Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 5319
Hei!

Skulle trekke ut en strømkabel her en kveld, trekte selvfølgelig ut feil kabel slik at jeg tok ut canaldigital dekoderen. Når jeg skrudde den på etterpå fikk jeg feilmelding om at smartkortet er ugyldig.

Prøvd å resette, ta inn og ut kortet, pusse chippen o.l.

Noen som har opplevd lignende problem og kanskje sitter på en finfin løsning?
Tror du må ring opp til CanalDigital og hør med dem.
Berre's Avatar
Trådstarter
Går det å ringe de?

Flere grunner til at jeg ikke kan kontakte CanalDigital direkte, så liten hjelp.
lefsespiser
lefze's Avatar
Har selv jobbet hos Canal Digital og kan erfaringsmessig si at strømadapterne på dekoderne er veldig svake.

En standard feil på HD104/HD103-C og Sagem HD-PVR er at du får beskjed om "Ugyldig Smartkort" eller "Smartkort ikke satt inn" hvis strømadapteret er gåent/begynner å bli gåent, da det leverer for lite strøm til at kortleseren inni maskinen fungerer optimalt.

Du kan sjekke CI-info på menyen på dekoderen, hvis du får opp kortnummeret under denne menyen er det mest sannsynlig ikke strømadapteret det er noe feil på.

Vil uansett anbefale deg å ta ut kortet og "pusse" av gullbrikken med noe tøy (ta tskjorta f.eks.) og ta kortet inn og ut feil vei etpar ganger for så å sette det inn riktig vei.

Telefonnummeret deres er 06090, og skulle det vise seg at strømadapteret er gåent så får du tilsendt ett nytt kostnadsfritt.

De kan også kontaktes på mail, via kontaktskjemaet på nettsidene deres.
Berre's Avatar
Trådstarter
Takk for utfyllende svar!

Selvfølgelig vil ikke dekoderen engang starte skikkelig når jeg har fått en "løsning" på problemet. Går bare i loop - så må vel ty til å kontakte CD likevel.
lefsespiser
lefze's Avatar
Hvis det er en HD-dekoder og den nå går i "loop" altså starter - viser INIT i displayet også begynner å "telle oppover" (01-02-03-04-05-06 osv) så er det definitivt gåent strømadapter, da dekoderen ikke får nok strøm til å lese flashminnet hvor softwaren ligger og prøver å laste ned ny software (Derav 01-02-03 osv, da dette er "steg" i prosessen med å laste ned softwaren)
▼ ... over et år senere ... ▼
Hei. Jeg har hatt samme problemer. Programmene hakker og stopper, samt ustabil dekoder som krasjer og irriterende spørsmål "sitter kortet riktig i". Canal Digital kundeservice var ikke noe særlig til hjelp. Fant løsningen ser det ut til i denne tråden. Har nå byttet power. Ser ut til å funke bedre. Det eneste som fortsatt fusker er programoversiktetn på tv (altså der man ser når neste programmer kommer osv. der er det bare 1.5 timer frem i tid)? Noen årask til dette? Og så er det irriterende at dekoderen blir så varm (hd dekoder). Det kan vel da her stemme at jeg har "Sagem 101ST"? Finner ikke noen brukermanual.