Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  70 15163
Jeg skriver på en bok, en ren hobbyvirksomhet, og en av personene skal ta livet sitt. Men hvordan foregår egentlig det, om en person som ikke har noe tilknytning til noe kriminelt miljø må oppsøke dette for å få tak i en pistol for å ta selvmord på den måten personen ønsker? Hvordan kommer manni kontakt med de som selger slikt, og hvor risky er det?personen er en kvinne. Ingen i familen eller kjente har våpen.

Jeg vet man kan velge andre, mindre sikre, metoder, slik kvinner ofte gjør, men handlingen skal være litt dramatisk.

Håper ikke jeg bryter forumregler ved å stille dette splrsmålet. I så fall bare slett innlegget.
Hvorfor ikke bare bruke en hagle kjøpt over disk på xxl?
Sist endret av eyecandy654; 14. november 2016 kl. 21:11.
Uvaksinert 👍
Kan man kjøpe hagle over disk?
Trådstarter
11 2
Kan man kjøpe hagle der? Må man i så fall ha noen jaktprøve som r estått? Eller legeerklæring?
Ganske sikker på at man må være med i våpenklubb før du i det hele tatt kan søke om å få kjøpe pistol. også ganske sikker på at det er en spesiell type lavkalibret pistol du kan ha uten å være med i våpenklubb, men denne skal KUN benyttes til å avlive med når du er på jakt.
Kanskje denne kvinnen har et familiemedlem som er glad i å jakte?
ArbeidsledigProletar
Pistol på lovlig vis, være aktiv i pistolklubb i 6mnd. AKA stort ORK om du bare skal ta livet ditt.

Hagle på XXL, jegerprøven er ikke spesielt krevende og lar deg ha opp til 6 våpen hjemme.
Er ikke bare å ta jegerprøven, du skal søke og få godkjent hvert eneste våpen du har, før du kjøper det. (søke hos onkel blå)
Trådstarter
11 2
Sitat av Hodepute321 Vis innlegg
Ganske sikker på at man må være med i våpenklubb før du i det hele tatt kan søke om å få kjøpe pistol. også ganske sikker på at det er en spesiell type lavkalibret pistol du kan ha uten å være med i våpenklubb, men denne skal KUN benyttes til å avlive med når du er på jakt.
Kanskje denne kvinnen har et familiemedlem som er glad i å jakte?
Vis hele sitatet...
Takk for svar. Ja, kanskje jeg skal skrive det inn i handlingen, et jaktglad familiemedlem som ikke har låst inn hagla godt nok.

Sitat av tetragrammaton Vis innlegg
skriv at jenta drar på jegerprøve og treffer mannen i sitt liv der. de flytter sammen og det hele ender med en norsk versjon av romeo og juliet på godt og evt vondt. da rådyrkjøttet de spiser var blitt forgifta av chemtrails og fukushimautfall.
Vis hele sitatet...
Skal tenke på den. Romantisk, tragikomisk og dramatisk

Sitat av Batabusa Vis innlegg
Pistol på lovlig vis, være aktiv i pistolklubb i 6mnd. AKA stort ORK om du bare skal ta livet ditt.

Hagle på XXL, jegerprøven er ikke spesielt krevende og lar deg ha opp til 6 våpen hjemme.
Vis hele sitatet...
Takk for svar!
Sist endret av Elvara; 14. november 2016 kl. 21:32. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Uvaksinert 👍
Må man ha jegerprøven for hagle? Kan man ikke søke om å få ha det uten jegerprøven?
Trådstarter
11 2
Sitat av Hodepute321 Vis innlegg
Er ikke bare å ta jegerprøven, du skal søke og få godkjent hvert eneste våpen du har, før du kjøper det. (søke hos onkel blå)
Vis hele sitatet...
Og den søknadsprossessen innebærer legeerklæringer o.l? Denne personen i boka er ganske psykisk ustabil, så da må hun i så fall oppsøke en lege som ikke bryr seg så mye om forhistorien.

Sitat av daffe Vis innlegg
Må man ha jegerprøven for hagle? Kan man ikke søke om å få ha det uten jegerprøven?
Vis hele sitatet...
Lurer på det samme. Kanskje handlingen burde foregått i USA. Litt lettere å få tilgang på våpen der.

Men så er det spenningsmomentet med at jenta må oppsøke miljøer som hun vanligvis ikke kjenner noe til... Skulle tro man kan kjøpe et våpen der.
Sist endret av Elvara; 14. november 2016 kl. 21:36. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Husker en vendor på silkroad skrev at han kunne levere håndvåpen i / til Norge. Vet ikke helt om det var legit tho...
Hva om denne personen hadde jegerprøven og hagle før denne ustabiliteten meldte seg?
Eller hva om hun hopper fra risørbrua samme dag som kongens årlige seilas og rødmaler båten hans i protest?

