Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  108 17164
Dette er kjipt. Har selv en stefar som snoker på rommet mitt. Men han tar ikke tnig. Ikke at jeg har ting han kan ta heller.

Ang. postboks så kan du lese her: http://www.posten.no/Produkter+og+tj...tboks/5820.cms

EDIT: Too late med link.. Så ikke side 3
Sist endret av fulloggal; 7. oktober 2010 kl. 17:21.
Sitat av Saape Vis innlegg
Word. Blod er ikke alltid tykkere enn vann. Tror nok det beste er å kutte bånda med faren og greie seg selv. Han vil bare være en byrde uansett.
Vis hele sitatet...
Du skulle hatt juling. I det landet her er det så lite familiekjærlighet at det er kvalmt. Det kan være en million grunner til at han tar ting fra han. Hvis dere virkelig er villig til å ofre den nærmeste familie på grunn av materielle ting, da har dere et jævla problem! Bortskjemte møkkamennesker.
Sett deg ned å snakk rolig med han og prøv å finne en løsning. Kom med forslag om hvordan han kan spare penger, mange småting som kan gjøre forskjeller på 2-6 K i måneden. Det er kanskje ikke lett å skjønne, men jeg tror faren din mentalt deprimert. Det kan ikke være stort annet når man må stjele penger fra sin egen sønn..

Det kan være andre ting som tap av en nær slektning eller venn som fører til overdreven pengebruk, belive it or not ..
Sikker på at du finner en løsning på dette snart!

Sitat av powerole Vis innlegg
Kjøp en spion pen. den kan du plasere overalt på rommet, noen av de filmer også i HD

her har vi en variant http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.41137
Vis hele sitatet...
Trådstarter har allerede bevis nok, det gjør ikke saken noe bedre å få mer opptak af din egen far hvor han stjeler pengene dine... Ikke noe vits i å torturere seg selv med dette, bedre å snakke med han.. Han trenger hjelp
Putt eddik i vodkaflaskene dine og legg en musefelle i sparebøssa di.
OK, her er en unges mening.... >_< :
Kjøp en billig-ruter*, som kan ta sånn ca. en laptop blus tre-fire IP-kamera...
Kjøp en tre-fire IP-kamera, koble de opp mot billig-ruteren. Nå har du et trådløst overvåkningssystem, du trenger IKKE internett.
Bruk guiden til gigafide(/tinkernut): http://www.youtube.com/watch?v=ltHe3xAgjN4
Nå har du fire kameraer plassert forskjellig i rommet som alle taes opp samtidig, bruk det overvåknings-programmet for å logge det på PC'n din som også er koplet til ruteren....
Sorry for at dette ble rotete men håper at dette hjelper med å se bedre akkurat hva han gjør.

*Grunnen til at du bør kjøpe din egen billig-ruter er at da er det mest sannsynlig kun du som har tilgjengelighet til å kontrollere hva som skjer på den.

-VegBerg, han som skriver rotete svar... lul

edit:

Sitat av stehal Vis innlegg
Putt eddik i vodkaflaskene dine og legg en musefelle i sparebøssa di.
Vis hele sitatet...
Hva med en sånn elektro-ting som gir han et lite ufarlig men ekkelt støt >
Sist endret av VegBerg; 7. oktober 2010 kl. 19:39. Grunn: Måtte sitere noe :P
Sitat av KalleKlovn89 Vis innlegg
...
Flytte ut kommer jeg ikke til å gjøre. Tomten huset står på er stort, sentralt, og har gode muligheter for å øke i verdi ganske snart, og det er ca 7-800.000 i gjeld på det til banken.
...
Vis hele sitatet...
For en røre...

Din far sliter tydeligvis med noe, akkurat som du hevder. Men du sliter litt du også, som velger å videoovervåke ham i smug. Ikke en gang myndighetene slipper unna med slikt, skal vi tro det vi leser i pressen for tiden. Denne familien er åpenbart ikke bygget på tillit.

Det beste rådet fikk du i post nr 2. Flytt ut. Men jeg ser jo at du argumenterer for hvorfor du ikke ønsker dette.

