Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  1 2571
Anonym bruker
"Sub-tropisk Helhest"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei,
Jeg er nå lærling i IKT-servicefaget, og får snart fagbrev der. Etter dette vurderer jeg å gå VG4 påbygg på kveldstid mens jeg har en deltidsjobb på dagtid.
Når det kommer til hva jeg skal studere videre, så har jeg på tross av at jeg trives veldig med IT, vært såvidt inne på tanken om å studere noe helt annet. Synes det virker spennende å jobbe med mennesker, kanskje innenfor helse, rusomsorgen eller med ungdom som har det vanskelig?

Hvilke utdannings/arbeidsmuligheter har man innenfor slike type jobber? Hvordan er det med lønn i denne retningen, kontra om jeg skulle studert noe innenfor IT (eventuelt gå ut i arbeid med fagbrevet mitt)? Og til slutt, mener dere at mine 2 år på VGS og 2 år i lære innen IKT blir helt bortkastet dersom jeg gjør dette?

På forhånd takk for svar, og kom gjerne med andre innspill dere mener jeg har godt av å høre.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
HOg til slutt, mener dere at mine 2 år på VGS og 2 år i lære innen IKT blir helt bortkastet dersom jeg gjør dette?
Vis hele sitatet...
Nei, utdanning er ikke bortkasta. Spesielt ikke fullført utdanning. Uansett hva du gjør nå, så fullfør det du driver på med nå slik at du får et fagbrev. Et fagbrev innen IKT kan være det som skiller akkurat deg ut fra den store bunken av identiske søkere. Det finnes ingen ledere med vettet i behold som misliker at ansatte kan litt mer om datamaskiner enn gjennomsnittet!

Om lønn: IT-ansatte i privat sektor tjener nok jevnt over mer enn sosialrådgivere i kommunen, så lønnsmessig er det ikke sikkert at du tjener så mye på det. Men det betyr ikke at det er bortkasta å prøve, for det er viktigste er å jobbe med noe du liker. Og skulle du bli lei av å jobbe med mennesker og ønske deg tilbake til IT-avdelingen en eller annen plass, så har du jo fgagbrevet å falle tilbake på - fagbrev OG erfaring med mennesker. Win win, I guess?

Jeg har hørt om sprøere kombinasjoner. Deriblandt en industriarbeider som etter ymse krumspring tok en lang fysikkretta universitetsutdannelse og nå er i ferd med å returnere til smelteverket - denne gangen i en lederstilling. Det er jo greit å ha en liten plan for arbeidslivet, men veien blir også til mens du går. Så lenge du sørger for å fullføre det du begynner på er det imdilertid oftest bryet verdt på sikt.