Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  31 3174
Det er ikke helt ukjent at det er ineffektivt (les: nytteløst) å røyke psilocin/psilocybin-holdig sopp ettersom den brytes ned under høy varme, men så kom jeg til å tenke på en ting; hva med å bruke en vaporizer til dette formålet? Vil dette bli for varmt før det skilles ut? Jeg kunne ikke finne noe på Google eller Wikipedia om dette, men er det noen smarte hoder her inne som kan har prøvd eller kan resonnere seg frem til om dette fungerer?
Sist endret av random25880; 8. september 2007 kl. 02:56.
Heisann! Tenkte på det samme selv faktisk. Men jeg vet ikke hvodan det fungerer. Psilocybin og Psilocyn skal vist fordampe ved 40 grader Celsius, så om en hadde skaffa en vaporizer som holdt litt varmere enn det, så hadde det kanksje gått. Høres fett ut å røyke sopp! Men hvorvidt det får samme effekt når det først tas opp gjenom lungene er jo også ganske usikkert....
Potrick:
Hvor har du fra at psilocin fordamper ved 40 grader?
Jaja, uansett.. Psilocybin, som overgår psilocin i mengde i nesten alle psilocyber, har et smeltepunkt på rundt 220 grader celsius i kokende vann. Og da snakker vi om rene krystaller. Nå er ikke jeg noen biokjemiker, men jeg mener nå at et molekyl er nødt til å smelte før det eventuelt fordamper.

Tror smeltepunktet til psilocin ligger noe lavere enn for psilocybin, men ikke mye..

I tillegg er det noe helt annet å dampe noe ut av celleveggene i en organisme enn fra en vannløsning.. Psilocybinet og psilocinet ligger jo inne i soppen, ikke utenpå slik som for eksempel trikomene på en cannabis plante gjør.. Det vil si at stukturen i soppen også må brytes opp på en eller annen måte.

I en sopp-ekstraksjon blir dette gjort ved hjelp av et løsemiddel. I en vaporizer måtte man hatt en temperatur som var i stand til å frigjøre alkaloidene fra resten av soppen, ikke bare fordampe dem i sin rene form..

Var i Budapest i sommer, og der var det til tider godt over 40 grader. Men jeg kunne ikke av den grunn ha stått over en boks med cubensis og sniffet inn damp med psilocybin eller psilocin..

I tillegg er det ikke sikkert at det går ann å fordampe disse molekylene i det hele tatt, selv om man hadde hatt dem i ren form. Kan godt hende de brytes ned og ødelegges av temperaturen lenge før de oppnår gass-form.. Jeg har ihvertfal aldri hørt om noen seriøse kilder, som mener de har røyket eller dampet ut disse alkaloidene..
Sist endret av mentalmelt; 8. september 2007 kl. 13:16.
det eneste jeg kan tenke meg som kan virke vapourizer-wize er å tørke soppen og gjøre den om til pulver (male i kvern, rive på rivjern, knuse i morter etc). da vil Psilocybinen trolig kunne slippe ut fra inne i soppkjøttet. men du må sikkert fordampe en god del sopp for å få effekt i en standard vapourizer. alternativ er jo å mekke seg sin egen megavapourizer med plass i masse "mekk"... kanskje det vil funke?
Psilocybin brytes ned av høye temperaturer, lenge før det fordamper.
capo420:
Ja, å bare legge en hel, uknust sopp inn i vaporizern ville jo ha vært helt idiotisk

Men jeg tror ikke det fungerer uansett. Tenkte mye på det før, og har hatt lange diskusjoner med folk som mener de har røyket sopp i joint og fått effekt av det.

Den eneste muligheten for at det kan ha vært noe annet enn placebo er hvis den varme røyken fra gloen klarer å fordampe noe av virkestoffet lengre inn på jointen før selve gloen kommer og brenner det i stykker.

Men dette blir jo bare ville spekulasjoner som ikke virker veldig troverdige..
Sansynligvis så funker det ikke i det hele tatt.

Nå har jeg jo en volcano vaporizer her, som kan innstilles på forskjellige temperaturer, så jeg kan jo enkelt finne ut om det lar seg gjøre eller ikke. Må bare ut og plukke litt først..