Så lenge du kjenner din fars noe spesielle opptreden og du velger å bli boende i hans hus, får du ta konsekvensen av dette ved å fjerne verdisakene. Bankkortet ditt skal han jo ha begrenset nytte av så lenge han ikke kjenner PIN-koden. Du kan jo følge med på kontouskriftene, så ser du fort om det er bestilt noe i ditt navn som du ikke står bak.

Et diskret verdiskap koster ikke mange kronene og høres ut som en dyd av nødvendighet i ditt tilfelle. Der kan du ha kontantene dine og andre gjenstander i fred for din far. Eventuelt kan du la en boks med mynter stå lett tilgjengelig slik at han kan forsyne seg, dvs at du lar ham få lov. Da kan han få tilfredsstilt snoke/pengebehovet sitt, samtidig som du kontrollerer hvor mye han får ta. Det blir litt som et gammelt ektepar der den ene gjemmer småkakene på en plass der den andre garantert finner det, og samtidig sørger for at det alltid er nok småkaker der.

Du kan jo konfrontere ham direkte og si at du vet at han er inne på rommet ditt og drikker av flaskene dine og stjeler mynter. Fortell ham hva du synes om dette og be ham slutte. Ingen vits å gå rundt grøten på dette. Nekter han, så tror jeg du gjør deg selv en tjeneste ved å ikke nevne disse videoopptakene. Han vet like godt som deg at han har gjort det. Og at du virkelig vet gir deg et lite overtak i samtalen.

Ikke overta noen gjeldsforpliktelse uten samtidig å få tinglyst skjøtet på huset i ditt navn. Betale andres gjeld uten sikkerhet, spesielt når din far åpenbart sliter, er å be om trøbbel.
Jeg ville kjøpt huset med en gang før din far surrer bort dette også. 800000 er ca 3-4000 kr / mnd i renter (avdragsfrihet kan avtales med banken) Når det gjelder din fars uvaner så vil nok dette ikke bli bedre før han kutter ut flaska. Du kan konfrotere han med problemene, han vil angre sine synder og be om bot og bedring, men etter en liten stund så er det på`n igjen. Ta over styringa er mitt råd.
Et tips om du vil konfrontere ham: gjør du det over fire øyne, så er sjansen større for at du får noe ut av det. Når personer blir konfrontert i nærvær av andre så har de en tendens til å stelle seg på bakbeina.
Ser at det er en god del folk her som sier at jeg ikke bør filme han, burde ikke konfronterere han med videobevis osv... mulig at det stemmer i noen slike tilfeller, men nå har det seg slik at faren min gjerne blånekter på at han stjeler kaker, samtidig som han har hånda i kakeboksen...

Flytte ut har jeg nevnt tidligere at jeg har lite lyst til å gjøre. Det med å sette en advokat på saken når det gjelder overføringen derimot var en god ide.
Hørte med faren min i dag hva gjelda på huset var, da sa han "litt over 800", etterhvert utdypte han seg til mer spesifikt 820-830, så sette en tusenlapp eller to på advokat er vel en grei investering for å ikke bli rundlurt.

Når jeg dro på jobb i dag lurte han på om han kunne låne noen kr igjen, hadde veeldig liten lyst til å gi inn, men tenkte det er bedre at han faktisk spør om å få låne, enn at han stjeler.. så han fikk låne 2500 kr for bilutgifter.

Sikkert mange ideer her jeg ikke har svart på enda, leser igjennom tråden i morgen, mulig jeg tenker litt klarere etter at jeg har sovet litt.

Takker for alle svar så langt, samme om jeg er enig i de eller ikke, så er det alltid fint å ha flere synspunkter.
Hvorfor lot du han låne de 2500?
Du skulle satt ned foten og sagt "NEI! Nå er det nok låning, får de aldri igjen og i samme slengen stjeler du fra meg!" osvosv..
Du burde konfrontere han med videoen(e) så fort du har fått gode nok beviser, det er nå hvertfall min mening.
Er ikke vits å politianmelde det, men konfronter han med det, og gjerne ta med moren hans så hun også får med seg hva for noe faenskap faren din holder på med mot deg! Skammelig av han.
Sitat av Jack Daniels Vis innlegg
Hvorfor lot du han låne de 2500?
Du skulle satt ned foten og sagt "NEI! Nå er det nok låning, får de aldri igjen og i samme slengen stjeler du fra meg!" osvosv..
Du burde konfrontere han med videoen(e) så fort du har fått gode nok beviser, det er nå hvertfall min mening.
Er ikke vits å politianmelde det, men konfronter han med det, og gjerne ta med moren hans så hun også får med seg hva for noe faenskap faren din holder på med mot deg! Skammelig av han.
Vis hele sitatet...
Lett å si fra utsiden av denne konflikten.

