Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 2718
Hei,
vi har et gammelt dieselaggregat som tilhørte tyskerne under krigen som vi nå har hatt på hytta i en del år. Det jeg lurer på er om det er vanskelig eller dyrt å bygge den om/oppgradere så jeg kan fjernstarte den, eller t.o.m. få den til å starte ved lite strøm på 12v batteriene på hytta.
Tenkte jeg kanskje kunne investere i en sånn, men med å få tyskeraggregatet til å samarbeide med den. Står noe om no autonom drift eller no.

Har ikke noe bilde av aggregatet vårt, men den har startmotor og tenningsnøkkel og sånt, men for å stoppe den må man dra i "gassen" og den bruker lang tid på å stoppe. Det vil vel gjøre det vanskeligere for automatisk drift?

Håper det er noen som kan dette, og som kan hjelpe meg som ikke har så mye greie på automatikk og sånt.

PS! Det haster ikke.
Sist endret av nikkibever; 4. mars 2012 kl. 22:21.
Zed's dead, baby!
afen's Avatar
Elektrisk eller snorstart?
Elektrisk start
Sitat av nikkibever Vis innlegg
den har startmotor og tenningsnøkkel og sånt
Vis hele sitatet...
Sitat av nikkibever Vis innlegg
Hei,
vi har et gammelt dieselaggregat som tilhørte tyskerne under krigen som vi nå har hatt på hytta i en del år. Det jeg lurer på er om det er vanskelig eller dyrt å bygge den om/oppgradere så jeg kan fjernstarte den, eller t.o.m. få den til å starte ved lite strøm på 12v batteriene på hytta.
Tenkte jeg kanskje kunne investere i en sånn, men med å få tyskeraggregatet til å samarbeide med den. Står noe om no autonom drift eller no.

Har ikke noe bilde av aggregatet vårt, men den har startmotor og tenningsnøkkel og sånt, men for å stoppe den må man dra i "gassen" og den bruker lang tid på å stoppe. Det vil vel gjøre det vanskeligere for automatisk drift?

Håper det er noen som kan dette, og som kan hjelpe meg som ikke har så mye greie på automatikk og sånt.

PS! Det haster ikke.
Vis hele sitatet...

Det letteste er jo bare og ta ut selve nøkkel bryteren. Og så klippe de kablene som går til den og skjøte de med en lengre kabel. Så monterer du den inne et sted hvor det er praktisk. Får å stoppe den trenger du en solenoide eller noe får å dytte til gassspelet inne i forgasseren.
Overskuddsmateriell
Ja, alt det du beskriver over her er fullt mulig ved hjelp av en Arduino. Både på lav spenning og manuel fjernstart.
Eks denne http://www.goodluckbuy.com/arduino-v...obotbase-.html


Markula: Du må også i såfall også flytte hovedstrømsbrytern, man kan ikke starte motoren uten av generatoren er koblet nettet. Da risikerer man å brenne opp generatoren.
Markula sin idé høres grei ut, men kanskje jeg skal parallellkoble en startknapp med tenningsnøkkelen istedenfor.
Kan jeg koble noen reléer eller no som gjør at jeg kan trykke på en knapp så starter startmotoren, og når dieselmotoren har starta så stopper startmotoren?

Bullhill: Tror ikke det er noen hovedstrømsbryter. Kabelen som går fra aggregatet til hytta er kobla til.

Hva er solenoide og arduino?
Overskuddsmateriell
Normalt sitter denne på agregatet orginalt som en vanlig bryter.

Arduino er en open source microkontroller så man kan programere den til å starte agregatet ved ønskede ting skjer, eks spenningsfall på batteri, man trykker på en knapp, temperaturen går under eks 15 grader eller sender SMS til et angitt nr.

Uendelige med muligheter
Arduino høres for avansert ut for meg. Jeg får nok droppe idéen om å starte aggregatet ved lite strøm på batteriet.
Men fjernstart, altså starte aggregatet fra hytta, har jeg lyst til å få til.

En ting til; aggregatet har en liten gass"håndtak" som man må styre. Dvs at etter at motoren er startet så må man gi bånn gass får at generatoren skal produsere maks strøm hele tiden. Etter hva jeg har forstått så kan en solenoide styre gassen.
Sitat av nikkibever Vis innlegg
En ting til; aggregatet har en liten gass"håndtak" som man må styre. Dvs at etter at motoren er startet så må man gi bånn gass får at generatoren skal produsere maks strøm hele tiden. Etter hva jeg har forstått så kan en solenoide styre gassen.
Vis hele sitatet...
Høres ut som du trenger en servo istedet for en solenoid.
Støtter anbefaling om Arduino; det gjør det så mye lettere siden du har flere ting som skal kontrolleres (start + gasspådrag).
Ja servo høres lurt ut. Hvis jeg skal bruke arduino så må dere programmere den for meg, for jeg har ikke kunnskap til det.
Noen spørsmål jeg vil at du skal svare på :

Hvor tung er "gassen" å manøvrere?
Hvor mange penger har du tenkt at du er villig til å legge ned i dette prosjektet?
Hvor langt er det fra hytta og til aggregatrommet?
Hvis du ikke klarer å programmere en microkontroller så er kanskje dette prosjektet litt for avansert?
Er ikke det egentlig, men blir nok litt mer bry og lage det en du får ut av det. Du kan kjøpe en billig rc sender til fly og motager og bruker batteriet som er på eggregatet + servo, koster en 3-400kr fra Statene. Så er det bare plug and play. Kan sette opp en handleliste over hva du trenger hvis har lyst til dette. Finnes også billige GSM motagere med rele som du kan koble inn, så sender du bare en sms så setter den på releet som du må koble i paralell med orgianle start bryteren og den du lager inne i hytta. Da slipper du og programere hvis du vil kunne starte den via sms.
Sist endret av Markula; 6. mars 2012 kl. 09:59.