Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  1687 305202
Kaldt, mørkt og tørt er selvsagt det mest ideelle, akkurat som med alle andre rusmidler. Hvis de er helt tørre så kan de godt ligge i romtemperatur, men hvis det fortsatt er litt fuktighet i dem så må de ligge kaldt, og helst frosset hvis du skal oppbevare dem lenge.
Sist endret av mentalmelt; 8. desember 2008 kl. 21:27.
▼ ... over en uke senere ... ▼
hei!

Noen som har vært borti sopp med navnet "oak tree"?
▼ ... over en uke senere ... ▼
Oak tree fungus er vel sopp som vokser på eik. Dem er det mange av.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Noen som har noen erfaringer med å spise rundt 20-30 flein, for så å drikke seg ganske så drita? Vil det mest sannsynlig gå rett i dass?

Har igjen fra ifjor, men er så lite..
Ville tatt det rolig med alkoholen, men det kan absolutt bli en bra kombo om du finner en balanse, etter min egen erfaring. Om du har lite sopp og vil trippe mer derimot, så hjelper det veldig å ha noe å røyke på. Men igjen, ta det rolig om du skal drive å blande. Soppen er følsom
Takk for tips

Har slutta å røyke skjønner du, så det går nok ikke. Gjorde det før, ble temmelig loka av det iallefall.
Sitat av ellef Vis innlegg
Noen som har noen erfaringer med å spise rundt 20-30 flein, for så å drikke seg ganske så drita? Vil det mest sannsynlig gå rett i dass?
Vis hele sitatet...
Ja, men det har vært udelt negative opplevelser. Etter min erfaring forurenser alkohol den psykedeliske opplevelsen, og gjør meg forvirra og utrygg.

20-30 sopp skal være nok til å få en effekt, ville heller tatt disse i en god setting alene enn å blande med alkohol.
Sitat av xtapolapocetl Vis innlegg
Ja, men det har vært udelt negative opplevelser. Etter min erfaring forurenser alkohol den psykedeliske opplevelsen, og gjør meg forvirra og utrygg.

20-30 sopp skal være nok til å få en effekt, ville heller tatt disse i en god setting alene enn å blande med alkohol.
Vis hele sitatet...

Skjønner hva du mener, men jeg synes egentlig det er småekkelt å bare ta så lite. Den der threshold-feelingen hater jeg egentlig.

Uansett, takk! Skal tenke litt mere på saken
▼ ... noen uker senere ... ▼
sånn ca hvor lenge kan man oppbevare tørka fleinsopp når det er i romtemperatur, mørkt og innpakka i 3 zip poser før virkestoffene brytes ned?
Sånn ut av ren nyskjerrighet.
Fikk høre om en irundt her som hadde ruset seg på fleinsopp å under trippen fikk han en svart prikk i sidesynet. Enda nå sier han at han har denne svarte prikken i sidesynet. Hva kan dette komme av?
Sitat av flipsyde Vis innlegg
sånn ca hvor lenge kan man oppbevare tørka fleinsopp når det er i romtemperatur, mørkt og innpakka i 3 zip poser før virkestoffene brytes ned?
Vis hele sitatet...
Virkestoffene brytes gradvis ned. Sopp har ingen best før-dato, eller absolutt holdbarhet.
Jeg har hørt om at det er funnet sopp som har vært lagret i mange hundre år, og fortsatt inneholder
rester av psilocybin. Jeg fant ingen kilder på dette nå, men jeg kan garantere at sopp som er pakket
i plast og oppbevares i romtemp vil inneholde psilocybin i mange år fremover. Pass dog på at soppen
er ordentlig tørket, så det ikke dannes mugg.