Beklager å si i mot deg trådstarter, men det å flytte ut er nok det beste for deg. Evt at du tar over huset og faren din flytter ut. Likevel ikke lett å pælme ut faren din uansett hvor forbanna du er...
Bare pass på at du ikke går på en smell med huset og lånet. Pass på at en advokat passer på at du vinner på denne saken.
Det jeg ikke skjønner er hvordan trådstarter her gidder å innfinne seg i det.
Hvorfor skal han være den personen som skal "bære" det fine familiebildet mange her tegner seg, da det her finnes nada tilitt og ærlighet. Hva sitter man så igjen med, hvis disse to (grunnlegende, etter min mening) faktorene i forholdet ikke finner sted?

Hvis trådstarter ikke føler at det å snakke med hans far fungerer, det høres ut (hvis jeg har forstått det riktig) at det ikke er ønskelig å vise han filmen, han ønsker ikke å ta det med videre familiemedlemer, politiet er uaktuelt, hva har du så tenkt til å gjøre?

Sitat av Atheos Vis innlegg
Du skulle hatt juling. I det landet her er det så lite familiekjærlighet at det er kvalmt. Det kan være en million grunner til at han tar ting fra han. Hvis dere virkelig er villig til å ofre den nærmeste familie på grunn av materielle ting, da har dere et jævla problem! Bortskjemte møkkamennesker.
Vis hele sitatet...
Familiekjærligheten er i mine øyne bryti på lang vei og rett og slett driti på fra farens side ettersom han stjeler fra sønnen, lyver for sønnen og etter min mening utnytter han. Du snakker så godt om nærmeste familie, og ettersom hvordan du skriver regner jeg med at dette er noe du verdsetter høyt i livet - så fremt faren hans virkelig har et psykisk problem - er ikke disse million grunnene noe man erkjenner til sine nærmeste?
Du er 20 år... Flytt ut! Begynt å jobb/Skole! Jeg fylte nettopp 21 år, og har vært gjennom hele europa! Gjør noe morro med livet ditt, enn å vær hjemme å bli psykisk ødelagt!
Sitat av Apl3x Vis innlegg
Du er 20 år... Flytt ut! Begynt å jobb/Skole! Jeg fylte nettopp 21 år, og har vært gjennom hele europa! Gjør noe morro med livet ditt, enn å vær hjemme å bli psykisk ødelagt!
Vis hele sitatet...
Et veldig godt poeng.
@Jack Daniels, grunnen til at jeg lånte han de 2500 kronene var som jeg skrev over, at jeg synes det er bedre at han spør om å låne, enn at han stjeler de. Han er ganske avhengig av bil for å komme seg på jobb (skiftjobb, pluss dårlig busstilbud), så da ville det vært litt imot hensikten å nekte han det. Om han har lyst på en ny laptop derimot så kommer jeg selvfølgelig til å nekte han å låne penger.

Har jo selvsagt lyst til å konfronterere han så fort som mulig, men av et par grunner ser jeg meg nødt til å vente i 8-10 dager, siden bestemoren min og typen hennes er på ferie. Selv om jeg har kommet frem til å konfronterere han med bare meg og han i rommet, så vil jeg gjerne ha moren hans i nærheten når det skjer, siden hun er den som har mest innflytelse på oppførselen hans.

Angående det med flytte ut, igjen, så er jeg bestemt på at det er den som er full av faen som burde flytte om det strekker seg så langt, noe jeg håper det ikke gjør.
Har jobb, så den saken er jo biff.
Får litt flashback fra egne familieforhold og hvis du lar være å gjøre noe som helst så:
IKKE TA OVER HUSLÅNET I HELVETE!

