Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  42 19389
jeg "tok" over en hybel i midten av Desember og fikk en sinnsyk strømregning av huseiere. i gjennomsnitt på 14 dager, da jeg var også mye borte i Desember må nevnes at jeg har hatt pc på 24/7, har varmekabler både i stuen og på badet. Varmtvannstanken er 25l, så det hender den går tom for varmtvann ( dyrere å måtte varme opp vannet når alt er kaldt?) Første gangen jeg betaler strøm som ikke er inkl. i leien og jeg må si jeg er rimelig sjokkert. Noen andre som har opplevd lignende? Og noen som kan hjelpe meg med å forstå denne utregningen?

Strømutregningen:

Avlesing 14.12.2013
46773


Avlesning 31.12.2013
47454


47454 - 46773 = 681 kwh


1614 KwH totalt / 1753,23 = 0,920 * 681Kwh
= 626 kr
Har ligget på 1000kWh i måneden med min 40kvm leilighet. Skjønner ikke hva kWh totalt er og hva det er delt på.
600,- i strømregning er da helt fair på 30kvm egentlig.
Jeg bor på omtrentlig samme kvm og har også liten varmtvannstank og varmekabler; betaler cirka det samme som deg.
Det der er ikke "sinnsykt" i det hele tatt.
Om du vil spare cash; slå av varmekablene og kjør deg tøfler.
Sitat av Snilepisk Vis innlegg
Har ligget på 1000kWh i måneden med min 40kvm leilighet. Skjønner ikke hva kWh totalt er og hva det er delt på.
Vis hele sitatet...
KWh er bare energien fordelt over tid

Ser ikke noe høyst unormalt med 681kwh på 17 dager i desmeber. Tilsvarer 1600W snittforbruk som strengt tatt ikke er mer enn ett par panelovner som står på i desember. ( varmekabler eller whatever )

En liten varmtvannsbereder som hele tiden går tom er vel heller ikke nødvendigvis energieffektivt.
Sist endret av Yalla; 13. januar 2014 kl. 09:59.
600 kroner... Det høres sikkert teit ut på alle måter, men jeg misunner strømregningen din. Regningen på nettleia for 2 måneder kom akkurat og den var på 4000,-. Selve strømregninga blir vel på minst det samme... Så klart er ikke dette noe 30kvm leilighet, men det minner meg jo på hvor bekymringsløst og billig det var å bo i leilighet. Sukk...
Sitat av Yalla Vis innlegg
KWh er bare energien fordelt over tid
Vis hele sitatet...
Klar over det, burde slengt med at jeg betaler rundt ei krone per kW på slutten av dagen.
Jeg bor i en 40kvm leilighet og har èn frittstående varmeovn(ikke olje).
PCen og anlegg står som regel på mesteparten av døgnet + at jeg har på en del lys døgnet rundt. Hadde noen perioder i Desember hvor jeg var veldig glad i å lufte og ha på varmeovn samtidig, så jeg endte opp med strømregning på 900kr.

I Oktober (uten varmeovn) holdt jeg meg til rundt 100-lappen på en måned. Jeg ble lettere sjokkert selv, men det får nå være.

Uansett, så er nok 600kr ganske normalt. Spesielt med tanke på varmekabler i stuen og ofte tomme varmtvannstanker.
Jeg har kun varmekabler på badet, og tømmer _ALDRI_ varmtvannstanken (5-10 minutters dusjer annenhver dag).
Asosial introvert
Duckie's Avatar
Slå av varmekablene eller skru kraftig ned og kle deg ordentlig. Da snakker jeg at du ikke er mellombar eller går i lester av ull. Det er digg. Og du kan slide på en kul måte på golvet.
Er det sokkel-leilighet? Det koster å varme slikt opp med varmekabler. Slå ned varmen og bruk tøfler.
Morpho menelaus
AXiMe's Avatar
Sitat av Yalla Vis innlegg
KWh er bare energien fordelt over tid
Vis hele sitatet...
Det stemmer ikke. En watt er et mål på effekt, altså energi per tidsenhet, og en kilowatt (kW) er tusen ganger så mye energi per tidsenhet. Når man så ganger dette med tid igjen, for eksempel med en time, får man en kilowatttime (kWh), som er et mål på energi, mer presist den mengden energi som leveres av en effekt på en kilowatt over en time (omtrent 3.6 megajoule).
Jeg leier ut en del, og TS ligger under snittet i forhold til de som leier hos meg gjør. Jeg har 200L varmtvanntank og gulvvarme i alle gulv.
Værste var ei jente som lå på 2000 kwh i mnd på ei 50 kvm leilighet. Skjønte forbruket når jeg var det å gjorde noen vaktmesteroppgaver, 28 varmegrader i stua mens den lille fettperla satt under et pledd i sofaen og så på glee. haha
Du har nok hatt flaks da det har vært en mild vinter hittil. Blir mer moro når -10/-15/-20 setter inn.

