Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 7074
Hei!

Har en tante som er alt for snill. Hun kommer med Litago og ostebaguetter når jeg er på deltidsjobb.
Hun ser en skjorte på butikk som "Denne ropte bare theengineer, måtte kjøpe den til deg"
Før jeg reiste på europatur fikk jeg 110euro som hun sa "bare kom til å bli liggendes"
Når hun kom hjem fra Spania fikk jeg en flaske whisky etc, slik har det vært i alle år.

Hva skal jeg gjøre i gjengjeld? Er ikke en type hvor slike ting faller naturlig. Har ikke lappen, så sliter litt med å finne på ting med søskenbarnene mine ettersom de bor noen mil vekk.. Selv om jeg spiller litt pc med det eldste..
Når jeg hjelper til med husarbeid, maling, gressklipper skruing etc får jeg alltid for mye penger, så liker ikke å hjelpe til så godt pga dette.
Er 24år og har bedre betalt jobb enn både mannen og tante..
Min mor er også dårlig å gjøre slike ting med mine søskenbarn, så hele greia er totalt ubalansert..

Fint problem å ha, men får dårlig samvittighet av hele greia.
Sist endret av TheEngineer; 14. august 2016 kl. 18:40.
Er det ikke meningen at tanter skal være snille da? Skjønner at hun er litt i overkanten snill, men hun forventer sikkert ikke mer enn en fin gave til bursdagen, jul eller noe.
Det trenger sikkert ikke være mer enn et lys, du kan jo også kjøpe henne et maleri eller noe i den duren. Det kan være litt dyrt da, men om du kjøper et bilde for 1-2k så har hun noe som hun kommer til å se på hver dag og tenke på deg. Bare noen tips..
Støtter idéen om ett fint bilde/maleri. Skjønner problemstillingen din, men ett bilde/maleri varer jo som regel i mange år og er noe som blir "vist" fram. Og hvis du kjøper ett "dyrt" bilde/maleri så vill jo folk som kommer på besøk og som har greie på malerier osv garantert påpeke det.
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
Ikke glem at hun sannsynligvis føler seg bra av å gi deg ting, mye dårlig samvittighet er ikke nødvendig IMO. Sålenge det ikke er manisk eller manipulert på noen måte.
Gi henne en super bursdagspresang og en god klem. Du veit kanskje hva hu liker, men. Tilfeldig forslag en vinholder-greie med masse gode viner, forskjellige kjekser og masse god ost.

Hun liker tydeligvis å gi deg ting, så vis at du er veldig takknemlig, men det går vel under vanlig folkeskikk som du allerede kan
Men jeg mener ikke la samvittigheten din ødelegge\overskygge takknemligheten. Ikke la hennes giverglede og gode vibber ødelegges av din usikkerhet på om du fortjener det. For hvem bestemmer det? Tanta di.
Sist endret av Bothrops; 14. august 2016 kl. 18:49.
Noen mennesker er mer glad i å gi enn å få - så hun finner nok glede i å skjemme deg litt bort. Så heller spill på det att hun tenker på deg mye som sagt over. Tenk igjennom dette før jule- og bursdagsgaver og gi ting som det maleriet. Ellers så må du jo bare leve med det, passer seg jo ikke å skjelle henne ut av den grunnen.
Prøver jo å være så takknemmlig som mulig. Skal se om jeg finner på en kul gave. Litt vansklig synes jeg, hun har aldri takket meg eller virket glad når jeg har handlet smykke, øredobber, pyntegjenstander etc. Selv om jeg har fått hjelp av mor/venninner.. hun vil ofte velge slike ting selv virker det som. Alkohol rører hun ikke, derfor jeg nå fikk whisky kvoten hennes. Vin er derfor ikke et alternativ heller.. Hun spiller fotball, og bruker noen klassiske sko som ser utslitt ut for meg.. eneste jeg kommer på bortsett fra gavekort ol. Ellers være mer tilstede for henne, besøk, telefoner og kanskje en fjelltur ellernoe.
La henne få lov til å skjemme deg bort. Tror ikke dyre gaver er det viktigste, der betyr sikkert mer om du gir henne noe uten en anledning fordi du tenkte på henne. Eller noe personlig, et bilde du har tatt selv eller hva du nå har talent for. Vis at du setter pris på henne, typ blomster når du er på besøk, send postkort når du er på ferie, ring når hun har bursdag osv.