Evt hvis du ser på hvordan gjenger i el salvador f.eks. lager våpen selv(ganske primitive enkle ett skuddsvåpen)
Kanskje hun finner videoer av det på nett og lager selv.

Kanskje hun har elgkostyme på høsten?

Hva om hun kommer i kontakt med noen institusjonsbarn på tyveri raid tilfeldig og de mister ett våpen. Eller hun finner ett våpen gjemt ett sted. Good løkk
Sist endret av Hjelm1; 14. november 2016 kl. 21:52. Grunn: Tillegg
Trådstarter
11 2
Sitat av Hinsides Vis innlegg
Husker en vendor på silkroad skrev at han kunne levere håndvåpen i / til Norge. Vet ikke helt om det var legit tho...
Vis hele sitatet...
Er Silkroad et forum?

Sitat av Hjelm1 Vis innlegg
Hva om denne personen hadde jegerprøven og hagle før denne ustabiliteten meldte seg?
Eller hva om hun hopper fra risørbrua samme dag som kongens årlige seilas og rødmaler båten hans i protest?

Evt hvis du ser på hvordan gjenger i el salvador f.eks. lager våpen selv(ganske primitive enkle ett skuddsvåpen)
Kanskje hun finner videoer av det på nett og lager selv.

Kanskje hun har elgkostyme på høsten?
Vis hele sitatet...
Mange fantasifulle forslag. Elgkostyme var ikke så dumt... så lenge jegeren ikke skadeskyter
Sist endret av Elvara; 14. november 2016 kl. 21:52. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Dokumentar som kan være relevant dersom du bruker deep web metoden: Buying Guns and Drugs on the Deep Web (Documentary)
Du må ha våpenkort for å kjøpe hagle ja. Men det ligger jo flust av jaktvåpen og slenger rundt på bygdene. Eller nøkkelen til våpenskapet henger i nøkkelskapet f eks.
Trådstarter
11 2
Sitat av Turbolego Vis innlegg
Dokumentar som kan være relevant dersom du bruker deep web metoden: Buying Guns and Drugs on the Deep Web (Documentary)
Vis hele sitatet...

Takk! Visste ikke om denne.
Hagle og rifle må du ha jegerprøve eller være med i klubb. 18 år, eller 16 på disp.

Pistol og revolver, 6 måneder medlem i klubb og sikkerhetskurs. 21 år, ingen disp.

Pistol .22lr kan brukes til avliving ved fellefangst. Det betyr ikke at du får innvilget søknad på dette grunnlaget.

Dette er hva jeg husker i farten om våpenkjøp.
Sist endret av Jandre; 14. november 2016 kl. 22:11.
Trådstarter
11 2
Sitat av entropi Vis innlegg
Du må ha våpenkort for å kjøpe hagle ja. Men det ligger jo flust av jaktvåpen og slenger rundt på bygdene. Eller nøkkelen til våpenskapet henger i nøkkelskapet f eks.
Vis hele sitatet...
Det er sant. Kanskje jeg skal dikte inn en dement eller alkoholisert bestefar eller noe. Men har jo fått mer fantasifulle forslag i denne tråden.

Sitat av Jandre Vis innlegg
Hagle og rifle må du ha jegerprøve eller være med i klubb. 18 år, eller 16 på disp.

Pistol og revolver, 6 måneder medlem i klubb og sikkerhetskurs. 21 år, ingen disp.

Pistol .22lr kan brukes til avliving ved fellefangst. Det betyr ikke at du får innvilget søknad på dette grunnlaget.