Skulle gjerne hatt Kant/ Mill til å forklare konsekvens/plikt etikk for faren din og deg. Men i bunn og grunn så må du spørre deg selv: Er jeg villig til å ofre meg selv for faren min? (deter svært bekymringsfullt dette med huslånet) Eneste jeg kan komme med er at, du er ung og du skal få lov til å utvikle deg ved å bruke dine egne ressurser på deg selv ikke på en uansvarlig far som du har.
Alle dere som fraråder meg å ta over huset /m gjelda, kan dere utdype det litt?
Selv mener jeg det at om jeg heller leier en leilighet, så er det penger rett ut av vinduet.
Vil mye heller eie ett hus, og dette huset er da rimelig ypperlig med sentral beliggenhet og stor tomt... tjener ~150kr timen, så da burde det jo være fullt overkommelig å betale gjelda innen 10-15 år.

Når jeg da attpåtil kommer til å ha 2-3 folk som betaler leie, spleiser på fellesutgifter osv - så ser jeg for meg at jeg nesten har vært litt heldig med akurat det.
som sagt før, få en advokat til og sjekke ståa på huslånet, og når lånet er overtatt så flytt det til en ny bank så ikke faren din har sjans til og påføre lånet noe mer tyngde.

og kaste far ut av huset er nok ikke lett, men gjør det lett for han. Prøv og finne en leilighet som han klarer og betjene med de midlene han har, og ikke skyt inn penger til han når han har skrapa seg tom.

kanskje prøve og inngå en deal med han om han er villig til og la deg ha kontroll over alle kontoer osv, og gi ut penger til det han trenger, fra sin egen konto mot att han viser kvittering på det han bruker.

svigerfar og svigermor, mest svigermor dreiv på med det samme siden barna dems fikk penger fra div feiringer(ufint og tømme kofirmsjons kontoen for 20k når barnet ditt skulle brukt disse på bil lapp) osv, men kjerringa og søstra fikk umyndigjort mor og far, da de var på personligkonk randen. og det ser ut som om det har fiksa seg rimelig greit etter ett par år med nøsting av inkasso saker o.l så bedre og spørre om du kan hjelpe han med styring av penger og leilighet osv.
Sist endret av svirrevapp; 8. oktober 2010 kl. 12:22.
kalleklovn89: Helt enig. Det er jo ingenting som tilsier at faren din forsøker å lure deg selv om han tydeligvis har problemer. Jeg antar at han også har noen gode kvaliteter, i motsetning til hva enkelte andre her inne på forumet mener. Men, du må jo selvsagt sjekke nøye opp i slike forhold før du eventuelt tar over lånet på huset. Du vil jo bo meget rimelig, og 850 000 i gjeld er ikke mye på en bolig

Ellers, så hadde jeg forsøkt å få opp en dialog med far for å spørre han om han har problemer og trenger hjelp fremfor å anklage. Få han til å innrømme skyld før du eventuelt drar frem videobevis, som burde være siste utvei.
Sist endret av caperno; 8. oktober 2010 kl. 12:24.
Jeg synes det er utrolig godhjertet av deg, en gutt i tyveårene med god inntekt, å i det hele tatt velge å bo med familie du betaler leie til. Når forholdene attpåtil er så dårlige er det spektakulært. Håper det ordner seg for deg.
Personlig ville jeg ventet med en konfrontasjon til hus overtagelsen er i boks.
Min grunn til dette er for å sikre hans økonomiske situasjon, ved å betale lånet og stå som eier kan du kreve leie tilsvarende den du selv betaler idag slik at han også bidrar til sin egen økonomiske fortjeneste. Det kan også knyttes en avtale til husovertakelsen at din far har lov til å bo der så lenge han bidrar med sin "leie".

Du bør absolutt ikke overta boligen dersom motivet er å tjene penger på det, noe det virker som du ikke er ute etter.

Som andre har nevnt bør du sikre dine eiendeler, dvs ikke ha kontanter i boligen utover en midre mynt krukke hvor du aksepterer at det kan forekomme noe svinn (som i kakeboks eksemplet tidligere). Videre vil jeg også ha passet på at hver gang han vil låne penger til "sett inn tilfeldig grunn" at pengene faktisk brukes til dette. Er det feks en verksted regning på bilen, betal denne selv.

