Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  48 20521
ja kom igjen da

Kan svare på alt fra spørsmål om utdanningen til Chemtrails.
Er det noen/mange som faller fra under den praktiske delen av utdanningen, og/eller under pliktårene? (Evt som ikke får seg jobb etterpå).

Hva består de mentale testene som blir gjort under opptaket spesifikt av?
Har Kennedy Steve høy stjerne hos den generelle flygeleder? Eller er det mest hos atc-nerdene på YouTube?
Sitat av Skepty Vis innlegg
Er det noen/mange som faller fra under den praktiske delen av utdanningen, og/eller under pliktårene? (Evt som ikke får seg jobb etterpå).

Hva består de mentale testene som blir gjort under opptaket spesifikt av?
Vis hele sitatet...


Det varierer egentlig en hel del fra år til år hvor mange som faller fra virker det som. Jeg bommer sikkert litt på offisiell statistikk, men jeg vil påstå at det er rundt 20-30% frafall hvor halvparten ryker på skolen og halvparten i praksis.

Alle har jobb etter endt utdanning. Den koster ca 1.5-2 mill og er en relativt stor investering for arbeidsgiver. Det er også ganske mange flygeledere som vil gå av med pensjon de neste årene slik man trenger påfyll i bunn.

Når det kommer til testing så benyttes FEAST, som er en felleseuropeisk test som gjøres på datamaskin:
https://en.wikipedia.org/wiki/FEAST_test

For å forberede seg vil jeg anbefale at man trener på:
- "brette ut terninger" (altså du ser en terning fra en vinkel hvor du ser 3 sider, og så skal du plukke hvilken som er riktig av 4-5 "utbrettede" terninger;
- Spille tetris eller lignende.

Obs: noen av testene fokuserer på hvordan man agerer når man har "tapt"; altså er det ikke meningen at man skal klare selve testen; alle "taper"; men de er interessert i å måle om man gir opp eller fortsetter å prøve å løse oppgaven selv om det går dårlig.

Sitat av hestpåpinne Vis innlegg
Har Kennedy Steve høy stjerne hos den generelle flygeleder? Eller er det mest hos atc-nerdene på YouTube?
Vis hele sitatet...
Har aldri hørt om vedkommende - beklager ... Tror kanskje det besvarer spørsmålet ditt?

Vi har forøvrig en liten youtubestjerne her i Norge også;
https://www.youtube.com/watch?v=7RXgVd9iuO0
Sist endret av PederBrokkoli; 30. august 2019 kl. 20:07. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hvilken flyplass jobber du på?
Jeg begynner straks i lære som mekaniker på Sola flyplass
Sitat av ExcludedBug Vis innlegg
Hvilken flyplass jobber du på?
Jeg begynner straks i lære som mekaniker på Sola flyplass
Vis hele sitatet...
Beklager; men litt anonym må man få være

Lykke til med læretiden - det blir nok utrolig kjekt å endelig få jobbe med all kunnskapen du har tilegnet deg!
Er det noe sannhet i at USA lagrer nedskutte UFO'r i et hemmelig lager på dovre?
Sitat av aoakn Vis innlegg
Er det noe sannhet i at USA lagrer nedskutte UFO'r i et hemmelig lager på dovre?
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke tilegnet meg informasjon gjennom jobbsammenheng som skulle tilsi det.

Kan også legge til at jeg ikke "tror på UFOer" men er overbevist om at det finnes mye liv andre steder i verdensrommet... Det er bare synd at avstandene er.... kosmiske.... Så kontakt med evt. intelligente versjoner av disse vil nok foregå via det elektromagnetiske spekteret og ikke anal-probe.
Hvor lang tid tar det å utdanne seg til å bli flygeleder? Teori + praksis. Og hvor i verden gjorde du det?
Synes du det var vanskelig? Er noe jeg sterkt vurderer etter å ha hørt om kort utdanning, men bra lønning.
Sitat av Dr. Crayz Vis innlegg
Hvor lang tid tar det å utdanne seg til å bli flygeleder? Teori + praksis. Og hvor i verden gjorde du det?
Synes du det var vanskelig? Er noe jeg sterkt vurderer etter å ha hørt om kort utdanning, men bra lønning.
Vis hele sitatet...
Det tar ca 2 år; 1 år institusjonell trening og 1 år praksis ved en lufthavn i Norge.

Året i praksis er lønnet med ca 250k.

Avinor kjøper institusjonell utdanning fra flere forskjellige land som USA, Sverige, England, Canada etc. Det er gjerne 3-5 års kontrakter før det blir en ny anbudsrunde og gjerne ny tilbyder. Selve utdanningen er rimelig lik uavhengig av hvor man drar da det er felles krav til innhold og omfang.
"Øko-Terrorist"
Hvilken frekvens blir brukt for oppkall over radio mellom fly? Er det slik som med skip(kanal 16) at det er kombinert nød og oppkall på 121.5MHz?
Sist endret av tr80r; 30. august 2019 kl. 21:15.
Sitat av tr80r Vis innlegg
Hvilken frekvens blir brukt for oppkall over radio mellom fly? Er det slik som med skip at det er kombinert nød og oppkall på 121.5MHz? (Kanal 16 for skip).
Vis hele sitatet...
Dersom en flyving foregår i "kontrollert luftrom"; dvs. der hvor passasjerflyene ferdes, så er de pålagt å være i toveis-forbindelse med en flygeleder og på den aktuelle frekvensen som benyttes i det området. De er da på vår "arbeidsfrekvens" og der forekommer det i praksis ingen kommunikasjon internt mellom fly; men kun mellom flygeleder og fly.

