Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  33 4904
Jeg har en infeksjon som ikke går over. lager mye dritt for meg, er i veldig dårlig form. Hatt det før, vet det går bort med penicillin, men det vil ikke legen skrive ut fordi infeksjonen er for mild og han sier det går bort av seg selv. Men det gjør det ikke. Noen som vet om noe annet sted man kan få tak idet? Det er Apocillin jeg trenger, dvs virkestoffet fenyl metyl penicillin. Tror også Ery-max (erythromycin) kan funke. Takk!
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Du får ikke tak i det, du må til legen, og siden han mener det ikke er noe vits med antibiotika så må du bare følge hans råd.

Vanlige folk skal ikke ha tilgang til antibiotika, ref hele resistente bakterier og alt det der.
Sist endret av Dodecha; 30. mai 2018 kl. 13:27.
Anonym bruker
"Velkommen Gullbust"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
BRA! Det gjør meg glad når lege som ikke skriver ut antibiotika i hytt og pine - slik de alle fleste gjør i hytt og pine. Det (har allerede) ødelagt nok og konsekvensene av den uvettige bruken vet vi ikke enda. Antibiotika er vel strengt tatt sjeldent nødvendig selv prøver jeg og unngå det så mye som mulig.
Trådstarter
2 1
Jeg er fullt klar over resistens-problemet, og vet at det er derfor leger er restriktive. Det er bra. Men i mitt tilfelle er dette noe jeg har gått med i over 3 mnd, kroppen min evner ikke å fjerne det fullstendig. Det går sterkt utover mitt funksjonsnivå. Kjenner det godt igjen fra tidligere, kun antibiotika hjelper. Ingenting annet. En gang gikk jeg nesten et år med "svak" infeksjon, uten å nesten fungere. Fikk til slutt a.b for noe annet, og vips forsvant dette her og. Bare tull å ikke bruke det når det utgjør så stor forskjell. All den tid medisinen fjerner det helt, vil ikke resistens oppstå. Takk for innspill likevel. Dere har i utgangspunktet rett.
Sitat av Serena1234 Vis innlegg
Jeg er fullt klar over resistens-problemet, og vet at det er derfor leger er restriktive. Det er bra. Men i mitt tilfelle er dette noe jeg har gått med i over 3 mnd, kroppen min evner ikke å fjerne det fullstendig. Det går sterkt utover mitt funksjonsnivå. Kjenner det godt igjen fra tidligere, kun antibiotika hjelper. Ingenting annet. En gang gikk jeg nesten et år med "svak" infeksjon, uten å nesten fungere. Fikk til slutt a.b for noe annet, og vips forsvant dette her og. Bare tull å ikke bruke det når det utgjør så stor forskjell. All den tid medisinen fjerner det helt, vil ikke resistens oppstå. Takk for innspill likevel. Dere har i utgangspunktet rett.
Vis hele sitatet...
Hvis dette er noe du sliter med så lenge burde du få legen din til å henvise deg til en spesialist i immunologi eller til og med kanskje en psykiater, da det å gå med en bakterieinfeksjon i nesten et helt år høres svært rart ut.
Løsningen er ganske enkel: Bytt lege.
Som han ovenfor sier. om du ikke er fornøyd med legen så har du muligheten og skifte fastlege 2 ganger i året uten problemer, finn en lege som skriver ut alt du vill ha og la kroppens immunforsvar bli immun imot antibiotikaen så fungerer den ikke lenger om 5 års tid. Er en grunn for att legen ikke vill la deg gå på antibiotika 24/7 hver dag, til slutt så fungerer det ikke lenger fordi du har tatt dett så mye att kroppens bakterier har bygget ett immun imot det.
Sitat av sinder22 Vis innlegg
finn en lege som skriver ut alt du vill ha og la kroppens immunforsvar bli immun imot antibiotikaen så fungerer den ikke lenger om 5 års tid.
Vis hele sitatet...
Det er det dummeste jeg har lest så langt idag. Det er ikke immunsystemet ditt antibiotikaen skal fungere på, det er bakteriene. Legene har forsåvidt også retningslinjer de skal forholde seg til og opptil flere leger mister sin lisens hvert eneste år fordi de ikke følger disse. Norge er blant verdens strengeste land på antibiotikabruk i helsevesenet.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Korleis har du komt fram til at du har ein bakterieinfeksjon, som har vart over så lang tid?
Sitat av Skepty Vis innlegg
Det er det dummeste jeg har lest så langt idag. Det er ikke immunsystemet ditt antibiotikaen skal fungere på, det er bakteriene. Legene har forsåvidt også retningslinjer de skal forholde seg til og opptil flere leger mister sin lisens hvert eneste år fordi de ikke følger disse. Norge er blant verdens strengeste land på antibiotikabruk i helsevesenet.
Vis hele sitatet...

