Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  53 6942
Aftenpostens artikkel

Jeg regner med at de fleste her inne tar sterkt avstand fra bruk av slike rusmidler. Hvordan skal man forhindre at nysjerrige, usikre og ofte deprimerte barn/ungdom ruser seg på slike ting, som er faktisk er veldig farlige. Jeg tror ikke skremselspropaganda om at "DOP FUCKER MED HUET DITT! ZOMG" funker noe fantasisk bra, da dette bare gjør det mer spennende. Jeg tror det skulle vært mer nøytral informasjon om rusmidler fra 8. klasse, og spessielt da sniffing av løsemidler, som har vist seg å være et problem i visse ungdomsmiljøer. Forøvrig synes jeg at artikkelen var ganske bra.
Jeg kunne skrevet mye om hvordan man kan gjøre disse midlene mindre tilgjengelige for barn, men her tror jeg det er langt viktigere at foreldrene er mer til stede, mentalt.
Er selvsagt farlig, men kan ikke se hvorfor nFF skal ta avstand fra det.
Men og si at det fucker med hodet tror nok jeg også bare for folk til og ville teste, det er vel tross alt det som er poenget med rusmilder, at dem skal fucke med hoved
Sist endret av Evelen2; 5. oktober 2008 kl. 23:45.
Tror ikke det er mange her inne som støtter bruk av løsemidler/drivgasser som rusmidler, da de fleste her er et par hakk mer oppegående enn det. Jeg mente ikke at nFF burde gå samlet ut og ta offisielt avstand fra det.
Sist endret av bobbo; 5. oktober 2008 kl. 23:47.
Tror ikke det har noe med om man er oppegående og gjøre.
Det er som og si at alle i rusmiddelforumet er mindre oppegående en dem som ikke bruker rus.
Vel, det er mulig, men jeg tviler på det er store forskjellene.
Kan egentlig ikke skjønne at det kan være fristende å ruse seg på dospray.
Sitat av fomox
Kan egentlig ikke skjønne at det kan være fristende å ruse seg på dospray.
Vis hele sitatet...
Hvorfor ikke?
Selv jeg syns det er fristende, bare for å se hvordan det faktisk er. Men så er jo jeg heldigvis så oppegående at jeg vet at det er livsfarlig, så jeg har ikke tenkt å begynne å sniffe noe løsemidler. Men jeg er enorm fristet til å prøve. Det må jeg inrømme.

Jeg tror heller ikke at ungdom begynner å sniffe fordi de har det så vanskelig i hverdagen og sånt. Hva slags ungdom er det som har det såpass vanskelig i hverdagen at de begynner å sniffe løsemidler liksom? :/
Det er nysgjerrigheten sin skyld. Og for få vekk nysgjerrigheten, må vi også begynne og informere tidlig. Som trådstarter skrev.
Fittesatananarkikommando
Cadex's Avatar
Donor
Sitat av Evelen2
Tror ikke det har noe med om man er oppegående og gjøre.
Vis hele sitatet...
Jo, definitivt. Folk som dønker, sniffer bensin, whitespirit og lignende løsemidler er definitivt mindre oppegående personer enn folk som bruker andre mer stuerene rusmidler. Bl.a. fordi de er for dumme til å forstå hva løsemidler gjør med den allerede hardt utfordrede hjernen deres.
sindre@puse.cat:~$
Synderen's Avatar
Grunnen til at nFF tar avstand fra dette er at det er på en helt annen måte farligere å sniffe løsemidler/drivgasser enn de tingene som diskuteres i Rusmiddel forumet. De fleste som er aktive i rusmiddel forumet virker også mye mer intelligent og oppegående enn de jeg vet om som ruser seg.
Dumt spørsmål, men tar de dette nasalt ? Må jo lukte noe helt forferdelig.. Hva man ikke gjør for en " spin ".
Hvis du skulle pustet inn en gass fra en sprayboks, ville du gjort det med munnen eller nesa?
Waggo. var akkurat det jeg mente med den første posten
Dumme... eller omtrent tretten år. I den alderen har ikke de fleste tilgang på andre rusmidler enn det de får i matbutikken, og de har heller ikke begrep om bivirkningene. Ettersom dette tydeligvis er en slags trend som oppstår rundt om med jevne mellomrom burde nok informasjonsarbeid omkring dette prioriteres tidlig i skolen. Ofte får ikke elever informasjon om rusmidler før langt ut på ungdomsskolen, til tross for at mange eksperimenterer tidligere.
Sitat av mentalmelt
Hvis du skulle pustet inn en gass fra en sprayboks, ville du gjort det med munnen eller nesa?
Vis hele sitatet...
Tenkte kanskje at det gikk å spraye fra boksen i en pose feks, og så innånde gassen fra den, slik at du ikke får like mye av parfymen som ved å spraye direkte.
Eller er det slik at det er mulig å la gassen sive ut sakte hvis man presser forsiktig, slik at man unngår at parfymen og resten av stoffene blir blandet og presset ut?
Må nok lukte like forferdelig uansett..
Sitat av Evelen2
Tror ikke det har noe med om man er oppegående og gjøre.
Det er som og si at alle i rusmiddelforumet er mindre oppegående en dem som ikke bruker rus.
Vel, det er mulig, men jeg tviler på det er store forskjellene.
Vis hele sitatet...
De som er bevisste på sitt rus-bruk, og tenker seg godt om, samt setter seg godt inn i rusmiddelet før det brukes, er imho mer oppegående enn dem som ruser seg på løsemidler fordi veninna på 14 sa det var ufarlig.
Waggo: Det er riktig at mange av disse geniene bruker en pose som mellomledd, men jeg synes fortsatt det virker åpenbart at man ikke bruker nesa =)
Har alltid holdt meg langt unna alt av løsemidler. Formfett, "do-spray", bensin etc. Trist at folk bruker slikt. Jeg skal ikke komme her å si at alt annet man ruser seg på er så ufarlig, men i forhold til disse løsemidlene er de flere hakk mer forutsigbare og relativt ufarlige, om de brukes rett. [Gjelder selvsagt ikke alle].

