Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 1250
Hei, jeg har vært uheldig å fått vann i min 48v lipo lader, jeg driver nå å skal reparere den å har en 36v lader jeg skal lodde over deler fra. jeg har allerede loddet over en sikring jeg så hadde gått men dette hjalp ikke desverre

Så mitt spm. hva er det neste jeg bør sette over ?
husk at den jeg skal ta deler fra er 36v så jeg kan ikke flytte over det som bestemmer volten. legger ved bilde av begge ladere

36 v lader bilde: https://imma.gr/37246

48 v lader bilde : https://imma.gr/37247

jeg har desverre ikke noe prog som jeg kan bruke til å legge til nr på bildene til de forskjellige komponentene. så håper dere kan for klare feks nr 1 nede fra venstre osv da jeg ikke aner hva de forskjellige ting heter

føye til at jeg også har 2 andre 48v def ladere som jeg kan ta deler fra men disse ser mye mer forskjellige ut. si ifra om det likevel skal være nødvendig å åpne disse og legge ut bilde

Takker indelig for svar
Sist endret av skukketrure; 17. februar 2012 kl. 22:04.
Du trenger et multimeter. Sjekk motstanden over de forskjellige komponentene. Da finner du at hva som er defekt. Lodd vekk delen, finn tilsvarende del og lå på den. Du kan ikke bare lodde frem og tilbake deler fra forksjellige ladere og håpe på at det funker. Det er forskjellige deler. Så du må finne to like deler å bytte de. Først må du finne hvilkene som er ødelagte.
Sitat av iMAGINE123 Vis innlegg
Du trenger et multimeter. Sjekk motstanden over de forskjellige komponentene. Da finner du at hva som er defekt. Lodd vekk delen, finn tilsvarende del og lå på den. Du kan ikke bare lodde frem og tilbake deler fra forksjellige ladere og håpe på at det funker. Det er forskjellige deler. Så du må finne to like deler å bytte de. Først må du finne hvilkene som er ødelagte.
Vis hele sitatet...
ja men aner ikke hva et volt meter evt skal vise på def og intakte deler. har dessuten ikke voltmeter tilgjenglig nå, noe du vet jeg kan sette over som er mulig deffekt å mest sannsynlig vil være likt på begge ? det lyser foresten ikke i lampene hvis det skulle være av int. jeg har som sagt 2 48v ladere også tilgjenglig der burde vel komponentene ha lik "verdi" selv om de ser litt forskjellige ut ? beklager dumme spm men er helt grønn på dette med elektronikk
Sist endret av skukketrure; 17. februar 2012 kl. 22:15.
Klarer ikke se noen komponenter som skal lage brudd med vilje. Så du skal måle veldig liten Ohm over alle komponentene. Om det blir veldig høy ohm verdi er det nok brudd. Du kan og spenningsette den og se hvor langt spenningen kommer. ved å bruke volt funksjonen å måle over komponentene. når den viser 0 så har du nok funnet feil komponent

Kan kanskje gi deg en gjennomgang om du har nødvendig verktøy osv.
Sist endret av iMAGINE123; 17. februar 2012 kl. 23:17.
Jeg har en "gåen" Ford Mondeo som jeg må fikse. Har en Nissan Sunny som jeg kan plukke deler fra... (hehe...).

Lykke til, men dette blir ikke enkelt. Eller er det noen her som klarer å spotte hvilke komponenter som har gått føyken pga vann/overslag.
Sølte du vann mens den stod på?

Legg også ut modellbetegnelser og dessuten bedre bilder om du skal ha noe håp.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av skukketrure Vis innlegg
ja men aner ikke hva et volt meter evt skal vise på def og intakte deler. har dessuten ikke voltmeter tilgjenglig nå, noe du vet jeg kan sette over som er mulig deffekt å mest sannsynlig vil være likt på begge ?
Vis hele sitatet...
Du bør strengt tatt ha oscilloskop, ettersom det der ser ut til å vere switch-mode. I tillegg bør du ha eit skjema, der du reknar ut ei omtrentleg spenning du skal ha. Elles er det rimeleg fånyttes å feilsøke.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Du bør strengt tatt ha oscilloskop, ettersom det der ser ut til å vere switch-mode. I tillegg bør du ha eit skjema, der du reknar ut ei omtrentleg spenning du skal ha. Elles er det rimeleg fånyttes å feilsøke.
Vis hele sitatet...
hmm der tok du ifra meg det meste av håp om å kunne lykkes i oppgaven min et oscilloskop er noe jeg aldri har hørt om å langt mindre har liggende. et koblingsskjema for elektonikk formulert på et fagspråk er nok noe jeg innbiller meg at jeg vil få store problemer med å sette meg inn i. det jeg hadde håpet på er at noen med inngående kjennskap kan si at det feks er størst sjanse for at det o det har røket prøv å bytt det, å deretter gått for elimineringmetoden
Skaff deg et multimeter og bruk Ohm-funksjonen. Mål motstand over forskjellige komponenter. Viser det motstand er den i orden. Viser multimeteret OL (Over Load) eller 0 er den defekt. Unntak er kondensatorer og forskjelligesider av spoler, der vil du i teorien ikke kunne måle noe uansett, så disse er vanskelige å feilsøke.

