Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  73 10525
Hei alle sammen. Nå har jeg lenge sittet og grublet på om jeg skal dele dette med hele landets befolkning. Freakforum har jeg vist om lenge og vet at det er en del som følger med på det som skjer her. Har sittet og lest her i timesvis om alt mulig fra a til å. Rusmiddel forumet er vel det det har gått mest i med tanke på friheten man har til og skrive. Uansett nå er det på tide og få det ned.
Jeg har bare et par ting jeg så gjerne vil dele med dere.
Dette er fra aldersperioden 16-20

Jeg hadde kjørt en veninne hjem fra den lokale mc'ern shappa. på vei ned skjedde det. Jeg kræsja med en bil som utrolig nok sto bokstavlig talt nesten stille og venta på meg. Det var en dum svenske som fikk panikk og bare sto der. Han sto i mitt kjørefelt og skulle ta inn til venstre. Jeg kom oppan i fra og skulle bare rett frem. Det endte med at jeg landa på panseret hans og fikk mopeden oppå mitt venstre bein. Minisken var vridd og jeg hadde fått en splint i kneet som jeg fortsatt har litt problemer med. Det var han som fikk skylden men det hjalp jo ikke meg. Jeg hadde kjøpt nye fotball sko dagen føre og det her er jo typisk min flaks. Jeg har spilt fotball siden 6 års alderen så dette er noe jeg virkelig brant for. Og fortsatt gjør. Dette endte med at jeg ikke fikk spille fotball eller være sportslig aktiv på 6 mnd noe som resulterte i at jeg begynte og vanke med folk jeg ikke skulle hengt med. Jeg begynte og røyke hasj daglig. Pengene jeg tjente på sommerjobben gikk stort sett til dette. Pengene jeg fikk hjemme også. Etterhvert som tida gikk begynte jeg og teste andre ting også. Husker godt en kveld jeg overdoserte på amfetamin. Jeg hadde aldri droppa og kjørte på med 0.5 noe som gikk så jævlig til helvete som det bare kunne. Jeg hadde jo seff spist en hel fuckings pizza først da så kombinasjonen av dette i magen var ikke særlig bra fant jeg ut etterhvert. Jeg kasta opp til jeg ikke hadde mer igjen. Det kom bare vann. Jeg følte meg mørbanka. Kroppen var helt vissen og jeg klarte ikke tenke. Jeg følte meg bare helt forjævlig. Jeg hadde nedtur i 12 timer hvor jeg ble hentet av min mor og kjørt hjem. Jeg klarte ikke spise eller få i meg noe næring. Eller jo en banan og en yoghurt fikk jeg så vidt pressa ned. Altså jeg skal ikke komme her og si at det her det som skjer med alle. Jeg vet at man kan røyke hasj og kose seg. Det er forskjell på missbruk og forbruk. Jeg missbrukte. Jeg røykte vær dag opptil 4-6 gram om dagen kommer ann på hvor mye penger jeg hadde. Jeg måtte ha hvertfall 1 gram om dagen. Nattings var basta. Hadde jeg ikke dette var alt bædings. Jeg var furten og grinete mot foreldra mine. Dette gjalt generelt også. fikk jeg ikke penger klikka jeg. Jeg har adhd også som gjør at dette ble bare forsterket. Jeg hadde jo ikke vært nykter på ja la oss si 3 år. Ikke en uke kanskje en dag eller to... Ferier hadde jeg med meg. ble jo busta gang på gang. De likte det Ikke... Jeg sa jeg ikke hadde noe rusproblem og at jeg kunne slutte når som helst. Det værste var at jeg trodde det jo selv til slutt. Men Jeg "kosa" meg jo såpass at jeg ville jo ikke slutte. Dette gikk jo utover ganske mange ting. Jeg slutta på skolen. Mista venner. Altså det tok rett og slett av. Og hasjen gjorde mesteparten av det. Jeg tok knipps og cola, kanskje litt ghb og piller i helgene da. Men var hasjen som hovedsaklig fucka meg. Jeg levde i en boble til slutt hvor alt bare dreide seg om meg og hasjen. Skaffe penger var det første jeg tenkte på når jeg sto opp om morgenen. Jeg merket det tok på. Utrolig slitsomt. Jeg mistet selvtilliten. Klarte ikke prate med jenter lenger. Sosial angst,depresjoner. Ble en veldig inneslutta person. Klarte ikke være åpen og ærlig om noe lenger.
Stjal penger fra mor og far. Pratet ikke med min søster lenger.

Til slutt når jeg var fylt 20 ble jeg tvangs innlagt på den lokale avrusnings klinikken. Etter 4 år med rus uten og gjøre en jævla dritt. Jeg var vant til et liv med og spelle wow og cs hele dagen og bare være for meg selv. Jeg var redd og jeg gråt masse den første kvelden. Jeg var livredd. Klarte ikke se for meg et liv uten rus. Redd for ikke og få sove. Det er ganske latterlig og se tilbake på nå. Gråt han fordi han var redd for ikke og få sove ? noe så tragisk liksom. Men tro meg den følelsen er ekkel. Jeg var redd for folka som var der. Hvordan kom de til og se på meg. Er de dømmende osv osv.
Masse tanker klarte ikke og holde roen. Jeg var en gang en gutt med drømmer og ambisjoner om hva jeg ville bli og gjøre med livet. Nå var alt borte. Alt var glemt. Men tiden på klinikken viste seg og ikke være så jævlig som jeg hadde forestilt meg. Det var de 4 værste og de 4 beste ukene i hele mitt liv. Jeg fant meg selv igjen. Lærte ting jeg hadde glemt om sosial omgang generelt. Jeg klarte og le igjen noe jeg også hadde glemt. Jeg begynte og drømme igjen om natta noe jeg hadde savna no jævlig. Når du sover godt drømmer man. Og jeg huska det faktisk. Det føltes ut som jeg våknet fra en lang dvale. Jeg begynte og smile igjen. Jeg ble åpen og mye mer posetiv til livet. Jeg begynte og se fremover i steden for bakover. Auraen min kom til live igjen jeg begynte og sleppe folk inn på meg og smitte over humøret mitt til andre noe jeg elsker