Mange sånne hjelpere setter faktisk veldig pris på at du ber om hjelp også, f eks ber henne om råd i en spesiell situasjon hun har greie på eller om å få oppskriften på de sinnsykt gode vaflene hennes og sånn. Det gir henne bekreftelse.
Hun er jo åpenbart veldig glad i deg, så da har jeg et tips som fungerer veldig bra av egen erfaring.
1. Gå til en fotograf og ta ett veldig bra bilde av deg, gjerne pynt deg i dress, lån forskjellige kostymer og gjør det slik at du ser veldig barsk ut. (Jeg brukte en kaptein uniform som jeg lånte).
2. Print det ut på stort lerret, ish 2 meter langt.
3. Spray litt av parfymen din på det, og pakk det inn.
4. Send til onkler, tanter og hele slekta.
5. ????
6. Profit!
Sett deg inn i hvordan hun føler for deg. Antakeligvis er hun bare glad for å gi deg ting, noe som ville gjort henne glad er om du tar imot gavene. Noe hun derimot ikke vil (siden hun virker så snill) er at du skal få dårlig samvittighet ovenfor å motta så mye gavmildhet. Det er jo et luksusproblem på grensen til malen. Det å gi - og motta ting er jo koselig. Dersom du begynner å tenke på henne, hva som gjør denne søte tanten glad så kan du jo prøve deg på å glede henne. Det trenger ikke spille på økonomi, men det skal spille på følelser. Det kan jo koste penger det også. Ikke overtenk det heller, men sørg for å ta deg tid til henne. Du kan jo også forklare uformelt den ''problemstillingen'' du er i. Når man kjøper seg noe fint gjør en det jo for sin egen glede, men visse mennesker opplever mer glede av å gi til andre. Jeg ønsker deg lykke til.
Wesley Snipes, bitch
Snipes's Avatar
Dette er en tråd jeg har sansen for. Et problem litt utenom det vanlige.

Hva med sjokolade eller noe annet søtt? Selvom hun er sunn og frisk og ikke spiser mye søtsaker, tror jeg alle kan sette pris på litt dyr og god sjokolade som man tar et par biter av innimellom.
Du kan gjøre som mange her foreslår, forsøke å slappe av og nyte det å være en høyt elsket nevø. Klarer du det, så er jo det flott. Klarer du det ikke, så synes jeg du fint kan si ifra på en kjærlig måte at du setter pris på all omtanken, men at du ikke lenger ønsker å motta gaver og penger hele tiden nå som du er voksen. Det er ikke uten grunn at det å overøse noen med gaver og oppmerksomhet faktisk er ansett som både uhøflig og litt sosialt tilbakestående av mange. Det setter jo mottageren i en konstant følelse av gjeld, en følelse som ikke nødvendigvis bare forsvinner fordi noen ber deg om å slappe av. Og hva hvis den bare vedvarer? Er det rimelig at man skal måtte kjenne på det resten av livet? Eller er det rimelig at man skal føle seg tvunget til å gi like mye oppmerksomhet tilbake til en person som man egentlig ønsker å ha en litt mindre intens relasjon til? Nei, da er det isåfall bedre å si ifra tidlig, så unngår man en livslang forlegenhet som faktisk kan ødelegge for et ellers godt vennskap.
Synes selv slike situasjoner blir ukomfortable og velger derfor å si i fra. Det er vel det en burde gjøre når en begynner å ha den følelsen TS har fått kjent på. Enig med mentalmelt.
Sitat av TheEngineer Vis innlegg
Hei!

Har en tante som er alt for snill....
Vis hele sitatet...