Dioder, f.eks. i likeretteren kan du bare måle ene veien, så mål først en gang, bytt plass på pinnene og mål igjen før du går videre.

Du trenger ikke ha spenning på laderen når du måler motstand, så du slipper svi fingertuppene.

glhf.

Sitat av slashdot Vis innlegg
Du bør strengt tatt ha oscilloskop, ettersom det der ser ut til å vere switch-mode. I tillegg bør du ha eit skjema, der du reknar ut ei omtrentleg spenning du skal ha. Elles er det rimeleg fånyttes å feilsøke.
Vis hele sitatet...
Av nysgjerrighet; hvorfor i allverden bør han ha et oscilloskop?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av McHoover Vis innlegg
Viser det motstand er den i orden. Viser multimeteret OL (Over Load) eller 0 er den defekt.
Vis hele sitatet...
Utan skjema har du ikkje aning om du måler over komponenten, eller over hundre andre. Null resistans kan sei at ein av dei ti andre komponentane er svidde - eller ei måling med resistans midt i mellom kan indikere at det er uendeleg resistans i komponenten, og det er resten du måler.

Du veit heller ikkje om du har høg nok spenning til å opne diodar og slikt.
Sitat av McHoover Vis innlegg
Unntak er kondensatorer og forskjelligesider av spoler, der vil du i teorien ikke kunne måle noe uansett, så disse er vanskelige å feilsøke.
Vis hele sitatet...
Jo, det vil du. Spoler vil du måle lav resistans over om dei er i orden. Men eit vanleg multimeter er ikkje nødvendigvis nøyaktig nok til å måle så låge resistanser som ein del spoler vil ha for DC-straum.
Sitat av McHoover Vis innlegg
Av nysgjerrighet; hvorfor i allverden bør han ha et oscilloskop?
Vis hele sitatet...
Fordi switchmode PSUer har relativt høgfrekvent spenning, så signalfølgemetoden med multimeter vil ikkje nødvendigvis sei veldig mykje. Ved å sjekke at signalet er nokon lunde det det skal vere visuelt har du langt betre kontroll. Du ser også ting som t.d. rippel, som du aldri vil kunne finne med eit multimeter.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Utan skjema har du ikkje aning om du måler over komponenten, eller over hundre andre. Null resistans kan sei at ein av dei ti andre komponentane er svidde - eller ei måling med resistans midt i mellom kan indikere at det er uendeleg resistans i komponenten, og det er resten du måler.

Du veit heller ikkje om du har høg nok spenning til å opne diodar og slikt.

Jo, det vil du. Spoler vil du måle lav resistans over om dei er i orden. Men eit vanleg multimeter er ikkje nødvendigvis nøyaktig nok til å måle så låge resistanser som ein del spoler vil ha for DC-straum.


Fordi switchmode PSUer har relativt høgfrekvent spenning, så signalfølgemetoden med multimeter vil ikkje nødvendigvis sei veldig mykje. Ved å sjekke at signalet er nokon lunde det det skal vere visuelt har du langt betre kontroll. Du ser også ting som t.d. rippel, som du aldri vil kunne finne med eit multimeter.
Vis hele sitatet...
Et vanlig multimeter av kvalitet vil kunne måle (de fleste) dioder, så sant du måler riktig vei.
Du kan fint måle en komponent uten å måle hundre andre. Mål på oppsiden av kretskortet. Har vertfall ikke hatt problemer med dette selv.

Om du leser det jeg skrev, så sa jeg på forskjellige sider av spolene, altså inn og ut. Da det ikke er fysisk kontakt vil du ikke kunne måle motstand der med et vanlig multimeter. Du vil kanskje kunne megge det. Men på samme side på +/L og -/N til det jo såklart ikke være noe problem. Etter vann er det jo en sannsynlighet for sviddespoler.

Vil ikke tro at å sjekke frekvensen er det første jeg ville begitt meg ut på. Er først og fremt relevant å finne ut hvor i laderen prosessen stopper. Oscilloskop har jo ikke noe for seg i DC. Og siden du sier at spolene er for DC vil jo spenningen bli likerettet før spolene.
Derfor er det jo mye som kan måles og sjekkes før det vil være nødvendig med å visualisere noen sinuskurver.

Jeg mener forsatt at det bare er til å Ohm'e i vei med et multimeter til du finner noe du tror kan være feil, notér komponenten, mål videre til du finner andre som kan være feil. Ta lista di og google til du finner du hvilke komponenter det er, prøv å eliminer de mindre sannsynlige eller de som kan være jævli å måle.