Etter at jeg kom ut isolerte jeg meg fra alle i den gamle vennekretsen og begynte så smatt og ta kontakt med gamle venner igjen. Dette skulle vise seg og være en lang vei og gå men jeg var fast bestemt. Jeg måtte finne meg en jobb så jeg søkte og havnet på et intervju hos en kar som var veldig rolig til sinns. Han hadde en ro jeg skjeldent har sett hos mennesker. Mamma hadde sagt til meg før intervjuet at jeg ikke måtte finne på og fortelle noe om bakgrunnen min og at jeg måtte bare finne på et eller annet noe som gjorde meg veldig nervøs med tanke på at det værste jeg vet er og juge. Så det ente med at jeg fortalte alt til karn og fikk roa nervene betydlig. Det viste seg at han var villig til og gi meg en sjangse og jeg har jobben fortsatt den dag i dag og har vært der i snart 1 og et halvt år. Nå blir jeg kanskje snart promotert til verksteds sjef hvis jeg er heldig. Jeg har valgt og se på dette som en tøff lærepenge som jeg ikke unner noen. Jeg røyker meg fortsatt en liten en i ny og ne men det er kontrollert forbruk og kommer aldri til og gå tilbake hvor var. Jeg var redd for at når jeg fikk meg egen leilighet så skulle ting forandre seg og at jeg kom til og røyke mer. Men jeg har faktisk ikke invia leiligheten her enda og har bodd her i snart 3 mnd nå. Jeg lever livet uten rus. Klarer og være sosial og reise på byen og møte nye mennesker.

Jeg kunne godt skrivet dette litt mer som en historie men det hadde blitt for langt føler jeg. Jeg vil bare se responsen deres høre hva dere har og si. Jeg er takknemmelig for alle svar. Burde jeg gå rundt på skoler og prate om dette her ? lage en bok? utdype mer ? Er det kjedlig og lese ? spytt ut ! peace
Så moralen i dette; Ikke ta mopedlappen.

Neida, men synes det var bra skrevet! (KP fra meg) Hørtes ut som ville tider. Cannabis er ikke alltid så harmløst i så ung alder, som mange tror.
Interresant at du mener det var hasjen som fucka opp for deg, og ikke det andre..Hvor ofte tok du amfetamin?
Uansett interresant innlegg, glad det går bra nå

Capital Vices, du er en idiot og burde spart deg for den posten..
Hvor mye av dette tror du hadde skjedd hvis du hadde sittet på mer kunnskap om rusmidler i utgangspunktet? Jeg bare lurer fordi det nok er en viktig faktor. Enhver med litt vett i skallen som faktisk vet hva han putter i seg skjønner at det ikke er problemfritt å røyke flerfoldige gram om dagen eller hive innpå med store mengder amfetamin uten å vite noe om det.

Rusmidlenes fare ligger mer i brukeren enn stoffet i seg selv, noe mange ikke ser ut til å skjønne selv om det faktisk er rimelig åpenbart. Bare tar det opp fordi mange bruker slike historier som trådstarter forteller som argument mot narkotika, uten å tenke over at informasjon er det viktigste middelet mot misbruk.
Sist endret av exocytose; 20. desember 2010 kl. 22:40.
Meget bra skrevet. Og jeg er ikke i tvil. Aldri pøv hasj, du vet ikke om du kan ende opp som art. forfatteren. Tviler på at han hadde ønske om å noe mer en rev i ny og ne.
Uncle sam: Jeg ble aldri avhengig av amfetamin heldighvis. Men jeg tok det over en periode på 6 mnd kanskje hvor jeg "testet" det oftere og oftere kan du si da. Merka jo hvor mye det fucka med kroppen min både fysisk og psykisk.

Afasar: Det er et jævlig godt spørsmål. Derfor jeg ønsker sterkt og turnere skoler og informere. Kanskje ikke fortelle alt jeg skrev her men dele mine personlige erfaringer med ungdom generelt. Er litt annerledes når en kar på 22 år kommer og forteller selv hva han har opplevd i steden for en mann i 50 åra som bare stater facts. Det blir for kjedlig rett og slett. Husker jo hvordan det der var på u.skolen
Jeg hadde satt mye mer pris på om intelligente, opplyste rusbrukere hadde turnert på ungdomsskoler etc. for å virkelig informere ungdommen om hva narkotika er, og hvor farlig det egentlig er. Om du har prestert å skeie ut så grundig bare på grunn av hasj er det din feil, ikke stoffet. Å dra rundt og fortelle din livshistorie til barn føler jeg er vranglære på samme nivå som all annen rusinformasjon vi blir foret med på skolen.

Om jeg hadde vært deg ville jeg heller ikke spurt om råd på et nettforum om hvorvidt du burde skrive en bok om de fæle hasjårene dine som ikke var så fæle. De var bare i overkant chilla og asosiale, noe som kan sammenlignes med WoW-avhengiges strevsomme liv..
Men ja, det virker som du er hypp på å skrive om livet ditt, så ikke la meg/oss ødelegge for deg. Jeg uttrykker bare min mening, og det er ikke sikkert alle rektorer deler min mening.
Inform & TOTS & MOTM
sam500's Avatar
Sitat av Toaru Vis innlegg
Jeg hadde satt mye mer pris på om intelligente, opplyste rusbrukere hadde turnert på ungdomsskoler etc. for å virkelig informere ungdommen om hva narkotika er, og hvor farlig det egentlig er. Om du har prestert å skeie ut så grundig bare på grunn av hasj er det din feil, ikke stoffet. Å dra rundt og fortelle din livshistorie til barn føler jeg er vranglære på samme nivå som all annen rusinformasjon vi blir foret med på skolen.