Det er tydelig at penger og materialistiske ting ligger forran kommunikasjon her. Det beste du gjør er å være åpen med henne. Fortell henne hvordan du føler det. For meg så høres det ut som at det er "følelsen av at du skylder henne noe tilbake" som skaper ubalansen. Hvis du tar dette opp med henne og hun forteller at hun ikke forventer noe tilbake så er det jo ikke noe problem. Men hvis du ikke vil at det skal fortsette slik så må jo du fortelle henne det.
Hva med å ta henne med på opplevelser, skape minner sammen?
Ut fra det jeg har lest her så er det klart at tanten din ikke er redd for å gi slipp på sine materielle goder for din skyld, noe du selvfølgelig ikke kan styre eller påvirke hvis du ikke sier fra til henne om et eventuelt ubehag som dette medfører. Det å gi henne en materiell ting tilbake kan kanskje backfire mtp at hun da muligens føler at hun må gi deg enda mer i gjengjeld, dermed er du inne i en ond sirkel.

Hvis jeg var i dine sko ville jeg mest trolig tatt meg en prat med tanten din om det du beskrev i førsteposten, snakk om hva du føler når du får slike gaver, om skyldfølelsen det medfører. Samtidig er det ikke slik at man ikke skal verdsette det tanten din har gjort for deg, inviter henne på en middag i ny og ne, og hvis du har muligheten å lyst kan du jo kanskje ta henne med på en reise? Jeg likte virkelig forslaget til mollypolly, mange mennesker verdsetter opplevelser og minner mer enn materielle goder.

Lykke til!

EDIT: En opplevelse trenger ikke å være dyr, husk det.
Sist endret av Snaphance; 16. august 2016 kl. 01:52. Grunn: La til noen ord
▼ ... over en uke senere ... ▼
Nå er det en stund siden tråden er laget, har du komt fram til hva du skal gjøre?
▼ ... over en uke senere ... ▼
Nå har jeg hatt 4 uker rundt om i europa. Sendte et kort, kjøpte noe sitronlikør, italiensk skinke og noe økologisk lokal brus som smakte helt himmelsk.

Skal gi varene til henne i morgen.
Sitat av TheEngineer Vis innlegg
Nå har jeg hatt 4 uker rundt om i europa. Sendte et kort, kjøpte noe sitronlikør, italiensk skinke og noe økologisk lokal brus som smakte helt himmelsk.

Skal gi varene til henne i morgen.
Vis hele sitatet...
Høres bra ut. Tror hun kommer til å bli veldig glad !
Litt off topic, men hvordan var turen din gjennom Europa?
Har vært veldig artig, en litt annerledes ferie siden vi hadde såpass godt tid. Vi som reiste sammen er ikke festmennesker heller så det ble rolige kvelder og ingen konserter eller festivaler. Gikk endel på fjell og bodde mye i telt, kjørte ca 8000km iløpet av turen :P Brukt ekstremt mye penger..

Høydepunktene for min del var:
- Leide bil på Nurburgring og kjørte noen runder der,
- Var innom de fleste bilmuseum i Stuttgart, Ingolstadt og Munchen
- Fem stjerners hotel i Alpene, Østerrike. Lederhosen, nydelig øl og superlokal mat med sinnsyk utsikt. (Lammekjøttet hoppet og danset rett utenfor vinduet, fisken svømte i en dam rett ovenfor hotellet)
- Spiste på restaurant med tre michelin stjerner i Roma
- Leide landeveisykkel og syklet over Stelvio passet
- Overnattet i telt en øde fjellside med nydelig og klar utsikt til Mt.Blanc, toppen av Matterhorn etc.
- Leide terrengsykkel i Portes du soleil, sikkert ti heiser med utallige stier. Mye bra selv om vi ikke er de mest erfarne på nedoversykling..
Der hørtes ut som en gøy reise! Fikk lyst til å gjøre noe slikt selv en sommer
Sist endret av slappegodt; 5. september 2016 kl. 15:20.