Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 2081
Hello Freaks!

Tittelen sier alt, jeg skal kjøpe meg min første stasjonære PC, etter år med en skole PC som jeg har brukt til ALT, er jeg klar for det nye steppet.

Har tittet på denne: https://www.komplett.no/product/11152

Prisen er grei, men jeg kan legge i et par tusen til deler/skjerm etc hvis ting er NØDVENDIGE i konfigurasjons delen. Problemet er at jeg ikke er noe PC geni, jeg kan litt, men lite om hardware etc. Er det noen der ute som kan hjelpe meg og fortelle hva jeg evt. trenger ved siden av denne dealen?

Enkelt formulert: Hvis jeg kjøper den pakken, hva mangler jeg?



På forhånd, tusen takk.
Sist endret av zerozet; 13. januar 2017 kl. 23:18.
Vell, hvis du kjøper denne pakken så mangler du skjerm, du får jo med både mus, tastatur og musematte. Jeg lurer forøvrig litt på hva du legger i "ALT", driver du med nettsurfing? spilling? bilderedigering? videoredigering? Litt mer informasjon kan gjøre underverker når man skal hjelpe deg med å velge PC/tilbehør.
White Hat
zerozet's Avatar
Trådstarter
3 0
Hei,
se bort ifra skjerm etc.

Bruker PC'en til mye websurfing, research med mange faner oppe. Musikk utvikling, webutvikling og det viktigste; gaming. Det er egentlig det meste.

Det jeg egentlig mente med "ALT" er at det er den eneste og første PC'en jeg noensinne har hatt, og det er snakk om en laptop med specs fra 2010.
Sist endret av zerozet; 15. januar 2017 kl. 17:13.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Har du kjøpt pc enda?
Hvis ikke så bygg den selv. Du trenger 7 ting:
1. Kabinett: ATX størst og du kan velge fritt på hovedkort markedet, M-ATX mindre og har ikke plass til ATX, M-ITX lite og setter en del begrensninger. Kabinett får du sikkert gratis om du ikke er så kresen.
2. Hovedkort sørg for at det passer m kabinettet. Og har riktig socket for prosessoren du skal bruke. Nå om dagen er det stort sett intel det går i og mest vanlig nå er 1151. (Gjør det billig!)
3. PSU om ikke du skal overklokke, kjøre to eller fler grafikkort eller en haug med harddisc`er trenger du ikke mer enn 450-500w.(ikke kjøp billigste denne skal drive alt i maskinen din i år fremover.)
4.RAM nå om dagen går det i ddr4 og gjerne 16GB eller mer(så rask som hovedkortet tillater)
5.Lagring ssd/hdd velg en 240gb ssd minimum da kan du ha operativ systemet på denne slik at maskinen generelt blir raskere og du har da plass til noen spill du kan instalere på denne for raskere loading. HDD for volum-det du trenger.
6.Prosessor jo raskere jo bedre. I Intels verden er det 4 "steg" for oss vanlige forbrukere med pentium i bunn så i3, i5 og i7. De m en K bak er "unlocked" dvd klargjort for overklokking disse er også raskest ut av esken men kommer ofte uten kjøler da de fleste ønsker bedre kjøler enn intels for overklokking. Forskjellen mellom i5 og i7 i kroner er 1000-1200, liker du å ha mange faner oppe mens du ser film og hører på musikk(multitasking) er nok i7 veien å gå, for spill har det ikke så veldig mye å si.
7.Grafikkkort Kjøp det du har råd til når alt det andre er kjøpt