Om jeg hadde vært deg ville jeg heller ikke spurt om råd på et nettforum om hvorvidt du burde skrive en bok om de fæle hasjårene dine som ikke var så fæle. De var bare i overkant chilla og asosiale, noe som kan sammenlignes med WoW-avhengiges strevsomme liv..
Men ja, det virker som du er hypp på å skrive om livet ditt, så ikke la meg/oss ødelegge for deg. Jeg uttrykker bare min mening, og det er ikke sikkert alle rektorer deler min mening.
Vis hele sitatet...
Så du mener at fordi han ikke klarte og styre seg så kan ALLE andre gjøre det? jeg mener det er lik kjangse for at alle kan skeie ut med noe.
Altså hasj er farlig,men kanskje ikke like farlig som amf o.sv.
Sitat av sam500 Vis innlegg
Så du mener at fordi han ikke klarte og styre seg så kan ALLE andre gjøre det? jeg mener det er lik kjangse for at alle kan skeie ut med noe.
Vis hele sitatet...
Det er ikke en lik sjanse. Det finnes enkelte som er mer disponert for rusavhengighet/problemer, enten pga. genetiske eller psykiske forhold. Dette er mindretallet.

Rusmidler generelt er farlig dersom de blir misbrukt. Blir det for mye alkohol så ser jeg imidlertid for meg flere potensielle problemer enn hos en som røyker for mye hasj.

Det at han ikke klarte og styre seg, betyr ikke at alle ender opp slik. Langt i fra.
Ungdomsklubber og andre rusfrie "klubber" ville sikkert gitt deg en liten dose penger vis du dro rundt på skoler osv.

Til dere som mener at han burde si at hasj er greit så lenge man kjenner stoffet, det er jo ikke bra...

Hasj er ulovlig, uansett hvor mye du kan om det.
Sitat av Prins Bæsj Vis innlegg
Ungdomsklubber og andre rusfrie "klubber" ville sikkert gitt deg en liten dose penger vis du dro rundt på skoler osv.

Til dere som mener at han burde si at hasj er greit så lenge man kjenner stoffet, det er jo ikke bra...

Hasj er ulovlig, uansett hvor mye du kan om det.
Vis hele sitatet...
Hasj er jo faen meg greit så lenge man kjenner til stoffet. I slike diskusjoner driter man i om det er lovlig eller ikke. Lovverket er ikke til å stole på, så ikke la det ta valgene for deg. Learn2think.
Sitat av Prins Bæsj Vis innlegg
Hasj er ulovlig, uansett hvor mye du kan om det.
Vis hele sitatet...
Så det du sier er at lovligheten til stoffet avgjør hvor skadelig det er? Jeg vet ikke om jeg gidder å finne eksempler for å vise hvor tåpelig den påstanden er engang. Det bør man virkelig klare å tenke seg frem til selv.
Jeg personlig tror ADHDen din hadde en feit finger med i spillet. Altså jeg tror ADHDen gjorde røykekuttingen mye værre for deg. Nå vet jeg ikke altfor mye om ADHD, men har hørt et eksempel der en skulle ligge seg, og når det kom biler kjørende forbi klarte ikke vedkommende og stenge bil lydene ute. Altså vedkommende konsentrerte seg veldig om bilene, til tross for at hun egentlig ikke ville annet enn å sove. Kanskje litt dårlig forklart, men er nokså trøtt.

Poenget er, jeg tror du konset deg mer om negativitetene (som selvfølgelig kommer når du slutter etter cannabis misbruk) enn det en uten ADHD ville gjort.

Men allikevel skrev du ned mange bivirkninger ved cannabis misbruk, som det å isolere seg fra omverden, usikkerhet og depresjoner og lignende. Det må jeg si jeg liker. Er mange som røyker hver dag, og gjør livet sitt kjipere uten at dem er klar over at det er hasjen som gjør det, for de har nemlig hørt at "hasj er da ikke avhengighets skapende" så derfor har det naturligvis ingen dårlig innvirkning på livet deres. Nå sier jeg ikke at hasj ikke er avhengighetsskapende/vanedannende, for det er vel et velkjent faktum her på forumet!

Til slutt vil jeg bare si det er godt å lese at du har fått deg utav dette usunne bruksmønsteret. Det er noen utrolig kjedelige dager/uker (men blir selvsagt bedre som du også beskrev), og i din situasjon vil jeg tro det var ennå verre.
Og oppfordre til å gjøre på noe ulovlig er jo ikke bra i seg selv.

Jeg er enig med at hasj ikke er så farlig som mange skal ha det til, og jeg tror at det er rusmiddel som er mye mindre farlig enn alkohol. Men igjen, å bryte loven er ikke noe man oppfordrer ungdommer til å gjøre, uansett hvor lite farlig det egentlig er.
Sist endret av Prins Bæsj; 21. desember 2010 kl. 00:58.
Hvem i tråden har oppfordret noen til hasj bruk om jeg tør å spørre?
Sitat av Prins Bæsj Vis innlegg
Til dere som mener at han burde si at hasj er greit så lenge man kjenner stoffet, det er jo ikke bra...

Hasj er ulovlig, uansett hvor mye du kan om det.
Vis hele sitatet...
Til dere som ikke har testet hasj, og som heller ikke har lest seg opp på emnet, men som likevel mener at det ikke er "greit" kun pga. at det er ulovlig. Det er ikke bra...

