Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 3034
Etter å ha kastet den tredje planten har jeg bestemt meg for å lage et automatisk vanningssystem til planten(e) i leiligheten min. Har allerede tatt turen innom eBay og handlet inn diverse snusk til prosjektet.

Planen er å bruke en pumpe som styres via en Arduino nano. Fuktigheten i plantejorda blir lest av med en fuktsensor fra eBay.

Mottok nettopp den siste pakken fra eBay, den inneholdt to pumper, pumpestyring og diverse elektrokomponenter. Fikk en pakke for noen måneder siden med en arduino nano (fake) og fukt sensor, så nå er jeg good to go!

Testing av sensor:







Jeg fikk fuktsensoren for en god stund siden, så har fått testet litt allerede. Over ser dere bilder med en lcd. Når fuktigheten i jorda er for høy, lav eller hvis den er perfekt printes det på skjermen.

Kode

#include <LiquidCrystal.h>

LiquidCrystal lcd(7, 8, 9, 10, 11, 12);
int soil_probe = 0; //Analog pin 0

void setup() {
  Serial.begin(9600);

}


void loop() {
  if(analogRead(0)>700){
    lcd.print("I'm thirsty ");
  }
  if(analogRead(0)<700 && analogRead(0)>300){
    lcd.print("Perfect! ");
  }
  if(analogRead(0)<300){
    lcd.print("I'm drowning ");
  }
  
  lcd.print(analogRead(0));
  
  delay(100);
  lcd.clear();

}
Neste steg er å få laget en prototype av det ferdige produktet. Dette er et prosjekt på nybegynner nivå, mens koden er nesten under nybegynner nivå skal ikke mye til før man får til et slik program. Bare å fortelle arduinoen at hver 30 minutt skal den hente målesignal fra fukt sensoren, hvis fuktigheten er for lav kjører man strøm på utgangen til pumpa i 2sek

//GreenRay
For de andre vanlige dødelige og
glemsomme ikke-Nerder kan jeg anbefale Bauhaus som har en enkel løsning de selger.
De har også mere omfattende løsninger til bruk utendørs,
Det er kjekt å få vannet plantene på terrassèn kl 0500 uten å stå opp :-)
Gartnere er så dyre nu til dags :-)
Hvis Bauhaus er utenfor rekkevidde, så fortvil ikke - det enkle er ofte det beste:
http://lifehacker.com/build-an-autom...c-b-1218110916
Artig prosjekt. Ser frem til å se hvordan det utvikler seg.
Sitat av Jim114 Vis innlegg
For de andre vanlige dødelige og
glemsomme ikke-Nerder kan jeg anbefale Bauhaus som har en enkel løsning de selger.
De har også mere omfattende løsninger til bruk utendørs,
Det er kjekt å få vannet plantene på terrassèn kl 0500 uten å stå opp :-)
Gartnere er så dyre nu til dags :-)
Hvis Bauhaus er utenfor rekkevidde, så fortvil ikke - det enkle er ofte det beste:
http://lifehacker.com/build-an-autom...c-b-1218110916
Vis hele sitatet...
Ja, det finnes mange løsninger. Mange bruker å fylle ei brusflaske, borre et hull i toppa og stappe den opp ned i en potteplante.

Har også sett vanningssystemer til salgs, men de koster flesk!

Sitat av Stupebrett Vis innlegg
Artig prosjekt. Ser frem til å se hvordan det utvikler seg.
Vis hele sitatet...
Har ganske store planer, men kjenner jeg meg selv rett blir de ikke 100% gjennomført, men det er greit å ha noe å strekke seg etter.

- Kunne tenkt meg et lignende system for vanning av drivhus.
- Har lyst til å lage en egen potte, med innebygd vanning.
- Hadde også vært fint med en app, men det tror jeg ikke blir med det første. Da må jeg isåfall lære meg noe helt nytt.

Her er forresten de nye komponentene.


Til prototypen bruker jeg en Arduino Uno, kjøpt fra makershed. Planen er å bruke en litt mindre kostbar styreenhet, vet ikke helt hva enda, men den skal snakke trådløst med en sentral arduino


Denne styrer pumpa med et analogt signal


Bestilte to pumper. Siden de var så billige var jeg redd for at de ikke tålte så mye


Dette er fuktsensoren, her får jeg et analogt signal ut og et digitalt av/på signal (som en slags høy/lav alarm, kan stilles med et potmeter)
Sitat av GreenRay Vis innlegg
Ja, det finnes mange løsninger. Mange bruker å fylle ei brusflaske, borre et hull i toppa og stappe den opp ned i en potteplante.
Vis hele sitatet...
Du skal jo ikke borre hull i flaska! Da tyter jo alt vannet ned i blomsterpotta. Poenget er at vakuumet skal holde vannet tilbake. Mens vannmangel og stort overskudd på luft i jorda, ordner at vann kan komme ut av flaska. Og jodren vil være akkurat passe fuktig hele tiden.
Sitat av amdb73 Vis innlegg
Du skal jo ikke borre hull i flaska! Da tyter jo alt vannet ned i blomsterpotta. Poenget er at vakuumet skal holde vannet tilbake. Mens vannmangel og stort overskudd på luft i jorda, ordner at vann kan komme ut av flaska. Og jodren vil være akkurat passe fuktig hele tiden.
Vis hele sitatet...
Mente å borre hull i toppa, for så å snu flaska. Da mister du ikke vakuum
Har selv vurdert dette. Tanken var å bruke spylermotor/tank fra biltema.
Sitat av GreenRay Vis innlegg
Mente å borre hull i toppa, for så å snu flaska. Da mister du ikke vakuum
Vis hele sitatet...
Ja, det snur opp-ned på saken. Men en kan også, bare dytte flasketuten ned i jorda uten kork. Da slipper en å fikle med drill også.
Sitat av amdb73 Vis innlegg
Ja, det snur opp-ned på saken. Men en kan også, bare dytte flasketuten ned i jorda uten kork. Da slipper en å fikle med drill også.
Vis hele sitatet...
Har aldri prøvd, men tenkte at det kanskje ble for stort hull?

--------------

Noen som har peiling på hvordan jeg får styringen av motoren til å funke? Kjøpt fra eBay, og null dokumentasjon. Du finner bildet lengere opp i tråden.
ser ut som pumpene drives av en vanlig DC motor, men hvilken spenning er den beregnet på? hvilke spenningskilder har du tilgjengelig? og det kortet som skal styre motorene, er det en H-Bridge på den? kunne du funnet litt mer info om det?
Spenning inn på GND og VCC i midten.
Sett A-IA til høy og A-IB til lav for å rotere den ene veien, A-IA til lav og A-IB til høy for å rotere den andre veien. Trenger du å justere hastigheten sender du inn et pwm-signal i stedet for "fast høy". Samme for B-IA og B-IB.