Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 4570
Skal studere no til hausten, og har lest mange artiklar om at det er lurt å ta maksimalt med studielån sjølv om man ikkje treng så mykje. Stort sett blir det då anbefalt å sette overskotet på ein Høgrentekonto. Er detta noko som lønnar seg enno? Beste tilbodet eg fann var TFbank med 2.05% mnd, men lånekassen sine renter ser ut til å ligge høgare?

Kan legge til litt kontekst som kanskje er til hjelp; Eg blir buande på hybel (2900 mnd+straum), får stipend (3900 mnd) og har ordna med deltidsjobb. Lånet utanom blir då på ein ~3000mnd. Sidan eg bur billig, er relativt økonomisk fornuftig mtp mat etc så reknar eg med å kunne sette av ein del til sparing. Blir dog litt utgifter til bil (bensin, forsikring, års avg, vedlikehold)

Eg ynskjer ikkje å sette av på BSU sidan dei pengane ikkje vil vere tilgjengeleg til anna en kjøp av hus/leiligheit.
Nokon med input/råd til ein løk på veg inn i vaksenverda?
Sist endret av Spørsmåltegn?; 31. juli 2017 kl. 02:16.
Lån fra lånekassen er rentefritt mens du studerer.
Pengene du sparer nå skal brukes til fremtidige investeringer. Ettersom du er under utdanning regner jeg med at din første investering vil være i bolig. At pengene dine blir låst til kjøp at hus/leilighet skjønner jeg er skummelt, siden du kan få bruk for sparepengene dine om du skulle få uforutsette kostnader. Likevel anbefaler jeg deg å sette av så mye som mulig på BSU, fordi eiendom -- enten det er hus eller leilighet, er den garantert beste investeringen du gjør.

Så snart du kjøper deg en eiendom, betaler du i praksis penger til deg selv via lånet ditt. Hvis renta er på 2.5%, er det kun 2.5% av pengene som betales til banken. Resten betaler ned eiendommen. Jo mer kapital du har til å kjøpe eiendom, jo enklere blir det for deg å komme inn på boligmarkedet uten hjelp fra foreldrene dine eller andre som kan (eller vil) stå som kausjonister.

Jeg er kanskje kjedelig, men så snart du får din første eiendom er det lett å bygge på en eventuell formue hvis du forvalter pengene dine smart. Det er overraskende lett å bli millionær i Norge så lenge man prøver.

Hvis spørsmålet er om du skal ta fullt studielån eller ikke så er svaret klart ja. Lånekassen har nok de beste betingelsene du noen gang vil komme over.
Spørsmåltegn?'s Avatar
Trådstarter
Kva folk tenkar angåande investering/sparing i fond? Tenker då hovudsakleg på indexfond som Nordnet sitt superfond.
Sparing i fond er nok ganske trygt, men det bør være penger du ikke trenger fort. Dvs risikere å måtte selge på et ugunstig tidspkt fordi du trenger penger.
Index fond til Nordnet har 0% forvaltningsavgift så det er ganske bra. (Nordnet har priset produktet så de ikke tjener direkte penger på det, men brukes til å tiltrekke seg kunder.)
Sitat av Spørsmåltegn? Vis innlegg
Kva folk tenkar angåande investering/sparing i fond? Tenker då hovudsakleg på indexfond som Nordnet sitt superfond.
Vis hele sitatet...
Ikke noe feil å spare i fond, men om du planlegger å legge studielånet i fond som du så skal betale tilbake etter tre år er det imho en litt liten horisont for invisteringene dine(kan fort sitte igjen med mindre penger enn du gikk inn med).
Jeg dunker alt av sparepenger i BSU. Først 50 hos DNB og resten i Nordea Boligspar (300k ingen cap på hvor mye du setter inn hvert år) Fond svinger litt for mye, men som moret sier, det kommer helt ann på sparehorisonten.
Spørsmåltegn?'s Avatar
Trådstarter
Kommet fram til at det greiaste blei sparing på “høg”rentekonto sia det ikkje er mykje det er snakk om og greitt å ikkje ha det låst til bustad. Naturlegvis buffer utanom. BSU og fond får bli når ein kjem i lære.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av Spørsmåltegn? Vis innlegg
Kommet fram til at det greiaste blei sparing på “høg”rentekonto sia det ikkje er mykje det er snakk om og greitt å ikkje ha det låst til bustad. Naturlegvis buffer utanom. BSU og fond får bli når ein kjem i lære.
Vis hele sitatet...
Har du vurdert å investere i feks bitcoin, ethereum eller en annen digital "valuta"?
For guds skyld ikke hør på stresser.

Ja du kan tjene masse penger, men dette er ikke noe å investere alle sparepengene sine i.
Sitat av stresser Vis innlegg
Har du vurdert å investere i feks bitcoin, ethereum eller en annen digital "valuta"?
Vis hele sitatet...
Hvordan kan jeg investere i ethereum?
Angra på at eg ikkje investerte dei 100-200kr eg satt å vurderte nokre år tilbake, men kjem ikkje til å sette sparepengane i cryptovalutta.
Totalt meningsløst å spare i BSU om man ikke har inntekt vedsidenav som gjør at man må skatte minimum 5000 kr.
Da setter man heller pengene inn på høyrentekonto fram til man får inntekt, og så flytter pengene over på BSU for å fylle opp resten på slutten av året om man ikke har klart å fylle den opp.
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Totalt meningsløst å spare i BSU om man ikke har inntekt vedsidenav som gjør at man må skatte minimum 5000 kr.
Da setter man heller pengene inn på høyrentekonto fram til man får inntekt, og så flytter pengene over på BSU for å fylle opp resten på slutten av året om man ikke har klart å fylle den opp.
Vis hele sitatet...
Det er ikke meningsløst dersom man er såpass gammel at man ikke får fylt opp kontoen dersom man venter.

Noen starter sparingen litt i seneste laget, dersom målet er å få fylt den opp før man er 33 år.
Sitat av EpicSnusBox Vis innlegg
For guds skyld ikke hør på stresser.

Ja du kan tjene masse penger, men dette er ikke noe å investere alle sparepengene sine i.
Vis hele sitatet...
Sier ikke at han skal legge alle pengene sine i det, men hva er galt med en første investering på 5000kr også legger du inn litt og litt for hver måned? Jeg handlet en del bitcoin da dem fortsatt bare kostet 1200kr å jeg angrer ikke. Kjøpte Antshares/Neo da prisen fortsatt var under 1 dollar å idag så er 1 Neo verdt 45 dollar. Første regel er å ikke investere mer enn hva du har råd til å tape. Du trenger ikke å tro på bitcoin eller lignende, du bare trenger å satse litt og eie litt. Hvis veksten fortsetter i ytterlige 12 år så har bitcoin potensiale til å bli verdens største valuta.
Det er fortsatt ikke forseint å kjøpe seg 1 bitcoin også sitter du på den i 5-10 år.