En fjortis forteller til en annen fjortis at det er ufarlig; og det hele er igang.
Hva i helvette...?
Jeg klarer ikke å fatte hvordan de KLARER å sniffe dospray! Var på LAN oss en kompis for et par uker sida og han hadde en boks med dospray/luftfrisker som han dreiv å spraya i rommet når det ble jævlig lukt. Hver gang han spraya det måtte jeg LØPE ut av rommet fordi det var HELT JÆVLIG at det var i lufta, dritten satt seg i halsen når man pusta og ble værende der lenge.
Enig der Defgon. Smaken/lukten må jo sette seg igjen noe helt jævlig. Bensin og lim og slikt har i det minste en OK lukt. Dospray lukter alt annet en godt om man sprayet mye med det.
Hvis du er løsemiddelskada nok så merker du det sikkert ikke. Blir jo omtrent det samme som med sigaretter og andre ufyselige rusgifter..
Er da ikke noe nytt at unger "ruser" seg på dagligvarer, alle husker vel fortsatt når formfett var "teh shit" og alle gikk rundt med blødene neser?

Det fikk vi gjort noe med, forbud mot å selge det til mindreårige. Tror det kansje kan være et svar her også, er sikkert ikke lenge før vi får et dødsfall pga dospray heller, da blir det nok forbudt, eller kansje har vi lært noe og får gjort noe med saken FØR et liv går tapt.

Tidlig informasjon om rusmiddler er kansje en god idé, men problemet her er at Norge prioriterer å informere om hvor farlig hasj er istedet for å snakke om sniffing av løsemiddler. Besides, unger er unger. Tror ikke de ser hvor alvorlig det er før de får det bevisst av et dødsfall feks. De finner uansett nye måter å ruse seg på før de fyller 18, bare se på jenkem.
Hva skjer med alkohol og weed, er det helt ut blandt kidsa eller?
Aldri fattet dette hypet over Gassrus, det ringte ivertfall en bjelle hos meg rimelig tidlig at å supe i seg løsemiddler ikke var det beste..

Og at dere kaller dassspray for rusmiddel er helt banalt.
Jeg tar stor avstand fra disse såkaldte "rusmiddlene".
Heller for å lære ungene hva som man kan ruse seg på og hva som man bare burde bruke på dass som lukt.

Kan være at kidsa hører mye skrekkhistorier om weed og andre _rusmiddler_ at de tror at dassspray er et "safe rusmiddel".. ikke vet jeg.
Sitat av Elemental
Det fikk vi gjort noe med, forbud mot å selge det til mindreårige. Tror det kansje kan være et svar her også
Vis hele sitatet...
Da dospray, formfett og lignende finnes i de fleste hjem fremstår det som en altfor enkel løsning. Jeg tror virkelig ikke de fleste foreldre fører regnskap på hvor ofte sprayen på do går tom.
En liten seriøst halvtime fra foreldrenes\skolens side der de med bilder\film kan vise hva løsemiddler gjør med kroppen og nervesystemet hadde nok gjort susen..