Flyselskaper har gjerne et internt nettverk hvor de kan kommunisere via "datalink" og dersom de har behov for å komme i kontakt med kollegaer så benytter de dette.

Småfly som flyr i nærheten av en mindre lufthavn uten flykontroll (eller en lufthavn med informasjonstjeneste deler av dagen) sender gjerne "blindt" på den aktuelle frekvensen til lufthavnen, og da forekommer det gjerne at de prater litt mer om løst og fast. Merk at dette er "greit" da de gjerne flyr lavt og det ikke vil forekomme overslag på andre frekvenser.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Har du hørt om vatsim? https://www.vatsim.net/
Er vell en annen lignende side også.

Vet mange bruker det i flight simulator / X-Plane. Virker jo som dem kan sakene sine dem som driver med virtuell flygeledelse samt at det kanskje er god trening?
Sist endret av Quakecry; 30. august 2019 kl. 22:11.
Sitat av Quakecry Vis innlegg
Har du hørt om vatsim? https://www.vatsim.net/
Er vell en annen lignende side også.

Vet mange bruker det i flight simulator / X-Plane. Virker jo som dem kan sakene sine dem som driver med virtuell flygeledelse samt at det kanskje er god trening?
Vis hele sitatet...
Har vært såvidt borti det for noen år siden. Virker ganske proft og som et fint opplegg for de som er interessert i flysimulator og denslags.

Ser ut som om miljøet er ganske bra og inkluderende også.

Jeg tror for så vidt ikke at det er mange flygeledere som er aktive der, da vi får "nok" på jobb
Hva tenker du om TRAC i operativ posisjon (f.eks. behov i nødsituasjoner) selv om det er et administrativt verktøy som dermed omgår de operative kravene (både availability og security)?
Sist endret av bashfoo; 31. august 2019 kl. 02:04.
Er du bekymret over den gjennomsnittlige lave levealderen for flygeledere?
1. Hva er den mest stressede situasjonen du har vært i?
2. Kan du også høre tydelig på dialekten/brytningen at piloten/kapteinen er dansk på radioen?
3. Mest intressante flighen du har ledet inn/igjennom luftrommet?
Sitat av PederBrokkoli Vis innlegg
Dersom en flyving foregår i "kontrollert luftrom"; dvs. der hvor passasjerflyene ferdes, så er de pålagt å være i toveis-forbindelse med en flygeleder og på den aktuelle frekvensen som benyttes i det området. De er da på vår "arbeidsfrekvens" og der forekommer det i praksis ingen kommunikasjon internt mellom fly; men kun mellom flygeleder og fly.

Flyselskaper har gjerne et internt nettverk hvor de kan kommunisere via "datalink" og dersom de har behov for å komme i kontakt med kollegaer så benytter de dette.

Småfly som flyr i nærheten av en mindre lufthavn uten flykontroll (eller en lufthavn med informasjonstjeneste deler av dagen) sender gjerne "blindt" på den aktuelle frekvensen til lufthavnen, og da forekommer det gjerne at de prater litt mer om løst og fast. Merk at dette er "greit" da de gjerne flyr lavt og det ikke vil forekomme overslag på andre frekvenser.
Vis hele sitatet...
hm-jeg lytter ofte på Acars frekvenser men får ofte bare opp info om flys tilstand- flight nummer osv-ibland enkelte meldinger om funksjonsfeil på toaletter o.l.ja bekreftelse på retning til flygeledertårn kommer også opp. Noen amerikanske piloter spør ibland hverandre om resultat på siste baseballkamper over Acars-frekvensene også.
Sist endret av meitemark; 1. september 2019 kl. 11:23.
Er det mulig å utdanne seg som flygeleder uten å ha generell studiekompetanse? Er det en vei rundt? Mtp alder osv?
Sitat av bashfoo Vis innlegg
Hva tenker du om TRAC i operativ posisjon (f.eks. behov i nødsituasjoner) selv om det er et administrativt verktøy som dermed omgår de operative kravene (både availability og security)?
Vis hele sitatet...
Oi, dette var et gøy spørsmål.

TRAC, for de uinnvidde, er en IPAD-basert plattform som er i ferd med å fases inn og som kommer i tillegg til de operative informasjonssystemene som har krav til redundans, egne separate nettverk etc.

Svaret mitt er at jeg synes at TRAC fremstår som et godt supplerende hjelpemiddel som tilgjengeliggjør mye informasjon og åpner opp for at vi får mange flere "verktøy i boksen" enn hva man har fra før. Det skal selvfølgelig ikke gå på bekostning av operative krav knyttet til tilgjengelighet for nødvendig informasjon (sjekklister, varslingslister, værdata o.l.) så denne må i tillegg være tilgjengelig i dagens informasjonssystem; evt. presenteres på ny ATM-platform som introduseres om noen år.

iPad begynner etterhvert å bli en skikkelig robust plattform, så man skal heller ikke se bort fra at denne kan godkjennes som et operativt system i fremtiden.