Men vil du sjekke litt rundt dette, og muligens handle litt strøm så ta en titt her.
Her finner du strømpriser pr dag / time m.m.
http://www.nordpoolspot.com/Market-d...Elspot-Prices/

Personlig havnet jeg på 1300 på min 75 Kvm ink jul og nyttår.
Et viktig, og ofte frustrerende tema, som angår mange.

Først til definisjon av Kwh : Kilowatt per time.
Kw = Kilowatt = 1000 watt energiforbruk
h = hour = time

600 KWh er da f.eks et snittforbruk på 2000 watt (2Kw) over 300 timer.

681 Kwh er mengden Patricia sin måler registrerer fra 14.12 til 31.12.
Det er 17 dager (x24 = 408 timer) og gir et forbruk på 1.67 Kwh ( 1670 watt )
i gjennomsnitt for hver eneste time i den perioden. Virker litt i overkant, syns jeg.
Det er vanskelig å vurdere om dette er urimelig høyt uten flere opplysninger.

- Er hybelen i kjeller eller i en overetasje, er den moderne og godt isolert ?
Mange huseiere slurver når de skal lage hybler kjapt og billig. Spesielt i kjellere er det vanlig at
man legger et tynt nytt gulv med varmekabler oppå gammel betong uten å isolere godt nok under.
Da forsvinner halvparten av varmen ned i bakken, og det sløseriet er det leietaker som må betale for.
Oppvarming og kostnader henger nøye sammen, og det å legge tepper på gulvet og bruke tøfler
er faktisk gode råd, men da må man også skru ned temperaturen på termostaten. 20 grader bør holde.
Gjetter at dine varmekabler bruker 1000-1500 watt samlet, la oss si 1200 forsiktig anslått.
Er de aktive 10 timer i døgnet blir det da 12000 watt (/24t) altså 500 watt pr.time ( 0.5 Kwh )

- Hvor mye varmtvann bruker du ? En slik liten bereder trekker gjerne 1500 watt når den står på,
og er dyrere i drift enn en stor en ved mye bruk. Hvis den er aktiv 4 timer i døgnet blir det 6000 watt
forbruk, altså ( /24t ) 250 watt i snitt per time ( 0.25 Kwh ) hver eneste dag.
Og, ja, det krever mye mer energi å varme kaldt vann enn å holde det oppvarmet i en isolert tank.
Hvis du reiser vekk i mer enn 1-2 dager lønner det seg å skru den av.

- Hva med vask og tørk av klær. Har du egen vaskemaskin ? ( og evt. tørketrommel. )
Holder det å lufte et plagg, og så bruke det en dag til? Fyll maskinen og bruk rett program iallefall.
En liten enøk-artikkel: http://www.enok.no/enokguiden/09_1.html

- Hvilken PC har du ? Datamaskiner bruker strøm uansett når de er skrudd på, og mer ved høy ytelse
som gaming o.l. og regn med minst 100 watt på hvilepuls og 300+ ved krevende bruk. (regn ut Kwh selv)
Sjekk ut eks. her: http://www.dinside.no/846628/er-pc-en-din-et-stromsluk

Også ladere, stereoanlegg, TV o.l. trekker strøm, også når de ikke brukes. Mange bekker små...
Sett dem på en multikontakt skjøteledning med strømbryter, og skru av når de ikke brukes.