Homofili var også ulovlig for bare kort tid siden. Utenomekteskaplig samleie også. Planten Stevia, som ser ut til å være en helt ufarlig sukkererstatning, er forbudt i norge og i EU.
Frem til desember 1956, så var det i USA, forbudt for fargede å sitte fremme i bussen.

Ser du poenget mitt?
Sist endret av caperno; 21. desember 2010 kl. 01:05.
Sitat av sam500 Vis innlegg
Så du mener at fordi han ikke klarte og styre seg så kan ALLE andre gjøre det? jeg mener det er lik kjangse for at alle kan skeie ut med noe.
Altså hasj er farlig,men kanskje ikke like farlig som amf o.sv.
Vis hele sitatet...
Det er jo nettopp det man skal forebygge, alt folk skeier ut, og man skal undervise om rusmidler fra et objektivt synspunkt for å gi KUNNSKAP i motsetning til vranglære. Dessuten har ikke alle lik sjanse til å skeie ut. En vanlig fyr på skolen med en vanlig familie, et vanlig liv og vanlige venner vil ha mye mindre sjanse for å skeie ut på narkotika i forhold til en annen som kanskje har store psykiske problemer, hvor narkotikaen blir personens eneste kilde til lykke.
Sitat av Afasar Vis innlegg
Så det du sier er at lovligheten til stoffet avgjør hvor skadelig det er? Jeg vet ikke om jeg gidder å finne eksempler for å vise hvor tåpelig den påstanden er engang. Det bør man virkelig klare å tenke seg frem til selv.
Vis hele sitatet...
Men for noen så vil lovligheten spille en rolle.
Jeg er for legalisering, eller i det minste å gjøre det mindre tabu, men samtidig imot stoffet på grunn av ulovligheten. Selvsagt, loven styrer ikke hvor farlig et stoff er, men det er opp til et individ om det vil bryte loven.
Sitat av Afasar Vis innlegg
Så det du sier er at lovligheten til stoffet avgjør hvor skadelig det er? Jeg vet ikke om jeg gidder å finne eksempler for å vise hvor tåpelig den påstanden er engang. Det bør man virkelig klare å tenke seg frem til selv.
Vis hele sitatet...
Akkurat i hasjens tilfelle er det jo faktisk lovligheten som utgjør den største faren..
Sitat av FuzzT Vis innlegg
Men for noen så vil lovligheten spille en rolle.
Jeg er for legalisering, eller i det minste å gjøre det mindre tabu, men samtidig imot stoffet på grunn av ulovligheten. Selvsagt, loven styrer ikke hvor farlig et stoff er, men det er opp til et individ om det vil bryte loven.
Vis hele sitatet...
Men hvor effektiv - og ikke minst riktig - er loven når så mange bryter den? Folk har en tendens til å gå i mot lover som setter restriksjoner på ens eget bruk av sin egen kropp. Hva den enkelte ønsker å putte i kroppen sin - det være seg rusmidler eller fremmedlegemer - burde jo være en privatsak.
Flott skrevet og alt det der men jeg må si jeg begynner å bli temmelig lei alt plattet og svadaet om at hasjen er ondskapens fyrste !
Dette er tull! Man hører om unntakene,og det er nettopp det det er.En person som får et rushelvete og som har begynt med hasj er 1 av 10000.desverre har disse en lei tendens til å få spalteplass i innflytelsesrike medier,det er dette og kun dette som forhindrer en legalisering + en neve uvite..


Deprimerende !

Men du skal ha for innlegget,velformulert og godt skrevet.Kred for det .)
Sist endret av Enesheen; 21. desember 2010 kl. 01:15.
Sitat av caperno Vis innlegg
Men hvor effektiv - og ikke minst riktig - er loven når så mange bryter den? Folk har en tendens til å gå i mot lover som setter restriksjoner på ens eget bruk av sin egen kropp. Hva den enkelte ønsker å putte i kroppen sin - det være seg rusmidler eller fremmedlegemer - burde jo være en privatsak.
Vis hele sitatet...
Men samtidig, skal vi alle ta oss friheten til å bestemme hvilke lover som passer "oss"? Som sagt, jeg har ingenting imot folk som røyker, det jeg har imot er slasker som dropper skole, går på NAV og drikker seg drita/røyker hver helg på "mine" skattekroner.

Og det er nok flere som har danset på kanten til avgrunnen, men som ikke tør å innrømme det. Ja til korrekt innformasjon i skolen, ikke propaganda verken for eller imot.
Den kifen, den kifen. Den er veldig god, akkurat som en deilig sjokoladebit, men blir det for mye, kan det fort bli ganske så skummelt! Vil nesten påstå at hasjen er farlig indirekte. Røyker man hver dag, noe jeg har gjort en stund nå, blir man jo rimelig tåket til sinns, uansett hvor mye man vender og vrenger på det.

Om det var kifen eller ei som gjorde at livet ditt ble snudd opp ned på hodet, det er det vel vanskelig å si noe om.
Hasjen har en tendens til å kunne gi en del negative tankebaner, som en del vrangforestillinger osv, så derfor er det lite gunstig å røyke non-stop, for da kan man fort begynne å bli litt tullete. Det sier seg selv
Det er jo som afasar sier, at det er bruken som sier noe om hvor farlig det blir, ikke rusmiddelet i seg selv.
Sist endret av zhpongl; 21. desember 2010 kl. 01:24.
Sitat av FuzzT Vis innlegg
Men samtidig, skal vi alle ta oss friheten til å bestemme hvilke lover som passer "oss"?
Vis hele sitatet...
Man vet nå nok om cannabis til å forstå at det ikke er farlig ved moderat bruk. Faktisk, så er alkohol farligere, noe også WHO konkluderte med. Likevel, så ønsker man ikke å fjerne restriksjonene rundt cannabis da man er redd for hvilken signaleffekt dette har i forhold til andre og sterkere typer stoffer. I tillegg er man tydeligvis (og etter min mening ubegrunnet) redd for at man ved en de-/avkriminalisering plutselig vil se en eksplosiv økning i forbruket. Man innrømmer at det ikke er så farlig i seg selv, men er likevel redd for hva som kan skje dersom forbudet fjernes.