OBS! Det høres her ut som det er du som blir hans foresatte, dersom du har det greit med dette ser jeg ingen ting i veien for at foreldre rollen er byttet om. Men hver gang han ber om å låne penger kan du også kreve å få innsikt i hans økonomi, da du ikke er inntressert i å betale for at han drikker eller sløser penger.
Det er vanlig i mange kulturer (også vår egen) at barna tar vare på foreldrene, kanskje litt tidlig for deg. Men det er bedre å ta kontrollen nå enn å vente til han eventuellt kjører hele sin økonomi i bakken. Spessielt siden huset han eier er boligen til 3 generasjoner i din familie.

Men alt dette avhenger av hvordan en eventuell konfrontasjon utvikler seg.
Her er det en vurdering du selv må ta, er det viktigst for deg å sikre at familien har en stabil økonomisk situasjon eller har du troen på at en konfrontasjon vil ha en positiv effekt på din far.

Ut i fra det du forteller om han og de sammenligningene andre kommer med til sine yngre søsken som snoker på rommet er det lett å danne seg et bilde at din far er uannsvarlig og oppfører seg som et barn. Noe som igjen gjør det lett å se for seg at du må før eller siden blir formyder for din far.

Å flytte ut er svaret en ungdom i opprør gir.

Det modne svaret er å ta annsvar, men du må selv sette dine grenser hvor langt dette annsvaret skal strekke seg. Disse grensene bør du tenke ut i ro og mak lenge før en eventuell situasjon hvor din far får annledning til å bryte dem.

Lykke til, men husk å tenke igjennom de handlingene du gjør de ganger du har mulighet. Reflekterte valg er lettere å leve med enn handlinger gjordt i affekt
Vell jeg utdypet meg ikke nok men jeg ville vært veldig forsiktig og tatt alle forehåndsregler, ikke la deg bli kjørt over som det virker som om du har latt deg bli hittil. Jeg tenkte spesielt på at han kan finne på å gjøre lånet større. Han stjeler jo fra sønnen sin så han mangler litt moral. ( jeg mener ikke å fornærme noe av dine familiemedlemmer)

Sitat av MorPHeuZ Vis innlegg
Å flytte ut er svaret en ungdom i opprør gir.

Det modne svaret er å ta annsvar, men du må selv sette dine grenser hvor langt dette annsvaret skal strekke seg. Disse grensene bør du tenke ut i ro og mak lenge før en eventuell situasjon hvor din far får annledning til å bryte dem.

Lykke til, men husk å tenke igjennom de handlingene du gjør de ganger du har mulighet. Reflekterte valg er lettere å leve med enn handlinger gjordt i affekt
Vis hele sitatet...
Igjen konsekvensetikk: er han virkelig nødt til å nærmest ofre sin ungdomstid som burde være fylt med erfaringer i ulike former over å bli bundet til et stort lån,hjem og jobb?

Plikt og ansvar over dine egne foreldre er et vagt argument, ansvar over deg selv og selvinnsikt er etter min mening viktigere for at du skal bli en person du selv vil bli.

Sitat av Atheos Vis innlegg
Du skulle hatt juling. I det landet her er det så lite familiekjærlighet at det er kvalmt. Det kan være en million grunner til at han tar ting fra han. Hvis dere virkelig er villig til å ofre den nærmeste familie på grunn av materielle ting, da har dere et jævla problem! Bortskjemte møkkamennesker.
Vis hele sitatet...
Hardt å være bortskjemt når faren din drikker bort sine egne penger,låner penger av deg, stjeler penger av deg, lyver til deg osv. Det er ikke nødvendigvis snakk om kun materielle ting som det er snakk om, hva med din og andres fremtid?
Sitat av NitroFis Vis innlegg
Etter å ha lest denne tråden så syns jeg oppriktig synd på deg.
Fikk faktisk klump i halsen.

Det må være utrolig sårende å se sin egen far rote rundt på rommet, stjele fra deg for så å lyve deg midt i ansiktet når du spør om han har gjort det.