Slaktern:
Vet du ved hvilken temp psilocybin fordamper, og ved hvilken temp det brytes ned?
Sist endret av mentalmelt; 8. september 2007 kl. 13:41.
Jeg tror det er relativt ukjent ved hvilke temperatur det brytes ned. Har ved noen steder sett 38C oppgitt, men denne temperaturen blir overgått ganske mye når man lager sopp-te, uten noen merkbar forskjell i potensen. Dette er selvfølgelig en veldig subjektiv observasjon.

Erowid har noen få ord om det: http://www.erowid.org/plants/mushroo...s_smoked.shtml
Sitat av mentalmelt
capo420:
Ja, å bare legge en hel, uknust sopp inn i vaporizern ville jo ha vært helt idiotisk
Vis hele sitatet...
he he he, sorry for den... kjedelig på jobb, blir pratsom

Sitat av mentalmelt
Vet du ved hvilken temp psilocybin fordamper, og ved hvilken temp det brytes ned?
Vis hele sitatet...
Erowid har som alltid svar på mye rart: http://erowid.org/plants/mushrooms/m...hemistry.shtml

edit: se også http://erowid.org/ask/ask.cgi?ID=2984
Sist endret av capo420; 8. september 2007 kl. 13:53. Grunn: tillegg
Erowid sier egentlig ingenting om noe av det jeg lurer på...
Den siste linken der sa jo faktisk en del.
Sitat av mentalmelt
Erowid sier egentlig ingenting om noe av det jeg lurer på...
Vis hele sitatet...
hmm. seff, melting point og fordamning er jo ikke det samme. vrien nøtt dette her. kan jeg komme med en synsing jeg ikke kan backe opp med kilder? looogisk sett burde jo da en vapourizer (med vann?) faktisk muligens funke bedre enn andre røykemetoder - fordi virkestoffene får mulighet til å fordampe før de blir svidd av..... Test og post!

Hilsen dama som ble bedt av læreren om å velge et annet fag enn kjemi på vgs
En vaporizer med vann?

Mener du å legge vann inn i kammeret sammen med soppen?

At det å fordampe et stoff er mindre skadelig for stoffet (og deg) enn å brenne det sier jo seg selv. Det er jo det som er hele poenget med en vaporizer. Men stoffet vil nok fortsatt brytes ned før det rekker å fordampe. Å blande det med vann tror jeg ikke hjelper stort..

Fant forresten en tråd om dette med å dampe ut psilocybin tidligere i dag. Men det var ikke så mye å hente der heller..

http://www.entheogen.com/forum/archi...hp?t-1962.html
Sist endret av mentalmelt; 8. september 2007 kl. 14:24.
Sitat av mentalmelt
Men stoffet vil nok fortsatt brytes ned før det rekker å fordampe.
Vis hele sitatet...
Mener så klart psilocybin og psilocin.
Sitat av mentalmelt
En vaporizer med vann?

Mener du å legge vann inn i kammeret sammen med soppen?
Vis hele sitatet...
Ja, litt bare. Vil tro det funker bedre for saker som er vanskelige å innta annet enn oralt, men det er bare educated guess. Hadde ikke turt det med en kjøpe-vapor (passe på investeringene), men er jo ikke så stress å lage seg en av div. nips (boble-telysestaker etc) som man kan eksperimentere med. Det som er stress er å 1) få varmet herligheten opp raskt nok og til høy nok temp til at vannet fordamper og 2) tar med seg stoffene 3) uten å ødelegge dem.... Har en mistanke om at det kan bli jævlig vanskelig i tilfellet sopp. Har prøvd det med ferske urter, men da har ikke hensikten vært å bli høy (nødvendigvis...).

Uansett blir dette bare synsing fra min side, hadde vært utrolig kult om noen erfarne psopponauter testet dette og postet erfaringene!
Sist endret av capo420; 8. september 2007 kl. 18:37. Grunn: presisering
Jeg sa bare at jeg hadde hørt at Psilocybin og Psilocin fordampet ved førti grader. Vel. Selv om det er førti grader ute i luften, så kan en ikke ruse seg på damp fra cubensisen. Helt korrekt. Men, så har det seg sånn at det trenger bare å bli førti grader i molekylet slik at bindinene forandres eller at de gir slipp på enkelte atomer osv. Vann foreksempel, fordamper jo med 100 grader, men har jo så sinnsyk lett konstruksjon på molekylene at om man lar ett glass med vann stå over natten en sommerskveld, så vil en del fordampe, fordi varmen forplanter seg i ett og ett vannmolekyl om gangen og gjør at varmen her blir 100 grader..

