Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  25 5913
Hei.

Raskt spørsmål:

Kan jeg bruke legitimasjon som er utgått på dato når jeg skal på byn? Jeg tenker at jeg kan det pågrunn av at det er bevis på fødselsdato på kortet.

Grunnen til at jeg ikke vil ha med det nåværende kortet på byn, er at jeg er veldig flink til å miste, eller å bli frastjålet kortet mitt på byn.

Jeg fatter ikke å begripe hva som er så morsomt ved å stjele et bankkort. Hvertfall med tanke på at de kan umulig ha koden min....

Heldigvis rakk jeg å sperre det denne gangen også før det ble tømt.

Eller har dere andre tips? Kan jeg foreksempel be om å få mange kort? Jeg trenger vel kun å ha penger på det ene kortet som ligger hjemme..?
Sist endret av godCoolio; 18. september 2011 kl. 15:17.
avhenger veldig av dørvakten... noen kan skjønne deg og la deg komme inn mens andre kan fortelle deg at det rett og slett er ugyldig hvis de sjekker utløpsdato
Svigermors drøm
colabox's Avatar
du kan jo bare enkelt si at du har mistet kortet ditt..du får da dette sperret og tilsendt ett nytt bankkort.
=2 kort
Sitat av colabox Vis innlegg
du kan jo bare enkelt si at du har mistet kortet ditt..du får da dette sperret og tilsendt ett nytt bankkort.
=2 kort
Vis hele sitatet...
Det er flaut nok fra før, jeg har allerede vært så mange ganger i banken nå
Kan du ikke bare vise det gamle legget og si at du venter på nytt i posten?

Blir kanskje litt rart om du gjør det hver helg da..
Nytt bankkort kan bestilles på nettbanken. No question asked.
Sitat av godCoolio Vis innlegg
Jeg fatter ikke å begripe hva som er så morsomt ved å stjele et bankkort. Hvertfall med tanke på at de kan umulig ha koden min....
Vis hele sitatet...
Det som sannsynligvis er "artig" for disse er at de vet at kvelden din kan bli veldig kjip. Husk at på enkelte bankkort og enkelte nettsider trengs ikke koden eller andre måter å bekrefte at det virkelig er dens bankkort.
Men med tanke på spørsmålet ditt. Jeg har aldri hatt noe problem med å forklare det du skriver til dørvakter, at jeg rett å slett ikke vil ha med mitt nye bankkort. Alltid fått kommet inn der jeg vil.
Det er ikke gyldig leg når det er gått ut. Dvs kanskje dørvakten ikke ser det, ikke bryr seg, eller velger å være hyggelig. Men om han ser det kan han avvise deg på dette grunnlaget og du kan ikke gjøre en dritt med det.
Jobber selv som ordensvakt, og om legget er gått ut slipper ikke vi inn folk. Det handler rett og slett om at storebrødre og storesøster gir kortet videre til lillebror/lillesøster etter at det har gått ut, og at det faktisk ikke er gyldig som legetimasjon. Det handler egentlig ikke om å være 'grei', men å ikke gjøre jobben sin om man blir sluppet inn med legg som har gått ut på dato
Sitat av Basetrap Vis innlegg
Det som sannsynligvis er "artig" for disse er at de vet at kvelden din kan bli veldig kjip. Husk at på enkelte bankkort og enkelte nettsider trengs ikke koden eller andre måter å bekrefte at det virkelig er dens bankkort.
Men med tanke på spørsmålet ditt. Jeg har aldri hatt noe problem med å forklare det du skriver til dørvakter, at jeg rett å slett ikke vil ha med mitt nye bankkort. Alltid fått kommet inn der jeg vil.
Vis hele sitatet...
Jeg er bare 18, så jeg er tvunget til å ha med legitimasjon når jeg skal på byn. Jeg er redd for at jeg ikke kommer meg på byn neste uke nå, med tanke på at jeg IKKE har ID.

Sitat av 3RD Vis innlegg
Nytt bankkort kan bestilles på nettbanken. No question asked.
Vis hele sitatet...
Hvordan? Jeg er inne i nettbanken nå, men jeg finner ingenting angående bestilling av nytt kort.

Jeg har sparebanken vest. Spv.no.
Sitat av godCoolio Vis innlegg
Jeg er bare 18, så jeg er tvunget til å ha med legitimasjon når jeg skal på byn. Jeg er redd for at jeg ikke kommer meg på byn neste uke nå, med tanke på at jeg IKKE har ID.
Vis hele sitatet...
Nå var det snakk om å ikke ha med seg sitt nye bankkort, men sitt gamle som er utgått på dato. Altså har fortsatt med ID.
ChS
Hestehandler
ChS's Avatar
Sitat av 3RD Vis innlegg
Nytt bankkort kan bestilles på nettbanken. No question asked.
Vis hele sitatet...
Problemet med dette er at det eldste kortet ditt da vil bli sperret, og det nye være gyldig... Altså er TS like langt.
Sitat av ChS Vis innlegg
Problemet med dette er at det eldste kortet ditt da vil bli sperret, og det nye være gyldig... Altså er TS like langt.
Vis hele sitatet...
Ikke hvis han da bruker det nye bankkortet. Og i helgene tar han med seg det "gamle", som da altså ikke har gått ut på dato, og fortsatt er gyldig som ID. Dørvaktene kan ikke finne ut om kortet er gyldig eller ikke.
Hva med å skaffe seg ID som verken er debet- eller kredittkort? Evt. skaffe seg en haug med slike "kun for ID" kort om du mister ett hvert helg?
Sitat av godCoolio Vis innlegg
Jeg er bare 18, så jeg er tvunget til å ha med legitimasjon når jeg skal på byn. Jeg er redd for at jeg ikke kommer meg på byn neste uke nå, med tanke på at jeg IKKE har ID.