- Har du egen strøm-måler og abonnement, eller er det såkalt "minusmåler" hos husverten ?
( altså at dette går på vertens abonnement og h*n har måler internt til forbruket i din hybel )
Leser du av målingene selv, eller får du info fra husvert ? (også ang. opplysningene i første post)
De fleste husverter er rimelig ryddige og greie, men jeg har vært borti litt av hvert oppigjennom..
Når man lager hybel i eldre hus må gjerne det elektriske anlegget bygges om for å skille den ut
fra resten av anlegget, på en eller flere egne kurser. Der er noen som sparer litt i svingene der,
og jeg har kjent folk som har oppdaget at de har betalt for mere enn sitt eget areal og forbruk.
Alt i fra småting som trappelys til grovere tilfeller med felles vaskemaskiner og fellesareal.
Sier ikke at det er sånn hos deg, bare nevner det. Hvis du føler at noe ikke stemmer .
Kommer også litt an på hvilken strømleverandør/avtale din husvert eller du har.

Det var noen punkter. Veldig generelt og omtrentlig. Det er vanskelig å si mere
uten å ha komplett info eller være på befaring og se på hybelen og huset selv.

Du får se hvordan dette utvikler seg over tid.
Og snart er det vår og varme ...
Lykke til i ny hybel.
Sist endret av radion; 13. januar 2014 kl. 12:15.
Som alle andre her sier er dette ingen ublu pris. Mange, inkludert meg selv, får et lite sjokk når man flytter ut og får sine første strømregninger. Vi bor i en relativt beskjedent utstyrt leilighet som er littegrann større, og vi regner med ca 1200,-/mnd i strøm. Vi betaler ikke for varmtvann. Vi har én varmeovn som står på, i tillegg til kjøleskap, TV, modem og ruter. I tillegg kommer selvsagt lys, stekeovn, mobillader og et par små laptoper som brukes etter behov. Alt unntatt varmeovnen trekker ganske lite strøm, men som en klok mann over meg sier -- mange bekker små gjør en stor å. Alle monner drar. Og så videre. Det viktigste er uansett varmeovnen. Leiligheten er omtrent like dårlig isolert som Stonehenge, så den ene ovnen må jobbe godt for å holde levelig temperatur her. Da snakker vi fort 2000 watt bare på ovnen. Hvis vi bruker denne, si 8 timer hver dag, så er det 500 kWh/mnd bare der. Og vi bruker den nok mer enn 8 timer per dag!

Strøm brukes i større grad enn man kanskje tenker over, og særlig nå i vintermånedene. Gå gjerne gjennom absolutt alt i leiligheten din som er koblet til et strømuttak og skriv ned hvor mye hvert apparat bruker, og regn ut hva slags strømforbruk du kan regne med. Vannkoker, TV, ladere, kjøleskap, lamper og lys, modem, ruter, varmtvann, varmekabler, stekeovn, blender, kaffetrakter ... you name it. Og sist, men ikke minst -- varmeovner. Det er hovedsakelig det strømmen går til nå på vinteren...
Slå av varmen og frys litt.
18 grader er nok.
Ett godt kjøleskap krever mindre enn 1 kWh per døgn.
En sparsommelig laptop er veien å gå.
Sparsommelighet med dusjvannet gir sparing - 12 liter per dusj er nok.
Ullgenser - stillongs - ullsokker - Crocs
Alternativt får du ture fram og kjøpe CO2 sertifikat.
Sitat av Jim114 Vis innlegg
Sparsommelighet med dusjvannet gir sparing - 12 liter per dusj er nok.
Alternativt får du ture fram og kjøpe CO2 sertifikat.
Vis hele sitatet...
Hvordan måler du hvor mye vann du bruker i dusjen, og hva er et CO2-sertifikat?

Her er forresten en oversikt over ca snittforbruk for en del vanlige elektriske apparater i husholdningen.
Jeg bor på 105kvm med varme i gulv to stasjonære 24/7 og 200l varmtvann, ligger mellom 1000 og 1400kr i mnd inkl. nettleie.

strøm er dyrt
Hva er energiklassifiseringa på leiligheten din, TS?
meste på regninga di er nok gebyrer til strømlevrandøren ..
Jeg har 40m2, vatmekabler på 25c, en panelovn på 22c, vaskdmaskin går tre ganger i uka og oppvask hver dag. Tv og stereo osv blir jamt brukt. Fikk regning på 270 kroner for 15 nov-31 des.. syns din regning var høy
Sitat av radion Vis innlegg
Først til definisjon av Kwh : Kilowatt per time.
Kw = Kilowatt = 1000 watt energiforbruk
h = hour = time
Vis hele sitatet...
Nå må jeg bare pirke litt her. Definisjonen til kWh er ikke kilowatt per time.