Nå er ikke meningen å åpne opp en ny legaliseringsdebatt, der har vi en egen tråd, men jeg prøver å påpeke at det som er fastsatt via lov ikke alltid trenger å være det riktige. Spesielt ikke når loven har eksistert i 70-80 år. Da blir det for dumt å ignorere all det forskningsmateriellet som viser at cannabis ikke lenger får deg til å impulsivt drepe kona di, og at det nødvendigvis ikke er inngangsporten til ett liv med sprøyter og hiv. Det blir for dumt å ikke se nærmere på en lov som såpass mange bryter daglig, spesielt når den er innført på feilaktige premisser.

Dersom ingen hadde gjort opprør mot en lov som de fant urettferdig, så hadde mye vært annerledes i dag. Og det tror jeg ikke hadde vært for det bedre!
Sist endret av caperno; 21. desember 2010 kl. 01:39.
helt enig med caperno. Det dreier seg nemlig ikke om at alle skal ta seg friheten til å bestemme hvilke lover som passer "oss". Den formuleringen blir litt for enkel. Det er altså forskning og praktiske eksempler fra land som har avkriminalisert cannabis og ikke at jeg eller caperno har så fordømt stort behov for å kunne fyre oss en joint utafor politistasjonen. Hvis du leser litt om cannabis så tror jeg du vil finne at det er urimelig å holde stoffet ulovlig. Forøvrig har riksadvokat Tor-Aksel Busch påpekt det vanskelige i en lov som kriminaliserer en så stor del av befolkningen
http://www.dagbladet.no/art/cannabis/debatt/3685275/
http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...cle2762427.ece
Sitat av UncleSam Vis innlegg
Akkurat i hasjens tilfelle er det jo faktisk lovligheten som utgjør den største faren..
Vis hele sitatet...
enig.

Hasj er ikke legalisert i Norge, og når du først er over på den ulovlige siden kan veien videre være skremmende kort.
Sitat av vitamin Vis innlegg
enig.

Hasj er ikke legalisert i Norge, og når du først er over på den ulovlige siden kan veien videre være skremmende kort.
Vis hele sitatet...
Så er dette et argument for legalisering eller er det et argument for å holde seg unna hasj?
Knowledge is key
Dudew8's Avatar
Det var en ganske interessant historie, som kanskje andre kan lære av ved å unngå og gjøre samme feil som deg kanskje.
så vil jeg bare ønske deg lykke til videre i livet, og stay strong, ADHD power! :P
Bra skrevet! KP!

- Har ADD, og merker at å røyke får meg til å slappe av, sikkert sånn du også følte det? Anyways, røyker kun av og til. Har venner som røyker og venner som ikke røyker.

"Jo sjeldnere du røyker, jo bedre er det, for deg selv og nytelsen!"
Uansett, TS. Skal du holde foredrag så er det ikke vits i å skremme ungdommer med hasj, som er et bra rusmiddel så lenge du kan nok om det. Men og drive å si dette blir vel også teit. Hvorfor skal man oppmuntre ungdommer som ikke røyker til å røyke?

Det er vel bedre med et liv uten hasj enn med (??)
Sitat av Prins Bæsj Vis innlegg
Uansett, TS. Skal du holde foredrag så er det ikke vits i å skremme ungdommer med hasj, som er et bra rusmiddel så lenge du kan nok om det.
Vis hele sitatet...
Haha, og nå har du ombestemt deg? Jeg skjønner ikke helt hvorfor du skal gi tips, når du tydeligvis har så lite peiling. Hvor gammal er du?
Det er vel bedre med et liv uten hasj enn med (??)
Vis hele sitatet...
...
Alt missbruk er farlig, det være seg McDonalds, melkesjokolade, wow, alkohol eller hasj.

Å lese om denne utviklingen kan være "underholdende" lesing, og det er greit å ha "worst case"-scenarioer i bakhodet. Men dette har overhodet ingenting med hasj sine effekter på kroppen å gjøre - men heller du som har drete seg ut i din omgang med stoffet.

Du har derfor imo ikke en dritt på en ungdomskole å gjøre, ettersom at din historie like fort avskrives som skremselspropaganda som alt annet de serveres. Majoriteten av de som røyker hasj identifiserer seg overhodet ikke med historien din.

Det blir som å fortelle om han som brakk nakken når man skal snakke om farene med sykling.
Sitat av Toaru Vis innlegg
Jeg hadde satt mye mer pris på om intelligente, opplyste rusbrukere hadde turnert på ungdomsskoler etc. for å virkelig informere ungdommen om hva narkotika er, og hvor farlig det egentlig er. Om du har prestert å skeie ut så grundig bare på grunn av hasj er det din feil, ikke stoffet. Å dra rundt og fortelle din livshistorie til barn føler jeg er vranglære på samme nivå som all annen rusinformasjon vi blir foret med på skolen.

Om jeg hadde vært deg ville jeg heller ikke spurt om råd på et nettforum om hvorvidt du burde skrive en bok om de fæle hasjårene dine som ikke var så fæle. De var bare i overkant chilla og asosiale, noe som kan sammenlignes med WoW-avhengiges strevsomme liv..
Men ja, det virker som du er hypp på å skrive om livet ditt, så ikke la meg/oss ødelegge for deg. Jeg uttrykker bare min mening, og det er ikke sikkert alle rektorer deler min mening.
Vis hele sitatet...
Er vel ikke nødvendig å informere hvor farlig det er, det kan vel en helsearbeider på 50 år gjøre. Men å fortelle en historie om det, å fortelle hvor farlig det kan være. At kunnskap er noe av det viktigste før man vil prøve hasj eller andre stoffer.
En eldre person som forteller at det er farlig vil likevel ikke være nok til at ungdommer ikke prøver stoffer.
Det er farlig å kjøre bil også! IKKE gjør det!