Og hva gjør bakteriene i kroppen? det angriper immunforsvaret så du blir syk, lager en resistanse så att antibiotikaen ikke fungerer på bakteriene og til slutt går det utover kroppen/immunforsvaret. Om du tror norge er så streng på antibiotika så må du snakke med skikkelig lege, eg fekk antibiotika utskrevet når eg trengte det med ett lite telefon samtal til legen tidligere når eg sleit med kviser i ungdomstiden. det er mange år på antibiotika. Så engang til skift lege, er mange som ikke bryr seg
Sitat av sinder22 Vis innlegg
Og hva gjør bakteriene i kroppen? det angriper immunforsvaret så du blir syk, lager en resistanse så att antibiotikaen ikke fungerer på bakteriene og til slutt går det utover kroppen/immunforsvaret. Om du tror norge er så streng på antibiotika så må du snakke med skikkelig lege, eg fekk antibiotika utskrevet når eg trengte det med ett lite telefon samtal til legen tidligere når eg sleit med kviser i ungdomstiden. det er mange år på antibiotika. Så engang til skift lege, er mange som ikke bryr seg
Vis hele sitatet...

Det er folk som deg, som tar antibiotika anyday anytime, for selv flisa i fingern, som ødelegger
Sist endret av Eyeamare; 30. mai 2018 kl. 20:12.
Sitat av sinder22 Vis innlegg
Og hva gjør bakteriene i kroppen? det angriper immunforsvaret så du blir syk, lager en resistanse så att antibiotikaen ikke fungerer på bakteriene og til slutt går det utover kroppen/immunforsvaret.
Vis hele sitatet...
Hva prøver du å få ned her?

Kroppen blir stadig utsatt for angrep av bakterier, sopp og virus. Noen ganger/strøk også prioner, protozoer og dyr også.
Så kommer kroppens immunforsvar, og prøver å ordne opp. Er det en organisme kroppen ikke gjenkjenner, så må den lære, at dette fremmedlegmet ikke er bra. En kan nesten si, at vaksiner er opplæring av immunforsvaret.


Så til antibiotika og antibiotikaresistens:
Antibiotika er en gruppe stoff, som angriper en forskjell på menneske/dyr og bakterier. En metode er, at dyr, slimsopp, sopp, planter, protozoer og en rekke andre organismegrupper har cellekjerne. Det er inne i cellekjernen, at disse organismene har DNA, og det er her de lager proteiner (proteinsyntesen). Disse blir kalt "eukaryote", som betyr noe som "med cellekjerne".
Bakterier har ikke cellekjerne, og dets DNA flyter rundt inne i cella. Organismer uten cellekjerne kalles "procaryote".

Hvis vi da bruker et stoff, som ødelegger DNA, men ikke klarer å komme igjennom membranen i cellekjerna. Så blir dette et antibiotikum. Det vil bli nærmest ragnarok for de organismene uten cellekjerner, mens de med cellekjerner ikke merker så mye. Et bra antibiotika!
Dette er akkurat det antibiotika er, stoffer som vi kan utnytte mot procaryote celler, men ikke angriper eucaryote celler.