Sitat av Christian Vis innlegg
Sånn ut av ren nyskjerrighet.
Fikk høre om en irundt her som hadde ruset seg på fleinsopp å under trippen fikk han en svart prikk i sidesynet. Enda nå sier han at han har denne svarte prikken i sidesynet. Hva kan dette komme av?
Vis hele sitatet...
Dette kan være HPPD, men jeg setter heller pengene mine på en god gammel urban legend/vandrehistorie.
Sitat av Christian Vis innlegg
Sånn ut av ren nyskjerrighet.
Fikk høre om en irundt her som hadde ruset seg på fleinsopp å under trippen fikk han en svart prikk i sidesynet. Enda nå sier han at han har denne svarte prikken i sidesynet. Hva kan dette komme av?
Vis hele sitatet...
akutt begynnelse på grå stær?
Jeg må si jeg lurer på hvordan dette går med alkohol?
Mener du å drikke alkohol mens man tripper på sopp? Det vil nok ikke være veldig merkbart bortsett fra på body-loaden tror jeg (har ikke prøvd selv så baserer utsagnet mitt på hva jeg har lest og hørt), men det er noen som liker å gjøre det for å få runda av de spisse kantene ved opplevelsen. Eller så er det noen som gjør det før de skal trippe for å minske nervøsitet for opplevelsen og oppturen. Bortsett fra å eventuelt gjøre opplevelsen "smoothere", hvilket jeg personlig ikke ville gjort uansett, så ser jeg ingen grunn til å ikke innta soppen slik den er =)
Sist endret av Sky; 18. mars 2009 kl. 20:00.
Å ta seg en øl eller dram eller tre under trippen er ikke noe problem. Men et større alkoholinntak har en negativ innvirkning, iallfall gjelder det meg. De to gangene jeg har kombinert dette med tripping har jeg blitt usikker og forvirra, og ikke i stand til å nyte trippen.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Har laget dram på flein et par ganger. Ta ca. 4-500 sopp og legg dem oppi en flaske med sprit. La den stå i en ukes tid. Ta en dram eller 2 og du er på tur
▼ ... noen uker senere ... ▼
Hvor vanlig er det egentlig å finne fleinsopp hvis man leter på steder hvor det skal kunne vokse? som åpen slette med lite trær og i veikanter osv.. Har det noen hensikt å sette seg i bilen og kjøre litt rundt eller vil det være et skudd i blindet?

Har militær tjeneste i indre troms dette året og tenkte å stikke ut på en liten sopptur til høsten, istedet for å sitte på kasserna og råtne
Sitat av Tevez- Vis innlegg
Hvor vanlig er det egentlig å finne fleinsopp hvis man leter på steder hvor det skal kunne vokse? som åpen slette med lite trær og i veikanter osv.. Har det noen hensikt å sette seg i bilen og kjøre litt rundt eller vil det være et skudd i blindet?
Vis hele sitatet...
Det er veldig mulig å finne fleinsopp på denne måten, men du må nok belage deg på å gå ut av bilen for å klare å se dem. Man må ha et ganske skarpt og fokusert blikk på gresset, med mindre man er vant til å lete etter sopp.
Sist endret av Krakaren; 29. mai 2009 kl. 23:17.
Det regnet jeg egentlig med Var bare usikker på hvor vanlig det var å finne den soppen. Har aldri vært ute å lett etter sopp før men har all verdens tid her oppe så hvis det er en liten mulighet blir det garantert sopp tur til høsten. Gleder meg allerede
Sitat av Tevez- Vis innlegg
Det regnet jeg egentlig med Var bare usikker på hvor vanlig det var å finne den soppen. Har aldri vært ute å lett etter sopp før men har all verdens tid her oppe så hvis det er en liten mulighet blir det garantert sopp tur til høsten. Gleder meg allerede
Vis hele sitatet...
Kunnskap, vilje, og flaks - det er det som vanligvis trengs for å finne fleinsopp.

- Kunnskap er nødvendig for å vite ca. hvor man bør lete, og for å korrekt kunne identifisere soppen.
- Vilje er nødvendig for å klare å fortsette å lete selv om man ikke finner noe.

Og flaks er helt essensielt. Psilocybe Semilanceata har helt særegne kriterier for hvor den har lyst til å oppholde seg. Så selv om du har funnet et sted hvor du tror den helt sikkert vokser, så kan det være en eller annen mikrodetalj som gjør at den ikke finnes der likevel.

