Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  1687 305158
Utgjør egentlig baeocystin og norbaeocystin noen forskjell på trippen? Altså, om man har syntetisk/ekstrahert psilocin, vil trippen uttarte seg annerledes?
Sitat av Revbatim Vis innlegg
Utgjør egentlig baeocystin og norbaeocystin noen forskjell på trippen? Altså, om man har syntetisk/ekstrahert psilocin, vil trippen uttarte seg annerledes?
Vis hele sitatet...
HAr ingen personlig erfaring med ekstrahert eller syntetisk psilocybin. Men Mentalmelt har laget en tråd om dette tidligere. http://freak.no/forum/showthread.php...bin+ekstrahere I første post beskrives rusen som "renere og klarere" og ellers som "en helt annen stoffopplevelse enn det psilocybin sopp gir".

Om dette er grunnet baeocystin og norbaeocystin kan kanskje være?
▼ ... over en uke senere ... ▼
Spørsmål: Er dette flein?
Sitat av Alucard Vis innlegg
Spørsmål: Er dette flein?
Vis hele sitatet...
Er nok ikke flein nei
Dette kan se ut som liten møkkfleinsopp, og er ikke spiselig..
Fant du denne i jord?
Nei, hehe, var nok ikke det..
▼ ... over en uke senere ... ▼
Dette er spurt tidligere, det vet jeg. Men følte at jeg fant ikke noe fullblodig svar .
Når er det TIDLIGSTE man kan finne fleinsopp, og hvor? Noen som har noen erfaringer med tidlige funn ved forskjellig plasser?
Håper på svar, og takker på forhånd
Som regel lovlydig
Dr. fungitumb's Avatar
Hvis sommeren er fuktig og litt kjølig kan du sikkert finne i august.. men september og oktober er vel best..

Men hvis du har lyts så bare gro selv
Sitat av Dr. fungitumb Vis innlegg
Hvis sommeren er fuktig og litt kjølig kan du sikkert finne i august.. men september og oktober er vel best..

Men hvis du har lyts så bare gro selv
Vis hele sitatet...
Hehe, tro meg er allerede i gang
Men leita hele fjor høst uten å finne en dritt, så håper på at jeg er "heldigere" i år og skal passe på at jeg ikke starte jakta for sent (Heller for tidlig)
Som regel lovlydig
Dr. fungitumb's Avatar
Diskuter litt norshroom. Spør folk på forumet der om gode plasser å lete
Sitat av Dr. fungitumb Vis innlegg
Diskuter litt norshroom. Spør folk på forumet der om gode plasser å lete
Vis hele sitatet...
Meget takk for hjelpen, skal følge rådet ditt jeg
Sitat av AlphaOmega Vis innlegg
Dette er spurt tidligere, det vet jeg. Men følte at jeg fant ikke noe fullblodig svar .
Når er det TIDLIGSTE man kan finne fleinsopp, og hvor? Noen som har noen erfaringer med tidlige funn ved forskjellig plasser?
Håper på svar, og takker på forhånd
Vis hele sitatet...
I fjor fant jeg fleinsopp i første halvdelen av august. Og dette var i tillegg ved kysten lengst sør i landet. Det var i en periode med varmt sommervær, men etter bare en natt eller to med litt regn og fuktighet så fant jeg store fine prakteksemplarer av psilocybe semilanceata. Så jeg sier bare stakkars dem som holder fast ved myten om å vente til første frostnatt!
spQ på forumet fant masse flein i juni eller july da. Finnes en post om det her, et eller annet sted. Tror kanskje den ligger i denne tråden her faktisk.
Sitat av AlphaOmega Vis innlegg
Når er det TIDLIGSTE man kan finne fleinsopp, og hvor?
Vis hele sitatet...
Tidligste jeg har funnet fleinsopp var 26. juli i 2009, det var også
en av de lengste sesongene jeg kan huske, siste soppene ble plukket
4. november. Normalen er at de begynner å vise seg fra midten til
slutten av august, men alt dette avhenger selvsagt av vær og klima.