Watt er enheten til effekt. Effekt er energi per tid.
Altså er effekt * tid = energi.

Da må kWh = 1 kW * 1 time være effekt * tid = energi.

Kilowatt per time er energi/tid^2, som ikke gir så veldig mye mening her.
Sist endret av Ozma; 13. januar 2014 kl. 16:52.
Bor i en 60kvadrats leilighet med varmekabler på alle rom, maskin på 550W står å sturre 24/7, dama spiller sims....
Har brukt rundt 2500 - 3000kilowat, har ennå ikke fått strøm regningen men gruer meg litt..

Hvis jeg lar maskin min stå på 24/7, det er en 550 PSU. Hvor mye kilowat vil den bruke hver 24 time?
Frankrikes Solkonge
Bor på 50m2 i en kjellerleilighet med varmekabler. Bruker ofte TV med hjemmekinoanlegg, ladere til diverse ting og hele sulamitten. Nettleie kommer på rundt 600 hver måned med strøm for knapt 100 kroner. Synes ikke det er så mye egentlig. Nettleie er dyrt og har alltid vært dyrt.

Sitat av KaiN Vis innlegg
Bor i en 60kvadrats leilighet med varmekabler på alle rom, maskin på 550W står å sturre 24/7, dama spiller sims....
Har brukt rundt 2500 - 3000kilowat, har ennå ikke fått strøm regningen men gruer meg litt..

Hvis jeg lar maskin min stå på 24/7, det er en 550 PSU. Hvor mye kilowat vil den bruke hver 24 time?
Vis hele sitatet...
Hvis den tar 550W i timen, så tar den 13,2 kWh i døgnet.
Sist endret av BaDomTss; 13. januar 2014 kl. 17:54.
Sitat av BaDomTss Vis innlegg
Hvis den tar 550W i timen, så tar den 13,2 kWh i døgnet.
Vis hele sitatet...
Okei, ikke så merkbart alikavel. Er nok varmekablene som er tyven, alle varmekabler er stilt på rundt 24/28 grader, har 5 varmekontroller.
Til TS:

Varmekabler KAN være gedigent strømsluk hvis du bruker disse ene og alene til oppvarming. Dette er typisk hvis det er dårlig isolert ned mot bakken, og leiligheten ligger i nederste etasje. Varmekabler egner seg best til å holde lunk i gulvet for å unngå bitende kalde gulv. Varmeovn bruker du heller til oppvarming av rommet. Kjøper du f.eks en slik en: http://www.elkjop.no/product/hjem-og...tor-kh770715cw kan du også ta den med deg den dagen du flytter.

Trekk fører også til mye unødvendig sløs av strøm til oppvarming.
Noe frisk luft skal det selvsagt komme inn, men sjekk ventiler over vinduer, eller lufteventiler på vegg om de står unødvendig mye åpne.
Hei, takk for svar alle sammen! Spesielt til deg Radion. Ja, altså ifølge leieboerkontrakten deler huseier og jeg nettleien. Hybelen er nyoppusset for 3 år siden, men den ligger i " underetasjen".
- Hvor mye varmtvann bruker du ? En slik liten bereder trekker gjerne 1500 watt når den står på,
og er dyrere i drift enn en stor en ved mye bruk. Hvis den er aktiv 4 timer i døgnet blir det 6000 watt
forbruk, altså ( /24t ) 250 watt i snitt per time ( 0.25 Kwh ) hver eneste dag.
Og, ja, det krever mye mer energi å varme kaldt vann enn å holde det oppvarmet i en isolert tank.
Hvis du reiser vekk i mer enn 1-2 dager lønner det seg å skru den av.
Vis hele sitatet...
Jeg brukte vell alt varmtvannet så og si hvergang jeg dusjet. Til morgen idag valgte jeg bevist lav stråle for at vannet skulle vare lenger, det ble idag ikke kaldt. Dette skal jeg forsette med.

