Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  1 2203
Hei
Skal prøve å få alt med, men hvis noe er uklart så skal jeg prøve å svare.
Første gang jeg skriver på forum og ikke så flink å formulere så beklager rot på forhånd

Jeg sitter nå i en lærling stilling som yrkessjåfør noe som jeg ikke er nødt til siden jeg har alt som kreves for å gå inn som en vanlig fast sjåfør.
Jeg takket ja til plassen for å få en fot innfor, men i ettertid føles det som om jeg sitter som en billig ekstra vikar som blir satt på 8-16 frem til noen blir syke eller skal på ferie.
Av den grunn vurderer jeg ny jobb hvor jeg kan gå inn i fast jobb, men den nåværende jobben som lærling er den eneste jeg har av erfaring
(1 år) og har i tillegg kommet inn der arbeidsplassen fikk ny sjef etter at jeg kom inn så den nye sjefen min kjenner ikke til meg så godt.
Både han og tidligere sjef sitter på en annen avdeling en meg i tillegg så de har ikke vært så mye rundt heller for å få ett intrykk av meg. Dette gir meg grunn til å tenke at jeg stiller dårlig med referanse og erfaring.
I tillegg er jeg skeptisk på å søke ny jobb mens jeg er i jobb.
Snakk med sjefen din, si at du ønsker å bli fast ansatt på ordinære vilkår. Vis til at du har stilt opp for firmaet og tatt ekstrakjøring ved behov. Så kan du jo se hva det fører det, om sjefen er villig til å gi deg fast jobb. Kanskje kan du få feks 50% stilling fast eller noe. Sik at du kommer på ordinære lønnssatser og vekk fra lærlingelønna.

Om ikke sjefen godtar dette så er det fullstendig fair at du søker jobber andre plasser. Det er jo også det normale, at man søker jobb mens man fortsatt er i en annen jobb slik at man slipper å risikere å gå i uker eller måneder uten inntekt.

Det spiller ingen rolle at du ikke har erfaring utenom lærlingetiden. Du har tatt en yrkesutdannelse, du har gjort unna læretiden og seriøse arbeidsgivere vil være glade for å få inn "ungt blod" med høy arbeidskapasitet, om en ny arbeidsgiver ønsker å bruke deg på noe annet enn du har erfaring fra tidligere så gir den nye arbeidsgiveren deg nødvendig opplæring så det er ikke noe problem.

Lykke til