Med tanke på hvor de vokser, så er det bare å lese seg opp
på habitat, vårt langstrakte land har mange flotte steder hvor
fleinsoppen trives, uten at jeg skal gå i detalj her.

Det beste tipset jeg kan gi er at du begynner å rekognosere
allerede nå. Du vil mest sannsynlig komme over andre typer sopp
som vokser i samme habitat som flein, og dette kan være en god
veiviser for hvor du også vil finne fleinsopp når den begynner å
vokse. Hold øynene åpne, let, og du vil finne!
Sist endret av PVestlandia; 24. juni 2011 kl. 14:01.
Når vi er inne på tidlige funn, det ble faktisk funnet flein i England i går!
http://www.shroomery.org/forums/show...umber/14673836
Sitat av KreaDep Vis innlegg
Når vi er inne på tidlige funn, det ble faktisk funnet flein i England i går!
http://www.shroomery.org/forums/show...umber/14673836
Vis hele sitatet...
Yepp, så den! Det er jo trivelig at de hyggeligste gjestene dukker
opp litt før tiden. Måtte nok ut for å titte litt, klarte ikke sitte stille,
men fant ikke noe ennå. Nå er det riktignok blitt spådd våte tider
i store deler av juli, så en tidlig sesong også her til lands skal man
ikke se bort fra. Spent på hvor det eventuelt dukker opp først.
Sist endret av PVestlandia; 29. juni 2011 kl. 12:18.
Sitat av KreaDep Vis innlegg
Når vi er inne på tidlige funn, det ble faktisk funnet flein i England i går!
http://www.shroomery.org/forums/show...umber/14673836
Vis hele sitatet...
Tok meg en tur jeg også, var kommet mye sopp i området men ingen av den "magiske" sorten
Kommer til og sjekke med en ukes mellomrom fra nå, siden det var kommet såpass store mengder vanlig sopp allerede.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Jeg stiftet nylig bekjentskap med fire små søtinger. De var sjenerte, så de sa ikke hei, men jeg så at den eldste rødmet (blånet?) litt da jeg kom. Jeg lovte dem at jeg skulle komme tilbake på besøk hvis de var flinke og formerte seg flittig, og jeg fikk en ku til å passe på dem inntil videre.

Hvor? Gresstustveien nr. 5 langt ut mot kysten i Trøndelag en plass. Kom dere på tur, og behandle området dere er i pent så skal dere få lønn =)
Hei, Var ute og lufta hunden da jeg kom over noe jeg tror er flein, jeg synes dog det er litt tidligt, men poster opp noen biler her, er dette flein?;

http://postimage.org/image/dm5mvklg/
http://postimage.org/image/dldiqo78/
ArbeidsledigProletar
Det er nok ikke flein.
Sitat av MrT4lmus Vis innlegg
Hei, Var ute og lufta hunden da jeg kom over noe jeg tror er flein, jeg synes dog det er litt tidligt, men poster opp noen biler her, er dette flein?;

http://postimage.org/image/dm5mvklg/
http://postimage.org/image/dldiqo78/
Vis hele sitatet...
Nei, dessverre. Vokser masse sånne her også, og husker jeg pleide å
blande dem.

Vi har forresten en egen tråd for identifisering
Sist endret av Månemann; 13. juli 2011 kl. 19:49.
Hei, folkens.
Lurte bare på når fleinsopp vanligvis starter å vokse ? Er det uvanlig å finne de allerede nå?

Tusen takk! :-)
Sitat av Echodius Vis innlegg
Hei, folkens.
Lurte bare på når fleinsopp vanligvis starter å vokse ? Er det uvanlig å finne de allerede nå?