Om man er så heldig å besitte alle disse tre tingene, så kan store områder med hundrevis av sopper materialisere seg. Det har hendt meg, og sikkert tusenvis av mennesker før meg =)
Sist endret av Krakaren; 29. mai 2009 kl. 23:46.
Sitat av Tevez- Vis innlegg
Det regnet jeg egentlig med Var bare usikker på hvor vanlig det var å finne den soppen. Har aldri vært ute å lett etter sopp før men har all verdens tid her oppe så hvis det er en liten mulighet blir det garantert sopp tur til høsten. Gleder meg allerede
Vis hele sitatet...

Er jo fortsatt en stund til fleina kommer. Men vanlig er det ja. Jeg har da funnet flein både på gressplenen utenfor huset mitt og noen på den på barneskolen(!) i nærheten. Men ordentlig storfangst får jeg på kirkegården.

Fint du gleder deg, men ikke bli overivrig og spis det første og beste du ser. Før du er _HELT_ sikker på ar det er flein spiser du IKKE en jævla sopp! Om du ikke har sett der alerede kan du stikke innom fleinsoppidentifiseringtråden for å se hvordan soppene ser ut.

Et annet bekymringsmoment er dosering og badtripp, men jeg satser på at du har lest deg opp på flein før sopptember.
Sist endret av plohg; 30. mai 2009 kl. 00:01.
Har tittet på identifiserings siden og lest endel om soppen i årene som har gått uten å ha tatt turen ut enda. Erfaring fra andre stoffer har jeg også så tror det skal gå bra. Men takk for heads up uansett, alltid greit å være på den sikre siden

Var så dum at jeg ikke prøvde sopp sist år når jeg var i amster noe som har irritert meg i snart ett år nå, så i år blir det ut i det fri og plukke selv
Da synes jeg du bør være ganske så 100% sikker på at du veit hva du skal se etter og NÅR !
kunnskap, vilje og flaks stemmer med mine erfaringer og har opplevd og speide i timesvis for å finne en (1) sopp der det burde være prima vekstforhold for de, i soptember, for så å finne klyngevis i et bed der de ikke burde befinne seg noen dager etter. Men stortsett er de i marka, gjerne gjerne på tidligere/nåværende beitegrunn. Tviler litt på om jeg hadde gått optimistisk ut i nord-norge på denne tida for å finne de though...
Som sagt til høsten det er snakk om
Hva er egentlig fleinsopp? Jeg har forstått det slik at fleinsopp = psilocybin innholding sopper, altså Psilocybe Semilanceata, Psilocybe Cubensis, Copelandia Cyanescens. Men så hører jeg noen sier fleinsopp er bare den norske varianten av psilocybin innholding sopp, altså Psilocybe Semilanceata.

Hva betyr altså flein? Og er denne tråden beregnet bare for Psilocybe Semilanceta eller alle psilocybin innholdige sopper?

Psilocybe Semilanceata = "Spiss Fleinsopp"
Psilocybe Cubensis = "Mexican Mushroom"
Copelandia Cyanescens = "Hawaiian Mushroom"
Sist endret av Quetzalcoatl; 31. mai 2009 kl. 11:21.
Sitat av puffman Vis innlegg
Hva er egentlig fleinsopp? Jeg har forstått det slik at fleinsopp = psilocybin innholding sopper, altså Psilocybe Semilanceata, Psilocybe Cubensis, Copelandia Cyanescens.
Vis hele sitatet...
Korrekt. Se her.
Sitat av puffman Vis innlegg
Hva er egentlig fleinsopp? Jeg har forstått det slik at fleinsopp = psilocybin innholding sopper, altså Psilocybe Semilanceata, Psilocybe Cubensis, Copelandia Cyanescens. Men så hører jeg noen sier fleinsopp er bare den norske varianten av psilocybin innholding sopp, altså Psilocybe Semilanceata.
Vis hele sitatet...
Fleinsopp er det norske navnet på sopper i gruppen Psilocybe (jf. linken til plohg). Klassifiseringen har ingenting med innholdet av hallucinogene stoffer å gjøre (mange fleinsopper som ikke inneholder psilocybin). Stoffet psilocybin er oppkalt etter gruppen psilocybe, ikke omvendt. Copelandia Cyanescens er i gruppen Panaeolus, og er derfor ikke en fleinsopp.


