Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  29 4103
Hørte at det fløy et jagerfly ute, så jeg gikk til vinduet for å se. Det jeg så var ikke en F-16 og den fløy veldig lavt.

Hva slags fly kan dette være? Trodde Norge bare hadde F-16 jagerfly?

Det var to "finner" på bakdelen av flyet, og en F-16 har bare en. De to "finnene" sto ikke rett opp, men hver sin vei 45 grader. De "finnene" kalles også sideror...
Det er nok et amerikansk F22 du har sett?

http://no.wikipedia.org/wiki/F-22_Raptor
Sist endret av SteInMetz; 8. oktober 2008 kl. 14:09.
Sitat av Kintii
Vis hele sitatet...
F14 er vanligvis ikke vinkla som det bildet der viser. På haleror(ene)
Det må ha vært en F-22 som SteInMetz sier
Ungodly freak
Mexxy's Avatar
Trådstarter
Sitat av SteInMetz
Det er nok et amerikansk F22 du har sett?

http://no.wikipedia.org/wiki/F-22_Raptor
Vis hele sitatet...

Nei

Siderorene på F-22 er ikke 45 grader, og det flyet jeg så, så begynte siderorene helt inn til hverandre, og flyet var en del tynnere.
Hvor bor du, og eksakt når så du flyet?
Limited edition
Moff's Avatar
Nå er jeg ingen flyekspert, men det eneste flyet jeg kan komme på med et vingeoppsett slik du beskriver er Lockheed F-117 Nighthawk, men jeg tror det er mindre enn ganske usannsynlig at du har sett dette flyet i norskt luftrom. Tror sjansen for at det er en Lockheed F-35 Lightning er litt større, ettersom Forsvaret har snakket om å kjøpe dette flyet. Det er litt tynnere rundt midja enn den nevnte F-22-en. Minst like usannsynlig kan det være en Boeing F-18 Hornet. Men som sagt: Eneste flyet som har det vingeoppsettet er F-117-en.
Hva skulle en F-22 gjort her anyways?
Sitat av Masi
Æ viste ikke F-11y Nighthawk lengere fløy, ekke det 1980 talls fly?
Vis hele sitatet...
Du har rett i at F-117 ikke lenger flyr. Den ble pensjonert i april i år. Men F-16 ble introdusert på 70-tallet, så jeg ser ikke hva det skal ha med saken å gjøre.
Det er ikke mulig det var ett F-35 fly da? Som er ett av flya Norge vurderer å skaffe.
http://en.wikipedia.org/wiki/F-35
Jeg tror ikke det er uvanlig at allierte lander i Norge, spesielt i forbindelse med øvelser. Dvs; jeg blir ikke sjokkert om det er utenlandske fly i Norge, så lenge det er Nato-land. Ser du et russisk fly derimot, bør du nok ringe til Sverre.
ffs. Det var en Spansk F-18 Hornet....
Sitat av Bjølg
Hva skulle en F-22 gjort her anyways?
Vis hele sitatet...
Vi er allierte med USA, sier seg selv at de er i Norge og har øvelser. Har sett masse forskjellige fly i løpet av førstegangstjenesten.

Så det så.
Sitat av Lundern
Vi er allierte med USA, sier seg selv at de er i Norge og har øvelser. Har sett masse forskjellige fly i løpet av førstegangstjenesten.

Så det så.
Vis hele sitatet...

Kan nesten vedde en tusenlappen på at du umulig kan ha sett en F-22 raptor fly på øvelse i Norge.
Ungodly freak
Mexxy's Avatar
Trådstarter
Sitat av Moff
Nå er jeg ingen flyekspert, men det eneste flyet jeg kan komme på med et vingeoppsett slik du beskriver er Lockheed F-117 Nighthawk, men jeg tror det er mindre enn ganske usannsynlig at du har sett dette flyet i norskt luftrom. Tror sjansen for at det er en Lockheed F-35 Lightning er litt større, ettersom Forsvaret har snakket om å kjøpe dette flyet. Det er litt tynnere rundt midja enn den nevnte F-22-en. Minst like usannsynlig kan det være en Boeing F-18 Hornet. Men som sagt: Eneste flyet som har det vingeoppsettet er F-117-en.
Vis hele sitatet...
Var nok ikke det nei, men flyet jeg så hadde omtrent slike hale/sideror. (Begynner sammen helt nederst)

Sitat av DonTomaso
Hvor bor du, og eksakt når så du flyet?
Vis hele sitatet...
Meløy kommune. 12-13 mil sør for Bodø. Så flyet omtrent 5 minutter før jeg startet denne tråden. Den var på vei nordover.

