Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 6769
Jeg satt å tenkte på en ting her ikveld.



Jeg har ofte lurt på hvordan det ville være å flytte til skogs, dyrke min egen mat og leve av landet, leve fullstendig uavhengig.

Enda bedre om dette hadde vært et samfunn, et lukket samfunn,

noe lignende amish, bare ikke like tungt religiøst og trangsynt.



Men, man må jo være realistisk.



Realisme, ja, det er et fengslende ord.

Jeg er jo tross alt norsk statsborger, dette innebærer jo tung beskattning på alt jeg skal foreta meg. Jeg må jo skatte på det jeg får for hardt arbeid, alt jeg kjøper skal skattes, altså, jeg forstår prinsippet med skatt, og jeg har full oversikt over godene ved dette. Men hva om jeg ikke helt tror på den livstilen?



Hva om jeg ønsker å ikke bli integrert i dagens samfunn, men alikevel leve et sosialt liv?



Hvor mulig ville det være å isolere seg fra samfundet? Hvor mulig ville det være å erklære seg selv som borte for godt, men alikevel eksistere?
Da må du sjekke ut liberstad
Blir vel fort litt kjett om du blir syk og trenger kostbar behandling på sykehus og du ikke er medlem i folketrygden lengre.
Hvordan skal du få gjennomført en kostbar operasjon? Du tjener jo ikke penger og lever alternativt.

Nei skatt er en fin ting sålenge skattetrykket ikke blir for høyt, eller de indirekte skattene (avgifter etc) ikke gjør en til fant. Vi bidrar med de vi kan til til storsamfunnet og vi høster det vi må om vi blir syke eller på annet vis trenger hjelp, feks ledighetstrygd, livsopphold sykehus etc. Dessuten så er det elementære goder vi bruker og benytter daglig som man ofte glemmer, veier, broer, tog etc.

Ja det er kjipt der og da å se på lønnsslippen så en ser hvor mye futen tar, men når en tenker på hva vår skatt gjør for oss alle sammen så er det helt greit.
Det finnes eksempler på andre nordmenn som har "tatt'n helt ut" og flytta ut i skogen på ukjent adresse.
Der slipper man pes fra både kemner, namsmann og andre offentlige etater.
Så rusler man til nærmeste sivilisasjon av og til. Tjener seg noen kroner på svart arbeid/ strøjobber. Raider kanskje et par søppel-containere etter fortsatt grei mat fra butikkene.
Treffer andre mennesker og får dekket behovene for sosial kontakt før man flykter tilbake til sin hemmelige bopel gjemt dypt inni skogen.
Oppleveves kanskje helt greit. Helt til man en dag trenger å skaffe seg et pass/ fornye det gamle. Og får høre det er umulig, fordi man har bodd så lenge på ukjent adresse at man er "tvangsutvandret" fra Norge.
Ergo har man ingen opptjente rettigheter lengre i Folketrygda heller.
Noe som kan bli SKIKKELIG surt om man plutselig trenger hjelp fra Helsevesenet. Eller NAV.

NRK lagde noen flotte artikler om en familie som frivillig valgte dette. Og havnet uløkka :
https://www.nrk.no/nordland/pa-flukt...net-1.10955652

Her har familien fått et nytt, alternativt liv utenfor samfunnets nnblanding -- i en "friker-landsby" i Spania :
https://www.nrk.no/dokumentar/xl/fam...net-1.11645482
Sist endret av Eager Igor; 2. oktober 2016 kl. 22:01. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hvis du ikke "helt tror på" å betale skatt så har du sikkert heller ikke tro på gratis helsevesen og andre offentlige goder heller. Hvis du uansett ikke ønsker å benytte deg av slikt, så har du ikke noe å tape på det opplegget der. Kjør på!

Hvis det bare er det at du vil bo i fred og ro i skogen og dyrke poteter så er det fullt mulig å gjøre det og likevel betale skatt.

Sitat av Eager Igor Vis innlegg
Det finnes eksempler på andre nordmenn som har "tatt'n helt ut" og flytta ut i skogen på ukjent adresse.
Der slipper man pes fra både kemner, namsmann og andre offentlige etater.
Så rusler man til nærmeste sivilisasjon av og til. Tjener seg noen kroner på svart arbeid/ strøjobber. Raider kanskje et par søppel-containere etter fortsatt grei mat fra butikkene.
Treffer andre mennesker og får dekket behovene for sosial kontakt før man flykter tilbake til sin hemmelige bopel gjemt dypt inni skogen.
Oppleveves kanskje helt greit. Helt til man en dag trenger å skaffe seg et pass/ fornye det gamle. Og får høre det er umulig, fordi man har bodd så lenge på ukjent adresse at man er "tvangsutvandret" fra Norge.
Ergo har man ingen opptjente rettigheter lengre i Folketrygda heller.
Noe som kan bli SKIKKELIG surt om man plutselig trenger hjelp fra Helsevesenet. Eller NAV.