Trok ikke mange med normal tankegang ville supet det inn etter en dose med _litt_ info..
Holdningene til dagens unge er helt på bærtur rett å slett.
Nå må både foreldre, helsesøster og politi gå ut med informasjon ifølge av BILDER og VIDEO sånn at ungdommene faktisk skjønner hva som skjer. Det nytter ikke med et papir der det står med skrift. De må se hva som skjer.
Sist endret av margido; 6. oktober 2008 kl. 00:53.
Dette er da ikke noe som de aller fleste ungdom driver med, men det er noen få som gjør det, og det er alt for mange. Jeg tipper de fleste er ungdom som har problemer fra før av på en eller annen måte. Når 15-åringer ruser seg på løsemiddel, da har foreldrene svikta på ett eller annet punkt.
kjenner faktisk en veninne som tokk do-spray. Hun avdarte meg om å prøve , som sefølgelig er helt dumt. Hu ble helt borte og huska ikke noe i 2 timer venna hennes prøvde å få henne til livet. Så jeg advarer andre om å prøve det samme.
All den tid barn ikke vet bedre så er dette hverken dummere eller et tegn på dårligere holdninger enn når de sniker i barskapet til foreldrene. Vil tro de fleste barn vet mer om skadevirkninger av alkohol og standarddop enn løsemidler de finner på badehylla.
Jeg tør påstå at så lenge du kan lese så kan du også kalles dum hvis du innånder en gass med dette symbolet på:

http://www.grip.no/Bygningsmaling/meget_brannfarlig.gif

Jeg hadde ihvertfal aldri gjort det som barn, uansett hva nabojenta hadde sagt.

Hvorfor enkelte kids er såpass lite gjennomtenkte er en annen sak. Det har nok mye med generell oppdragelse, miljø og oppvekst å gjøre.

PS: Og husk at det er snakk om fjortiser her, ikke småbarn.
Sist endret av mentalmelt; 6. oktober 2008 kl. 01:14.
Synes det er rart at de legger mere vekt på feil informasjon om vanlige rusmidler (som hasj osv) når de informere om de på skoler osv.
Da jeg gikk på barne/u.skole visste jeg knapt at man kunne ruse seg på løsemidler og enda mindre om hvor farlig og dumt det var.
Visst du er litt naiv og ikke helt veit hva løsemiddler etc er for noe, så hørest
ikke do spray så veldig gærnt ut da?

Man spreier ned dassen med det, gjør sitt og valser ut og inn der
ganske så ofte, uten at man tar noen skade av det.
Do spray i en pose kan da ikke være SÅ farlig da vel?

Det er nettop at dette er veldig farlig, nøkkelpersoner på ungdomsskoler etc må
informere om!
Heller gi blaffen i at cannabis og alkohol dreper og gjør deg hjerneskadet for resten av livet?

Jeg stemmer ihvertfall for mer propaganda mot løsemiddler!
Valgfri brukertittel?
Eplefisk's Avatar
Helt enig med Oom, mer propaganda mot løsemidler. Det er jo ikke et vanskelig ekspriment å gjøre i feks naturfag (heter det det fortsatt?) å blande fett og løsemidler for å se effekten det har på fettvev i hjernen.
Sitat av pilleknaskern
Synes det er rart at de legger mere vekt på feil informasjon om vanlige rusmidler (som hasj osv) når de informere om de på skoler osv.
Da jeg gikk på barne/u.skole visste jeg knapt at man kunne ruse seg på løsemidler og enda mindre om hvor farlig og dumt det var.
Vis hele sitatet...
Problemet er at slik feilinformering fort kan slå tilbake på feile områder, som her for eksempel. Dersom en skulle finne ut at propaganda mot rusmidler på et område det slettes ikke stemmer med virkeligheten er feil, hvorfor skulle man da stole på andre propagandautrop fra de samme kildene som sta og naiv fjortis?
Sist endret av vaskemask; 6. oktober 2008 kl. 22:14.
Noe av problematikken her er vel også tilgjenligheten på greiene. Vedder på at historien om formfettet repeterer seg, og at kidza begynner på hårspray eller spraymaling.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av vaskemask
Problemet er at slik feilinformering fort kan slå tilbake på feile områder, som her for eksempel. Dersom en skulle finne ut at propaganda mot rusmidler på et område det slettes ikke stemmer med virkeligheten er feil, hvorfor skulle man da stole på andre propagandautrop fra de samme kildene som sta og naiv fjortis?
Vis hele sitatet...
Tingen er jo at man trenger ikke propaganda med feilinformasjon når det gjelder løsemidler, det er farlig nok fra før, man trenger bare å skrive fakta.

