Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 8153
Bare en gang til?
Drsskkr's Avatar
Jeg bruker Ubuntu Linux 18.04 og sliter med at den innebygde musen på Laptopen fryser ganske ofte og jeg får ikke fikset det, eneste løsningen min er og restarte Pcn så fungerer det i 1 time ish så sjer det igjen. Har noen her samme problem eller vet om hvordan man fikser dette.

Jeg bruker Gnome Tweaks og fikk beskjed om og skru det av så skulle det bli fikset men det gjorde ingenting.
Har du testet noen av disse?
https://wiki.ubuntu.com/DebuggingTouchpadDetection

If your Touchpad stops working after it has been left unused for awhile, it may be due to runtime power-management. Disable runtime power management of the Touchpad device and check if the issue persists.
Look for your Touchpad device in /proc/bus/input/devices.
Vis hele sitatet...
The line starts with S: is the path of the Touchpad device, the full path will be something like /sys/devices/platform/i8042/serio1/input/input5/power/control.
Vis hele sitatet...
Disable runtime power-managed by running echo on | sudo tee /sys/devices/platform/i8042/serio1/input/input5/power/control (replace the path with the one for your Touchpad device.
Vis hele sitatet...
If the problem disappears, report as such to your bug report. If the problem persists, read on.
Vis hele sitatet...
Sist endret av lroedal; 11. juni 2021 kl. 16:03.
Ikke ta dette personlig, husk at vi har ingen forutsetninger for å vite ditt nivå, men det er rimelig vanlig på moderne laptoper at styreflaten deaktiveres hvis f.eks.
1. ekstern mus er tilkoblet (dette inkluderer også tastaturer med egen styreflate)
2. tastaturet er i bruk (dette kan også inkludere noen sekunder etter siste tastaturknapp ble brukt)

Så er du helt sikker på at styreflaten (innebygde musen) faktisk fryser?
Bare en gang til?
Drsskkr's Avatar
Trådstarter
Sitat av bashfoo Vis innlegg
Ikke ta dette personlig, husk at vi har ingen forutsetninger for å vite ditt nivå, men det er rimelig vanlig på moderne laptoper at styreflaten deaktiveres hvis f.eks.
1. ekstern mus er tilkoblet (dette inkluderer også tastaturer med egen styreflate)
2. tastaturet er i bruk (dette kan også inkludere noen sekunder etter siste tastaturknapp ble brukt)

Så er du helt sikker på at styreflaten (innebygde musen) faktisk fryser?
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke en ekstern mus, aldri koblet til en ekstern mus på denne Pcn heller. Denne er splitter ny og lastet nylig ned Ubuntu LInux. Etter jeg lastet det ned så begynte musen plutselig og fryse, Mistenker det har noe med grafikkene og gjøre dersom iblant at jeg kan trykke med musen men den vil ikke bevege seg. Den står stille på skjermen. Dette skjer ofte da jeg skriver eller bare bruker Pcn som normalt. Og dette løses iblant med og trykke på søk knappen og søk på noe så trykke enter og da fungerer den plutselig igjen. Fungerer ikke det så er eneste løsningen og restarte pcn. Dette skjer ganske ofte og må gjøre denne prossesen flere ganger om dagen og begynner og bli rimelig lei.

Har blitt virkelig fristet til og plante et hull mitt i skjermen men sparer den tanken får nå.
Hva slags maskin er det du har?
Bare en gang til?
Drsskkr's Avatar
Trådstarter
Sitat av meitemark Vis innlegg
Hva slags maskin er det du har?
Vis hele sitatet...
Merke: Dell

https://i.imgur.com/0pKKLf2.png
Hvis den er splitter ny, hvorfor bruker du (relativt) gammel Ubuntu 18.04? Selv hvis du foretrekker LTS-versjoner av Ubuntu så har 20.04 vært ute og tilgjengelig ganske lenge..
Bare en gang til?
Drsskkr's Avatar
Trådstarter
Sitat av bashfoo Vis innlegg
Hvis den er splitter ny, hvorfor bruker du (relativt) gammel Ubuntu 18.04? Selv hvis du foretrekker LTS-versjoner av Ubuntu så har 20.04 vært ute og tilgjengelig ganske lenge..
Vis hele sitatet...
Før jeg installerte Ubuntu så brukte jeg "Test" Funksjonen først på 20.04 men det var noen bugs med tastaturet så det ikke fungerte, jeg prøvde 18.04 og da fungerte det så valgte 18.04 da. Vurderer og oppdatere Versjonen snart nå, så fort jeg føler for det
▼ ... over en uke senere ... ▼
Tastaturkriger
Deezire's Avatar
Høres ut som palm detection gone wrong. Et problem for Linux er at veldig mange produsenter lager masse quirks med touchpadden. Det fører til at man må gjøre masse rare "hacks" for at det skal fungere optimalt. Det tar gjerne litt tid før noen har funnet et optimalt oppsett for f.eks. synaptics eller libinput, og da opplever man det ofte sånn som du beskriver.

Løsningen er gjerne å finne ut hva det er som gjør at den låser seg og lage regler for å unngå at det inntreffer. Et annet alternativ er å bare vente til noen andre finner ut av det og det finner veien sin upstream, eller du kan prøve en annen driver, som f.eks. libinput.
Programmer som fryser/randomly slutter å virke-kan ikke det avhenge av for litet /swap tildelt ved partisjon?
▼ ... noen uker senere ... ▼
Shooting expert
BrageP's Avatar
Kombinasjonen gamalt OS og ny maskinvare er å be om trøbbel. Bruk Debian Bullseye viss du vil ha noko nytt og godt testa som fungerer.