Hva synes du selv?

Sitat av Fiyah Vis innlegg
Er du bekymret over den gjennomsnittlige lave levealderen for flygeledere?
Vis hele sitatet...
Ja.

Det er en stund siden jeg så på de aktuelle tallene, men levealder er betraktelig lavere enn gjennomsnittet.

Det står litt om det her:
https://issuu.com/natca/docs/flygelederen_2-14

Jeg tror ikke nødvendigvis at årsaken er et veldig stressende yrke, men heller det at vi jobber en relativt tung turnus med mye ettermiddagsvakter, nattevakter og helgejobb.

I tillegg er det jo ikke til å komme unna at man sitter veldig mye stille på jobb...

Fokus på disse tingene ved implementering av sunnere arbeidsrytmer basert på forskning samt tilrettelegging for trening/aktivitet i pauser kan nok gjøre mye, og min erfaring er at det arbeides med dette så vi får håpe at statistikken ser bedre ut i fremtiden.

Sitat av InnoPerp Vis innlegg
1. Hva er den mest stressede situasjonen du har vært i?
2. Kan du også høre tydelig på dialekten/brytningen at piloten/kapteinen er dansk på radioen?
3. Mest intressante flighen du har ledet inn/igjennom luftrommet?
Vis hele sitatet...
1)
Helt klart "å miste bildet" pga. overbelastning. Dvs. at man har så mange fly og så mye å gjøre at man ikke har 100% kontroll på hvor alle er og om de er i konflikt med andre i luftrommet.

Man sitter der og arbeider og er hyperstressa, vet at man har 100 ting å gjøre - at man må gjennomføre disse for å ikke grave seg enda lenger ned i shit - og at man i prosessen med å utføre disse ikke har full kontroll på hvor alle er.

Jeg vil ikke generalisere for mye, men jeg tror de fleste av oss er "kontrollfreaker" og kjenner tungt på ansvaret - og stort sett har full oversikt... Og når man er i en posisjon hvor man ikke har det, så blir man rimelig satt ut.

Det hender heldigvis svært svært sjeldent, da det er mange mekanismer på plass for å sørge for at arbeidsbelastning og kompleksitet holdes på et håndterbart nivå - men med døgnkontinuerlig drift så vil situasjoner som har 0.0001% sjans for å hende til slutt oppstå - og da sitter man der med skjegget fullt av postkasser.

Jeg vil ikke at noen skal føle seg utrygge for å fly basert på hva jeg sa her. Jeg har arbeidet som flygeleder i 15+ år og kanskje opplevd dette 1-3 ganger; og da varte det bare i 5-10 minutter. I tillegg er det flere systemer som ivaretar sikkerheten; både bakke- og luftbaserte.


2)
Ja, ingen problem. De har jo en melon i halsen hele gjengen

3)
Det tror jeg ikke jeg har lov å si

Men... Jeg kan nevne at det alltid er gøy å ha tyske småflyvere på besøk om sommeren! Det er en årlig begivenhet at 15-20 stk beveger seg sakte men sikkert hele veien fra Tyskland til Nord-norge, og de flyr i flokk, prater gebrokkent engelsk og flyr i hytt og pine. Det er alltid kjekt å ha de på besøk, men du verden det er fascinerende - og det skaper noen logistikkutfordringer når hele bølingen skal inn og lande omtrent samtidig.
Sist endret av PederBrokkoli; 31. august 2019 kl. 12:51. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Har du som flygeleder draget på flyvertninnene ? Eller er det kun kapteinene som har draget på de ?
Sitat av Dr. Crayz Vis innlegg
Er det mulig å utdanne seg som flygeleder uten å ha generell studiekompetanse? Er det en vei rundt? Mtp alder osv?
Vis hele sitatet...
Nei dessverre.

https://avinor.no/en/bli-flygeleder/opptak/opptakskrav/

Det er kanskje mulig å ta utdanningen i regi av Eurocontrol eller et annet lands "Avior-ekvivalent", men jeg regner med at de har tilsvarende krav og kriterier alle sammen. Og så er det jo forventet at man arbeider for dem etterpå.

Man kan kanskje også betale for den institusjonelle delen av utdanningen selv (1 MNOK+) og så benytte det utstetde "training certificate" til å søke praksis i Europa (det er felleseuropeisk); men jeg ville vært svært forsiktig med dette. Først og fremst må man jo dekke utgiften selv, man får ikke studielån, og det er jo absolutt ingen sikkerhet for at man får praksisplass noe sted... I tillegg er det jo et naturlig frafall på rundt 20% av de som starter utdanningen; så i mine øyne er det en altfor stor sjans å ta.

Sitat av gotta_love_dmt Vis innlegg
Har du som flygeleder draget på flyvertninnene ? Eller er det kun kapteinene som har draget på de ?
Vis hele sitatet...
Vi arbeider ikke inne på flyplassen så har dessverre ikke så mye kontakt med flyvertinnene, noe kona sikkert synes er helt greit!
Sist endret av PederBrokkoli; 31. august 2019 kl. 13:02. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Dere sitter kun i kontrolltårnet dagen lang ?
Sitat av gotta_love_dmt Vis innlegg
Dere sitter kun i kontrolltårnet dagen lang ?
Vis hele sitatet...
Det korte svaret er ja.