Hvordan? Jeg er inne i nettbanken nå, men jeg finner ingenting angående bestilling av nytt kort.

Jeg har sparebanken vest. Spv.no.
Vis hele sitatet...
Du har god tid, kortet kommer på 3-4 dager!
Finner du ikke fram i nettbanken ringer du banken din og forklarer at du trenger et nytt bankkort, så har du nok det før helgen
ChS
Hestehandler
ChS's Avatar
Sitat av Basetrap Vis innlegg
Ikke hvis han da bruker det nye bankkortet. Og i helgene tar han med seg det "gamle", som da altså ikke har gått ut på dato, og fortsatt er gyldig som ID. Dørvaktene kan ikke finne ut om kortet er gyldig eller ikke.
Vis hele sitatet...
Men da har han ikke tilgang til penger... Og dersom han velger å ta ut cash, regner jeg med at det er like stor sannsynlighet for at han greier å miste eller bli frastjålet de, som bankkortet.

Jeg kaster meg på tidligere tips om å skaffe et gyldig ID-kort, som ikke er bankkort.
Jeg har nettopp byttet visa-kortet siden det gamle er utgått. Glemte å bytte ut kortet fra lommeboka, før jeg dro ut på byen. Var ikke noe problem for min del. Jeg tror nok alikevel det kan variere om man kommer inn med et kort som er utgått. Kortet er jo ikke lenger gyldig legitimasjon.
Da jeg fikk mitt frastjelt, tok jeg faktisk med meg passet mitt ut på byen som legitimasjon, det hadde gått ut på dato for litt over 1 år siden og det funket på alle stedene jeg var på, tilogmd de dørvaktene som er kjipe slapp meg inn Men kjipt om man mister passet da, siden du er så flink på det. Noe jeg suger maks på
Sist endret av fth; 19. september 2011 kl. 14:28.
Hvilken ID kan jeg da eventuelt skaffe meg? Jeg har ikke lappen, jeg tar ikke buss og jeg går ikke på skole.. Tips til ID som ikke er pass eller bankkort?

Jeg fant ut av hvordan jeg bestilte nytt bankkort. Jeg tror det allerede er sendt, fordi i går kveld når jeg bestilte sto det at jeg ikke hadde noen kort under mine kort på nettbanken, men i dag hadde det dukket opp et kort. Jeg satser på at dette er et tegn på at et nytt kort er sendt ut til meg..?
Er vel bare å gå i banken å be om å få lagd ett ID-Kort? De lager da legitimasjon uten at det er bankkort meg bekjent.
Vet du om jeg kan få det utlevert der og da?

Jeg pratet akkurat med en dame fra sparebanken, og hun sa at den eneste legitimasjonen de hadde eller kunne gi var bankkort.

Hun sa også at jeg IKKE fikk kortet før ETTER helgen :/
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Skaff deg et pass eller posten sitt id-kort da. Koster 450 for et pass, og det er jo ikkje direkte upraktisk å ha. Gyldig i ti år er det òg.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Skaff deg et pass eller posten sitt id-kort da. Koster 450 for et pass, og det er jo ikkje direkte upraktisk å ha. Gyldig i ti år er det òg.
Vis hele sitatet...
Er alltid greit å ha pass, men til å ta med på byen for å legitimere seg er det ikke direkte praktisk, det er stort å ha i lommen og dyrt å miste.
Videre er jeg ganske sikker på at posten sluttet å tilby id-kort. Hvis man ikke har lappen eller en bank som tilbyr kort med bilde (skandiabanken) så tror jeg faktisk pass er den eneste gyldige legitimasjonen som er tilgjengelig i Norge, noe som er ganske idiotisk.
Sitat av Merenliare Vis innlegg
Er alltid greit å ha pass, men til å ta med på byen for å legitimere seg er det ikke direkte praktisk, det er stort å ha i lommen og dyrt å miste.
Videre er jeg ganske sikker på at posten sluttet å tilby id-kort. Hvis man ikke har lappen eller en bank som tilbyr kort med bilde (skandiabanken) så tror jeg faktisk pass er den eneste gyldige legitimasjonen som er tilgjengelig i Norge, noe som er ganske idiotisk.
Vis hele sitatet...
Hørt rykter om at postens id ikke lages lenger ja. Helt enig i at det er dumt å ta med pass på byen, primært fordi det er dritt å miste. Men du skulle blitt sjokkert over hvor mange som gjør det!
Hvis ikke banken din tilbyr kort som er leg, så bytt bank da vel?
Jeg tror ikke akkurat vaktene er så veldig nøye med og se på utløpsdatoen på kortet. De er mer nøye med hvor gammel du er. Selv om kortet ditt er utgått , så er det jo den riktige føtselsdatoen og et bilde.

Vis jeg var deg, så er det bare og bruke det som legitimasjon inn på utesteder og hvis noen nevner det, kan du jo gjøre noe med det :-) bare si at du ikke har lagt merke til det for eksempel, så går det sikkert greit.
Sitat av Woopsy Vis innlegg
Jeg tror ikke akkurat vaktene er så veldig nøye med og se på utløpsdatoen på kortet. De er mer nøye med hvor gammel du er. Selv om kortet ditt er utgått , så er det jo den riktige føtselsdatoen og et bilde.
Vis hele sitatet...
Det kommer an på om du treffer på en god eller dårlig dørvakt som enten gjør jobben sin eller ikke, det er grunnlag for å miste skjenkebevilningen ved å slippe inn folk som ikke har godkjent legitimasjon som man kan lure på er i nærheten av aldersgrensen på stedet.