Tusen takk! :-)
Vis hele sitatet...
Det er nok fortsatt litt tidlig, men det begynner å nærme seg. Det er funnet i både England og Norge allerede, men ville gitt det en stund til med å lete hvis jeg var deg.
håper ikke den tar for mye skade av alt regnet som er for tia ? :/
Sitat av tarjei1994 Vis innlegg
håper ikke den tar for mye skade av alt regnet som er for tia ? :/
Vis hele sitatet...
Regn er perfekt for sopp! Sopp stortrives når det regner, så ikke bekymre deg over for mye regn, vær heller bekymret for at det skal blir for lite
Tok meg en tur innom ett par av plassene mine i dag.
En liten visitt for og i det hele tatt få det bekreftet før jeg går grundigere til verks på nattetid.
Fant 2stk, dette er i kyst regionen av østlandet.
Så da er det helt ok for meg at metrologene melder reng regn regn, selv om jeg gikk ut på ferie i dag, i sesong er regn=flein ;D
Gleder meg noe helt utrolig mye til sesongen er i gang.

Det er så gøy å gå rundt på markene å sanke sopp. Med meg begynner det alltid med å gå ned på huk, konsentrere seg skikkelig å fokusere fram falkeblikket for å finne dem, så etter hvert ser man dem langt i fra og det bare blir en lek. Utrolig gøy!
▼ ... over en uke senere ... ▼
Da kan jeg rapportere om funn på sørlandet også. Tok meg en skogstur ut til engen "min" i dag for å få en fin pause fra helgens grusomme hendelser. Fant riktignok bare en sopp, så ikke akkurat noe å hoppe i taket av, men jeg ble meget glad da jeg så den lille gjenkjennelige soppen titte opp fra gresstua. Ett hyggelig gjensyn! Nå sitter jeg bare her å studerer dette fantastiske produktet av naturen, med den nøtteaktige duften som vekker tilbake minner. Mye annen sopp som har dukket opp rundt i skogen de siste dagene ser jeg, så kan nok bli en fin tid fremover nå
Hvordan er veksten på gårder? f.eks ridegårder, har en like ved meg som jeg er litt smått nysgjerrig på.
Sitat av balta Vis innlegg
Hvordan er veksten på gårder? f.eks ridegårder, har en like ved meg som jeg er litt smått nysgjerrig på.
Vis hele sitatet...
Jeg har en helt på kanten til vill idè, hva med å ta en titt?
Hei
Fant fleinsopp på fredag den 29. juli. Fant ca. 40 stk. 2 dager senere gikk jeg til samme plassen, men fant bare 5 bittesmå. Tar det lang tid før de vokser opp igjen? Området jeg fant det på er kjent for å kunne gi 1000-3000 flein per sesong. 2 dager før jeg fant soppen, så var det ingenting på området, så de 40 jeg fant på fredagen har kommet i løpet av 2 dager, m en på søndagen var det nesten ingenting. Kan det ha noe med været å gjøre? Før fredagen var det vått og litt kaldt, mens før søndagen (da jeg fant lite) hadde det vært sol og varme. Har det noe å si?
Tynn i håret
ha12d's Avatar
Vet ikke hvordan det er med været men sikker på at det ikke var noen der i mellomtiden og plukket da?
Fant selv 3 fleinsopp i dag, relativt lett synlige i lavt gress som tydeligvis
nylig er beitet ned. Dagstemperaturen er fremdeles nokså høy, så jeg tror
ikke soppens vekstparametre er optimale ennå. Det vil nok være lurt å
holde utkikk fremover, men venter egentlig ikke de store forekomstene
før i september.
Sitat av Layzi Vis innlegg
Jeg skal begynne med å innrømme at jeg ikke har lest igjennom alle de 67 sidene. Og vet ikke om det har blitt forklart om hvordan du lettest kan finne flein, hvordan dem ser ut, kjenne tegn etc.