Og er denne tråden beregnet bare for Psilocybe Semilanceta eller alle psilocybin innholdige sopper?
Vis hele sitatet...
Vil tro denne tråden egner seg for diskusjon rundt alle sopper som inneholder psilocybin. Ingen vits i å ha masse forskjellige tråder for sopper som i utgangspunktet har samme effekt.
Hei.

Ny her på forumet, men har stor interesse for sopp, da særlig av det
hallusinogene slaget. Har personlig erfaring med P. Semilanceata
(plukking og inntak), og P. Mexicana (kun inntak). Er nysgjerrig på
om det er noen som har jobbet for å kartlegge forekomster av hallusinogen
sopp i Norge. Jeg har lest stort sett alle flein-trådene her på forumet, og
fått med meg at det er observert (sannsynligvis) Psilocybe Cyanescens
i Norge. Har lest en del om denne soppen, bl.a. i Paul Stamets' bok "Psilocybin Mushrooms of the World". Er det noen som med sikkerhet har plukket og
inntatt denne soppen her på berget? Er det noen her på forumet som
er mykologer, eller kjenner noen, slik at det kan stadfestes forekomster?

Jeg kunne hatt lyst til å studere dette videre selv, men er uerfaren mht. sopp,
kanskje med unntak av den vanlige spisse fleinsoppen. Ville uansett ikke
spist noen andre enn den med mindre jeg var garantert riktig sort.

Men uansett, er altså svært interessert i å høre om noen vet mer...
Velkommen til forumet PVestlandia

IANM (I am not a mycologist)

Husker ikke hvor jeg fant den, men jeg noterte en gang ned en liste over hvilke psilocyber som har vært observert i Norge i følge et eller annet register:

Møkkfleinsopp - Psilocybe coprophila
Grasfleinsopp - Psilocybe inquilina
Jonsokfleinsopp - Psilocybe magnivelaris
Stor møkkfleinsopp - Psilocybe merdaria
Rødbrun fleinsopp - Psilocybe montana
Flisfleinsopp - Psilocybe percevalii
Spiss fleinsopp - Psilocybe semilanceata
Skjellfleinsopp - Psilocybe squamosa

Så hvis noen har funnet cyanescens, så har de ikke rapportert det til det registeret i alle fall. Men siden den finnes lenger sør i Europa, så er det jo ikke umulig at den holder til et par steder her til lands også. Men jeg tror man skal ha flaks for å finne den, for å si det sånn. Det er mange som går rundt og leter etter nye arter og hvis ingen av dem har funnet den, så...

Cyanescens frukter når temperaturen er rundt 10-15 grader og vokser på trebiter som ligger i bakken. Så jeg vil tippe at man må lete om høsten i skogen.

Det er mulig å kultivere cyanescens (i følge stamets). Vil tro det gjøres mye på samme måte som med azurescens. Og det burde nok være mulig å få den til å frukte ute. Kanskje hvis mange nok gjør det, så sprer den sporer og slår seg til her for godt
Det skulle gjerne vært noen noen "offentlige" kyndige på disse soppene i Norge, men det er tydeligvis et emne de fleste fnyser av. Jeg tror riktignok det er flere som kjenner til/har inntatt flein o.l. enn som faktisk vil innrømme det.. eller, dette VET jeg det gjelder også folk i svart uniform.. hehe.

Det finnes jo også stedsnavn med klare referanser, f.eks. øyene Fleina og Fleinvær utenfor Bodø. Har lyst til å reise dit for å se om det stemmer.

Men til saken, Psilocybe Cyanescens: i følge Stamets er den glad i treflis som man ofte bruker i kunstige hager og byparker, og han skriver at den finnes i mangfold i og rundt Seattle, ofte i og rundt områder med Rhododendron. Bor selv i Bergen, og klimaet her er faktisk ikke så ulikt det man får rundt Seattle og Vancouver. Sommeren er kortere, mht. sol og tørt vær, juli måned er (som regel) en eneste lang grå tåke med mer eller mindre konstant nedbør.

Jeg har om høsten sett et vell av sopp som vokser under buskene i byens parker, både på flis og i jord. Det kunne vært interessant å undersøke nærmere hva som fins. Men det virker kanskje litt søkt å ligge på knærne under en busk midt i sentrum.

