Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 5691
Ble sittende med en venn og diskture, i forbindelse med at vi er halvaktive på vannski, wakeboard og alt som hører med, hva er hardheten til vann i fart?

Da snakker jeg om hva det kan sammenlignes med, som om man kjører (teoretisk sett) i 65knop/120kmt, og går ordentlig på trynet, vil det kunne sammenlignes med å treffe betong?

(Om noen kunne tatt seg tiden til å finne/lage en tabell hadde det vært helt fantastisk)

Er ikke sikker på om denne tråden passer her, men tenker at jeg kanskje kan få noen lure svar her i "vitenskap"
Finner tabeller hvis du googler surface tension - Water.
Det kreves litt forståelse av fysikk, men er helt kurant for de fleste.
Vet ikke om dette kan være av interesse, men Mythbusters testa fall mot betong i forhold til fall mot vann.

https://www.youtube.com/watch?v=E408JigEcFI
Trådstarter
2 0
Sitat av gulsaft Vis innlegg
Finner tabeller hvis du googler surface tension - Water.
Det kreves litt forståelse av fysikk, men er helt kurant for de fleste.
Vis hele sitatet...
Ah, takk. hadde fysikk i 2 år på vgs, så vil tro det er forståelig
Arrester meg om jeg er heeeelt på jorde her men:

Hardheten til vann er noe annet enn det du snakker om. Om du har prøvd å google det er det nok derfor du har fått rare resultater.

https://no.wikipedia.org/wiki/Hardhet_(vann)

Hardheten til vann er kortsagt bare en betegnelse av konsentrasjonen til forskjellige mineraler(?) i vannet. Wohoo!
Det du er ute etter å se er hvor rask oppbremsing du vil få, måle dette i g-krefter ved forskjellige hastigheter, og se på dataene i ettertid. Det vil si seg selv at det ikke vil være like ille som betong. Du må også ta i betraktning vannets spesielle egenskaper. Jeg vet ingen av disse reglene, men det er slike ting en må kunne.
Jeg mener du (TS) har helt feil tankegang her. Det som er problemet her, at når du treffer vannet så må volumet av kroppen din (sett at hele kroppsvolumet går under overflaten) flyttes til siden. Sett at du veier 100 kg, så er tettheten på kroppen nesten det samme som vann. Altså når du faller i vannet, så må du klemme til sides 100 kg vann. Til å flytte 1 kg 1 m, så kreves det 9,81 J med energi (1 J = 1 Nm (newton meter) og 1 N tilsvarer 9,80665/1 kg). Med 100 kg vann som forflyttes, så blir det 981 N vann. Men her runder jeg det av til 1000.
La oss si at vannet blir i gjennomsnitt flyttet 25 cm (1/4 m) Og nå kommer effekt med i bildet også. For ved lav hastighet (la oss si at du bruker 5 sekunder på å komme under vann), så blir effekten 1000 N * 0,25 m / 5 s = 50 Nm/s = 50 W. Altså bruker du 5 s på å flytte 100 kg med vann 25 cm, så går det ca. 50 W. Denne effekten er det kroppsformen din, som presser ut. Og som du sikkert vet, så er det fult overkommelig.
Men la oss si, at du dukker under vann på 1 s. Da blir det 250 Nm (1000 N * 0,25 m) / 1s, altså 250 W.
Men faller du i fritt fall fra en stor høyde (aka 100+ m) så er vist den maksimale farten ca. 200 km/t, men vi sier 180 km/t, for det er mye enklere å regne med. For 180 km/t = 50 m/s. Hvis du er 2 m lang, så tar det 2 m / 50 m/s = 0,04 s å komme under vann. Så skal du utføre et arbeid på 250 Nm på 0,04 s = 6 250 W. Noe som er nesten akkurat 8,5 hk (hestekrefter). Og dette klarer ikke kroppen og gjøre lett! Dette fører til massive organskader.

Dette ovenfor er mye tall, som gir en god pekepinn på fakta. Men vi har noen eksempler fra virkeligheten. Hvis det ligger vann i veibanen, og du kruser i en viss fart over veien. Så har sikkert mange opplevd vannplaning. Vannplaning er egentlig det samme som regnet ut ovenfor. Og det kreves da såpass mye vekt på å dytte vannet unna hjulene, at det faktisk går mindre effekt om bilen begynner å flyte oppå vannet istedet. Og den samme effekten virker under vannski, snøskuter på vannet og mye annet. Sammen med at fall ned i vannet fra høye høyder er rett ut dødelig.

Til slutt så kan vi nevne, at ved store nok hastigheter kan vi sammenligne denne effekten her med betonggolv, ja. Se på Mythbusters da dem skyte med skytevåpen ned i et svømmebaseng. Der våpnene som har en kulehastighet på 700–1000 m/s blir kulene knust av vannet. Disse kulene er da en massiv blyklump med en kappe med kobber rundt. Mens pistolkulene (som har en utgangshastighet på under 340 m/s) ligger nesten like fine på bunnen av bassenget. Forskjellen på resultatene på kulene, er egentlig det som kommer frem i regneeksemplet ovenfor her.