Her på forumet har vi forøvrig Den store løsemiddeltråden der man har prøvd å forklare graden av hvor skadelig løsemidler er kontra mer konvensjonelle rusmidler.
Jeg tar avstand fra slike rusmidler. Jeg er mer for organiske rusmidler. :-) Jeg vil tro at litt mer dokumentert, seriøs skremsels propaganda vil kunne ha en viss form for innvirkning. Jeg tør ikke tro annet enn at dagens ungdom ikke synes det er så fryktelig übercult å bli grønnsak.
Burde jo være overkommelig for foreldre å merke dette. Om avkommet ditt kommer hjem fra skolen og oser av sitronfrisk burde det vell ringe en bjelle.

Eller..er vell drivgassen i dass-sprayen som er selve rusmiddelet, kansje de sprayer i en pose for så å puste i seg gassen ? Ikke vet jeg.
Sist endret av UngarEffect; 6. oktober 2008 kl. 23:27.
Sitat av Evelen2
Tror ikke det har noe med om man er oppegående og gjøre.
Vis hele sitatet...
Hallo? Tenk hva du skriver, greit at folk er nysgjerrig. Men om folk faktisk har litt vett, og er en normalt oppegående person, så klarer man å tenke såpass at man ikke drar inn masse butan. Veit sjølv om en som sniffet det, og de ble da lagt en hinne i luftrøret hans. Han døde på stedet.
En stor grunn til at løsemiddler ikke blir sett på som den store stygge ulven har vell noe med at løsemiddel-brukkere ikke har en hel gate i Oslo slik som heroinister,amfetamin og pillebruker har. Stjele og rane gjør de heller ikke, det har noe med at inhalant huer har ubegrenset tilgang til rusen sin, i tilegg til at de ikke sitter på Oslo`s værste hjørne å sniffer og vekker uro i hovedstaden.

Løsemiddler skaper ikke så mye oppmerksomhet fordi det er ikke en pest og plage for andre slik som mange narkoman i Oslo er. Men jeg betrakter på ingen måte at løsemiddler er tryggt!
Sitat av Freeaakshow
Jeg tar avstand fra slike rusmidler. Jeg er mer for organiske rusmidler. :-) Jeg vil tro at litt mer dokumentert, seriøs skremsels propaganda vil kunne ha en viss form for innvirkning. Jeg tør ikke tro annet enn at dagens ungdom ikke synes det er så fryktelig übercult å bli grønnsak.
Vis hele sitatet...
Dokumentert og seriøs skremselspropaganda sier du? Synes du ikke det høres litt selvmotsigende ut?
Sitat av Dodecha
Tingen er jo at man trenger ikke propaganda med feilinformasjon når det gjelder løsemidler, det er farlig nok fra før, man trenger bare å skrive fakta.
Vis hele sitatet...
Propaganda som omhandler f.eks. cannabis fremstår jo også som offentlige "faktaopplysninger", uten at de nødvendigvis har så mye hold i virkeligheten. Og mister man først troverdigheten til sin kilde, da er det tungt strev å bygge opp igjen denne. Helt til man erfarer selv of course.

Men eksempler på løsemidler gone wrong hadde vært greit, og ikke den type eksempler som et egg på en steikepanne. Slik retorikk er gammel og oppbrukt. Dette er jo også aktuelt for dem som ikke bruker det som rusmiddel, men befinner seg i miljøer der sjansen for å bli løsemiddelskadet er stor over lang tid (dette er det riktignok sterkere fokus på nå om dagen enn før).
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Løsemidler gone wrong? Alvorlig hjerneskade, null korttidshukommelse, dårlig kontroll over muskelbevegelser, konstante skjelvinger i hender og føtter, kreft, svekka/ødelagt syn, nedsatt hørsel...

