Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  1 2301
Kort fortalt:

Ble ansatt i 2007, skulle da etter 2-3 måneder gått opp til lønnstrinn 3 grunnet utdanning. Tillitsvalgte og sjef informerte ikke om denne delen av tariffavtalen enda begge visste at jeg tok den utdanningen (studiekompetanse).

Senere ble det 1 år permisjon for førstegangstjeneste, hadde da krav på 3 måneder med halv lønn fra arbeidsplassen. Heller ikke informert om fra hverken tillitsvalgt eller butikksjef.

Har per dato ingen tillitsvalgt ved arbeidsplassen ettersom han sluttet, sjefen er sykemeldt og nærmeste leder er nyansatt og har ikke nok erfaring til å kunne svare. Har vært i kontakt med fagforeningen, men der virker det som om de har hendene fulle og det skjer ingenting. Har også en kollega, om ikke to, som er i samme situasjon som meg.

Har i senere tid gått opp til lønnstrinn 3 pga ansiennitet, men burde vært på lønnstrinn 5 ettersom jeg skulle startet på 3. Bedriften følger tariffavtale noe som også står i kontrakten, og såvidt jeg har fått med meg fra H&K sin brosjyre til tillitsvalgte plikter de å følge med at bedriften følger arbeidsmiljøloven og tariffavtalen.

Det jeg lurer på er jussen rundt dette. Jeg begynner å bli lei av å vente på at tillitsvalgte fra H&K skal få fingeren ut og tenker å ta tak i dette selv.

Nå vet jeg at dette kravet er foreldet, men:

Tilleggsfrister
Loven tar hensyn til at man ikke alltid vet at man har en fordring. Selv om vi alle har en plikt til å sjekke at lønnsslippen er korrekt, er det ikke alle feil som er like lett å oppdage. Oppdager man – eller burde ha oppdaget – at man har fått for lite i lønn over år, løper det en ny foreldelse på 1 år. Denne type krav kan likevel ikke være mer enn 10 år gamle totalt.
Vis hele sitatet...
Er dette noe som evt kan brukes? Vet at i lignende tilfeller har rettsapparatet sett på hvem den profesjonelle part er og lagt mest "skyld" på den parten. I dette tilfellet må da det være arbeidsgiver, ettersom arbeidstaker (meg), var 17 år på ansettelsestidspunktet og tillitsvalgte hverken informerte om, eller fulgte opp "min lønn" som jeg leser at han pliktet å gjøre.

Noen med erfaring i slike saker som kan synse litt, har jeg krav på å få justert lønnstrinnet mitt, og evt etterbetalt det som er feil?
Sitat av Anoman Vis innlegg
Ble ansatt i 2007, skulle da etter 2-3 måneder gått opp til lønnstrinn 3 grunnet utdanning. Tillitsvalgte og sjef informerte ikke om denne delen av tariffavtalen enda begge visste at jeg tok den utdanningen (studiekompetanse).
Vis hele sitatet...
Er dette tilfeldigvis i dagligvarekjeder e.l. og du fullførte vgs? Mener at det står i H&K sin landsoverenstemmelse at det er den ansatte sitt ansvar å levere inn vitnemål/utdanningsbevis. Uten det kan ikke sjefen øke lønnstrinnet.