Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  1 1232
Hei! Har seg slik at jeg i det siste har fattet interesse for radio. Og når jeg mener radio, så mener jeg at jeg har lest meg en del opp om forskjellige bånd, UHF, VHF, og bølgelengder og så videre.

Og jeg kunne faktisk tenke meg å studere noe slikt og ta en utdanning i det, for dette har pågått en stund og jeg kunne tenke meg tilbake på skole.

Men i den sammenheng lurer jeg på hva slags utdanning (som resulterer i en bachelor eller lignende) jeg kan ta? Og evt. hva slags yrke jeg kan gli inn i?

Har begynt å kjøpe inn utstyr også, så kan vel snart kalle meg for radioamatør. Hvordan blir jeg radioprofesjonell?
"Øko-Terrorist"
For det tekniske må du nok begynne med elektro for deretter ingeniør studier så speialisering innen radio. For å bli "radioprofesjonell" på lufta må du ta SRC (VHF) eller GOC (MF/HF, Satelitt etc.) De båndene radioamatørene benytter seg av kalles amatørbåndet, derav navnet. De er dog ofte mer kunnskapsrike en de "profesjonelle".