Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  1 2337
Skal inn på medisin om 18 måneder, men begynner allerede nå å ta opp fag mens jeg skriver bacherloroppgave i psykologi.

Fordi jeg fyller 27 år i 2017 får jeg fult med alderspoeng etter 23/5 regelen og jeg bruker også dette for å regne ut snitt (23/5 regelen vil si at snittet ditt blir regnet ut i forhold til basis-fag(VG1), men det krever også at du har jobbet/studert til sammen 5 år.)

Jeg må riktignok ta Fysikk 1, Kjemi 1+2 samt R1 matte. Bortsett fra matte er dette muntlige fag og jeg lurer på om dette er veldig vanskeig for en som aldri har hatt disse fagene. Husk at jeg skal ha en 6er og fordi det er muntlig eksamen kan jeg bli spurt om absolutt hele pensum.

Jeg planlegger også å ta noen eksamener utenfor Oslo (feks Drammen) fordi jeg vet at vanskelighetsgrader med å få toppkarakterer i Trondheim (eller Oslo) er mye vanskeligere her enn det egentlig skal være. Dette fordi snittet på privatistene er skyhøy. Har flere venner som har gått privatistveien inn på ulike prof-studier.
Jeg tok samtlige på 1 semester og fikk 6 på alle eksamener. Det var noe utfordrende å ta kjemi 1+2 samme semester, men ikke verre enn at det krever lange dager med mye lesing. Jeg var heldig og fikk kombinert rolige nattevakter med lesing, så jobben gikk ikke nevneverdig ut over lesinga. Hadde undervisning kun i kjemi, noe jeg anbefaler sterkt. Fysikk 1 og matte trenger man ikke undervisning for å gjøre det bra i, det er mest pugging. Om du har spenn til overs er det garantert lurt med undervisning uansett, men det er jo svindyrt. Jeg hadde ingen realfag før jeg begynte, og det gikk helt fint for meg. Studerer medisin nå, og det er akkurat like bra som jeg forventet. Legg inn timene som kreves og gled deg!

Kjemi 1 eksamen skal det ikke mye til for å få 6 på. Det er ikke spesielt store krav, typ 30 av 36 jeg tok faget med fikk 6.
Kjemi 2 muntlig er litt hardere, men fortsatt helt ålreit. 22 av 40ish fikk 6.
Kjemi 2 skriftlig var mye hardere enn jeg forventet, ganske få fikk 6.
Fysikk 1 var.. merkelig. Fikk et forsøk jeg ikke hadde lest på som gikk rett vest. Reddet meg inn med solid kunnskapsnivå og gode forklaringer om hva jeg forventet skulle skje. Les på forsøkene er tipset mitt her.

Matteeksamenen var mye vanskeligere enn jeg forventet, jeg satt ut hele tida og klarte kun løse halvparten av de 2 siste oppgavene. Tydeligvis akkurat nok til å få 6. Øv MYE på å bruke geogebra, jeg var solid i matte før jeg begynte men plagdes likevel noe helt utrolig med noen av de mer avanserte funskjonene i programmet.
Sist endret av Nether; 1. desember 2016 kl. 01:49. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.