Nei altså, hadde det vært bedre system og hjelp for personer med rusproblemer i verdens rikeste land, hadde vi ikke hatt så mange sånne rus-problem historier som trådstarter har.

Nesten alt KAN være farlig i verden, så det lureste er å låse seg inn på et rom og bli der.
Sist endret av eskil2k; 21. desember 2010 kl. 12:36.
Sitat av eskil2k Vis innlegg
Det er farlig å kjøre bil også! IKKE gjør det!

Nei altså, hadde det vært bedre system og hjelp for personer med rusproblemer i verdens rikeste land, hadde vi ikke hatt så mange sånne rus-problem historier som trådstarter har.

Nesten alt KAN være farlig i verden, så lureste er å låse seg inn på et rom og bli der.
Vis hele sitatet...
Alt er farligere hvis man ikke har kunnskap til det. Så hvis andre kan fortelle hvor lurt det er å ha kunnskap på forhånd, er det flott!
Unge burde definitivt få vite at rusmidler kan være farlige. Unge bør også få vite hvorfor rusmidler kan være farlige, hva som kjennetegner usunn bruk, og hva man kan gjøre for å begrense skadene om man bruker rusmidler. Hvorfor en eks-narkoman skulle være spesielt godt skikket til dette, er for meg ikke utelukket, men heller ikke selvsagt.
Flott innlegg! Du klarer fint å skille mellom "bruk" og "misbruk". Alt handler om selvkontrol, hasj er ikke skadelig, men om du lar det ta over livet ditt kan det fort bli problematisk (men det gjelder ikke bare hasj, det kan være hva som helst, ikke bare rusmiddler)
Sitat av Toaru Vis innlegg
Jeg hadde satt mye mer pris på om intelligente, opplyste rusbrukere hadde turnert på ungdomsskoler etc. for å virkelig informere ungdommen om hva narkotika er, og hvor farlig det egentlig er. Om du har prestert å skeie ut så grundig bare på grunn av hasj er det din feil, ikke stoffet. Å dra rundt og fortelle din livshistorie til barn føler jeg er vranglære på samme nivå som all annen rusinformasjon vi blir foret med på skolen.

Om jeg hadde vært deg ville jeg heller ikke spurt om råd på et nettforum om hvorvidt du burde skrive en bok om de fæle hasjårene dine som ikke var så fæle. De var bare i overkant chilla og asosiale, noe som kan sammenlignes med WoW-avhengiges strevsomme liv..
Men ja, det virker som du er hypp på å skrive om livet ditt, så ikke la meg/oss ødelegge for deg. Jeg uttrykker bare min mening, og det er ikke sikkert alle rektorer deler min mening.
Vis hele sitatet...
Hvor mange intelligente rusmissbrukere finnes det som har den erfaringen du snakker om som faktisk er oppegående og klarer og holde nervene i spill forann tusen unge ignorante kidz som egentlig ikke vil lære en dritt ?
Det er mange faktorer som også speller inn her som jeg ikke har giddi og skrevet ned som jeg føler blir litt dumt og komme med i etterkant. Dette her er kort summert hva jeg har vært gjennom. Er flere elendige ting som jeg kan nevne som jeg helst ikke vil men kan. Og sammenligne wow med hasj avhengighet er rett og slett latterlig. Men jeg er enig at det er lettere for noen og skli inn i et miljø hvor det foregår ting som er litt mer underground. Men der er det også mange faktorere som spiller inn som f.eks popularitet bakgrunnen til familie osv osv.
Sitat av sniken89 Vis innlegg
Hvor mange intelligente rusmissbrukere finnes det som har den erfaringen du snakker om som faktisk er oppegående og klarer og holde nervene i spill forann tusen unge ignorante kidz som egentlig ikke vil lære en dritt ?
Det er mange faktorer som også speller inn her som jeg ikke har giddi og skrevet ned som jeg føler blir litt dumt og komme med i etterkant. Dette her er kort summert hva jeg har vært gjennom. Er flere elendige ting som jeg kan nevne som jeg helst ikke vil men kan. Og sammenligne wow med hasj avhengighet er rett og slett latterlig. Men jeg er enig at det er lettere for noen og skli inn i et miljø hvor det foregår ting som er litt mer underground. Men der er det også mange faktorere som spiller inn som f.eks popularitet bakgrunnen til familie osv osv.
Vis hele sitatet...
Du drar inn en del uvesentlige faktorer også "Kidz som ikke vil lære en dritt."
Du snakker om hendelser i livet ditt som du ikke har skrevet ned etc, men at teksten her er kort oppsummert hva du har vært igjennom, noe som betyr at du har fått med deg det verste av det verste, sant? Utifra teksten var ikke din hasjavhengighet noe verre enn en WoW-avhengighet. Men ja, skriv om disse faktorene som gjør at din opplevelse var så mye verre da, så skal jeg se ann.

Siste innlegget ditt var forresten litt rotete. Fjern?
Jeg holder foredrag for Landsforbundet mot stoffmisbruk og Pårørendesenteret, i tillegg til privatsamtaler med ungdom i regi av et lavterskeltilbud i Stavanger.

Og jeg tør å påstå at jeg ikke er helt hjernedød, selv om jeg har vært rusavhengig i flere år.