10-15 minutter etterpå, så kom det 2 F-16 fly (tror jeg), men de var på vei øst over.
Sist endret av Mexxy; 8. oktober 2008 kl. 16:43.
Sitat av Muradi
Var nok ikke det nei, men flyet jeg så hadde omtrent slike hale/sideror. (Begynner sammen helt nederst)



Meløy kommune. 12-13 mil sør for Bodø. Så flyet omtrent 5 minutter før jeg startet denne tråden. Den var på vei nordover.

10-15 minutter etterpå, så kom det 2 F-16 fly (tror jeg), men de var på vei øst over.
Vis hele sitatet...
Som sagt før, det var et Spansk F-18.
Ungodly freak
Mexxy's Avatar
Trådstarter
Sitat av x3m187
Som sagt før, det var et Spansk F-18.
Vis hele sitatet...
Har du bilde av den?
Sitat av x3m187
Kan nesten vedde en tusenlappen på at du umulig kan ha sett en F-22 raptor fly på øvelse i Norge.
Vis hele sitatet...
Les nøyere, har sett masse fly. Sa ikke at jeg hadde sett ett F-22.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Slenger inn ett annet spørsmål
her om dagen så jeg ett fly som hørtes helt ut som ett jagerfly, men da jeg så det fikk jeg sjokk! det så heeelt ut som ett romskip og hørtes ut som ett jetfly. Hvordan fly kan dette ha vært?
Sitat av Gaffa
Slenger inn ett annet spørsmål
her om dagen så jeg ett fly som hørtes helt ut som ett jagerfly, men da jeg så det fikk jeg sjokk! det så heeelt ut som ett romskip og hørtes ut som ett jetfly. Hvordan fly kan dette ha vært?
Vis hele sitatet...
Hva mener du med at det "så ut som et romskip" ? Beskriv det.
Ungodly freak
Mexxy's Avatar
Trådstarter
Sitat av Gaffa
Slenger inn ett annet spørsmål
her om dagen så jeg ett fly som hørtes helt ut som ett jagerfly, men da jeg så det fikk jeg sjokk! det så heeelt ut som ett romskip og hørtes ut som ett jetfly. Hvordan fly kan dette ha vært?
Vis hele sitatet...
Var sikkert bare en UFO... Romvesene er jo nesten overalt nå for tiden.

Men spøk til sides: En f-117? B-2? Google navnene for bilder...
har et spørsmål...


i dag ca kl. 11-12 ish fløy det tre fly over den ellers så fredelige bygda vår her i nordland, de fløy så lavt at det rista i hele skolen... disse så ut som russiske mig fly. noen som vet hva det kan ha vært???
Sitat av x3m187
Kan nesten vedde en tusenlappen på at du umulig kan ha sett en F-22 raptor fly på øvelse i Norge.
Vis hele sitatet...
Hvorfor er det så umulig?
Sitat av Gaffa
Slenger inn ett annet spørsmål
her om dagen så jeg ett fly som hørtes helt ut som ett jagerfly, men da jeg så det fikk jeg sjokk! det så heeelt ut som ett romskip og hørtes ut som ett jetfly. Hvordan fly kan dette ha vært?
Vis hele sitatet...
Sikkert et av disse radar/satelitt flyene med en svær tallerken bakpå seg. Kommer ikke på hva de heter, men jeg ser ihvertfall disse til stadighet.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av minigolf
Sikkert et av disse radar/satelitt flyene med en svær tallerken bakpå seg. Kommer ikke på hva de heter, men jeg ser ihvertfall disse til stadighet.
Vis hele sitatet...
AWACS?
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/d/d0/Usaf.e3sentry.750pix.jpg/350px-Usaf.e3sentry.750pix.jpg

Ser ikkje akkurat ut som et jagerfly, mtp. at det aldri vil ha interesse av å komme nær bakken for andre formål enn å lande, flyr med mykje lavere hastighet enn jagerfly, og er roughly 4 ganger så stort. Kort sagt - du blander ikkje det sammen med et jagerfly.
Asosial sosialist
Cheroxx's Avatar
Sitat av bolla3
har et spørsmål...


i dag ca kl. 11-12 ish fløy det tre fly over den ellers så fredelige bygda vår her i nordland, de fløy så lavt at det rista i hele skolen... disse så ut som russiske mig fly. noen som vet hva det kan ha vært???
Vis hele sitatet...
Russiske fly?
Nå var det jo LYDEN han hadde forvekslet med et jagerfly, ikke utseende. Og AWACS-flyene bråker noe helt jævlig, det samme gjør ymse jagerfly.

Og når jeg har observert disse flyene har de flydd mye lavere enn vanlige rutefly. Men nå bor jeg ikke så forferdelig langt unna Flesland, så det kan ha noe med saken å gjøre. Men likevel har AWACS-flyene en tendens til å fly lavere enn andre fly som er under innflyvning.