Noen bedre tips enn det har jeg ikke. Evt. vil vel en ny lader ikke være så mye dyrere enn et multimeter.
Sist endret av McHoover; 19. februar 2012 kl. 02:38.
Sitat av McHoover Vis innlegg
Et vanlig multimeter av kvalitet vil kunne måle (de fleste) dioder, så sant du måler riktig vei.
Du kan fint måle en komponent uten å måle hundre andre. Mål på oppsiden av kretskortet. Har vertfall ikke hatt problemer med dette selv.

Om du leser det jeg skrev, så sa jeg på forskjellige sider av spolene, altså inn og ut. Da det ikke er fysisk kontakt vil du ikke kunne måle motstand der med et vanlig multimeter. Du vil kanskje kunne megge det. Men på samme side på +/L og -/N til det jo såklart ikke være noe problem. Etter vann er det jo en sannsynlighet for sviddespoler.

Vil ikke tro at å sjekke frekvensen er det første jeg ville begitt meg ut på. Er først og fremt relevant å finne ut hvor i laderen prosessen stopper. Oscilloskop har jo ikke noe for seg i DC. Og siden du sier at spolene er for DC vil jo spenningen bli likerettet før spolene.
Derfor er det jo mye som kan måles og sjekkes før det vil være nødvendig med å visualisere noen sinuskurver.

Jeg mener forsatt at det bare er til å Ohm'e i vei med et multimeter til du finner noe du tror kan være feil, notér komponenten, mål videre til du finner andre som kan være feil. Ta lista di og google til du finner du hvilke komponenter det er, prøv å eliminer de mindre sannsynlige eller de som kan være jævli å måle.

Noen bedre tips enn det har jeg ikke. Evt. vil vel en ny lader ikke være så mye dyrere enn et multimeter.
Vis hele sitatet...
nei det er ikke prisen som er problemet den koster under en 500 lapp, men er ikke å få tak i norge .så vidt jeg har klart å se. og leveringstiden fra kina er 4-5 uker. det er der problemet ligger
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av McHoover Vis innlegg
Du kan fint måle en komponent uten å måle hundre andre. Mål på oppsiden av kretskortet. Har vertfall ikke hatt problemer med dette selv.
Vis hele sitatet...
Korleis veit du at du ikkje har hatt problemer med det, og kvifor har det noko å sei kva side du måler på? Er komponenten elektrisk kopla til resten har du i realiteten ikkje kontroll over kva du måler. Har du to ukjente komponenter i paralell aner du ikkje om du har ein som fungerer og ein som er død, eller to som fungerer.
Sitat av McHoover Vis innlegg
Om du leser det jeg skrev, så sa jeg på forskjellige sider av spolene, altså inn og ut. Da det ikke er fysisk kontakt vil du ikke kunne måle motstand der med et vanlig multimeter.
Vis hele sitatet...
Ei spole er det motsette av ein kondensator, og vil i praksis ha låg resistans for likestraum, og høg(are) resistans for vekselstraum. Dessutan er spole ein slik komponent som kan ha to feilmodus: kortslutning eller brot, så det er ein av dei komponentane som er overkommeleg å sjekke med multimeter.
Sitat av McHoover Vis innlegg
Du vil kanskje kunne megge det.
Vis hele sitatet...
Megging bruker også likespenning, bare høgare spenning. Å megge eit kort med transistorer på er å garantere at det er ødelagt.
Sitat av McHoover Vis innlegg
Etter vann er det jo en sannsynlighet for sviddespoler.
Vis hele sitatet...
Lakken som er brukt er jo ofte vannfast, så spolene er omtrent det siste eg ville tru ryk.
Sitat av McHoover Vis innlegg
Oscilloskop har jo ikke noe for seg i DC. Og siden du sier at spolene er for DC vil jo spenningen bli likerettet før spolene.
Vis hele sitatet...
Om ein har likeretta spenning har ikkje spoler noko for seg. Eit oscilloskop kan sjekke at du har rett type spenning inn på trafoen, at switchefrekvensen er nokonlunde rett, og at du har signal ut frå trafoen.
Sitat av McHoover Vis innlegg
Derfor er det jo mye som kan måles og sjekkes før det vil være nødvendig med å visualisere noen sinuskurver.
Vis hele sitatet...
Det er neppe sinuskurver - og difor er oscilloskop interessant. Du kan sjå korleis signalet ser ut på ulike stadier, og om ein transistor brått herper signalforma kan du rimelig kjapt sei at feilen er rundt den... Det får du ikkje til med eit multimeter.
Sitat av McHoover Vis innlegg
Om du leser det jeg skrev, så sa jeg på forskjellige sider av spolene, altså inn og ut. Da det ikke er fysisk kontakt vil du ikke kunne måle motstand der med et vanlig multimeter. Du vil kanskje kunne megge det. Men på samme side på +/L og -/N til det jo såklart ikke være noe problem.
Vis hele sitatet...
Tror du tenker på transformatorer!
Sitat av McHoover Vis innlegg
Du vil kanskje kunne megge det
Vis hele sitatet...
Megge elektronikk? Det er jo genialt