Men så har jo procaryote celler som regel en ganske vill forplantningshastighet. Der blir det opperert med celledeling. Noen deler seg hvert 20 minutt. Begynner du med 1 bakterie, så har du 2 etter 20 minutter. Ikke så voldsomt tror du kanskje. Etter 1 time er det 8. 2 timer gir 64. 1 døgn gir 4 722 366 482 869 645 213 696 bakterier hvis det er resurser nok (næring og plass). Men her er problemet med tempoet til formeringshastigheten. Dette tallet kan skrives som 4,722*1021, noe som begynner å bli farlig nære avogadros tall 6,02*1023, som sier hvor mange atomer/molekyler det er i et mol. I 18 g vann er det 1 mol vannmolekyler.
I en bakterie er det nesten uendelig mange flere atomer enn i et vannmolekyl (som har 3 atomer). Har ikke regnet på det, men jeg tipper det tilsvarer vekten av mange tusen mennesker, hvis ikke millioner. Altså den mengden bakterier kan teoretisk det bli av én enkelt bakterie iløpet av ett døgn under perfekte omstendigheter.
Men når du blir smittet av bakterier, så er det ikke bare én, men gjerne mange tusen, hvis ikke noen millioner. Disse bakteriene kan overraske et immunsystem ganske fort. Disse bakteriene har selvsagt en ganske bred genetisk variasjon. Kroppen taper kampen, og vi tilsetter vår antibiotika.
Antallet stuper til kanskje noen få tusen eller en del hundrede. Disse har kanskje en gen"feil", som gjør, at dette stoffet ikke slipper lett igjennom cellemembranen til bakteriene. Ergo vil de bakteriene som overlever, være resistent. Hvis dette stoffet ikke kan slippe igjennom cellemembranen til de som er igjen, så er de immune mot denne antibiotikaen. Men normalt så skjer ikke en forandring så brått. Så en peiser på med en dose til, og enda flere bakterier dør, men ikke alle. Nå vil antageligvis denne pasienten omtrent føle seg frisk og i fin form. Slutter en av kuren her, så vil disse bakteriene blomstre opp igjen, hvis kroppen immunforsvar ikke klarer å kverke de som er igjen. De som nå blomstrer opp, er nå mye mere resistente mot denne antibiotikaen, enn de som vi begynte med. Poenget er å drepe så mange bakterier, at kroppen klarer fint å kverke resten. Ofte er de som er igjen ganske så resistente mot denne antibiotikaen.
Så slik er det bakterier i hovedsak blir resistent. At leger er for slepphendte med antibiotika, og pasienter som slurver. For blomstrer disse gjenlevende bakteriene opp igjen, så vil antageligvis denne antibiotikaen ha veldig redusert til ingen effekt.



En har også sett i mikroskop, at bakterier kan danne et rør mellom hverandre, og overføre biter av DNA. Noen som kan bety DNA for å takle enkelte typer antibiotika. Dette skjer også på tvers av bakterietyper, slik som tarmbakterie og tuberkulosebakterie hvis de skulle komme i kontakt med hverandre. Dette kalles "vertikal genoverføring".







Sitat av sinder22 Vis innlegg
Om du tror norge er så streng på antibiotika så må du snakke med skikkelig lege, eg fekk antibiotika utskrevet når eg trengte det med ett lite telefon samtal til legen tidligere når eg sleit med kviser i ungdomstiden. det er mange år på antibiotika. Så engang til skift lege, er mange som ikke bryr seg
Vis hele sitatet...
Generelt så er det veldig strengt med antibiotika i Norge (stor bokstav i egennavn), noe som er veldig bra! Om du har vært borti en veldig slepphendt lege, så får han/henne få ørefik for det. Men det er i grunn dårlig datagrunnlag for å uttale seg om en samlet legestand!..
Strengt og strengt, får jo utskrevet antibiotika hver gang man har halsbetennelse.
Det har jeg aldri vært borte i...

Bytt lege eller går til volvat.
Sitat av aluminiumfluorid Vis innlegg
så vil disse bakteriene blomstre opp igjen, hvis kroppen immunforsvar ikke klarer å kverke de som er igjen. De som nå blomstrer opp, er nå mye mere resistente mot denne antibiotikaen, enn de som vi begynte med. Poenget er å drepe så mange bakterier, at kroppen klarer fint å kverke resten. Ofte er de som er igjen ganske så resistente mot denne antibiotikaen.
Så slik er det bakterier i hovedsak blir resistent. At leger er for slepphendte med antibiotika, og pasienter som slurver. For blomstrer disse gjenlevende bakteriene opp igjen, så vil antageligvis denne antibiotikaen ha veldig redusert til ingen effekt.
Vis hele sitatet...
Var jo akkurat det eg skrev bare med mindre tekst.

og de fleste legene eg har hatt igjennom årene har flyttet endel og måttet skifte har ikke brydd seg noe spesielt. Er bare og si hva du vill ha så skriver dem det ut, Samme med Benzo og annet medisiner ikke bare antibiotika.
Sist endret av sinder22; 30. mai 2018 kl. 23:07.
Blomzterkasse
Gå på legevakta og klag noe hinsides over smerter å alt som kan klages på.
Vi kommer til å dø av det som i dag er å regne som en bagatell om legene heller antibiotika over oss. Tommel opp for den ansvarlige legen din
Sitat av sinder22 Vis innlegg
Og hva gjør bakteriene i kroppen? det angriper immunforsvaret så du blir syk, lager en resistanse så att antibiotikaen ikke fungerer på bakteriene og til slutt går det utover kroppen/immunforsvaret.
Vis hele sitatet...
Sitat av sinder22 Vis innlegg
Var jo akkurat det eg skrev bare med mindre tekst.
Vis hele sitatet...
Det du skrev var ikke det han sa med mindre tekst. Kan ta det for meg stegvis og forklare det veldig enkelt siden du åpenbart ikke leste eller forsto det aliminiumflorid skrev.