Måtte bare si noe...
Sitat av Toaru Vis innlegg
Du drar inn en del uvesentlige faktorer også "Kidz som ikke vil lære en dritt."
Du snakker om hendelser i livet ditt som du ikke har skrevet ned etc, men at teksten her er kort oppsummert hva du har vært igjennom, noe som betyr at du har fått med deg det verste av det verste, sant? Utifra teksten var ikke din hasjavhengighet noe verre enn en WoW-avhengighet. Men ja, skriv om disse faktorene som gjør at din opplevelse var så mye verre da, så skal jeg se ann.

Siste innlegget ditt var forresten litt rotete. Fjern?
Vis hele sitatet...
Det er her er ikke noe skremselspropoganda. Det er min måte og formulere min fortid på. Og komme med ting nå i ettertid blir for meg rart. Jeg kan godt fortelle deg mine bæd trips på diverse stoffer i en privat melding. men føler at det rett og slett ikke har noe sammenheng med min lille historie hvis jeg bare skal skrive om det til deg her.
Sist endret av sniken89; 21. desember 2010 kl. 17:44.
fin story det!

Er jo det livet handler om,å finne det som er bra og fungerer for nettopp deg!

Jeg for min del kan medgi at medikamenter reddet det sosiale livet mitt,nå klarer jeg å delta på sosiale sammenhenger,noe jeg ikke klarte før uten piller,noe som har satt dype spor i meg og som førte til dype depresjoner og følelsen av å være totalt mislykka!

Hadde jeg oppdaget hvilken hjelp stoff kan tilby hjernen min ville livet mitt faktisk vært langt bedre,men jeg er glad jeg hvertfall klarer å gjøre det jeg må gjøre den dag i dag,uten å misbruke stoffene!

Jeg tenkte ikke tanken tidligere engang, på at stoffer kan gjøre så mye med deg og forrandre deg til det bedre når du trenger det hvis du sliter sossialt!

Så det handler vell om å finne balansen til hver og en av oss!
Sist endret av murmade; 21. desember 2010 kl. 17:56.
Sitat av murmade Vis innlegg
fin story det!

Er jo det livet handler om,å finne det som er bra og fungerer for nettopp deg!

Jeg for min del kan medgi at medikamenter reddet det sosiale livet mitt,nå klarer jeg å delta på sosiale sammenhenger,noe jeg ikke klarte før uten piller,noe som har satt dype spor i meg og som førte til dype depresjoner og følelsen av å være totalt mislykka!

Hadde jeg oppdaget hvilken hjelp stoff kan tilby hjernen min ville livet mitt faktisk vært langt bedre,men jeg er glad jeg hvertfall klarer å gjøre det jeg må gjøre den dag i dag,uten å misbruke stoffene!

Jeg tenkte ikke tanken tidligere engang, på at stoffer kan gjøre så mye med deg og forrandre deg til det bedre når du trenger det hvis du sliter sossialt!

Så det handler vell om å finne balansen til hver og en av oss!
Vis hele sitatet...

Jeg skjønner godt hva du mener. Jeg gikk på ritalin og concerta en periode for adhden min. Det hadde rett og slett motsatt effekt på meg. I steden for og bli mer effektiv ble jeg bare sliten og trøtt. Hasjen var noe som fikk meg ned på jorda og gjorde at jeg ble mye mindre aggressiv og roligere til sinns generelt. Det var vel noe av dette som gjorde at det tok så av til slutt.
Sitat av eskil2k Vis innlegg
Det er farlig å kjøre bil også! IKKE gjør det!

Nei altså, hadde det vært bedre system og hjelp for personer med rusproblemer i verdens rikeste land, hadde vi ikke hatt så mange sånne rus-problem historier som trådstarter har.

Nesten alt KAN være farlig i verden, så det lureste er å låse seg inn på et rom og bli der.
Vis hele sitatet...
Hva får du ut av å kjøre en bil? Du kommer til skole, jobb og venner. Nødvendige handlinger et samfunn trenger. Hva ville skjedd hvis vi ikke hadde noen form for transportfartøy? Samfunnet vårt ville mest sannsynlig ikke fungert like godt. Da kommer jeg til poenget mitt: Hva ville skjedd hvis ingen røyket cannabis? Ville samfunnet vårt ha kollapset på samme måte som det å ikke kjøre en bil?

Nei. Med andre ord, noen sjanser er verdt å ta, som å kjøre bil til viktige gjøremål, men hva får du ut av å røyke cannabis? Du blir høy en stund og vil etterhvert få større skader, er det verdt det?
Sitat av sniken89 Vis innlegg
Det er her er ikke noe skremselspropoganda. Det er min måte og formulere min fortid på. Og komme med ting nå i ettertid blir for meg rart. Jeg kan godt fortelle deg mine bæd trips på diverse stoffer i en privat melding. men føler at det rett og slett ikke har noe sammenheng med min lille historie hvis jeg bare skal skrive om det til deg her.
Vis hele sitatet...
Jeg kan gjerne fortelle deg om mine bad trips også. Eller om de gangene jeg har hatt mareritt. Eller om da jeg mistet farmoren min.

Get over it kid.
Sitat av Toaru Vis innlegg
Jeg kan gjerne fortelle deg om mine bad trips også. Eller om de gangene jeg har hatt mareritt. Eller om da jeg mistet farmoren min.

Get over it kid.
Vis hele sitatet...
At det går ann og være SÅ Naiv fatter ikke jeg. Syntes virkelig synd på sånne som deg. Du har sikkert mange gode venner med den holdningen din
Jævla kul "fortelling". Jeg syntes det er litt trist at alt ble ødelagt for deg pga den ene episoden. Spiller du fotball nå, eller har du lagt skoa på hylla?

