Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  1 2844
Anonym bruker
"Sinna Markmus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hallo, har nettop fullført en utdanning, allt av stipend jeg fikk under løpet har gått til husleie.

Har oppsigelsestid å betale på hybelen, bodde langt hjemmefra. men ettersom jeg allerede er ferdig gidder ikke lånekassen betale mere.
andre utgifter jeg har utsatt begynner også nå å krype oppover ryggen.
masse små regninger og årsavgift til bilen foreksempel.

Det tar jo litt tid å finne en jobb, og jeg vet ikke hva jeg har rett på når det kommer til nav. Har tatt kontakt men de sier de ikke kan bistå, jeg tror ikke dette stemmer(?) og de har ikke foreslått hva jeg kan gjøre heller. foruten om å låne fra venner å familie, (men hallo? det går jo ikke)

hva gjør jeg nå? noen som vet hva jeg faktisk har rett på oss nav?
har allerede gått tom for penger.

noen som har vært i lik situasjon?
Dra på nav, få et møte med en saksbehandler og søk om livsopphold og husleie. (husk kontoutskrift fra de siste 3mnd)
Så lenge du ikke har inntekt så har du faktisk krav på livsopphold.
De har heller ikke lov til å avslå dette muntlig.

For å kunne få økonomisk sosialhjelp må du

oppholde deg lovlig i Norge. For å ha fulle rettigheter må du ha lovlig opphold og fast bopel
være ute av stand til å forsørge deg selv ved arbeid, egne midler eller ved andre økonomiske ytelser som du kan ha krav på

Du har ikke rett på økonomisk sosialhjelp når du oppholder deg i utlandet.

Alle har rett til å søke om økonomisk sosialhjelp og få en vurdering av saken sin. Du har krav på svar gjennom et skriftlig vedtak. NAV-kontoret kan ikke avslå en søknad muntlig.
Vis hele sitatet...
https://www.nav.no/no/Person/Flere+t...jelp#chapter-3

Har du null penger på konto kan du også søke om nødpenger på samme måte.