Det mer nyanserte er:

Flygeledere kan jobbe med tre forskjellige ting i Norge:

- Tårn-flygeleder
--- Sitter i tårnet, har ansvar for rullebanen, takseområdet og luftrommet i umiddelbar nærhet til lufthavnen.

- "Approach-flygeleder"
--- Ser ikke ut av noe vindu. Benytter RADAR (og annen tilsvarende overvåking) for å kontrollere fly innenfor ca 10 minutters flytid med passasjerfly fra lufthavnen. Har ansvar for å "sekvensere" trafikk som skal lande slik at det er ca 2-3 minutter mellom hver ankomst. Sørger også for at ankommende og avgående fly ikke havner i konflikt i nærheten av lufthavnen.

- "Område-flygeleder"
--- Ser heller ikke ut av noe vindu. Jobber på en av tre kontrollsentraler i Norge (Bodø, Røyken, Stavanger). Leder fly som ikke er i nærheten av en lufthavn og som bare flyr gjennom norsk luftrom.

På de fleste større lufthavnene så arbeider flygelederne både "tårn" og "approach", og gjerne begge deler på samme vakt. Så man starter gjerne i tårnet noen timer før man har pause - så blir det noen timer approach - og deretter avsluttes det med en økt i tårnet (eller omvendt).

For områdeflygelederene er det mindre variasjon; disse arbeider kun foran en skjerm hele dagen.
Kul tråd! Da jeg fikk vite at jeg var for høy til å bli pilot, ville jeg bli flygeleder. Innså at jeg er en alt for stressa person til å takle det, så jeg utdannet meg innen IT i stedet.

Fire pørsmål:

1) Kan hvem som helst med små/privatfly be om klarering og tillatelse til å lande på kommersielle flyplasser, feks OSL Gardermoen?

2) Hvor mye tjener du i året? Brutto, kontraktsfestet. Ikke med overtid og tillegg. Grunnlønn altså.

3) Er ATC-rollen i Flightsimulator-spillene realistisk ift.. virkeligheten?

4) Kan du fly et fly? Har jobb i ATC trigget det til å eventuelt lære, eventuelt ta flytimer?
Sitat av Jurgen1337 Vis innlegg
Kul tråd! Da jeg fikk vite at jeg var for høy til å bli pilot, ville jeg bli flygeleder. Innså at jeg er en alt for stressa person til å takle det, så jeg utdannet meg innen IT i stedet.

Fire pørsmål:

1) Kan hvem som helst med små/privatfly be om klarering og tillatelse til å lande på kommersielle flyplasser, feks OSL Gardermoen?

2) Hvor mye tjener du i året? Brutto, kontraktsfestet. Ikke med overtid og tillegg. Grunnlønn altså.

3) Er ATC-rollen i Flightsimulator-spillene realistisk ift.. virkeligheten?

4) Kan du fly et fly? Har jobb i ATC trigget det til å eventuelt lære, eventuelt ta flytimer?
Vis hele sitatet...
1)
På alle flyplasser i Norge utenom Gardermoen ja.

2)
Ca. 1 MNOK.

3)
Det vet jeg dessverre ikke da jeg ikke har noen erfaring med det. Beklager.

4)
Flyinteressen kom før jeg ble interessert i ATC. Jeg innehar et flysertifikat, men jeg har latt det gå ut da jeg har mistet interessen for å fly som hobby.

Det er nok høyere interesse for å fly blant flygeledere enn den generelle befolkningen, men tror ikke det er så mange som driver med det som hobby. Vil gjette at det gjerne er 0-2 FLL per enhet som gjør det.
Sitat av PederBrokkoli Vis innlegg
Oi, dette var et gøy spørsmål.

TRAC, for de uinnvidde, er en IPAD-basert plattform som er i ferd med å fases inn og som kommer i tillegg til de operative informasjonssystemene som har krav til redundans, egne separate nettverk etc.

Svaret mitt er at jeg synes at TRAC fremstår som et godt supplerende hjelpemiddel som tilgjengeliggjør mye informasjon og åpner opp for at vi får mange flere "verktøy i boksen" enn hva man har fra før. Det skal selvfølgelig ikke gå på bekostning av operative krav knyttet til tilgjengelighet for nødvendig informasjon (sjekklister, varslingslister, værdata o.l.) så denne må i tillegg være tilgjengelig i dagens informasjonssystem; evt. presenteres på ny ATM-platform som introduseres om noen år.

iPad begynner etterhvert å bli en skikkelig robust plattform, så man skal heller ikke se bort fra at denne kan godkjennes som et operativt system i fremtiden.

Hva synes du selv?



Ja.

Det er en stund siden jeg så på de aktuelle tallene, men levealder er betraktelig lavere enn gjennomsnittet.

Det står litt om det her:
https://issuu.com/natca/docs/flygelederen_2-14

Jeg tror ikke nødvendigvis at årsaken er et veldig stressende yrke, men heller det at vi jobber en relativt tung turnus med mye ettermiddagsvakter, nattevakter og helgejobb.

I tillegg er det jo ikke til å komme unna at man sitter veldig mye stille på jobb...