Dette er hva jeg husker i farten om våpenkjøp.
Vis hele sitatet...
Takkfor svar. Vet du om Pistolklubbmedlemskap og Jegerprøve krever legeerklæring?
Sist endret av Elvara; 14. november 2016 kl. 22:17. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Du kan få erverstillatelse på hagle i konkurranseøyemed også (de som driver aktivt med skeet bruker ikke jaktvåpen), men da er reglene tilsvarende som for pistol. Det er desidert enkleste å skaffe jaktvåpen. Men hvis du skriver en bok der hovedpersonen er så forbanna gira på å skyte seg, så kan jo det å ta jegerprøven bli en svært så artig plot twist, non? Hun sitter der, som vegansk og deprimert byfugl i lag med sekstenåringer fra bøgda og må lære seg hvordan man skal drepe ulike dyr bare for å få tillatelse til å drepe seg selv. Det ligger mye sort humor og lurer der.
Kreves ingen form for legeerklæring. Det stilles krav til god vandel og edruelighet.
Våpenkort er en forvaltningssak der politiet kan bruke skjønn begge veier.
Hva med om hun på ett eller annet vis bare tar kontakt med den lokale "gjengen", en motorsykkelklubb eller hva som helst, si på fest eller byen eller what ever? Kan jo være et eller flere kapitler om der å skaffe et våpen, hvis du vil gjøre en sak ut av det? Hvis det er fiksjon du skriver så har du jo egentlig alle muligheter, bare fantasien som kan sette en stopper.
Sitat av entropi Vis innlegg
Du må ha våpenkort for å kjøpe hagle ja. Men det ligger jo flust av jaktvåpen og slenger rundt på bygdene. Eller nøkkelen til våpenskapet henger i nøkkelskapet f eks.
Vis hele sitatet...
Det er nok fortsatt slik at det er langt fra alle som låser inn sine våpen. Hagler som står i skapet i gangen. Rifler som henger på veggen til pynt uten at sluttstykke er låst inn.

Det har vel litt med at dette med våpenskap o.l. er relativt nytt. Gamlinger som har jaktet i 2 generasjoner er ikke alltid like up to date på reglene eller kanskje de rett og slett ikke bryr seg.

En eldre slektning har både hagle og salong i gangen. Sier han trenger rask tilgang om det kommer rovdyr mens bikkjene står i løpestreng. Nytter ikke å fortelle ham at loven krever at våpen skal være innlåst.

Bønder får gjerne tillatelse til feks hagle eller 22 kal pistol for å kunne avlive syke syr. Sålenge de ikke skal bruke våpen til jakt så trenger de ikke jegerprøve. Men de må søke lensmann om tillatelse. (og våpenkort?)
Sist endret av frtoretang; 14. november 2016 kl. 23:12.
hvis du vil ha våpen lettest mulig, med deg inn i din lokale skyteklubb, og søk om hagle til leirdueskyting på bane.

Så lett var det værtfall før.
Ingen får erhvervtillatelse på pistol til avliving.

Viltloven bestemmer hvilke våpen som skal brukes ved jakt og avliving.
Våpenloven bestemmer hva som kreves for å få erhvervstillatelse.

Har du en pistol fra før av står du fritt til å bruke den til avliving ved fellefangst.
Sist endret av Jandre; 14. november 2016 kl. 23:21.
Er det ikke mulig at hovedkarakteren drar til en pistolklubb/skyteklubb for å prøve å skyte, men egentlig har intensjoner om å ta selvmord? Du får jo låne våpen hos skyteklubbene, du får bare ikke ta det med deg hjem. x)

Da får du i det minste den dramatiske effekten du leter etter.
Sist endret av Snaphance; 14. november 2016 kl. 23:31.
Trådstarter
11 2
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Du kan få erverstillatelse på hagle i konkurranseøyemed også (de som driver aktivt med skeet bruker ikke jaktvåpen), men da er reglene tilsvarende som for pistol. Det er desidert enkleste å skaffe jaktvåpen. Men hvis du skriver en bok der hovedpersonen er så forbanna gira på å skyte seg, så kan jo det å ta jegerprøven bli en svært så artig plot twist, non? Hun sitter der, som vegansk og deprimert byfugl i lag med sekstenåringer fra bøgda og må lære seg hvordan man skal drepe ulike dyr bare for å få tillatelse til å drepe seg selv. Det ligger mye sort humor og lurer der.
Vis hele sitatet...
Ja, det er litt sort humor inne i bildet

Kan virke som det er hagle eller rifle hun må gå for. Men det er kanskje ikke like enkelt å skyte seg i hodet med så lange våpen? Jeg har forsøkt å skyte med begge deler for lenge siden, og de gir jo et slag tilbake (hukser ikke ordet for det). Da kan man jo treffe litt feil. Beklager om jeg er litt grotesk. Derfor jeg valgte dette forumet

Sitat av Taxidriver Vis innlegg
Hva med om hun på ett eller annet vis bare tar kontakt med den lokale "gjengen", en motorsykkelklubb eller hva som helst, si på fest eller byen eller what ever? Kan jo være et eller flere kapitler om der å skaffe et våpen, hvis du vil gjøre en sak ut av det? Hvis det er fiksjon du skriver så har du jo egentlig alle muligheter, bare fantasien som kan sette en stopper.
Vis hele sitatet...
Ja, det er en av mange muligheter. Får mye inspirasjon av dere

Sitat av Jandre Vis innlegg
Kreves ingen form for legeerklæring. Det stilles krav til god vandel og edruelighet.
Våpenkort er en forvaltningssak der politiet kan bruke skjønn begge veier.
Vis hele sitatet...
Oj, det var jeg ikke klar over. Litt skummelt egentlig. Men god vandel og edruelighet har denne figuren.