Sånn jeg har lært dette med fordamping og greier på skolen.

Du nevte noe ved smeltepunkt for rene krystaller? Kanskje nøkkelen til dette ligger i hvordan molekylene er bygd opp som gjør at det er umulig å fordampe Psilocybin for den vanlige mann? Jeg bare anntar ting nå, er ingen biokjemiker jeg heller. Men sett at man ekstraherer og så røyker i vaporizer? Det må vel gå?
Kan jo hende det går an å røyke sopp selv om psilocybin/psilocin brytes ned ved høy varme. F.eks: Ved 90 grader tar nikotinmolekylet fyr og brytes ned... Tør likevel å påstå at man ikke bare får placebo effekt av å røyke sigaretter :P Se under chemistry: http://en.wikipedia.org/wiki/Nicotine
Morn du. Hvis en storrøyker (40-60 om dagen) fikk i seg all nikotinen han røyket i løpet av en dag ville han ha vært dau.

Sitat av Wikipedia
Chemistry

Nicotine is a hygroscopic, oily liquid that is miscible with water in its base form. As a nitrogenous base, nicotine forms salts with acids that are usually solid and water soluble. Nicotine easily penetrates the skin. As shown by the physical data, free base nicotine will burn at a temperature below its boiling point, and its vapors will combust at 95 °C in air despite a low vapor pressure. Because of this, most of the nicotine is burned when a cigarette is smoked; however, enough is inhaled to provide the desired effects.
Vis hele sitatet...
Så man kan vel kanskje anta at en del psilocybin ville gått tapt?
Sitat av Potrick
Jeg sa bare at jeg hadde hørt at Psilocybin og Psilocin fordampet ved førti grader. Vel. Selv om det er førti grader ute i luften, så kan en ikke ruse seg på damp fra cubensisen. Helt korrekt. Men, så har det seg sånn at det trenger bare å bli førti grader i molekylet slik at bindinene forandres eller at de gir slipp på enkelte atomer osv. Vann foreksempel, fordamper jo med 100 grader, men har jo så sinnsyk lett konstruksjon på molekylene at om man lar ett glass med vann stå over natten en sommerskveld, så vil en del fordampe, fordi varmen forplanter seg i ett og ett vannmolekyl om gangen og gjør at varmen her blir 100 grader..

Sånn jeg har lært dette med fordamping og greier på skolen.

Du nevte noe ved smeltepunkt for rene krystaller? Kanskje nøkkelen til dette ligger i hvordan molekylene er bygd opp som gjør at det er umulig å fordampe Psilocybin for den vanlige mann? Jeg bare anntar ting nå, er ingen biokjemiker jeg heller. Men sett at man ekstraherer og så røyker i vaporizer? Det må vel gå?
Vis hele sitatet...

Vel, det er jo ikke akkurat sånn det foregår da. Vann koker riktig nok ved 100 grader, og da fordamper det naturligvis også. Men det kan jo fordampe selv om det ikke når 100 grader. Vannet som damper ut av huden din for eksempel, er jo ikke kokende. Og om du setter et vannglass ute om sommeren så vil ikke et og et vannmolekyl nå 100 grader bare sånn helt uten videre.. Det sier jo seg selv..

Men jeg ser egentlig ikke hva dette har med saken å gjøre. Og jeg forstår ikke helt hva du sier i resten av posten din. Kanskje du kan omformulere?

Poenget mitt er ihvertfal at psiloc(yb)in har et smeltepunkt på langt over 40 grader, og da tør jeg påstå at fordampningspunktet vil ligge enda høyere. Derfor tror jeg ikke det vil la seg gjøre å fordampe det før det brytes ned av varmen.

En ting er at vann kan gå over til damp uten å nå veldig høye temperaturer, men vann er jo flytende, altså det har smeltet. Vann smelter ved temperaturer rett over 0 grader, mens psilocybin smelter altså ved over 200 grader..

Det jeg lurte på var hvor du har hørt om dette med 40 grader. Spør fordi jeg også har hørt dette tallet nevnt i sammenheng med psilocybin, men da handlet det om hvilken temperatur det begynner å brytes ned ved..
Sist endret av mentalmelt; 10. september 2007 kl. 00:19.
Hm. Ja. Vet naturligvis rekkefølgen. Solid-Flytende-Gassform.