En annen sak; Stamets nevner flytting og utplassering av mycel i parker og hager o.l., og at det er vanlig med sopp-"gerilja" som inkuberer boligområder. Dette kan jeg ha sans for. Tror sentrum av Bergen har fått seg en salig dose med fungicide, for inne i byen her vokser det ikke sopp i det hele tatt. I hager og parker litt lenger utenfor, derimot... hehe.

Det skulle vært artig å spa med seg litt fleintorv og grave det ned i plenen foran rådhuset eller noe slikt...
Liker ideen om en soppgerilja

Var en rundtur i Oslos parker ifjor. Men ignorerte alt som ikke var spiss fleinsopp, så jeg har ikke helt oversikten over hva som finnes. Jeg merket meg dog at det var veldig variabelt hvor det var mye sopp (av alle typer) og hvor det ikke var noe i det hele tatt. Så det er i alle fall ikke alle parker i Oslo som er sprøytet med fungicid. Dumt egentlig å sprøyte fungicid, hvis de gjør det. Fungi har en veldig viktig rolle som nedbryter i jorda. Frigjør masse næringsstoffer.

Litt off topic, men siden vi referer til stamets hele tiden, har dere sett hvordan han mener at sopp kan redde verden? http://www.ted.com/index.php/talks/p...the_world.html
Sist endret av Weeping Willow; 1. juni 2009 kl. 19:18.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Lurer litt på... Jeg og typen har planer om å sanke inn noe sopp når sesongen kommer - det er første gang for oss begge.
Har lest diverse steder rundt her at man ikke burde ha folk rundt seg som ikke har inntatt noe sopp, siden det blir stressende og kan gjøre hele trippen dårlig. Men likevel når det er første gang, er det kjekt å ha noen der som kan passe på om noe går gæli.

Hva foreslår dere? Tenkte på å ha en person som var i nærheten og kunne bli ringt opp om vi trengte vedkommende, men hadde vi i det heletatt vært istand til å ringe noen om ting gikk dårlig for en eller begge av oss?

Greit å vite detta før vi eventuelt gjør noe dumt :P
Så lenge dere er forsiktige med dosering, og er i en god stemning før trippen, så er sjangsen liten for at det skal skje noe som gjør at dere trenger en edru/nykter person til assistanse..
Skulle dere derimot bli redde eller usikre, så er det lurt og ha noen som kanskje har litt erfaring på området som kan komme med noen kloke og betryggende ord i hvertfall over tlf eller sms

Det er umulig og forutsi hvordan du hadde takla og være med "normale" folk når du selv er på sopptripp, siden det er første gang..
Mener derfor at du har bedre forutsetninger for en god tripp hvis du kun er med personer som er på samme bølgelengde som deg og i den samme sinnstemninga.

Ofte kan det bli litt rart/merkelig (jeg nekter å bruke ordet "kleint" selvom det faktisk hadde passa bedre her) å ha nyktre personer i nærheten, og det kan bli vanskeligere og slippe seg løs, fordi man tenker på hva den nyktre kommer til å tro/eller man er redd for at ikke den nyktre ser greia på samme måte som en selv..

Dette er mine tanker og meninger, og de er mange som fint klarer og være ute blandt "u-trippa" folk når de selv er på snurr, inkludert meg selv
Men siden det er første gang, så tror jeg du kommer til å ha det best med en annen som tripper med deg

Det jeg ikke anbefaler deg er å begi deg ut på fleintripp aleine, i hvertfall ikke de første gangene..
Som sagt er sjangsene for at noe går galt liten om du behandler fleinsopp med respekt og forsiktighet, for det er tross alt et kraftig hallusinogen.
La oss feks. si du da feks skulle finne på å lage deg mat eller tenne i peisen første gang på sopp, da kan man fort loke en halvtime eller mer på dass og vips så står kåken i full fyr..