Sitat av Sterol91 Vis innlegg
hvis du vil ha våpen lettest mulig, med deg inn i din lokale skyteklubb, og søk om hagle til leirdueskyting på bane.

Så lett var det værtfall før.
Vis hele sitatet...

Ok, takk

Sitat av FOX Vis innlegg
Er det ikke mulig at hovedkarakteren drar til en pistolklubb/skyteklubb for å prøve å skyte, men egentlig har intensjoner om å ta selvmord? Du får jo låne våpen hos skyteklubbene, du får bare ikke ta det med deg hjem. x)

Da får du i det minste den dramatiske effekten du leter etter.
Vis hele sitatet...
Det kan være et plot - hvis kaliberet på de pistolene som brukes der er grovt nok. Det vet jeg ikke noe om... Ellers blir det en litt tragikomisk avslutning på romanen.
Sist endret av Elvara; 14. november 2016 kl. 23:42. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Statistisk sett bruker kvinner mye sjeldnere brutale voldelige selvmordsmåter enn menn link. En kvinne er mer tilbøyelig til å ta en overdose piller eller lignende. Greit å være klar over om du skal leve deg inn i din kvinnelig hovedperson. Hva er d som gjør din kvinnelige hovedperson så annerledes fra andre kvinner ar hun ønsker å bruke en pistol (en typisk maskulin tankegang).
Sitat av Elvara Vis innlegg
Ja, det er litt sort humor inne i bildet

Kan virke som det er hagle eller rifle hun må gå for. Men det er kanskje ikke like enkelt å skyte seg i hodet med så lange våpen? Jeg har forsøkt å skyte med begge deler for lenge siden, og de gir jo et slag tilbake (hukser ikke ordet for det). Da kan man jo treffe litt feil.

Det kan være et plot - hvis kaliberet på de pistolene som brukes der er grovt nok. Det vet jeg ikke noe om... Ellers blir det en litt tragikomisk avslutning på romanen.
Vis hele sitatet...
Kurt Cobain, Ernest Hemingway og en black metal fyr på 90 tallet er kjente eksempler på selvmord med hagle.


Ikke undervurder salongpatronen fordi den er så liten. Den plystrer tvers gjennom en 2-4 på tvers.
Sitat av Elvara Vis innlegg
Det kan være et plot - hvis kaliberet på de pistolene som brukes der er grovt nok. Det vet jeg ikke noe om... Ellers blir det en litt tragikomisk avslutning på romanen.
Vis hele sitatet...
True, kan være lurt å styre unna skyteklubber for luftvåpen.
Trådstarter
11 2
Sitat av Bearass Vis innlegg
Statistisk sett bruker kvinner mye sjeldnere brutale voldelige selvmordsmåter enn menn link. En kvinne er mer tilbøyelig til å ta en overdose piller eller lignende. Greit å være klar over om du skal leve deg inn i din kvinnelig hovedperson. Hva er d som gjør din kvinnelige hovedperson så annerledes fra andre kvinner ar hun ønsker å bruke en pistol (en typisk maskulin tankegang).
Vis hele sitatet...
Jeg vet at mange kvinner heller bruker litt mildere metoder, og dermed mislykkes i sitt selvmordsforsøk og havner på akutten i stedet, kanskje med en levertransplantasjon, eller i verste fall med hjerneskader. Men denne figuren skal ikke være som alle andre kvinner. Hun er litt mer dramatisk og uredd. Skal noe gjøres, så skal det gjøres ordentlig.

Sitat av Jandre Vis innlegg
Kurt Cobain, Ernest Hemingway og en black metal fyr på 90 tallet er kjente eksempler på selvmord med hagle.


Ikke undervurder salongpatronen fordi den er så liten. Den plystrer tvers gjennom en 2-4 på tvers.
Vis hele sitatet...
Hagler er nok kraftisge saker. Det jeg lurte mer på er om det slaget de gir bakover, kan gjøre at patronene kommer ut av kurs.
Sist endret av Elvara; 15. november 2016 kl. 00:10. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Når du kjenner rekylen har kula forlatt løpet for lenge siden.
Trådstarter
11 2
Sitat av Jandre Vis innlegg
Når du kjenner rekylen har kula forlatt løpet for lenge siden.
Vis hele sitatet...