Det er reelle løsemiddelskader, som en del tusen i norge er diagnostisert med.
og media med oppslag, slik at ingen andre barn vil gjøre dette igjen.
Sitat av mahogn
og media med oppslag, slik at ingen andre barn vil gjøre dette igjen.
Vis hele sitatet...
Noen blir ALLTID å ville gjøre det igjen...
Hmm..

Må si jeg nesten blir litt sjokkert over mine felles NFF'er i denne tråden her. Utsagn som at "Du er dum hvis du sniffer løsemidler" o.l. gjør meg faktisk forholdsvis provosert. Dette minner meg veldig mye om generell hetsing av rusmisbrukere/brukere (kall det hva du vil) som fåregår ellers i samfunnet.

Hvor mange ganger har dere ikke hørt noe lignende ang folk som bruker dop generellt?
Nå har ikke jeg tenkt å diskutere på skadevirkninger på bruk av løsemidler fordi jeg regner med at dette er noe alle kan istemme i at er farlig. Dette også noe fordi jeg regner med at DE FLESTE som faktisk har lagd seg en bruker på NFF og har tilgang til rusmiddelforummet vet litt mer enn gjennomsnittspersonen når det kommer til rus.

At disse fjortissene er dumme kids er vel det fjerneste utsagnet jeg har hørt på lenge. Uvitende derimot er ett utrykk som kler bra, ja. Dette blir jo litt samme greia som ved bruk av andre rusmidler. Se på disse to utsagnene: "Hvis du bruker dop så havner du på gata" eller "Hvis du bruker løsemidler blir du hjerneskada". Vel, jeg ser jo helt klart hvilken som stemmer best, men for en nysgjerrig 12-15 åring som nettopp har begynt på livet og ikke har noen som helst form for tidsperspektiv over det lange løp, vil nok (*MERK: For de fleste) disse to utsagnene bli forholdsvis like.

Dette er jo også som det blir sagt ofte ungdommer som har problemer fra før av, det er jo ofte det med de som begynner ruse seg i ung alder, enten det er problemer med foreldre, skole, venner, seg selv eller what not. Og ikke utrolig nok så er ofte personer med problemer, som ikke har det bra, mer destruktive enn andre "glade" mennesker. Dette er jo også noe som lett kan føre til at man kanskje velger å overse evt fremtidige farer, OG HVERTFALL hvis man merker denne rusen er noe som letter på humøret og får tankene over på noe annet.

Det er helt klart som det blir sagt tidligere noe som må gjøres med dette problemet. Fakta i skolen er nok en god start som foreslått. Det vil nok være noe som kan hjelpe til å begrense bruken en stor del. Med riktig informasjon er det hvertfall vanskeligere å gjøre feil. Men noen utskudd vil det alltid være.

Jeg har selv eksprimentert mye med rusmidler og har i ung alder vært innom Løsemidler. Dunk, Bensin, Lightergass, formfett og liknende. Nå skal jeg bare understreke at jeg også var av den typen som stjal av barskapet til mor :P men alikvel prøvde disse stoffene. Jeg har en IQ som er godt over gjennomsnittet, har alltid blitt sett på som en veldig smart, reflektert og gjennomtenkt person, men alikevel har jeg gjort en hel haug av idiotiske og farlige ting opp gjennom. Min evne til å vurdere konsekvenser derimot har nok aldri vært vært like utviklet som resten. Noen ganger lurer jeg fortsatt på om den er det :P

Ungdom er nysgjerrige. Dette er en form for rus som er lett tilgjengelig. Det er VELDIG vanskelig for ungdommer å tenke framtidig konsekvenser av det de gjør i dag. Det er helt klart det må gjøres noe med dette problemet. Foreldrene og skolen må sterkere inn på banen her. MEN det er viktig å huske at dette er IKKE dumme mennesker.

Og jeg har tidligere både hørt og sagt: "Uvitenhet er en dyd!" Virker som om det ikke bare er disse ungdommene som må revurdere en tanke eller to

Tilbake til tenkeboksen.


Mvh
TA
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av TrondAcid
Hmm..

Må si jeg nesten blir litt sjokkert over mine felles NFF'er i denne tråden her. Utsagn som at "Du er dum hvis du sniffer løsemidler" o.l. gjør meg faktisk forholdsvis provosert. Dette minner meg veldig mye om generell hetsing av rusmisbrukere/brukere (kall det hva du vil) som fåregår ellers i samfunnet.