1. "hva gjør bakteriene i kroppen? de angriper immunforsvaret så du blir syk".

Feil. Immunforsvaret angriper bakteriene. Sykdomsreaksjonen din er hovedsaklig macrofager som skiller ut cytokiner kalt pyrogener. Disse oppjusterer "termostat-temperaturen" til hypothalamus. (Hypothalamus styrer kroppstemperaturen).

2. "Lager en resistanse slik at antibiotikaen ikke fungerer på bakteriene og til slutt går det ut over kroppen/immunforsvaret".

Feil. Resistansen dannes gjennom at overlevende, antibiotikaresistente bakterier deler seg og blir flere. Det vil bare gå ut over kroppen om immunforsvaret ikke klarer å håndtere bakteriene.
Red: Ellers vil jeg komme med noe, som egentlig forklarer hvor villt stort Avogadros tall er. Dette eksemplet var nevnt i ei kjemibok jeg hadde på videregående skole i skoleåret 91-92 (2KJ).
Hvis en tar 6,02*1023 sandkorn, og fordeler disse jevnt over hele arealet i Norge, så får du 1 m tykt lag. Nå er bakterier mye mindre enn sandkorn, men allikevel det sier noe.

Sitat av sinder22 Vis innlegg
Bruker dessverre ikke briller, og er ikke noe og lese på nytt. eg skrev akkurat det som du skrev, bare på en mindre avansert metode og uten og måtte skrive en hel side om det.
Vis hele sitatet...
Pisspreik! Da bør du lære deg og lese!
Sist endret av aluminiumfluorid; 31. mai 2018 kl. 01:27. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Rik Maurløve"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Serena1234 Vis innlegg
All den tid medisinen fjerner det helt, vil ikke resistens oppstå.
Vis hele sitatet...
Du har hatt denne infeksjonen før, og nå er den kommet tilbake etter bruk av antibiotika. Så vil du ha mer av det samme om igjen? Forstår legen din godt jeg.
Blomzterkasse
Prøv å drikk masse brennevin i et strekk til det er vekk. Chaga sopp kanskje. Hell aceton i såret to ganger i timen. Det er mye som funker for å drepe bakterier.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Insaine Vis innlegg
Prøv å drikk masse brennevin i et strekk til det er vekk. Chaga sopp kanskje. Hell aceton i såret to ganger i timen. Det er mye som funker for å drepe bakterier.
Vis hele sitatet...
Eh.

Det er stor skilnad på ting som funker in vitro, og ting som funker in vivo. Dødeleg rus er rundt 3-4 promille. Det er alt for lite til å ha antibakteriell effekt. 4-5% - eller ti ganger så mykje - må til før du får vesentleg antibakteriell effekt. Og aceton... Nope...!
Blomzterkasse
Hva i svarte vet du om teori og praksis egentlig? Tror du jeg skriver det for å være morsom? Jeg har testet det og vet det funker. Om det er sundt, og sikkert imot alle legers anbefaling Ja det er det nok. Men jeg lever i beste velgående. Det er sjelden en lege vet bedre enn meg selv. Det er kun når akutt sykdom det er greit å ha leger. De tror de vet det beste for deg, akkurat som mange tror de vet her og. Men egentlig tror de bare på det Google har av linker.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Insaine Vis innlegg
Hva i svarte vet du om teori og praksis egentlig? Tror du jeg skriver det for å være morsom? Jeg har testet det og vet det funker.
Vis hele sitatet...
Stortsett er det elendig målestokk. Dei aller, aller fleste infeksjoner går over av seg sjølv. Korleis veit du at det ikkje var tilfelle for dei du hadde? Korleis veit du at det var bakteriell infeksjon, og ikkje ei anna årsak?

I medisinen tester ein. Blindtester. Ein gir ulike medikament til ulike pasienter, og ser på virkninga. Utan at pasient eller lege veit kven som får kva. Nettopp for å unngå ting som placeboeffekten, som kan ha verka inn i ditt tilfelle.