Rekylen, heter det, ja. Ok, kjekt å vite.
Sitat av Elvara Vis innlegg
Ja, det er litt sort humor inne i bildet

Kan virke som det er hagle eller rifle hun må gå for. Men det er kanskje ikke like enkelt å skyte seg i hodet med så lange våpen? Jeg har forsøkt å skyte med begge deler for lenge siden, og de gir jo et slag tilbake (hukser ikke ordet for det). Da kan man jo treffe litt feil. Beklager om jeg er litt grotesk. Derfor jeg valgte dette forumet
Vis hele sitatet...
Det kalles rekyl, og er noe alle skytevåpen er befattet med på grunn av newtons tredje lov. Rekyl kan påvirke hvor du treffer av flere årsaker, noen mer åpenbare enn andre. Dette er imidlertid ikke relevant når man sikter på sitt eget hode. Men ja, det er vanskeligere å treffe seg selv i skallen med et gevær enn med en pistol, spesielt hvis man selv er ganske liten og har korte armer. Det som lett kan skje er at man vrir hodet for langt bakover for å rekke ned til avtrekkeren og dermed skyter av seg kjeven i stedenfor topplokket. Og overlever, om enn med et noe forandret ansikt. Du kan helt sikkert finne bilder av dette på nettet hvis du søker; det er ikke et ukjent fenomen i medisinske kretser.

Det er ingen som har sagt at det å ta livet av seg med gevær er lurt. Det er forøvrig fullt mulig å rote det til med pistol også. Jeg fant ikke så mye forskning på området, men ifølge denne artikkelen:
Gunshot Injuries in Mobile County, Alabama: 1985-1987
kan det se ut til at av de som overlevde selvmordsforsøk der skytevåpen var involvert brukte hele 80% pistol. Nå ble de fleste selvmordene også utført med pistol, men jeg har ikke orket å analysere tallmaterialet. Artikkelen ligger på en betalingstjeneste og måtte leses på tilbyderens elendige plattform, så jeg har derfor ikke saumfart statistikken.
Jeg foreslår våpentyveri. Gjerne en jaktrifle fra et familiemedlem.

Hvis poenget er at karakteren skal gjøre det "ordentlig" og være tøff og uredd, så bør hun hoppe fra en fjellknaus eller en høy bygning.

Å skyte seg er for folk flest en ganske usikker måte å forsøke å ta livet sitt på. Uten god forståelse for anatomi, så er det store sjanser for at man bare ender opp med å ødelegge kroppen sin på grusomt vis, og i tillegg gjøre seg ute av stand til å fullføre jobben senere. Folk har en tendens til å skyte seg i tinningen, blåse synsnervene i stykker og ende opp som blinde og invalide.

En hagle til hodet eller et skudd i hjertet er nok det sikreste hvis man absolutt skal gå ut med et smell, men til og med dette går det an å kåle til. Et tilstrekkelig høyt hopp derimot, gir ikke mye rom for å drite seg ut.

Av alle måter å ta livet sitt på, så virker det dessuten ganske søkt at en person uten tilgang på våpen skal streve for å skaffe dette fra kriminelle miljøer som hun ikke har noe kjennskap til.
Sist endret av mentalmelt; 15. november 2016 kl. 01:08. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Duden hadde en barndomskamerat som røyka litt før i tida. Han snakker med x-dealeren sin som er en albaner. To dager og 12k senere ligger en brukt 9mm glock på restaurantbordet der den aktuelle personen møter albaneren. De spiser et godt måltid sammen selv om det ikke er for gildets skyld de er på restaurant. Dog likte den aktuelle personen et av sine siste måltider godt. Det var kokt hummer med pf. De skiller lag ved regningen, og deres stier vil ikke krysses igjen dette livet

Eller han bare skal ta et sikkerhetskurs på skytebane. Etter første skudd mot skiva er han sikker på at den halvautomatiske pistolen vil mate, og mater deretter seg selv med en 22lr kule rett i tinningen.
Jeg fant, jeg fant
AlbertEinstein's Avatar
Jeg har på ingen måte noe peiling på våpen så noen må muligens bekrefte eller avkrefte dette, men hva med om personen fjerner plomberingen på en startpistol? Jeg vet ikke engang om det vil være mulig i praksis, men det var min første tanke.
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Det er nok fortsatt slik at det er langt fra alle som låser inn sine våpen. Hagler som står i skapet i gangen. Rifler som henger på veggen til pynt uten at sluttstykke er låst inn.

Det har vel litt med at dette med våpenskap o.l. er relativt nytt. Gamlinger som har jaktet i 2 generasjoner er ikke alltid like up to date på reglene eller kanskje de rett og slett ikke bryr seg.

En eldre slektning har både hagle og salong i gangen. Sier han trenger rask tilgang om det kommer rovdyr mens bikkjene står i løpestreng. Nytter ikke å fortelle ham at loven krever at våpen skal være innlåst.