Vet du hva jeg ville ha gjort?
Jeg ville laget den DVD-en du snakker om.
På denne ville jeg ha samlet alle videoklippene som viser at han stjeler og snoker rundt på rommet ditt.
Og sist men ikke minst så ville jeg gitt denne til han på selveste julaften (Den nærmer seg) slik at filmen kunne ha blitt vist til alle som han er glad i, og de som er glad i han.

Dette tror jeg er et voldsomt virkemiddel, men et sted må grensen gå.
Du kan ikke fortsette å ha det slik.
Vis hele sitatet...
Det er kanskje litt drøyt, men tror nok det vil få han til å innse hva han holder på med :S
For mange så innebærer julaften et lite inntak av alkohol. Det her kan virkelig gå feil vei spessielt ved å la flere se det.
Sitat av Kommunisten Vis innlegg
Igjen konsekvensetikk: er han virkelig nødt til å nærmest ofre sin ungdomstid som burde være fylt med erfaringer i ulike former over å bli bundet til et stort lån,hjem og jobb?
Vis hele sitatet...
Men å betjene et lån på 800000,- er ikke uforeenelig med en god ungdomstid. Og utover utdanningen så er man pent nødt til å jobbe for å tjene til livets opphold. Selv uten at man må betjene et, etter dagens standard i urbane områder, mindre lån.
Men det er derfor jeg er så bevist på at det bør reflekteres i forkant på hvor stor toleranse en skal ha ovenfor faren før en gjør dette valget.
Men for all del ungdoms tid er sjeldent knyttet til reflekterte valg i en vanskelig familiesituasjon.

Sitat av Kommunisten Vis innlegg
Plikt og ansvar over dine egne foreldre er et vagt argument, ansvar over deg selv og selvinnsikt er etter min mening viktigere for at du skal bli en person du selv vil bli.
Vis hele sitatet...
Vagt argument kanskje, men refererer til kulturelle verdier som gjerne er verdt mye for den personen man ønsker å være.
Dagens samfunn går mot individualisering og ikke overaskende at ungdom ofte har et oppblåst ego. Hadde du foreksempel på 50 tallet i vår vakre nasjon forsøkt å overbevise folk at man ikke hadde plikter og annsvar ovenfor sine foreldre i et av europas fattigste land fått et stort problem.
Men økonomisk fremgang er vel synonymt med å sende foreldre på institusjoner og gamle hjem (når den tid kommer).

Snur dette litt på hodet, er personen du selv vil bli en som er villig til å gi slipp på familiebånd?
HøyRisiko Psykopat
Kjøp en Safe i stål, bolt/skru den fast i veggen og oppbevar alt av verdier i den.
Når du har tenkt å vise filmene til han, må du sørge for å helst ta 3 kopier, du kan gjemme en i safen, en under senga og en ute av huset en plass.
Sitat av KalleKlovn89 Vis innlegg
Alle dere som fraråder meg å ta over huset /m gjelda, kan dere utdype det litt?
Selv mener jeg det at om jeg heller leier en leilighet, så er det penger rett ut av vinduet.
Vil mye heller eie ett hus, og dette huset er da rimelig ypperlig med sentral beliggenhet og stor tomt... tjener ~150kr timen, så da burde det jo være fullt overkommelig å betale gjelda innen 10-15 år.

Når jeg da attpåtil kommer til å ha 2-3 folk som betaler leie, spleiser på fellesutgifter osv - så ser jeg for meg at jeg nesten har vært litt heldig med akurat det.
Vis hele sitatet...
Bare vær helt sikker på at du ikke kjøper katta i sekken, så gjør som foreslått og kontakt en advokat.
jeg mener det første du burde gjøre er å snakke med han. om du er veldig heldig ordner det seg. om ikke får du kjøre på med andre (latterlige) alternativer som folk nevner.

uansett, faren din har et problem. syk. om du er glad i han må du hjelpe han å bli frisk. det hjelper ikke at du stikker fra han eller anmelder han etc.

og at han stjeler fra familie gjør han ikke ond, han trenger bare seriøs hjelp.

så mine tips:
snakk med han
søk profesjonell hjelp
Sist endret av birrho; 9. oktober 2010 kl. 03:33.
Kommer nok til å snakke med han under 4 øyne før jeg prøver mer drastiske metoder ja, men etter å ha lest det MorPHeuZ skrev så vurderer jeg nå å vente til overtagelsen med å konfrontere han, men det blir da altså ikke før i februar - og hva som helst kan skje innen den tid...