Jeg trodde at det vannet som fordampet ut av huden min, veldig mikroskopsikt sett nådde 100 grader. Begrepet koke blir vel når større mengder vann koker samtidig? Jeg husker ikke helt hvordan den der regla gikk, men er temmelig sikker på at når fks. klær tørker, så når faktisk vannmolekylene hundre grader, selvfølgelig svir man seg ikke når man tar tøyet fordi det er så små vannmengder som når disse gradene om gangen at den varmen vil aldri klare å forplante seg helt til nervene våre, som oppfatter skadelige temperaturer og støt osv... Poenget kort og godt er at jeg trodde at smeltepunkt var smeltepunkt, og kokepunkt var kokepunkt.

Dette har jo også grenser. Vann vil fordampe ute i sommersolen, men dog i mindre mengder enn hvis du varmer opp hele massen til kokepunkt. Ta fks. ledningene på høyspent mastene. Reagert på at de henger lavere om sommeren? At de liksom buler nedover? Isolasjons-stoffet har gått over i en mer flytende form, og etter mange herrens år så er gummien til og med sprukket og ødelagt? Det vil si, noe har blitt brutt ned, om det har tatt mange herrens år, så har NOE blitt brutt ned, rett og slett fordampet, for ingenting forsvinner jo helt, skifter form, men ikke forsvinner.

Mulig jeg tar veldig feil. Men var rimelig sikker på at det var sånn det hele fungerte. Om det ikke er sånn, så har ikke jeg noen logisk forklaring på hva frysepunkt, smeltepunkt og kokepunkt er lenger.

Det jeg prøvde å si på slutten var at hvor lett ett stoff var motagelig for disse vibrasjoneen som oppsto når atomene prøver å bryte seg løs fra molekylene under høyere temperaturer, varierte på hvilke atomer, altså grunnstoff det inneholdt, og hvordan disse var bundet sammen. Og i sopp så har man igjen plantematerialet som består av sine grunnstoffer, og fibrene som består av sine osv.

Håper jeg ikke formulerer meg kvast her eller noe? For prøver ikke å virke fiendtlig her. Er bare nyskjerrig på svar. :P
Hehe, neida. Absolutt ikke..
Jeg prøver også bare å finne ut av ting. Hva du mener blant annet =)

Men jeg tror nok du tar feil når det gjelder dette med fordampning.. Vann behøver ikke nå 100 grader for å fordampe. Det fordamper lenge før det når slike temperaturer.. Bare i en lagt mindre grad. Jeg skjønner ikke hvordan det skulle gått seg til at et vannmolekyl når 100 grader helt magisk, når alt rundt det ligger på mellom 20 og 40 grader.. Skjønner heller ikke hvordan du har fått dette til å virke logisk på noen som helst måte..

Hvor fort vann fordamper avhenger av hvor mye kinetisk energi som vibrerer i vannmolekylene. Og jo høyere varme, jo mer kinetisk energi. Kan jo hende du har blandet dette litt sammen, jeg vet ikke...

Men dette påvirker uansett ikke logikken i hva frysepunkt, smeltepunkt og kokepunkt er. Det er bare det at fordampningspunket og kokepunktet ikke er det samme punktet..


Og dette med høyspentledningene er det jo en enkel forklaring på. Selv om jeg ikke helt ser sammenhengen. De utvider seg i varmen, som så mye annet gjør når det blir varmt, og blir derfor slakkere om sommeren. I kulda trekker de seg sammen igjen, og dette sliter naturligvis på gummien over flere år.. Noe væske slipper sikkert også unna som du sier, og de blir tørre og slitne.. Hvis du tar en strikk og tøyer den ut nok ganger, så vil den også bli full av sprekker og slitasjer..

Men nå synes jeg vi har sporet litt av fra temaet vårt
Sist endret av mentalmelt; 10. september 2007 kl. 23:39.
Ja stemmer. Hmm, dette med kinetisk energi var nytt for meg. Som du sier, mulig jeg har blandet disse sammen, og derfor "klart" å konkludere med at det kun er tilstrekkelig kinetisk energi ved gitte tempretarurer for smeltepunkt og kokepunkt. Det jeg mente var at varmen forplanter seg i stoffet, slik at ett og ett molekyl om gangen klarer å oppnå temperaturen for kokepunk aka kinetisk energi for kokepunkt.

MEN. Ser at dette er en liten logisk brist.