Bønder får gjerne tillatelse til feks hagle eller 22 kal pistol for å kunne avlive syke syr. Sålenge de ikke skal bruke våpen til jakt så trenger de ikke jegerprøve. Men de må søke lensmann om tillatelse. (og våpenkort?)
Vis hele sitatet...
Oppdager politiet, at du/en oppbevarer våpen på den måten, så vanker det en vond smekk. Det kan bli alt fra 10 000 kr. i bot, til en stund bak lås og slå. Og det er ikke umulig, at du er du våpenløs ganske fort.

Angående min rifle, så måtte jeg dokumentere ovenfor politiet, at jeg hadde kjøpt godkjent våpenskap. Og der står rifla.

Og nei, det er ikke lov å oppbevare våpen på veggen, selv ikke i låsbart stativ. Ei heller får du tillatelse til å ha en småkaliberet pistol til "avliving av dyr".
Men en kan fint ha rifle eller hagle, hvis du har våpenkort. Og med en 9,3 mm eller 30-06 så kan du knerte elefanter.

Sitat av Sterol91 Vis innlegg
hvis du vil ha våpen lettest mulig, med deg inn i din lokale skyteklubb, og søk om hagle til leirdueskyting på bane.

Så lett var det værtfall før.
Vis hele sitatet...
Som jeg sa over, du må ha våpenkort, og du må søke om å få eie hvert våpen (inkl. armbrøst). Dette gjelder selvsagt ikke luftvåpen og pil og bue, der holder det med å være 18 år gammel.

Sitat av Jandre Vis innlegg
Kurt Cobain, Ernest Hemingway og en black metal fyr på 90 tallet er kjente eksempler på selvmord med hagle.
Vis hele sitatet...
Black metal-figuren var Per Ohlin aka Dead, som var vokalist i Mayhem. Han lånte ei avsagd hagle, og blåste hjernen ut av hodet. Tilfeldig vis, så oppdaget Øystein Aarseth (Euronymus gitarist i Mayhem) det et par dager etterpå. Han ringte ikke politiet med en gang, men han gikk til butikken, og kjøpte engangskamera. Så tok han og la til kniven og hagla, og tok noen bilder. Det sies at han også samlet noen hodeskallefragmenter og litt hjernemasse også. Hodeskallefragmentene ble sendt til de som var "verdige". Altså svartmetallfolk, han så på som seriøse. Morgan Håkonson i Marduk er vist en av dem. Det sies at Øystein også kokte litt av hjernemassen, og spiste den. Det med spising av hjernemasse tror jeg ikke noe på.

Bildet av Per havnet på en Mayhem bootleg (uoffisiell utgivelse), som har navn "Dawn of the black hearts", og den første versjonen kom i 666 eksemplarer. Og den er et liveopptak fra Sarpsborg den 28/2 1990.

Sitat av Elvara Vis innlegg
Hagler er nok kraftisge saker. Det jeg lurte mer på er om det slaget de gir bakover, kan gjøre at patronene kommer ut av kurs.
Vis hele sitatet...
Som mange har sagt, så heter "slaget bakover" rekyl. Og på et våpen, så er det ikke patronen som kommer ut, men det er prosjektil(er). Patronen er beholderen med tennperle, krutt og prosjektilet i tuppen. Og hos hagle er det mange prosjektiler, som kalles hagl (runde blykuler). Og de er minst på lerduhagl, og blir større etter som patrontype (jaktamminusjon). Det er også noe som heter slug til hagle, som er en avlang rund blyklomp, men det er forbudt å ha og bruke i Norge.

Ellers så gjør hagle utrolig stor skade på noen lunde nært hold, men er ufarlig på 500 m (den når ikke så langt). Og gaper du over løpet, når du trekker av, så blir noen ganger det meste av hodet borte.


Sitat av PVestlandia Vis innlegg
Jeg foreslår våpentyveri. Gjerne en jaktrifle fra et familiemedlem.

Vis hele sitatet...
Da bør en også ta med, at dette familiemedlemmet blir ganske koko i hodet. Det pleier liksom å falle litt tungt i hjertet, når en vet at en har bidratt til en annens død.

Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Å skyte seg er for folk flest en ganske usikker måte å forsøke å ta livet sitt på. Uten god forståelse for anatomi, så er det store sjanser for at man bare ender opp med å ødelegge kroppen sin på grusomt vis, og i tillegg gjøre seg ute av stand til å fullføre jobben senere. Folk har en tendens til å skyte seg i tinningen, blåse synsnervene i stykker og ende opp som blinde og invalide.