Så, jeg har et par spørsmål.
1. I hvilke terreng kan man finne dem? Har hørt at lange sletter, beiteplasser, er perfekte steder?
2. Hvordan ser dem ut? (bilder, slimete, farge etc.)
3. Når på året er det mest naturlig for dem å vokse?
4. Hvordan vet du at soppen er ferdig vokst?
Vis hele sitatet...
Ta et søk på forumet, og kanskje et søk på google. Så finner du all denne informasjonen helt selv. Dette er mye informasjon du spør etter, og det er vel bedre at du bruker 1min på å finne det selv, enn at andre folk må bruke 30min på å skrive alt du ber om?
Sitat av Pewpew Vis innlegg
Ta et søk på forumet, og kanskje et søk på google. Så finner du all denne informasjonen helt selv. Dette er mye informasjon du spør etter, og det er vel bedre at du bruker 1min på å finne det selv, enn at andre folk må bruke 30min på å skrive alt du ber om?
Vis hele sitatet...
Du har misforstått. Jeg spør etter personlige erfaringer.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Dette er så basic info som det kommer, at du spør om "personlige erfaringer" gjør ikke saken annerledes, tråden her og identifisering av fleinsopp tråden dekker emnet svært godt.
Les de, du er langt i fra den første som spør om dette spørsmålet.
Sist endret av Dodecha; 1. august 2011 kl. 15:16.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Dette er så basic info som det kommer, at du spør om "personlige erfaringer" gjør ikke saken annerledes, tråden her og identifisering av fleinsopp tråden dekker emnet svært godt.
Les de, du er langt i fra den første som spør om dette spørsmålet.
Vis hele sitatet...
Beklager, og takk!
Jeg skal hvertfall ut å lete iår, for første gang Hvor lenge holder de seg hvis jeg tørker dem og oppevarer dem i lufttett glass på et tørt sted?
Sitat av Kruppy Vis innlegg
Jeg skal hvertfall ut å lete iår, for første gang Hvor lenge holder de seg hvis jeg tørker dem og oppevarer dem i lufttett glass på et tørt sted?
Vis hele sitatet...
Kjeeeempelenge. Har hatt flein på glass i over et år, og det funket som bare det.
Kan bekrefte at de alerede har begynt å dukke opp i romsdal. Har funnet en del til nå, og de har blitt store og fine, sikkert pga allt regnet siste ukene.

Noen som har kilder på myten om at de inneholder mindre psilocin så tidlig på høsten, eller kan avkrefte dette? For jeg har plukket i midten av august før, uten at de funket noe dårligere av den grunn.
Sitat av plohg Vis innlegg
Noen som har kilder på myten om at de inneholder mindre psilocin så tidlig på høsten, eller kan avkrefte dette?
Vis hele sitatet...
Tenker du spesifikt på psilocin, så er prosentandelen av dette
stoffet generelt lavt i spiss fleinsopp, i motsetning til psilocybin,
og også baeocystin. Jeg kan ikke vise til én bestemt kilde på
nettet, men det er en antatt enighet blant de som kjenner godt
til psiloc(yb)inholdig sopp, at næringsandelen i substratet kan
påvirke alkaloidnivået. Dette kan vel påvises ved kultivering,
da f.eks. tilsetning av f.eks. naturlig gjødsel (møkk) gjerne gir
sterkere frukt. Ellers er det jo målt svært varierende forekomster
av alkaloider i spiss fleinsopp, i norske eksemplarer mellom
0.2 % og 1.96 % av tørket vekt. Det er imidlertid lenge siden
disse målingene ble utført, og jeg har ikke lest den fulle rapporten
selv - så jeg vet lite om hvor stort omfanget av disse prøvene
var.

Forøvrig har jeg ingen personlig erfaring med at soppen er
mindre potent tidlig i sesongen, kanskje heller tvert imot.
Dette kan nok gjerne komme av at det tidlig i sesongen stort
sett er lenge siden forrige inntak, og at toleransen øker i takt
med sesongen.
Sist endret av PVestlandia; 2. august 2011 kl. 17:48.
Skal ut og lete litt etter sopp til uka, men trenger å ha en tørkemetode klar. Har tenkt på å legge det mellom to lag med avispapir under sofaen (eneste stedet tilgjengelig å la de ligge foruten en bod). Evt ha en panelovn og legge de over på avispapir på veldig svak varme. Noe annet, enkelt jeg kan gjøre for å tørke de?