Hvor mange ganger har dere ikke hørt noe lignende ang folk som bruker dop generellt?
Nå har ikke jeg tenkt å diskutere på skadevirkninger på bruk av løsemidler fordi jeg regner med at dette er noe alle kan istemme i at er farlig. Dette også noe fordi jeg regner med at DE FLESTE som faktisk har lagd seg en bruker på NFF og har tilgang til rusmiddelforummet vet litt mer enn gjennomsnittspersonen når det kommer til rus.

At disse fjortissene er dumme kids er vel det fjerneste utsagnet jeg har hørt på lenge. Uvitende derimot er ett utrykk som kler bra, ja. Dette blir jo litt samme greia som ved bruk av andre rusmidler. Se på disse to utsagnene: "Hvis du bruker dop så havner du på gata" eller "Hvis du bruker løsemidler blir du hjerneskada". Vel, jeg ser jo helt klart hvilken som stemmer best, men for en nysgjerrig 12-15 åring som nettopp har begynt på livet og ikke har noen som helst form for tidsperspektiv over det lange løp, vil nok (*MERK: For de fleste) disse to utsagnene bli forholdsvis like.
Vis hele sitatet...
Synes ikke sammenligningen din henger på greip her, vi var flere i 13 års alderen som prøvde hasj blandt mine klassekamerater/venner. Men løsemidler? Så dumme var vi ikke, vi visste klart om farene.
De som faktisk prøvde løsemidlene var fullt klar over farene, men var desperate nok til å drite lodrett i helsa si.
Jeg husker spesifikt en gang da to jenter kom flirende bort til "hengeplassen" vår og lo av at hu ene hadde besvimt mens de sniffet bensin. Flere av oss reagerte med avsky og kunne ikke forstå hvordan dette kunne være "artig".

Men skal sant sies så har jeg fått noen tilbakemeldinger på den store løsemiddeltråden, der folk opp i 16-17 års alderen har sniffet bensin i troen om at det ikke var noe farlig: Disse er idioter.
Vi kan faen ikke sy puter under armene på alle sammen, det skjer det nok av i samfunnet vårt for tiden: De er idioter, og her er jeg så kald at jeg vil si darwin awards passer godt inn.

Det tar skarve 2 sekunder med googling for å finne veldig mye relevant info om noe, ironien er at tiltaksløsheten står sterkt: Folk synes det er for "pes" å lete opp informasjon på verdensveven.

Jeg skal dog gi deg litt enighet når det gjelder informasjonen. Om man bare tar til seg info om ting man kan ruse seg på via populærmedia og staten, så er jo alt så farlig at man dør av den første linja eller ender opp i psykose etter første joint. Det blir da vanskelig å skille på farene angående løsemidler kontra mer konvensjonelle midler:
Jeg husker jeg en kampanje der hver gruppe stoffer hadde et hefte, i forskjellige farger:
Cannabis var et, alkohol var et annet, men til min nyskjerrighet var LSD/hallusinogener og løsemidler gruppert sammen. Dette er noe av det mest idiotiske jeg har vært borti.

Heldigvis var jeg en dreven nettbruker i tidlig alder og fant fort ut at informasjonen hadde lite med virkeligheten å gjøre.

Sitat av TrondAcid
Ungdom er nysgjerrige. Dette er en form for rus som er lett tilgjengelig. Det er VELDIG vanskelig for ungdommer å tenke framtidig konsekvenser av det de gjør i dag. Det er helt klart det må gjøres noe med dette problemet. Foreldrene og skolen må sterkere inn på banen her. MEN det er viktig å huske at dette er IKKE dumme mennesker.
Vis hele sitatet...
Ungdom er nyskjerrige ja, men det er et fåtall som faktisk sniffer løsemidler. Jeg vil gi de fleste ungdommer litt mer kreditt når det kommer til tanker rundt konsekvenser: De fleste er ganske oppegående.
At du vil sy puter under armene på folk er helt greit, men jeg mener det ikke er forebyggende.
Å gi ungdom ansvar, la de føle at de faktisk kontrollerer/er med på å bestemme noe gir de selvsikkerhet, de blir akseptert av voksne til å ta ansvar. Dette er noe av det mest verdifulle innen oppbyggingen av min personlighet jeg fikk erfare som yngre, og jeg vil gi den type "opplæring" videre, å ta kontrollen over de unge vil bare dytte de lengre unna.
Vinklingen jeg tok i løsemiddeltråden er den jeg står for: Det er sunnere med heroin enn bensin, om du ikke har skjønt det, får du fortsette å male det melet til din egen kake og ta de harde konsekvensene av det selv.