NRK lagde noen flotte artikler om en familie som frivillig valgte dette. Og havnet uløkka :
https://www.nrk.no/nordland/pa-flukt...net-1.10955652

Her har familien fått et nytt, alternativt liv utenfor samfunnets nnblanding -- i en "friker-landsby" i Spania :
https://www.nrk.no/dokumentar/xl/fam...net-1.11645482
Vis hele sitatet...
Her var vel hovedproblemet at de fikk en unge som de ikke meldte fra om i tide. Man er pliktig til å møte opp på helsestasjonen med ungen med jevne mellomrom. Å bli fulgt opp av helsevesenet er en rettighet barnet har selv om foreldrene ikke ønsker det for seg selv.

Når det gjelder å miste retten til hjelp fra helsevesenet og nav, så er det jo det trådstarter ønsker, da han ikke helt tror på den livsstilen vi kaller velferdssamfunnet. Så det burde ikke være noe problem. Med mindre han får et barn og nekter det også disse rettighetene.
Sist endret av entropi; 3. oktober 2016 kl. 11:34. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Jeg misstenker at dette er en ide som høres kul ut, men som ikke egentlg er det. Om du klarer deg uten jobb i naturen så er det vel bare å kjøre på? Ingen inntekt, ingen skatt. Anbefaler deg å ta med teltet i det største drittværet du kan oppdrive. Er det fortsatt fristende etter noen uker med snø, regn, sult, kuldegrader osv. er det ikke noe som stopper deg. Det største problemet er vel at det ikke alltid er mulig å jakte på vilt hele året? Litt usikker på den. Poenget mitt er at det er veldig koselig å sitte utenfor teltet å chille på sommeren. Det er ikke alltid så kult dessverre. Allemansretten sikrer deg vel uansett rimelig fri tilgang til naturen sånn for øvrig.

Ps: Ikke bli sjuk, ikke skad deg osv. Leger tar ikke imot bær som betaling.
Innledningsvis vil jeg bare si at jeg forstår trådstarter veldig godt, som ønsker å leve et liv "off the grid", og er på søken etter svar og alternative metoder å leve sitt liv på. Jeg er ikke spesielt flink til å ordlegge meg dessverre, men jeg følte en trang for å hvertfall gi det et forsøk, når jeg så temaet komme opp. Jeg innser at det er mye mulig at jeg er på jordet, men det får så være.

Først vil jeg nevne at Norge er et av de få landene i verden med slike goder som det vi har, og det skal vi være takknemlige for, vi "vant" trossalt verdenslotteriet ved å bli født i Norge, med alle godene og mulighetene det fører med seg. Men så klarer jo folk seg i land uten en slik en velferd også. Og mange lever serdeles lykkelige liv- selvom de ikke har i nærheten av det vi har.
Helsa er det desidert viktigste vi har, og det er klart at det er veldig ugunstig hvis en skulle bli syk, og ikke kunne få hjelp fordi man har tatt et valg om å leve et liv på en annerledes måte.

Velferdsstat ja, det er et velfungerende system, i forhold til at det er et system, og sett i sammenligning med andre systemer.

Men det er som med alt, naturligvis ikke optimalt. Måten samfunnet fungerer er nødvendigvis ikke slik det burde gjøre, bare se på hvordan vi lever livene våres. Vi har i mine øyne mistet bakkekontakt, og sakte men sikkert mister vi mennesket i oss også, med skjermer som styrer oss, med jobber vi ikke liker spesielt godt, lån fordi vi ikke har noe annet valg og må søke lykke i alle andre steder, som eksempelvis i helger, ferier og materialistiske ting. Forbruker-livsstilen i den kapitalistiske og indiustrialistiske verden vi lever i, virker for meg sær og kunstig, og definitivt ikke bærekraftig. Vi ødelegger alt vi har rundt oss på veien vi går, relasjoner mellom mennesker, og for ikke å snakke om jorda vi bor på. Norge er sosialt sett så trygt og godt, at det åpner seg en hel haug med andre unaturlige problemstillinger.

Jeg skal ikke påberope meg at jeg har noen som helst løsning, for det er ikke realistisk at det kan endres, det toget gikk for lenge siden.