Planen er å lagre de i syltetøyglass, å ha de i fryseren er no-go.
Sitat av svrkrun Vis innlegg
Skal ut og lete litt etter sopp til uka, men trenger å ha en tørkemetode klar. Har tenkt på å legge det mellom to lag med avispapir under sofaen (eneste stedet tilgjengelig å la de ligge foruten en bod). Evt ha en panelovn og legge de over på avispapir på veldig svak varme. Noe annet, enkelt jeg kan gjøre for å tørke de?

Planen er å lagre de i syltetøyglass, å ha de i fryseren er no-go.
Vis hele sitatet...
Nei og ja. Du kan gjerne ha de ferdig tørkede soppene på syltetøyglass, ingen problem...Men istdedet for avispapir - for ofte sitter hatten fast i avispapiret etter de er tørket, så vil jeg anbefale bakepapir=) Alltid funket som gull for meg..
Takker! Da får jeg prøve det! Det er vel ikke noe problem at de ligger under sofaen?
Det er ikke noe problem. Så lenge det er tørt og gjennomstrømning av ny luft (altså ikke stenge soppen helt inni i ett tett skap f.eks) kan man tørke soppen på de fleste steder.
Sitat av svrkrun Vis innlegg
Takker! Da får jeg prøve det! Det er vel ikke noe problem at de ligger under sofaen?
Vis hele sitatet...
Husk at det ofte vil samles støv under sofaen.
Får støvsuge en gang daglig - minst, så håper jeg det går bra.

Siste spm før jeg skal slutte; Hva foretrekker dere å putte soppene dere har plukket i? Har tenkt meg en brødpose.

Førstegangsplukker, hvis det ikke var åpenbart
Sitat av svrkrun Vis innlegg
Får støvsuge en gang daglig - minst, så håper jeg det går bra.

Siste spm før jeg skal slutte; Hva foretrekker dere å putte soppene dere har plukket i? Har tenkt meg en brødpose.

Førstegangsplukker, hvis det ikke var åpenbart
Vis hele sitatet...
Brødpose blir fort mye klin, og det er ikke anbefalt om du må bruke litt tid på å komme deg hjem. En kurv er det absolutt beste, men en pose av papir har jeg hatt gode erfaringer med. Gjerne med et lite håndkle i bunnen.
Da er jeg tilbake, uten noen funn. Hadde dog ikke altfor mye tid, siden stedet lå veldig nærme en populær sti, og det begynte å høljregne. Tror jeg tar en tur tilbake litt senere på kvelden til uka, etter noen dager med regn nå

Når er den beste "plukketiden" i døgnet?
Sitat av balta Vis innlegg
Når er den beste "plukketiden" i døgnet?
Vis hele sitatet...
Svarte natta; med led hodelykt, ned på huk...søk , finn, plukk ..repeat
Jeg har tenkt meg ut tidlig kommende Søndag morgen/formiddag til årets første sanking. Har vært en del regn i dag/i går og om vi ska stole på yr.no så skal det fortsette å regne litt de neste dagene. Det begynner å bli kjøligere på natten. (yr.no sier 15°C nå og 11°C natt til Søndag) Så då blir det faktisk litt sannsynlighet for å få en liten fangst hjem.

Har en plass som jeg fant i fjor, bare vært der 2 ganger. Første gangen fant vi bare rundtom 50 og andre gangen, 1-2 uker etter fant jeg vel nærmere 150 stk. Ikke det største området med andre ord. Jeg prøvde å finne andre mulige spots på Google Maps, helt genialt til å finne mulige spots man uten flaks, aldri hadde kommet over ellers. Fant et meget stort, noenlunde skjermet beiteområdet som virket meget interessant og må si at dette var en genial måte å lete etter plasser på.
Sist endret av Dodecha; 8. august 2011 kl. 13:15. Grunn: spørsmål om funn på spesifikt sted