Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 3494
Hei jeg får for tiden på dagpenger. Jeg har søkt om om studieplass på et universitet som starter til høsten. Greia er pga. tidligere studier henger jeg etter med for mye poeng og kan derfor ikke få nytt studielån. Jeg er nødt til å studere i et halvt år før jeg kan igjen gjenoppta studielån.

Det jeg lurer på er hva er sjansen for å bli tatt hvis jeg sier ja til denne studieplassen? pleier nav å sjekke universitetsregistre regelmessig? Jeg har bare tenkt til å gjøre dette i et halv år og jeg undrar lånekassen med mindre enn 50 000 kr.

Jeg skulle helst ikke vært i denne situasjonen, men det er helt umulig for meg å finne jobb. Jeg har sett nyhetsoppslag hvor folk som går på dagpenger og studerer er blitt tatt. Problemet er jeg vet ikke hvordan de ble tatt...
Sist endret av saladin89; 29. juni 2016 kl. 21:52.
Terminal Arbeider
Radium93's Avatar
Tror de skjekker vær mnd, men hvis de ikke gjør det og de finner ut at du fikk dagpenger mens du studerte så vil du slite ganske kraftig. Hadde ikke gjort det for du vil få rulleblad grunnet svindel av nav. Vil ødelegge ganske mye for deg hvis du vil jobbe f.eks på en flyplass.

Nav har sikkert en egen avdeling som går gjennom sånne saker tror jeg.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/n...ne/a/23602924/
link fra vg der NAV-sjef snakker om åssen de tar de som driver med trygdesvindel.
Hvorfor er det helt umulig for deg å få jobb?
Personlig så håper og ønsker jeg du blir tatt om du svindler NAV. Vi har et av verdens beste velferdssamfunn, som er bygget og tuftet på at vi alle bidrar når vi kan og får hjelp om vi måtte trenge det. Svindel uthuler velferdsgoder for et helt land. Det er ikke kult eller ok å svindle fellesskapet.

Hva med å gjøre som de aller aller fleste studenter? Skaff deg en dårlig betalt drittjobb og lev nøkternt så klarer du deg i et halvt år. Kanskje du lærer litt om personlig vekst, budsjettering, og moral underveis.
Trådstarter
6 0
Tror nok jeg heller prøver å finne meg jobb. Ser ut som man blir tatt med en gang om man prøver seg på noe sånt.
Cannabisentusiast
Svartedauden's Avatar
I dag blir du avslørt for all form for svindel av NAV, Lånekassen og andre velferdsordninger. Alt av arbeid og studier lagres i egne registere, og disse samkjøres. Det du må gjøre her - er å få NAV med på laget. Hvis situasjonen din er slik at det er hensiktsmessig med studier, kan det være en del av din plan. Dette er vesentlig enklere på Arbeidsavklaringspenger enn Dagpenger, og ikke så enkelt om du er ung.

Om du forsøker å gjøre dette uten å spille med rene kort, blir du tatt for svindel. Dette kan gi uante konsekvenser. Dersom du heller legger frem situasjonen, og at dette er det som du er motivert for, så kan det fort skje at NAV går med på det. Det er åpnet opp for å kunne studere under dagpenger, og målsetningen er i stor grad å flytte deg ut av arbeidsledighetskøen og over i (aktivitet). Kontakt saksbehandler før ferien og forklar at du har søkt om dette studiet, at du regner med å få plass, at på bakgrunn av sånn og slik er situasjonen stilt slik den er. Om NAV da velger å si nei, så må du finne en annen løsning. Om NAV sier ja, kan du gjennomføre dette med god samvittighet.