Fokus på disse tingene ved implementering av sunnere arbeidsrytmer basert på forskning samt tilrettelegging for trening/aktivitet i pauser kan nok gjøre mye, og min erfaring er at det arbeides med dette så vi får håpe at statistikken ser bedre ut i fremtiden.



1)
Helt klart "å miste bildet" pga. overbelastning. Dvs. at man har så mange fly og så mye å gjøre at man ikke har 100% kontroll på hvor alle er og om de er i konflikt med andre i luftrommet.

Man sitter der og arbeider og er hyperstressa, vet at man har 100 ting å gjøre - at man må gjennomføre disse for å ikke grave seg enda lenger ned i shit - og at man i prosessen med å utføre disse ikke har full kontroll på hvor alle er.

Jeg vil ikke generalisere for mye, men jeg tror de fleste av oss er "kontrollfreaker" og kjenner tungt på ansvaret - og stort sett har full oversikt... Og når man er i en posisjon hvor man ikke har det, så blir man rimelig satt ut.

Det hender heldigvis svært svært sjeldent, da det er mange mekanismer på plass for å sørge for at arbeidsbelastning og kompleksitet holdes på et håndterbart nivå - men med døgnkontinuerlig drift så vil situasjoner som har 0.0001% sjans for å hende til slutt oppstå - og da sitter man der med skjegget fullt av postkasser.

Jeg vil ikke at noen skal føle seg utrygge for å fly basert på hva jeg sa her. Jeg har arbeidet som flygeleder i 15+ år og kanskje opplevd dette 1-3 ganger; og da varte det bare i 5-10 minutter. I tillegg er det flere systemer som ivaretar sikkerheten; både bakke- og luftbaserte.


2)
Ja, ingen problem. De har jo en melon i halsen hele gjengen

3)
Det tror jeg ikke jeg har lov å si

Men... Jeg kan nevne at det alltid er gøy å ha tyske småflyvere på besøk om sommeren! Det er en årlig begivenhet at 15-20 stk beveger seg sakte men sikkert hele veien fra Tyskland til Nord-norge, og de flyr i flokk, prater gebrokkent engelsk og flyr i hytt og pine. Det er alltid kjekt å ha de på besøk, men du verden det er fascinerende - og det skaper noen logistikkutfordringer når hele bølingen skal inn og lande omtrent samtidig.
Vis hele sitatet...
Takker for svar! Har hatt gleden av å fly Aeroprakt et par ganger med instruktør og kjenner igjen den danske engelsken, ble litt latter når man forventa Kim Larsen på approach.

Artig med tyskerne også forresten, kan tenke meg det er som å gjete sauer uten dressur - Klaus vil fly dit for å se på fjellet, Hans vil ned og se på fossen litt nærmere mens Fritz har stø kurs mot en fjellvegg, opptatt med å ta bilder av norsk natur..

Har selv sett Antonov An-225 landing og takeoff på Arlanda, samt B-52 takeoff og overflygning. Mektig lyd fra B52!
Sist endret av meitemark; 1. september 2019 kl. 11:24.
Hvor ofte sitter du forann skjermen og tenker at det er en kjedelig jobb?

Gleder du deg til jobb hverdag, siden det er en morsom jobb ?

Viktig jobb med god lønn, er noe annet enn morsom jobb man gleder seg til.

Har jobba med svært mye forskjelligt opp imellom årene og en jobb forann en og skjerm trur jeg hadde fått meg til å tørne helt. Men det er jo alltid intressant og høre om andre sine yrker
Sist endret av gotta_love_dmt; 31. august 2019 kl. 15:41.
Sitat av gotta_love_dmt Vis innlegg
Hvor ofte sitter du forann skjermen og tenker at det er en kjedelig jobb?
Vis hele sitatet...
Jeg synes ikke at jobben er kjedelig som sådan, men det er selvfølgelig perioder når det skjer veldig lite både på skjermen og ut vinduet - og da er det jo ikke spesielt gøy. Men det er en del av pakken; av og til går det som det suser, og av og til er det rolig og man har anledning til å nyte en kopp kaffe. Totalt sett stortrives jeg i yrket.
Sitat av PederBrokkoli Vis innlegg
Jeg synes ikke at jobben er kjedelig som sådan, men det er selvfølgelig perioder når det skjer veldig lite både på skjermen og ut vinduet - og da er det jo ikke spesielt gøy. Men det er en del av pakken; av og til går det som det suser, og av og til er det rolig og man har anledning til å nyte en kopp kaffe. Totalt sett stortrives jeg i yrket.
Vis hele sitatet...
Men det er jo det absolutt viktigste
Sist endret av meitemark; 1. september 2019 kl. 11:24.
1) Har dere noen systemer som kan spotte uønsket droner?

2) Hvordan er reglene ved sykdom og lite folk? La si du er forkjølet, men de andre er også syk.

3) Har du opplevde rusa folk på jobb? Og hvordan er rutinene hvis du mistenker en kollega er ruset eller ikke skikket til å jobbe?
Sist endret av justastonedhuman; 31. august 2019 kl. 17:10.
Sitat av KaiN Vis innlegg
1) Har dere noen systemer som kan spotte uønsket droner?

2) Hvordan er reglene ved sykdom og lite folk? La si du er forkjølet, men de andre er også syk.

