som danner mye statisk elektrisitet kan være en god regel
kle deg naken og sett deg på ett jordet metallgulv.

Jeg har ikke hatt behov for ett antistatisk armbånd, men jeg har drept en pc med lego pga. statisk elektrisitet.
Sitat av Monkey_drone Vis innlegg
men jeg har drept en pc med lego pga. statisk elektrisitet.
Vis hele sitatet...
Hvorfor har du lego i datamaskinen din?