Klart, å ta konsekvensene av noe er noe man burde ha lært i oppveksten sin, foreldre er mennesker de og, og endel av de burde aldri ha fått barn, så hele skylden skal ikke på ungdommen: Men en stor andel av disse bensinsniffende ungene er ofte middelklassebarn uten store problemer her i verden som bare trenger en smekk i riktig retning. De som har det såpass ille at de ikke kan bo hjemme er en annen sak, helt klart.
TrondAcid:
Hvovidt du var en dum kid eller ikke skal jeg ikke kommentere, men hvis jeg hadde hengt med deg når du var fjortis og drev å sniffet formfett, lightergass og bensin så hadde jeg ansett deg som en av mine mindre oppegående venner, enkelt og greit.

Du synes kanskje det høres brutalt ut, men når du er fjorten år så er du såpass gammel at du burde være i stand til å finne ut hva et husholdningspreparat elller et drivstoff gjør med deg før du begynner å sniffe det regelmessig. Jeg mener, bare lukten er jo en klar indikasjon på at dette ikke er bra.

Greit at de er uvitende, men det er ingen unnskyldning for ikke å tenke seg om to ganger. Jeg hadde også lightere i skuffen, formfett i kjøkkenskapet og bensin i garasjen uten at jeg satt og dønket meg gjennom ungdomsskolen av den grunn.

Hvorfor de er mindre oppegående er en annen sak. Det handler ikke nødvendigvis om IQ, men om i hvilken grad intellektet har blitt stimulert av foreldre og omsorgspersoner opp gjennom oppveksten.
Sist endret av mentalmelt; 7. oktober 2008 kl. 18:28.
Jeg føler dere satt utsagnene mine veldig på spissen her, men ser at jeg godt kunne formulert meg litt anderledes. Disse ungdommene er ikke nødvendigvis dumme! Det jeg reagerte på her i første omgang var den stigmatiseringen som jeg følte gjennomgikk i hele tråden. Det er også der sammenlikningene mine ligger. Til stigmatiseringen, egentlig ikke så mye annet..

Sitat av Dodecha
Jeg husker spesifikt en gang da to jenter kom flirende bort til "hengeplassen" vår og lo av at hu ene hadde besvimt mens de sniffet bensin. Flere av oss reagerte med avsky og kunne ikke forstå hvordan dette kunne være "artig".
Vis hele sitatet...
Vel, noen er rett og slett idioter DET har jeg ikke tenkt å nekte for, men å si at alle er det vil bli feil..

Sitat av Dodecha
At du vil sy puter under armene på folk er helt greit, men jeg mener det ikke er forebyggende.
Vis hele sitatet...
At jeg ønsker å sy puter under armene til folk kan jeg ikke huske og ha utalt meg så mye om. Og hvis dette er noe jeg sa, var det helt klart ikke ment sånn det da kom ut. At ungdommen selv må ta ansvar for det de gjør er jeg TOTALT enig i! Men her er det jo selvsagt snakk om frihet under ansvar, som min far fint pleide kalle det

Sitat av Dodecha
Men en stor andel av disse bensinsniffende ungene er ofte middelklassebarn uten store problemer her i verden som bare trenger en smekk i riktig retning.
Vis hele sitatet...
Her må jeg jo si at jeg er helt enig med deg. Det er jo veldig ofte det det handler om med disse ungdommene som eksprimenterer i ung alder. Mange av dem har det utrolig bra, og da er det kanskje lettere å være litt mer hensynsløs mot seg selv? Ved f.eks å sniffe løsemidler.

Sitat av mentalmelt
Du synes kanskje det høres brutalt ut, men når du er fjorten år så er du såpass gammel at du burde være i stand til å finne ut hva et husholdningspreparat elller et drivstoff gjør med deg før du begynner å sniffe det regelmessig. Jeg mener, bare lukten er jo en klar indikasjon på at dette ikke er bra.

Greit at de er uvitende, men det er ingen unnskyldning for ikke å tenke seg om to ganger. Jeg hadde også lightere i skuffen, formfett i kjøkkenskapet og bensin i garasjen uten at jeg satt og dønket meg gjennom ungdomsskolen av den grunn.
Vis hele sitatet...
Nå skal det jo helt klart trekkes ett skille her mellom de som faktisk bare er innom å tester disse stoffene over en kort periode og de som faktisk "dønker seg gjennom ungdomsskolen".