En hagle til hodet eller et skudd i hjertet er nok det sikreste hvis man absolutt skal gå ut med et smell, men til og med dette går det an å kåle til. Et tilstrekkelig høyt hopp derimot, gir ikke mye rom for å drite seg ut.

Av alle måter å ta livet sitt på, så virker det dessuten ganske søkt at en person uten tilgang på våpen skal streve for å skaffe dette fra kriminelle miljøer som hun ikke har noe kjennskap til.
Vis hele sitatet...
Hvis du peker hagla mot hoveddelen av hjernen, så skal du virkelig ha uflaks om du ikke dør. Samme med en grovkalibret rifle. Antageligvis så ender det med, at noen må gå rundt å plukke hjernebiter fra gulvet etterpå. Kanskje også bruke sparkel, og skrape hjernemasse og annen gørr fra taket også. Særlig hagle, som begynner å spre seg ganske mye, etter haglesvermen har forlatt løpet. Og dette gjelder særlig avsagd hagle.

Sitat av AlbertEinstein Vis innlegg
Jeg har på ingen måte noe peiling på våpen så noen må muligens bekrefte eller avkrefte dette, men hva med om personen fjerner plomberingen på en startpistol? Jeg vet ikke engang om det vil være mulig i praksis, men det var min første tanke.
Vis hele sitatet...
Hvis det er et plombert våpen, så er dette gjort så grundig, at du virkelig skal vite hav du gjør, hvis du noen gang skal skyte med det igjen. Og da blir også våpenet uansett elendig treffsikkert. Og startpistoler er ikke lette å bygge om de heller. Så nei.
Jeg ville latt personen bestilt våpenet på dark web, på en side ala silk road. Der en kan skrive litt om krinkelkrokene ved å komme seg inn der, risiko ved kjøp etc. Dette er et omeråde eventuelle lesere ikke har særlig greie på, og kan ha interesse av å lese (meg selv inkludert).

Enten det eller stjele hjemme hos en nabo eller bekjent.
Hva med å sette seg i garasjen med motoren på?
@aluflorid kan være at det er endret noe, men jeg vet om konkrete tilfeller der bønder har både hagle og 22cal uten jegerprøve og jaktkort. De søkte pga gårdsdrift og nødslakt og fikk innvilget våpenkort. Akkurat hva slags 22cal de skaffet er jeg usikker trodde det var pistol men ser flere støtter deg i det du sier. Er det kanskje en sånn slaktemaske? Er det 2cal patroner til de kanskje?

@ts, hva som damen i boken bruker en slaktemaske? Den skyter ut en bolt gjennom hodet. Garantert å virke. Og veldig dramatisk. Sikkert mye enklere å skaffe også. De finnes på gårder, slakterier etc.
Sitat av frtoretang Vis innlegg
@aluflorid kan være at det er endret noe, men jeg vet om konkrete tilfeller der bønder har både hagle og 22cal uten jegerprøve og jaktkort. De søkte pga gårdsdrift og nødslakt og fikk innvilget våpenkort. Akkurat hva slags 22cal de skaffet er jeg usikker trodde det var pistol men ser flere støtter deg i det du sier. Er det kanskje en sånn slaktemaske? Er det 2cal patroner til de kanskje?
Vis hele sitatet...
Det er ikke pistol. Men salongrifle er jo 22 cal. Jeg har sett to forskjellige slaktemasker, en som var moderne i 1990, den ble ladd med 22 cal (vanlig salongrifle ammunisjon), men ved slakting ellers (slaktemaske som ser ut som en rar metallflaske) vet jeg det er brukt 9 mm, men sikkert andre kalibre også.

Slakteren som slaktet for min bestemor og bestefar (gris) brukte maske og salongrifle.
Eneste jeg vet om, som har hatt med pistol/revolver i bilen er veterinær. Om denne veterinæren da går jevnlig på pistolklubb og bla bla bla, vet jeg ikke.
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Det er nok fortsatt slik at det er langt fra alle som låser inn sine våpen. Hagler som står i skapet i gangen. Rifler som henger på veggen til pynt uten at sluttstykke er låst inn.

Det har vel litt med at dette med våpenskap o.l. er relativt nytt. Gamlinger som har jaktet i 2 generasjoner er ikke alltid like up to date på reglene eller kanskje de rett og slett ikke bryr seg.
Vis hele sitatet...
Jeg arvet ei rifle og måtte vise politiet kvittering på innkjøpt våpenskap for å få den overdratt til meg. Blitt ganske strengt.
Ja det er det, heldigvis. Men tenk på alle gamliser rundt på bygdelandet. Tror ikke gammellensmann farter rundt på bygda for å sjekke om naboene har sine våpen i henhold til krav og forskrifter. Og ennå er det jo uregistrerte våpen rundt forbi.
Jeg tenker at dersom dette er en bok, hvorfor kan man ikke bruke en halv side til å beskrive en relasjon kvinnen har til en venn i en pistolklubb? Kommer på uanmeldt besøk, forfører med en drink med hasj i slik at han sovner, stjeler pistolen og skyter seg selv?