På den ene siden vil jeg konfrontere han så fort som mulig for å få saken ut av verden.
På den andre siden vil jeg ha mer håndfast bevismateriale (om det tar 2 dager eller 2 måneder er vanskelig å si) tilfelle han slår seg vrang - noe somjeg vet av erfaring at han har en tendens til å gjøre.
Og på den tredje siden så vil jeg vente til det er jeg som sitter med bankgjelda, for å se om han forbedrer seg selv når han slipper den byrden...

Lener nok minst mot å ta noen forhastede beslutninger, så tar tida (og tipsene deres) til hjelp i mellomtiden, takk igjen for alle svarene så langt.
Sett pengene og verdisakene en safe, som er bolta fast i gølvet.

Da skal han få slite litt
Sist endret av onClipEvent; 9. oktober 2010 kl. 13:47.
Etter det du sier virker det på meg hvrtfall som at du er loada me cash som faen, hvorfor ikke kjøpe deg en villa i holmenkollåsen isteden for å bo i nedgjelda hus me kleptofar?
Sitat av onClipEvent Vis innlegg
Sett pengene og verdisakene en safe, som er bolta fast i gølvet.

Da skal han få slite litt
Vis hele sitatet...
Haha, støtter denne.
Ja duwd, er veldig lada med cash... har ett par tusen i banken, og Internetten for kvartalet er ikke betalt enda, og 2 uker til lønning...
Har forresten spart mynter i 5-6 år, og dunken er ikke halvfull engang.
Sist endret av KalleKlovn89; 9. oktober 2010 kl. 15:34.
Sitat av KalleKlovn89 Vis innlegg
...
Har forresten spart mynter i 5-6 år, og dunken er ikke halvfull engang.
Vis hele sitatet...
Tror jeg vet hvorfor...
Sist endret av capidog; 9. oktober 2010 kl. 20:36.
Ville gjort lufta det for faren din at "hmmm faen du skulle hatt penger til et spill og trodde det var nok i mynt-glasset ditt men det var mye mindre enn du trodde der".

Og i ukene/månedene etterpå gjøre noen tester hvor du vet hvordan du legger ting på rommet ditt og for eksempel legger penger på steder han leter, men som for han virker som helt tilfeldige steder (som du ikke har kontrol over) du har slengt ting i fra deg. Og når du har avslørt han et par ganger så konfronter han direkte å si at du vet du stjeler av han og det kan han drite til helvette langt i å gjøre.
det kan virke som det er vanskelig for deg å snakke fornuft i faren din, så for din og besteforeldrene dines del vil det nok være lurt å vente med en konfrontasjon til du står som eier av huset.
Du har jo unngått dette en stund, så noen mnd til klarer du nok.
Kan jo også legge noen lapper med"dårlig samvittighet" "tyv" e.l i myntene dine og på den måten kanskje unngå en konfrontasjon helt om faren din selv forandrer adferden sin.
Innvolver en advokat for å sikre kjøpet.
Når du har tatt over huset(og faren din gjør som før) kan du velge om du har råd fysisk og psykisk(penger og din ps. helse)til å late som ingenting , eller å gjøre det "eneste riktige"for alle involverte -konfronter, og tving han om nødvendig til behandling.Om han nekter behandling er løsningen at han flytter-hvis det går til dette er det nok en fare for at faren din vil føle seg stikki i ryggen.

Så om du vil han vel må du sørge for at han får hjelp
Fyll pengbøker osv med monopol penger.