Så eg kan åpenbart nok om teori og praksis til å vite at anekdoter ikkje er så mykje verdt
Sitat av Insaine Vis innlegg
Hva i svarte vet du om teori og praksis egentlig? Tror du jeg skriver det for å være morsom? Jeg har testet det og vet det funker. Om det er sundt, og sikkert imot alle legers anbefaling Ja det er det nok. Men jeg lever i beste velgående. Det er sjelden en lege vet bedre enn meg selv. Det er kun når akutt sykdom det er greit å ha leger. De tror de vet det beste for deg, akkurat som mange tror de vet her og. Men egentlig tror de bare på det Google har av linker.
Vis hele sitatet...
Av det du skriver her, og særlig det som er uthevet. Så er mitt motsvar til deg:
Mot alle odds!..
at det går an sette seg så på bakbena over ett velskrevet, forklarende og lærerikt innlegg har jeg vanskelig for å tro. Grow up.
@Aluminiumfluorid, du lærte meg noe jeg trengte å vite. Takk.
Sitat av Insaine Vis innlegg
Prøv å drikk masse brennevin i et strekk til det er vekk.
Vis hele sitatet...
Du syns ikke det er problematisk å anbefale dette da du er selverklært alkoholiker og for tiden er innlagt for rehabilitering?

-Hentet fra tidligere innlegg.

Alle er vi forskjellige. Jeg har vært alkohol liker i 20 år og har prøvd det som er. En ting har jeg lært og det er å aldri hekte meg på det igjen

Jeg er rusfri i 12 måned. Innlagt på rehabilitering, så jeg prøver videre ihvertfall 3 måneder til så ser jeg.

Rettelse: Selverklært tidligere alkoholiker. Beklager.
Sist endret av Skepty; 1. juni 2018 kl. 00:36. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Alkohol i seg selv svekker også immunforsvaret, om jeg ikke tar feil. Så ikke akkurat en god "medisin" når det er snakk om en infeksjon man ønsker å bli kvitt.

Trådstarter: Er det helt sikkert at det er snakk om en infeksjon? Har dette blitt bekreftet av f.eks. En blodprøve?
Du burde også være klar over at videre bruk av vanlig antibiotika mot en infeksjon som ser ut til å ha blitt noe resistent potensielt kan være dødelig. Plutselig så befinner du deg i en situasjon hvor bakteriene er blitt resistente mot alle typer antibiotika som finnes på markedet per idag.

Du burde nok heller sikre at du har tilstrekkelige nivåer av vitaminer og mineraler, i tillegg ta litt ekstra tilskudd av D-vitaminer og andre vitaminer som styrker immunforsvaret. Foruten dette så vil også trening/å være i aktivitet hver dag være gunstig.

Forøvrig: Se på en Antibiotikakur som å slippe en atombombe over bakteriene i kroppen din. Nå har infeksjonen kommet tilbake sannsynligvis fordi de overlevde den forrige atombomben og muligens i tillegg utviklet en forsvarsmekanisme som gjør at de vil overleve fremtidige atombomber av denne typen. Du må dermed slippe en enda kraftigere atombombe for å bli kvitt disse denne gangen. Men funker ikke dette heller så risikerer du i verste fall å til slutt ende opp med bakterier som kun kan drepes med en bombe som enda ikke er blitt utviklet.
Sist endret av Who?; 1. juni 2018 kl. 01:13.
Bytt lege?
Titegn
Man er nesten nødt til å stole på legen sin,de er fagfolk og vil somregel alltid ditt beste(selvfølgelig unntak). Hvis du mener legen har tatt en feil vurdering så går du bare til en annen for å høre hens mening. Ikke for å være frekk mot deg,men har du eller legen vært innom tanken at dette kan være av psykisk karakter?
▼ ... noen uker senere ... ▼
Anonym bruker
"Opptatt Mus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hør på legen din og slutt å gjør hva nå enn som får deg til å pådra deg denne infeksjonen til stadighet =P.
Det finnes atypiske infeksjoner som kan sitte i kroppen forferdelig lenge. Dette kan din restriktive lege ta laboratorieprøver for å påvise/utelukke.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Sjekk ut svartfrøolje, black seed oil
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av siparlus Vis innlegg
Sjekk ut svartfrøolje, black seed oil
Vis hele sitatet...
Du kan gjerne utdjupe den antibiotiske virkninga av det?