Det enkleste er å kaste inn håndkle selvsagt, å overgi seg til systemet og gjøre det beste ut av det. Det er jo ikke akkurat som at noen noen gang viser til at det finnes andre muligheter, så det er noe vi blir nødt til å finne på egenhånd.

Det fine oppi alt dette her, og kanskje lyset i enden av tunnelen er at vi er endel mennesker der ute, inkludert meg selv, som ikke føler det naturlig å ta del i det som foregår.

Personlig har jeg fremdeles ikke funnet ut av hvordan jeg skal legge opp livet mitt fremover, men jeg har nå vært på reise i to år, og må si at selvom jeg tar del i samfunnet, ved å bruke det for det det er verdt, så har jeg aldri følt meg friere noen gang tidligere. Ingen ting å måtte forholde seg til, ingen tidsskjemaer, helt på egen hånd til å gjøre de valgene jeg vil.

Forresten har jeg møtt overraskende mange mennesker som nevner at de har lest eller hørt at Norge er så trygt og godt at selvmordsraten i forhold til innbyggertall er relativt høy som følger av dette. Dette har jeg ikke sett noen tall på og dermed ingen kilder, men føler det er relevant å legge ved når titalls personer spredt fra alle deler av verden har spurt meg om det.

Jeg kunne veldig gjerne tenke meg å ende opp og bli gammel i Norge, men slik velferdsetaten fungerer så virker det ikke veldig gjennomførbart, mtp. skatter, avgifter, priser og klima. Men helt sikkert ikke umulig.

Hvorfor skal man måtte være bundet til ett sted, en jobb og få utbetalt en månedlig stor sum, når en kan for eksempel reise jorda rundt, leve fritt, gjøre en liten innsats med noe man liker, der man befinner seg daglig (spille gitar, selge håndlagde gjenstander, div. Strøjobber) for å få litt mat i magen, og komme seg vidre å utforske?

Jeg kunne ha skrevet en hel haug mer, men er midt på natta her, så avslutter med det.

Den vestlige ignorante mentaliteten er så på bærtur, men det er på ingen måter vår skyld. Vi blir ikke akkurat gitt noe valg, før vi våkner en dag og innser at det er opp til oss om vi vil ta det.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av agsel Vis innlegg
Jeg er jo tross alt norsk statsborger, dette innebærer jo tung beskattning på alt jeg skal foreta meg. Jeg må jo skatte på det jeg får for hardt arbeid, alt jeg kjøper skal skattes, altså, jeg forstår prinsippet med skatt, og jeg har full oversikt over godene ved dette. Men hva om jeg ikke helt tror på den livstilen?
Vis hele sitatet...
Umiddelbart vil jeg vel tenke at svaret på det er "tough shit" - Skatteetaten og andre deler av det offentlige er neppe spesielt interessert. Jeg tror også du kommer til å slite med å melde deg ut av samfunnet med godene det medfører, selv om du vil.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Cannabisentusiast
Svartedauden's Avatar
Sitat av robhol Vis innlegg
Umiddelbart vil jeg vel tenke at svaret på det er "tough shit" - Skatteetaten og andre deler av det offentlige er neppe spesielt interessert. Jeg tror også du kommer til å slite med å melde deg ut av samfunnet med godene det medfører, selv om du vil.
Vis hele sitatet...
Det er vel en del av samfunnskontrakten. Som innbygger får du visse rettigheter, men det følger også med en del plikter. En av disse rettighetene er at de valgte myndighetene sørger for at alle innenfor territoriet forholder seg til samme regler. Om du skal melde deg ut av selve samfunnet, må du nok også ta høyde for finne deg ditt eget territorie, hvilket jeg tror blir relativt sett vanskelig i våre dager.

Å melde seg ut av folketrygden er derimot ikke noe problem. Det er bare å flytte til utlandet, og si at du ikke vil være med lenger.

Alle som oppholder seg lovlig i Norge har krav på hjelp både fra NAV og helsevesenet. Dersom du da er født i Norge er det nær sagt umulig å ikke oppholde seg lovlig i landet, ergo diskvalifisere seg fra disse rettighetene.
Sist endret av Svartedauden; 18. oktober 2016 kl. 21:28.
Ja, TS og andre med akutt behov for å melde seg ut fra samfunnet, kan jo begynne med å melde flytting til svensk adresse, men fortsatt bo og oppholde seg i Norge.
Da vil du ikke lengre være registrert her i landet og bli plaga med offentlige etater i tide og utide.
Du flyr under radaren med din norske tilværelse, men til gjengjeld blir det mer tidkrevende å få hjelp av NAV / helsevesenet -- om behovet for dette plutselig oppstår mens du fortsatt er offisielt utvandret.