Og ja, vi har sporet litt av temaet vårt. Men som jeg har prøvd å spørre om tidligere? Går det ann å røyke Psilo(cy)bin ekstrakt i vaporizer? Altså, koke ekstraktet uten at det det brytes så opp at det ikke lenger er brukelig?
Koke psiloc(yb)in? Jeg antar du mener fordampe..?
Nei, jeg tror ikke det er mulig. Men jeg har ikke prøvd, så jeg kan ikke fastslå det med sikkerhet.

Men i og med at smeltepunktet er såpass høyt, og fordampningspunktet da nødvendigvis er enda høyere, og i og med at temperaturen hvor det begynner å brytes ned er så lav, så virker det svært lite sansynlig at det skal fungere..
en kompis av meg tilsatte vann og fleinsopp, lot det stå en stund i ovnen på lav varme. han tok 10ml av det han satt igjen med og tura vilt! har flere kompiser som også prøvde samme ekstrakten!
så det er nok mulig, skal prøve å dra oppskriften ut av han!

dette blir jo litt OT da, siden det ikke er snakk om å røyke det...
men hele diskusjonen er vel litt opp i skyene anyway?
Sist endret av thetaman; 11. september 2007 kl. 18:49.
Nå snakker du jo om å lage en te. Det er mange som gjør det. Vann-ektraksjon av sopp er den absolutt vanligste ektraksjonen, og fungerer veldig fint. Oppkriften er jo relativt simpel. Legg sopp i varmt vann og la det trekke i 20 minutter.. Hokus Pokus! =)

Men vi snakker om å fordampe, ikke lage te, og heller ikke røyke det..
Men hva er egentlige temperaturen i en vaporizer?

I en siagarett glo er det jo nok til at virkestoffene i sopp plir brutt ned, hvertfall det som er standard svaret når en spør om det går ann å røyke sopp?
Kommer helt ann på hva slags vaporizer du har. De små glasskulene blir fort veldig varme, og de er heller ikke ordentlige vaporizere i og med at de bare svir stoffene man putter oppi.

En ekte vaporizer skal fordampe stoffer, uten å produsere røyk. Kun damp. Den jeg bruker for eksempel, (volcano) kan jeg stille inn på den temperaturen jeg ønsker, og den bruker kun varm luft til å fordampe stoffene slik at de ikke blir utsatt for direkte varme..

En sigarett glo holder mellom 900 og 1000 grader i det man trekker, og ca 600 grader ellers.. Det er naturligvis alt for mye..
Sist endret av mentalmelt; 13. september 2007 kl. 23:13.
En ekte vaporizer skal fordampe stoffer, uten å produsere røyk. Kun damp. Den jeg bruker for eksempel, (volcano) kan jeg stille inn på den temperaturen jeg ønsker, og den bruker kun varm luft til å fordampe stoffene slik at de ikke blir utsatt for direkte varme..

Den siden du referer til der, " www.grasscity.com " er de pålitelige? Erfaringer?
Sist endret av Lunar; 16. september 2007 kl. 12:45.
Har ingen erfaring med grasscity nei. Jeg kjøpte min på Cropshop i gamlebyen, Oslo. De har en nettbutikk også, men jeg vet ikke om du får kjøpt volcano der.. Du kan jo ringe og spørre om de fortsatt har den..

http://www.cropshop.no/
22 68 05 62
Kan noen si meg om det går ann og røyke noe aant i naturen i norge .. Blomst/busk/tre elns , er det noe som det går ann og røyke så si i fra :P



Mvh. Christian
Jeg er klar over cropshop, men ellers takk. Men jeg tenkte på en av de billigere vaporizerne. Noen som vet om noen pålitelige sider? Gidder ikke bli svindlet når jeg først gjør den avgjørelsen og kjøpe en vaporizer, har tenkt på å skaffe meg det en stund men nå har jeg gjort den avgjørelsen at jeg skal gå til innkjøp av en
Sist endret av Lunar; 16. september 2007 kl. 13:04.
Sitat av Frosken^^
Kan noen si meg om det går ann og røyke noe aant i naturen i norge .. Blomst/busk/tre elns , er det noe som det går ann og røyke så si i fra :P



Mvh. Christian
Vis hele sitatet...
Røyke noe man finner i naturen?


eddy1337:
Ja ok. Grasscity er jo relativt store og kjente, tror du fint kan stole på de.
Sist endret av mentalmelt; 16. september 2007 kl. 13:07.