3) Har du opplevde rusa folk på jobb? Og hvordan er rutinene hvis du mistenker en kollega er ruset eller ikke skikket til å jobbe?
Vis hele sitatet...
1)
Dette er ikke noe som er utbredt men jeg tror det er under testing ved en lufthavn. Det er snakk om en høyfrekvent radar som kan se mindre elementer som fugler og droner.

2)
Er man syk så jobber man ikke, ferdig med det.

Det avhenger litt av enhetens størrelse, men stort sett er det mulig å få tak i annet personale ved sykdom. Dersom dette ikke lar seg gjøre har man mulighet til å slå sammen sektorer (dvs. flygelederne har ansvar for et større geografisk område, evt. at ved en enhet som har tårn- og approach-flygeledere så vil samme person gjøre begge deler). Dette fører til lavere kapasitet i luftrommet, altså får færre kunder lov til å benytte det. For tiden er dette et ikke-problem da flygelederbemanningen er relativt god.

3)
Jeg har aldri opplevd at noen har fremstått ruset på jobb.

I det siste har det vært en del tilfeller av at flygende personell har blir tatt med promille, og man kan jo aldri se bort fra at noen har kommet på jobb med lavpromille hos oss heller - men jeg tror at problemet er minimalt. Flyvende personell har en annen livsstil enn oss, og jeg ser for meg at det er lettere å "gå på en smell" om man overnatter hjemmefra sammen med kollegaer og skal ut og fly tidlig neste morgen -- uten at dette på noe som helst vis unnskylder adferden.

Vi har 8 timer pliktmessig avhold før vakt, og konsekvensene blir så enormt store om man. blir tatt (mister sikkerhetsklarering og jobben) så jeg tror som sagt at dette forekommer svært svært sjeldent.

Vi har også et godt AKAN-opplegg, så jeg ser for meg at folk i faresonen preventivt benytter seg av dette.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Nå som både PederBrokkoli og DonTomaso er her:

Hva synes dere om disse 4 minuttene på YouTube? Tom Scott, Controlling An Airport From 80 Miles Away (Nytt tårn i London, 14 kameraer, folka sitter fysisk over 100km derifra. NATS Digital Remote Towers)

Relatert tråd: Lurer du på hva du skal bli? Jeg har et forslag.
Sitat av Jonta Vis innlegg
Nå som både PederBrokkoli og DonTomaso er her:

Hva synes dere om disse 4 minuttene på YouTube? Tom Scott, Controlling An Airport From 80 Miles Away (Nytt tårn i London, 14 kameraer, folka sitter fysisk over 100km derifra. NATS Digital Remote Towers)

Relatert tråd: Lurer du på hva du skal bli? Jeg har et forslag.
Vis hele sitatet...
Prinsipielt så er jeg for modernisering og effektivisering i alle ledd så lenge prosessen som gjennomføres rundt er god fra et sikkerhetsperspektiv, samt med tanke på ivaretakelse av arbeidstakere utsatt for endringsprosessen dette medfører.

Det er helt klart mange fordeler med fjernstyrte tårn:
- Lettere å opprette contingency-sites
- Lavere investeringskostnader ved utskiftelse av tårn, samt at utstyret kan oppgraderes oftere da den totale investeringskostnaden er lavere.
- Flygeledere (og AFIS) kan ha utsjekk på flere enheter og benyttes der hvor det er behov noe som senker det totale personalbehovet.
- Man kan ha høyere beredskapsnivå med lavere responstid enn i dag utenfor åpningstid/på natt.
- De totale infrastrukturkostnadene blir lavere.
- Det blir lettere å skaffe folk til å betjene tårn i grisgrendte strøk.
- Et større miljø bidrar, etter min mening, til kompetanseheving da man får flere faglige sparringpartnere samt terskelen for å gjennomføre faglige tiltak senkes da det kan gjennomføres sentralt ett sted i stedet for på 7 forskjellige lufthavner.


På den andre siden så er det jo selvfølgelig utfordringer knyttet til remote-towers også;
- Mer sårbar for kommunikasjonssvikt.
- Senket situasjonsforståelse med bakgrunn i at man tar et 360-graders bilde og presenterer det på 180-grader med lavere oppdateringsfrekvens enn hva man er vant til.
- Potensialet for hvor god løsningen er avhenger av en mengde forskjellige faktorer som type trafikk ved lufthavnen, kompleksitet, lokale værutfordringer, o.l.

Jeg tror at mange av disse negative aspektene og faktorene kan mitigeres, men det krever at prosessen rundt overgangen kjøres riktig og identifiserer gode tiltak som man velger å gjennomføre til tross for at de koster penger.
Sitat av PederBrokkoli Vis innlegg
Oi, dette var et gøy spørsmål.

TRAC, for de uinnvidde, er en IPAD-basert plattform som er i ferd med å fases inn og som kommer i tillegg til de operative informasjonssystemene som har krav til redundans, egne separate nettverk etc.

Svaret mitt er at jeg synes at TRAC fremstår som et godt supplerende hjelpemiddel som tilgjengeliggjør mye informasjon og åpner opp for at vi får mange flere "verktøy i boksen" enn hva man har fra før. Det skal selvfølgelig ikke gå på bekostning av operative krav knyttet til tilgjengelighet for nødvendig informasjon (sjekklister, varslingslister, værdata o.l.) så denne må i tillegg være tilgjengelig i dagens informasjonssystem; evt. presenteres på ny ATM-platform som introduseres om noen år.

iPad begynner etterhvert å bli en skikkelig robust plattform, så man skal heller ikke se bort fra at denne kan godkjennes som et operativt system i fremtiden.

