Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  1 426
For drøye 2 måneder siden bestemte Windows XP SP1 (engelsk) seg for å slutte å boote. Den bluescreener (<0.1 sekund) før den rebooter, når loginskjermen skal til å vises. Den skifter ikke over fra VGA modus ("driverløs") til skjermdrivermodus før den kresjer.

Alt fungerer bra i ArchLinux (m/alle nyeste oppdateringer), og det er dette jeg har brukt siden. Windows CDen min er i Oslo, og jeg vet ikke om den lengre er å finne noen sted ettersom den som har/hadde den har flyttet og hele pakken i mellomtiden. Jeg vil gå så langt som mulig for å ordne dette uten å reinstallere Windows, noe som vil bli et lass med slit, også da jeg foretrekker SP1 (don't ask) som er noenlunde vanskelig å få labbene på den dag i dag.

Jeg har prøvd:
* Å starte fra sikkermodus, debug modus, enable VGA modus, directory repair modus, "last known good config" osv. - alt som er på bootmoduslisten (F8 2 ganger før loading skjerm)
* Å bruke fixntfs fra arch, reparert viktige deler av NTFS systemet, og gjort slik at windows scanner diskene etter neste boot

Situasjonen nå:
* Begge diskene er feilfrie, i følge diskscanningen
* Jeg har ingen windows CD/serial til SP1 som virker

Nylige hardwareendringer:
* Hadde naboens gamle harddisk innom en tur for å ta ut familiebilder
* ...den er nå fjernet igjen

Jeg har også bootet i logget modus, men har null peiling på hvor den loggen befinner seg.
Noen råd?
Enable Boot Logging

Starts while logging all the drivers and services that were loaded (or not loaded) by the system to a file. This file is called ntbtlog.txt and it is located in the %windir% directory. Safe Mode, Safe Mode with Networking, and Safe Mode with Command Prompt add to the boot log a list of all the drivers and services that are loaded. The boot log is useful in determining the exact cause of system startup problems.

Googla på "windows xp boot log".


Det hadde veldig hjelpsomt om du hadde klart å se hva som stod på blåskjermen. Til en annen gang: Høyreklikk på my computer -> properties. På tabben Advanced velger du Startup and recovery settings. Der slår du av "Automatically restart", så er det en million ganger lettere å feilsøke.