Og en ting til. Ikke for å være frekk. Men hvordan klarte du å gjøre så mange dumme ting? Du ble busta gjentatte ganger av moren og faren din, og jeg vedder på at de ble jævla sinte eller skuffa. Jeg hater og se mamma og pappa skuffa over meg. Eller enda verre.. Mamma grine mens hun sammenligner meg med den perfekte fettern min Hehe.. Fikk du ikke en jævla kjip følelse? Men det viktigste er nok at du er på rett spor igjen

Jeg syntes det er en grei historie å dele med andre. Jeg følte med deg og satt hele tiden "please si at han snur det hele, please". Hvis du får et tilbud om å fortelle litt om sånt, ta den, og del det du gjorde med oss til dem

Btw, hvilket lag holder du med?

Lykke til
Sitat av sniken89 Vis innlegg
At det går ann og være SÅ Naiv fatter ikke jeg. Syntes virkelig synd på sånne som deg. Du har sikkert mange gode venner med den holdningen din
Vis hele sitatet...
Du kaller meg naiv. Det er du som var hasjavhengig, og det er du som tror du får oppfylt drømmen om å stå foran en skole for å fortelle historier. Og som går til freak.no i håp om at ingen venneløse tards kommer og ødelegger livet ditt.

Neida, skal slutte å krangle jeg Lykke til!
Tro meg... det blir fort kjedelig å fortelle andre om seg selv og sin historie. Når jeg selv har hørt den 543 ganger, så er det nesten som jeg tror de som hører på også må være like lei.

Men før du begynner å turnere landet rundt for å fortelle din historie, håper jeg du setter deg ned prater littegrann med deg selv først. Vær sikker på at det er det du vil. Hvem vet? Kanskje måten du best bearbeider og går videre på er ved å ta et hurtig oppgjør med fortida di selv. For så å være ferdig med den. Forstår?

Dersom du skal fortelle andre om dette her i tide og utide, må du huske at du ikke vil få samme avstanden til fortida di som du kanskje selv ønsker og trenger.

Man kan ikke hjelpe andre, før man har hjulpet seg selv vet du...

God natt!
Sist endret av DonVito; 22. desember 2010 kl. 23:45.
Sitat av TheCodFather Vis innlegg
Jævla kul "fortelling". Jeg syntes det er litt trist at alt ble ødelagt for deg pga den ene episoden. Spiller du fotball nå, eller har du lagt skoa på hylla?

Og en ting til. Ikke for å være frekk. Men hvordan klarte du å gjøre så mange dumme ting? Du ble busta gjentatte ganger av moren og faren din, og jeg vedder på at de ble jævla sinte eller skuffa. Jeg hater og se mamma og pappa skuffa over meg. Eller enda verre.. Mamma grine mens hun sammenligner meg med den perfekte fettern min :p :( Hehe.. Fikk du ikke en jævla kjip følelse? Men det viktigste er nok at du er på rett spor igjen :D

Jeg syntes det er en grei historie å dele med andre. Jeg følte med deg og satt hele tiden "please si at han snur det hele, please". Hvis du får et tilbud om å fortelle litt om sånt, ta den, og del det du gjorde med oss til dem :D

Btw, hvilket lag holder du med?

Lykke til :D
Vis hele sitatet...
Først vil jeg si takk til alle for tilbakemeldingene jeg har fått :)

Jeg har begynt og spille fotball igjen og holdt på 1 år nå og jeg holder jo seff med The Red Devils ;)

Jeg ble rett og slett dum etterhvert. Satte meg på trappa og tok trekk etterhvert. ble aldri busta på den måten men det er et eksempel på hvor jævlig jeg ga faen i hva som var akseptabelt i hjemmet.
Ja jeg fikk vondt. Det var ikke no særlig god følelse og legge seg om kvelden og vite at de oppe ikke for sove fordi jeg var avhengig av hasj.

Jeg skal skrive en mer utdypet historie og gå mye mer i detalj så får vi se hva som skjer. En ting som er sikkert er at det er masse jeg ikke har fått med meg som jeg har kommet på i ettertid.

Jeg skal prøve og sette meg ned en dag og skrive en mye mer utdypet og detaljert historie. Så får vi se hva som skjer :)

Sitat av Toaru Vis innlegg
Du kaller meg naiv. Det er du som var hasjavhengig, og det er du som tror du får oppfylt drømmen om å stå foran en skole for å fortelle historier. Og som går til freak.no i håp om at ingen venneløse tards kommer og ødelegger livet ditt.

Neida, skal slutte å krangle jeg :p Lykke til!
Vis hele sitatet...
hahah :p

Grunn til at jeg skrev dette på freak var at jeg trengte innspill fra alle kanter får og få med andre faktorer som er en viktig del av det som jeg har vært gjennom. Og jeg vet at folk her ikke redd for og si sin mening og utrykke det.
Så at folk stiller seg kritisk er for meg også posetivt :) Takk og god jul :)


Sitat av DonVito Vis innlegg
Tro meg... det blir fort kjedelig å fortelle andre om seg selv og sin historie. Når jeg selv har hørt den 543 ganger, så er det nesten som jeg tror de som hører på også må være like lei.

Men før du begynner å turnere landet rundt for å fortelle din historie, håper jeg du setter deg ned prater littegrann med deg selv først. Vær sikker på at det er det du vil. Hvem vet? Kanskje måten du best bearbeider og går videre på er ved å ta et hurtig oppgjør med fortida di selv. For så å være ferdig med den. Forstår?

Dersom du skal fortelle andre om dette her i tide og utide, må du huske at du ikke vil få samme avstanden til fortida di som du kanskje selv ønsker og trenger.

Man kan ikke hjelpe andre, før man har hjulpet seg selv vet du...

God natt!
Vis hele sitatet...
Det her er såpass lenge siden nå at den fasen med og gå gjennom det er jeg vel så si over nå. Men du er helt klart inne på noe og jeg skjønner godt hva du mener. Dette er helt klart ikke noe jeg kommer til og ta på sparket.
setter pris på omtanken :)