Jeg tenker for boken sin del. Mer spennende og underholdende enn øvrige alternativer som er nevnt her?
Sitat av reklame Vis innlegg
Jeg tenker at dersom dette er en bok, hvorfor kan man ikke bruke en halv side til å beskrive en relasjon kvinnen har til en venn i en pistolklubb? Kommer på uanmeldt besøk, forfører med en drink med hasj i slik at han sovner, stjeler pistolen og skyter seg selv?
Vis hele sitatet...
Hvor mange putter hasj i drinken til folk for å dope dem ned? Da skal du putte ganske mye i hvis du forventer at personen skal sovne helt uten videre. Ville satset på rohypnol jeg ass
Sitat av reklame Vis innlegg
Jeg tenker at dersom dette er en bok, hvorfor kan man ikke bruke en halv side til å beskrive en relasjon kvinnen har til en venn i en pistolklubb? Kommer på uanmeldt besøk, forfører med en drink med hasj i slik at han sovner, stjeler pistolen og skyter seg selv?

Jeg tenker for boken sin del. Mer spennende og underholdende enn øvrige alternativer som er nevnt her?
Vis hele sitatet...
Haha! en drink med hasj i!
For det første så går det ikke an å dope ned noen med en drink med hasj i, av flere grunner som: at hasj ikke er vannløselig, smaken hadde vært avslørende, at man ikke sovner sånn uten videre av hasj og har man ikke erfaring med det så hadde han freaka ut i stede for å sovne for å si det sånn (GHB derimot)


For det andre så har da kvinnen allerede kommet seg inn i det "kriminelle" miljøet som hun ikke hadde noe greie på for å anskaffe seg narkotika, å kunne like gjerne forhørt seg om en pistol der.

Personlig syntes jeg historien hadde vært mest spennende dersom TS hadde lagd kanskje et helt kapittel på hvordan kvinnen fikk tak i en pistol fra det kriminelle miljøet (hvordan hun måtte gå frem for å komme seg inn i det osv). Det syntes jeg også er den mest realistiske tanke å komme på først, dersom man ikke sitter på masse informasjon om våpenloven osv..
Sitat av Alge Vis innlegg
Haha! en drink med hasj i!
For det første så går det ikke an å dope ned noen med en drink med hasj i, av flere grunner som: at hasj ikke er vannløselig, smaken hadde vært avslørende, at man ikke sovner sånn uten videre av hasj og har man ikke erfaring med det så hadde han freaka ut i stede for å sovne for å si det sånn (GHB derimot)


For det andre så har da kvinnen allerede kommet seg inn i det "kriminelle" miljøet som hun ikke hadde noe greie på for å anskaffe seg narkotika, å kunne like gjerne forhørt seg om en pistol der.

Personlig syntes jeg historien hadde vært mest spennende dersom TS hadde lagd kanskje et helt kapittel på hvordan kvinnen fikk tak i en pistol fra det kriminelle miljøet (hvordan hun måtte gå frem for å komme seg inn i det osv). Det syntes jeg også er den mest realistiske tanke å komme på først, dersom man ikke sitter på masse informasjon om våpenloven osv..
Vis hele sitatet...
Hasjen var ment som en spøk. Vanskelig å kommunisere noe humor skriftlig, jeg tar den til etterretning. Godt poeng med kriminelt nettverk dog.
Kanskje litt overkill, men lage selv eller laste ned og printe ut på en 3D-printer?
Sitat av optikom Vis innlegg
Kanskje litt overkill, men lage selv eller laste ned og printe ut på en 3D-printer?
Vis hele sitatet...
Noen våpendeler kan skrives ut på printer, slik som magasin og skefte. Men løp, kammer, sluttstykke og en del andre ting? Nei! I en 308 cal. rifle (standard eldre Nato amminusjon samme som ble brukt i AG3). Så er det over 3 000 atm. trykk inne i patronen og kammeret og like oppunder 1000 grader C, akkurat når skuddet går av.
Stålet i løpet og kammeret tåler dette, men etter 5-10 skudd i rask rekkefølge, så holder løpet en temperatur på over 50 grader C. Stål leder varme utrolig godt sammenlignet med plastikk, ergo vil den varmen mere forbli der skuddet skjer, og smelte eller gjøre den svakere.

Og forresten, kvalitetspoenget var et feilklikk.