Nei, men seriøst, det er jo åpenbart at faren din lider av Psykopati. Grunnen til at jeg ikke stjeler alt jeg ser, og hadde kommet til å behandlet sønnen min med mer respekt enn det faren din gjør, er jo det at jeg IKKE lider av total mangel på grunnleggende sosiale ferdigheter og følelser som medfølelse og empati.


http://no.wikipedia.org/wiki/Psykopati
Det er tydelig at han har problemer, men å diagnosere han som psykopat utifra wikipedia og en tråd på nff blir vel å ta i litt
Sist endret av Bothrops; 11. oktober 2010 kl. 15:32.
Sitat av Fekillix Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Har faktisk 3 slike (Zwave) som jeg skal bruke med LinuxMCE, men har ikke fått satt det opp enda, siden LinuxMCE er i Beta fortsatt og jeg er langt ifra no geni på slikt.

Sitat av blueshift Vis innlegg
Fyll pengbøker osv med monopol penger.
Vis hele sitatet...
Var faktisk ett artig påfunn, tror faktisk jeg skal gjøre det

Om har er klåfingra? Uten tvil... lider av kleptomani? mulig... men psykopat, det er som Bothrops sa å ta i litt.

Nå har jeg hatt kameraet oppe i 7 dager, og han har vært innom 5 dager, rota i myntkassa 2 dager og lommeboka 1 dag.
Jeg har hatt kameraet på 3 forskjellige plasser nå, men tror jeg endelig har funnet en bra plass.
Sitat av KalleKlovn89 Vis innlegg
Har faktisk 3 slike (Zwave) som jeg skal bruke med LinuxMCE, men har ikke fått satt det opp enda, siden LinuxMCE er i Beta fortsatt og jeg er langt ifra no geni på slikt.



Var faktisk ett artig påfunn, tror faktisk jeg skal gjøre det

Om har er klåfingra? Uten tvil... lider av kleptomani? mulig... men psykopat, det er som Bothrops sa å ta i litt.

Nå har jeg hatt kameraet oppe i 7 dager, og han har vært innom 5 dager, rota i myntkassa 2 dager og lommeboka 1 dag.
Jeg har hatt kameraet på 3 forskjellige plasser nå, men tror jeg endelig har funnet en bra plass.
Vis hele sitatet...

Tror vi på freak.no skal være forsiktige med å kaste ut psykiske diagnoser i øst og vest da det er mange bakenforliggende ting vi ikke har innsikt i og sykdomshistorie spille en stor rolle i å sette riktig diagnose.
Hva skjer? Oppdatering?
Tror du virkelig han kommer til å betale leie til deg for å bo i huset hvis du overtar hele sulamitten?
Sitat av Halalgeir Vis innlegg
Tror du virkelig han kommer til å betale leie til deg for å bo i huset hvis du overtar hele sulamitten?
Vis hele sitatet...
Tipper han heller forventer at sønnen nå skal la han bo gratis siden sønnen har gjort det hele livet sitt. :P
Sitat av RydEN Vis innlegg
Tipper han heller forventer at sønnen nå skal la han bo gratis siden sønnen har gjort det hele livet sitt. :P
Vis hele sitatet...
slikt har man kontrakter for..
Sitat av nobels Vis innlegg
slikt har man kontrakter for..
Vis hele sitatet...
I en perfekt verden ja, men det ser jo ikke ut som om det er tilfellet her...
OT: Måtte bare
Sist endret av Atec; 13. oktober 2010 kl. 22:53.
Jeg er enig med de andre over her.. Du kommer til å støte på et nytt problem når det gjelder husleie. Om han skal være din leietaker så kan du ende opp i en situasjon der han både låner penger av deg + skylder deg månedsleie.. Hva har du på han i såfall? Nå i dagens situasjon så har du faktisk muligheten til å si "Nå betaler jeg ikke husleie denne måneden, og det kan du regne som nedbetaling av lånet du har av meg". Hva kan du forhandle på når det er han som er blakk og du som trenger månedsleie.. Jeg lover deg at det kommer til å bli en prinsippsak for deg, selv om du kanskje ikke blir økonomisk avhengig av leieinntekter fra ham. Det virker ekstremt slitsomt å skulle være utleier til et familiemedlem der vennskapet ikke er på topp.
Skal fikse leiekontrakt med han når jeg tar over huset / gjelda.
Ellers er det heldigvis lite å oppdatere her om de siste dagene, han har holdt seg unna penger nå - men han har vært innom og snoket en del mer.
På den ene videoen driver han tilogmed og prater med seg selv. O.o