Hva synes du selv?
Vis hele sitatet...
Det som skremmer meg er at det i juni blir nevnt "denne administrative feilen fikk faktisk operative konsekvenser pga mangel på Trac", hvor lederen for prosjektet skriver at dette utelukkende er et administrativt verktøy som ikke skal brukes operativt, og allerede i august samme år så er det skryteartikkel om hvor fantastisk det er å ha Trac i hendene ved en nødsituasjon (med den elendige tilgjengeligheten og sikkerheten som er i det administrative nettet sammenligna med det operative nettet som faktisk har krav til oppetid (99.9999%, altså ikke mer enn 31,5 sekunder nedetid per år).
Hvis Trac er så fantastisk å ha foran seg (antar dette kun er fantastisk for de lokasjonene som ikke har RANDIS) i en nødsituasjon, vil ikke det invers bety at det kan få alvorlige konsekvenser dersom TRAC er nede eller komprommitert på andre måter under en lik nødsituasjon?

For meg høres det veldig ut som noen som vil ha i pose og sekk. De vil at systemet de har utviklet på siden av vanlige normer skal fremstå som superkritisk, men de ønsker ikke å følge reglene og kravene fra tilsynet når det kommer til slike kritiske systemer. Ei heller skjønner jeg ikke hvordan dette kunne utvikles på sidelinjen i første omgang, det enkleste måtte vel ha vært å bare får RANDIS (som tross alt bare er en nettside som viser info fra mange faktiske-kritiske-systemer) godkjent for trådløs bruk på iPad og så evt. få inn de funksjonene man ønsker seg der?
Sist endret av bashfoo; 31. august 2019 kl. 21:51.
Sitat av bashfoo Vis innlegg
Det som skremmer meg er at det i juni blir nevnt "denne administrative feilen fikk faktisk operative konsekvenser pga mangel på Trac", hvor lederen for prosjektet skriver at dette utelukkende er et administrativt verktøy som ikke skal brukes operativt, og allerede i august samme år så er det skryteartikkel om hvor fantastisk det er å ha Trac i hendene ved en nødsituasjon (med den elendige tilgjengeligheten og sikkerheten som er i det administrative nettet sammenligna med det operative nettet som faktisk har krav til oppetid (99.9999%, altså ikke mer enn 31,5 sekunder nedetid per år).
Hvis Trac er så fantastisk å ha foran seg (antar dette kun er fantastisk for de lokasjonene som ikke har RANDIS) i en nødsituasjon, vil ikke det invers bety at det kan få alvorlige konsekvenser dersom TRAC er nede eller komprommitert på andre måter under en lik nødsituasjon?

For meg høres det veldig ut som noen som vil ha i pose og sekk. De vil at systemet de har utviklet på siden av vanlige normer skal fremstå som superkritisk, men de ønsker ikke å følge reglene og kravene fra tilsynet når det kommer til slike kritiske systemer. Ei heller skjønner jeg ikke hvordan dette kunne utvikles på sidelinjen i første omgang, det enkleste måtte vel ha vært å bare får RANDIS (som tross alt bare er en nettside som viser info fra mange faktiske-kritiske-systemer) godkjent for trådløs bruk på iPad og så evt. få inn de funksjonene man ønsker seg der?
Vis hele sitatet...
Jeg sender deg en PM så kan vi ta det videre der. Ikke helt komfortable med å diskutere såpass detaljert offentlig
▼ ... over en måned senere ... ▼
Er det vanskelig å komme inn på studiet?
Stilles det strenge karakterkrav?
Må jeg har perfekt syn?
Sitat av havhe00 Vis innlegg
Er det vanskelig å komme inn på studiet?
Stilles det strenge karakterkrav?
Må jeg har perfekt syn?
Vis hele sitatet...
1) Ja. Du må være søknadsberettighet (om jeg husker riktig er det 4.0 i snitt fra VGS med generell studiekompetanse, regnet uten tilleggspoeng). Nåløyet er FEAST-testen + intervju. Søkertallet ligger vel på rundt 500 i året, og rundt 10-20 av disse blir tilbudt skoleplass. Av disse igjen så er nok frafallet på rundt 15-20% underveis.

2) Se svar 1.

3) Nei. Du må bestå en helsesjekk som inneholder bl.a synstest men så lenge synet kan korrigeres ved bruk av briller/linser så er det ingen problem. Men fargsyn må du ha.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Hei!

Ser det ikke har vært aktivitet her siden oktober, men prøver å stille spørsmål likevel

Hvor ofte jobber du nattevakt? Hvordan ser en typisk turnus ut? Jeg vet det varierer fra sted til sted, men hadde vært interessant å få et eksempel eller to på hvordan det er lagt opp.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av vaffeljern Vis innlegg
Hei!