Lykke til i hvertfall, safe trip
Går ann å ta med en trippevakt som er nykter men har erfaring da
Første gang jeg trippet på sopp, var jeg med en kompis som hadde god og lang erfaring. Vi spiste 15 spisse fleinsopper hver. Han fikk seg en moderat rus, nok til at han ikke kjedet seg og ble altfor misunnelig på meg, som fikk full manga-effekt som førstegangstripper. Fremdeles en av de mer minneverdige soppturene jeg har hatt. Lykke til når sesongen kommer!
▼ ... over en uke senere ... ▼
Snart går det vel å dra på tur å se etter fleinsopp?
er den moden til samme tid overhele landet?
har det noe å si når du spiser den ? ( tenker på om den skal være vokst færdig )

plukker i finnmark = )
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Smule tidlig enda, kanskje du har flaks der oppe men ellers er september en ca en god tid å lete.
På siden http://artsobservasjoner.no under vekster/sopp så jeg i dag dette:

LC Spiss fleinsopp Psilocybe semilanceata Eiksmarka, Bærum Ak 08.07.2009

men det var ikke lagt ved noe bilde.

Har selv ikke sett eller hørt om flein så tidlig på året her i Norge.

Er det noen på forumet her som har..?

Ble nesten fristet til å dra til plukkestedene mine og sjekke nå...

PV
Sitat av PVestlandia Vis innlegg
På siden http://artsobservasjoner.no under vekster/sopp så jeg i dag dette:

LC Spiss fleinsopp Psilocybe semilanceata Eiksmarka, Bærum Ak 08.07.2009

men det var ikke lagt ved noe bilde.

Har selv ikke sett eller hørt om flein så tidlig på året her i Norge.

Er det noen på forumet her som har..?

Ble nesten fristet til å dra til plukkestedene mine og sjekke nå...

PV
Vis hele sitatet...
nei du må vente til hvertfall september - oktober
jeg går ut ifra at det (antatt) observerte eksemplaret

kan ha vært en feilobservasjon med mindre gode gamle

moder natur har hatt et tilfelle av for tidlig soppavgang...
Om det så har kommet et par-tre fleinsopp nå, så la dem for faen stå. La nå soppen få lov å slippe ut litt sporer og kanskje spre seg litt mer. I lengden blir det bare mer sopp til oss av det.

Blir litt irritert over å se at såkalte skogmennesker som spiser flein og lærer seg å ha kontakt med omverdenen ikke er det spor bedre enn de som hugger ned regnskogene våre.

Om man vil vise takknemlighet for naturens gaver, så tar man ikke fra jorda med hast og grådighet, men med respekt og tålmodighet.
Sitat av PVestlandia Vis innlegg
jeg går ut ifra at det (antatt) observerte eksemplaret kan ha vært en feilobservasjon
Vis hele sitatet...
Meget mulig. Jeg fant lureflein her for bare noen få dager siden. Måtte ta en ekstra titt, for de er ganske like.
Sitat av azoo Vis innlegg
nei du må vente til hvertfall september - oktober
Vis hele sitatet...
Tull! Det har blitt funnet flein i Norge så tidlig som i Juni, ved ekstreme værtilstander (regn, kaldt etc.). Det er helt vanlig at soppen titter frem i midten/slutten av august, spesielt nordover hvor det er litt kaldere.
ja det er jo det jeg sier
Det er mulig jeg ikke tok ironien din, men du skriver altså at man må vente til sept-okt, mens jeg sier juni-sept. Det er da vitterlig ikke det samme?
Det kan selfølgelig være en og annen flein å finne nå,men er nok 1-1,5 måned til det kommer skikkelig med sopp.
Har også alltid blitt fortalt at soppen er mest potent rundt første frostnatt!?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Første frostnatt er bare en myte, eller en indikator på når man gå å lete etter flein. Soppen er like potent hele tiden.
Har vært mange våte dager på Sørlandet, og observerte små fleinsopplignende sopp som pleier å vokse på samme tid og sted som flein idag morges. Dette lover godt for at sesongen starter tidlig i år.

Til Vasall: Man ødelegger ikke fremtidige soppavlinger med å plukke modne flein. Men et råd er å knipe av stilken så man ikke drar opp hele rota - personlig gir jeg også et vennskapelig knips på hatten sånn at ekstra mange sporer drysser utover.

Ved personlig soppdyrkning holdt en sporeprint på størrelse med en femkrone til 20 syltetøyglass med potent sopp. Det skal med andre ord MYE til før man overbeskatter fleinsoppen
Litt tidlig vel? Pleier å finne brukbare 'bunker' i slutten av september og utover.