Sitat av mentalmelt
Hvorfor de er mindre oppegående er en annen sak. Det handler ikke nødvendigvis om IQ, men om i hvilken grad intellektet har blitt stimulert av foreldre og omsorgspersoner opp gjennom oppveksten.
Vis hele sitatet...
I det over leser jeg ansvarsfraskrivelse, som for meg er en form for pute sying. For å bruke meg som eksempel: Jeg har alltid hatt gode foreldre som har stilt opp og vært der hele tiden. Aldri blitt misbrukt i oppveksten og alt har vært forholdsvis fryd og gammen hele veien. Jeg har gjort utrolig mye dumt, men å begynne og skylde det på hvorvidt foreldrene mine stimulerte intellektet mitt nok i barndommen blir for meg helt feil. En umyndiggjøring - hvertfall av de "middelklassebarnene uten store problemer" som Dodecha nevner.

Nå skal jeg ikke si meg helt uenig med deg her heller, for i mange tilfeller er det helt klart at det har skjedd en glipp hos foreldrene og at, ja, kanskje ikke alle disse ungdommene er like oppegående.

Jeg var en av de som bare var innom løsemidler. Det var Dunk som var mitt første møte med sniffing av løsemidler. Dette fikk jeg av en kamerat som sa det var helt ufarlig. Jeg var med å brukte det en kort periode, men fant jo fort ut at det var litt mer skadelig enn han hadde fått oppgitt. Jeg husker til og med han dreiv og skulle ha opplegg på de greiene der ^^ (Han er ikke en av de mest ressurssterke - og det har jeg ikke tenkt og nekte på engang ) Og de han kjøpte det av var passelig løsemiddelskada. Jeg sluttet med det da det gikk opp for meg hva det faktisk var.

Lighter gass derimot er sånn jeg har funnet på å ta ett drag av på fest, mest i flipp, i relativt nyere tid. Det er alikevel ikke noe jeg har brukt dager i strekk.

Formfett prøvde jeg faktisk først når jeg var 17, og da kun en gang, for det merka jeg helt klart var meget skadelig. Hvis jeg hadde fortsatt da kunne dere værsågod å kalle meg dum :P

Bensin hendte det jeg dunka noen ganger under kjedelig og langdryg plenklipp. Jeg hadde selv en kamerat som satt bak HydroTexaco'en og sniffa fersk bensin han hadde vært og fyllt på pumpa for 5min siden. Han var kanskje ikke en av de mest oppegående i vennekretsen min, men han er helt klart ikke en dum person fordet. Han er likegyldig, korttenkt, ingnorant, elendig på konsekvenstenkning osv. Men han er ikke dum Nå må jeg jo også legge til at definisjonen av dum kan bli ganske relativ, og mange ville nok kalt sammensetningen av disse ordene og de flere man kan legge til for dum, men jeg synes nok, ja, som du skrev mental at det blir litt "brutalt" å bruke akkurat det ordet uten og nyansere det litt mer.

Egentlig, så er jeg helt enig med alt dere har sagt ift løsemiddelsniffing hittill, men eneste grunnen til at jeg postet var pga den stigmatiseringen jeg følte hadde bredt seg gjennom hele tråden. Jeg ville egentlig bare påpeke at det er nyanser i det her også. Jeg følte hele tråden ble litt vel svart/hvitt.


Mvh
TA
Sist endret av TrondAcid; 7. oktober 2008 kl. 21:37. Grunn: skriveleif og omformulering
Sitat av Magnus
En liten seriøst halvtime fra foreldrenes\skolens side der de med bilder\film kan vise hva løsemiddler gjør med kroppen og nervesystemet hadde nok gjort susen..

Trok ikke mange med normal tankegang ville supet det inn etter en dose med _litt_ info..
Vis hele sitatet...
ja beste måten hadde vært å sammenligne det med kokain amfetamin og div. andre skadelige rusmiddler å se at den gassuginga de driver med er FARLIGERE enn div. kraftige ulovlige dop
Sitat av Magnus
En liten seriøst halvtime fra foreldrenes\skolens side der de med bilder\film kan vise hva løsemiddler gjør med kroppen og nervesystemet hadde nok gjort susen..

Trok ikke mange med normal tankegang ville supet det inn etter en dose med _litt_ info..
Vis hele sitatet...
Det funket ikke da Høybråten tvang filmer om åreforkalkning, hjerneblødning og lungepest inn på den voksne befolkningen, hvorfor skal det samme funke på barn?