Ser det ikke har vært aktivitet her siden oktober, men prøver å stille spørsmål likevel

Hvor ofte jobber du nattevakt? Hvordan ser en typisk turnus ut? Jeg vet det varierer fra sted til sted, men hadde vært interessant å få et eksempel eller to på hvordan det er lagt opp.
Vis hele sitatet...
Beklager lang responstid

Jobber nattevakt ca 2-3 ganger i mnd.

Turnus er vanlig "tredelt"; dvs formiddag, ettermiddag og natt.

I tillegg kommer en del "dagvakter" som går fra typ 10-12 om formiddagen til 6-10 om kvelden.

Antall jobbhelger varierer fra enhet til enhet; men typisk er hver 3 helg-ish.
Skal søke meg inn på flyverlederutdannelsen i København(som foregår i Malmø) til høsten. Virker veldig spennende.
Røyker av og til hasj. Blir man bedt om å avlegge urinprøver under opptaksprosessen/etter endt utdanning når man skal i jobb eller på andre måter? Har ingen problem med å stoppe å røyke eller legge jointen på hylla for godt, men vil bare vite om dette så jeg kan bli clean til eventuell urinprøve. Og jeg kan få jobb i Norge med den danske utdannelsen, ikkesant? Grunnen til jeg ikke vil gjennom Avinor er at jeg ikke er keen på å flytte til Tsjekkia.
Er gjennomsnittet på levealder lavere hos Flyveledere? Stress da eller?
Revbatim: Testes ikke for stoff på legeundersøkelse (som man må gjennom dersom man består opptaksprøven). Det er nylig en endring i regelverket som gjør at også flygeledere kan testes av politiet på jobb (vet ikke om det kun er promille eller spyttprøver). Kommer du inn, så stopp umiddelbart.

Du kan få jobb i Norge med dansk utdannelse, men Avinor har en tendens til å ikke ansatte eksterne søkere men heller utdanne egne; så det er mye mulig at du ikke får jobb selv om du har det formelle på plass. Et alternativ er forsåvidt å søke jobb hos Saerco som er et spansk selskap som i disse dager overtar driften på Kjevik og Vigra (etter å ha vunnet en anbudsrunde).

Mye mulig at danskene også opererer med en ordning som gjør at du må arbeide hos dem i x antall år etter fullført utdannelse (i Norge er det 3 år plikttjeneste).

Selv hadde jeg lett flyttet til Tsjekkia for å studere. Det er jo kun snakk om 1-1.5 år og man får jo med seg mange andre nordmenn man lager et miljø med. Utdannelsen er også såpass intensiv at det ikke betyr så veldig mye nøyaktig hvor man bor i perioden mener jeg... I helgene fester man med andre på skolen uansett og i ukedagene er man svært opptatt.

Duffz00r:

Det kan se slik ut: https://issuu.com/natca/docs/flygelederen_2-14 (s16-21).
Arbeidsforskningsinstituttet kikket på saken i etterkant av at flygelederforeningen påpekte den økte dødeligheten og rapporten kan leses her.
Reverbatim: Jeg er i Tsjekkia og utdanner meg nå. Det har nok ikke så mye å si nøyaktig hvor utdanningen finner sted, som jabra sier så er det snakk om relativt kort tid (10 måneder for våres del), med en gjeng kule nordmenn.

Vet om folk som har prøvd å søke seg inn hos Avinor etter utdannelse i andre land og det er ikke bare bare, anbefaler Tsjekkia og CANI (skolen) på det varmeste.
▼ ... over et år senere ... ▼
Hei! kan godt være jeg er fryktelig sein og ikke får noe svar her men vi prøver oss. Har nemlig fått interesse for dette yrket i det siste.
Hvordan ser en vanlig arbeidsdag ut for deg? Jobber du 1time på/av osv? Kort oppsummert om du ønsker. Ser også at du har skrevet din grunnlønn her, men da ble jeg fryktelig nysgjerrig: Hvor mye tjener du med overtidstillegg og alle tillegg du får i løpet av et år?
Har du sett ufo/uap mens du flyr før?
Sitat av bennaekar Vis innlegg
Hei! kan godt være jeg er fryktelig sein og ikke får noe svar her men vi prøver oss. Har nemlig fått interesse for dette yrket i det siste.
Hvordan ser en vanlig arbeidsdag ut for deg? Jobber du 1time på/av osv? Kort oppsummert om du ønsker. Ser også at du har skrevet din grunnlønn her, men da ble jeg fryktelig nysgjerrig: Hvor mye tjener du med overtidstillegg og alle tillegg du får i løpet av et år?
Vis hele sitatet...
Sitat av Heybro96 Vis innlegg
Har du sett ufo/uap mens du flyr før?
Vis hele sitatet...
Tror sjansen for å få svar på dette er ganske lik null.

PederBrokkoli:
Siste aktivitet: 5. september 2019
Registreringsdato: 30. august 2019

Han var en freak i 5-6 dager.

Såklart kom ufo spørsmålet
Jamfør UFO: Minner om at flygeledere må sikkerhetsklareres (normalt kun Konfidensielt), autoriseres og bestå medisinske tester for å kunne fortsette i jobben. De som jobber med utstyret som brukes må normalt sikkerhetsklareres og autoriseres for nivå Hemmelig.

Hvis jeg skulle svare på UFO-spørsmål så hadde det i så fall blitt: Ingen kommentar.
Er Norge med på Indigo skyfold ?