Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 5456
Hei freaks!

Jeg har en kompis som er i Forsvarets spesialkommando. Trenger ikke si mer om det, og det gjør ikke han heller, forståelig nok.

Men, det jeg synes er rart, er at opptaket er så hemmelig. Typisk kaller de inn ca 300 til inntak, og ca 25 blir igjen til videre trening i FSK. Hvorfor er det INGEN "avhoppere" eller "failere" som anonymt røper noe om opptaket? Jeg vet noen greier, som høres helt forferdelig ut for min del, men ikke alt. Hvordan i all verden kan de klare å ha alt så hemmelig når nesten alle faller ut under opptak?

Det jeg mener er, en eller annen jævel må jo røpe hva de var gjennom på en måte?
Sist endret av sjuken; 16. april 2017 kl. 21:41. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Blei laga en reportasje med insider som ble vist på TV. Som viser en god del.
Anonym bruker
"Skeptisk Havmunk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg vet ikke hva dine konspirasjoner er om dette opptaket, men har fått forklart i detalj fra en kompis som røk ut i siste fase. Slettes ikke noe oppsiktsvekkende som skjer der, men hvis alle vet hva de skal igjennom forsvinner jo mye av poenget, dette tror jeg de som har falt av og gjennomført vet. De ulike øvelsene varierer også fra gang til gang.

Kan bruke dykkeøvelsen de har som eksempel; du skal dykke ned og igjennom en tunnel for å hente en lightstick, så igjennom tunnelen og tilbake. Tunnelen er akkurat så lang at man nesten drukner ( er selvsagt dykkere med oksygen som hjelper deg hvis noe skulle skje) på land igjen får man beskjed om at de som vil gjøre det igjen går i en rekke, de som ikke vil går i en annen. Ingen må gjøre det igjen, men de som gikk i feil rekke får strek i boka.

Sånn, der ødela jeg litt av moroa... Men håper du skjønner poenget.
Anonym bruker
"Plaprende Nymfe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Du har også det faktum at en del som er i litt småhemmelige avdelinger i forsvaret tror de er james bond.
Du finner ikke en jævel i verden som er mer hemmelig enn V&S i etteretningsbataljonen, men det de gjør er å passe på en port, inne i en leir.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Du finner ikke en jævel i verden som er mer hemmelig enn V&S i etteretningsbataljonen, men det de gjør er å passe på en port, inne i en leir.
Vis hele sitatet...
... og dermed har de jo full innsikt i hvem som kommer og går!
Sitat av 5FDP Vis innlegg
Blei laga en reportasje med insider som ble vist på TV. Som viser en god del.
Vis hele sitatet...
Denne gjaldt blivende fallskjermjegere hvor alle er inne til førstegangstjeneste. FSK er for vervet personell som har gjennomført førstegangstjeneste og ønsker å fortsette som yrkessoldater i FSK.
Mulig det er noe endret praksis nå, men for 11 år siden var det sånn ihvertfall
Dessuten så man jo ikke annet enn en haug med karer som sleit som faen.

Forøvrig er det vel ikke spesielt hemmelig opptak, det er jævlig fra ende til annen fysisk så vel som psykisk. Det er vel også taushetsplikt for soldatene når det gjelder så og si alt i FSK og man må ha sikkerhetsklarering "strengt hemmelig". I "vanlig" tjeneste holder det med "hemmelig", eller ingen sikkerhetsklarering sånn som undertegnede. Fikk fullføre siden jeg allerede hadde vært inne i 4 mnd og Rittmesteren "dreit i det" som han sa

Det som er veldig hemmelig er alt det andre som ikke handler om fysiske tester, som er veldig mye.
Er opptakskravene lignende de i de engelske SAS-styrkene?
http://fallskjermjeger.net/dodens-ma...r-service-sas/
Du må beise sjarken!
Sitat av brennesle Vis innlegg
... og dermed har de jo full innsikt i hvem som kommer og går!
Vis hele sitatet...
Overhodet ikke, de passer iblandt på en kjøretøyport å går streifrunder.
Men fakta er at ofte de som har kjipe stillinger på kule steder (EBN Kystjegere og andre SOFish avdelinger) er ofte folk som ryker så sent på opptak at det er for sent å sende de til andre avdelinger.
Limited edition
Moff's Avatar
Sitat av sjuken Vis innlegg
Men, det jeg synes er rart, er at opptaket er så hemmelig.
[...]
Det jeg mener er, en eller annen jævel må jo røpe hva de var gjennom på en måte?
Vis hele sitatet...
Det er to faktorer som spiller inn her; det ene er at Forsvaret helst vil at detaljene rundt opptak og trening er hemmelig. Dette gjør det vanskeligere for folk å forberede seg, som igjen sørger for at de faktisk finner riktige folk til jobben samt at det vil være vanskeligere for eventuelle fiender å identifisere soldater i felt ut i fra hvordan de oppfører seg. Hvis man kjenner alle intime detaljer rundt opptak og trening, så vil det sannsynligvis være rutiner der som kan avsløre hvem som har vært gjennom opplegget - og da er litt av poenget borte.

Nummer to, som er den viktigste faktoren, er at denne typen opptak og trening tiltrekker en veldig spesifikk type personlighet. Man kommer seg ikke så langt som opptak for FSK uten å være dedikert til jobben. Alle sammen tar det veldig seriøst, og ingen ville funnet på å gå gjennom alt som kreves for å komme inn der, bare for å finne ut hva det dreier seg om. Derfor er det heller ingen som er interessert i å fortelle om det, selv om man ikke kommer seg gjennom opptaket. Jeg ville i alle fall ikke tatt sjansen på å brenne noen broer, skulle man ha oppdaget hvem det var som hadde lekket informasjon.