- Hva med vask og tørk av klær. Har du egen vaskemaskin ? ( og evt. tørketrommel. )
Holder det å lufte et plagg, og så bruke det en dag til? Fyll maskinen og bruk rett program iallefall.
En liten enøk-artikkel: http://www.enok.no/enokguiden/09_1.html
Vis hele sitatet...
Ja, jeg har egen vaskemaskin, men ikke tørketrommel. Gode råd.

- Har du egen strøm-måler og abonnement, eller er det såkalt "minusmåler" hos husverten ?
( altså at dette går på vertens abonnement og h*n har måler internt til forbruket i din hybel )
Leser du av målingene selv, eller får du info fra husvert ? (også ang. opplysningene i første post)
Vis hele sitatet...
Nei, huseieren leste av strømmen og ga meg regnestykket. Ja, de måler internt til midt forbruk. Når jeg hører svarene til noen av dere som har 100+ kvm med 2000,- - 3000,- hver 2.måned med x5 mennesker i huset osv... Så vil det si at jeg da betaler ca. 2400,- hver 2.måned i strøm, og jeg er enslig... Noe henger ikke på grep?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av radion Vis innlegg
Gjetter at dine varmekabler bruker 1000-1500 watt samlet, la oss si 1200 forsiktig anslått.
Er de aktive 10 timer i døgnet blir det da 12000 watt (/24t) altså 500 watt pr.time ( 0.5 Kwh )
Vis hele sitatet...
Her roter du fundamentalt. Snitteffekten over eit døgn vert 0.5kW, men forbrukt energi er 12kWh (1.2kW*10h).

Kilowatttimer er ikkje kilowatt per time, men kilowatttimer. Altså ein time med ein effekt på ein kilowatt. Eller to timar med ein effekt på ein halv kilowatt.
Sitat av Patricia Vis innlegg
Hei, takk for svar alle sammen! Spesielt til deg Radion. Ja, altså ifølge leieboerkontrakten deler huseier og jeg nettleien. Hybelen er nyoppusset for 3 år siden, men den ligger i " underetasjen".


Jeg brukte vell alt varmtvannet så og si hvergang jeg dusjet. Til morgen idag valgte jeg bevist lav stråle for at vannet skulle vare lenger, det ble idag ikke kaldt. Dette skal jeg forsette med.



Ja, jeg har egen vaskemaskin, men ikke tørketrommel. Gode råd.



Nei, huseieren leste av strømmen og ga meg regnestykket. Ja, de måler internt til midt forbruk. Når jeg hører svarene til noen av dere som har 100+ kvm med 2000,- - 3000,- hver 2.måned med x5 mennesker i huset osv... Så vil det si at jeg da betaler ca. 2400,- hver 2.måned i strøm, og jeg er enslig... Noe henger ikke på grep?
Vis hele sitatet...
Jeg og en kompis deler en 100kvm leilighet, har varmekabler på hele tiden i alle rom utenom soverom, AC står konstant på og begge våres pc står på 24/7, og TV'en i stua brukes aktivt med PS4. Vi ligger på rundt 700 - 800kr i mnd.
I nord norge betaler vi 600kr mnd + bare før nettleie så syns ikke akkurat synd på deg.
Sitat av Effage Vis innlegg
Jeg har 40m2, vatmekabler på 25c, en panelovn på 22c, vaskdmaskin går tre ganger i uka og oppvask hver dag. Tv og stereo osv blir jamt brukt. Fikk regning på 270 kroner for 15 nov-31 des.. syns din regning var høy
Vis hele sitatet...
Leiligheta di blir vell forsynt med strøm fra skapet til husvert, og at det er en minusmåler på ditt forbruk, slik at du kun betaler for forbruket ditt.
Leiger 98m2, ikke varmekabler men varmepumpe. Playstation, PC og slikt står på 24/7. Dusjer 2 ganger hver dag. Vasker klær gjør jeg ofte og. Betaler 500-700 kr mnd. Grei pris synes jeg
ca 1 kr per kwh er relativt normalt.


Bodde tidligere i en 60 kvm stor leilighet med vannbåren varme i alle rom bortsett fra bad, og lå på ca 400 kr i mnd i strømregning. Da var det med andre ord kun varme på bad, lys, kjøkken og underholdningsprodukter som brukte strøm.

Relativt mye, men uheldigvis veldig normalt.


Hadde jeg vært deg, så hadde jeg skrudd ned varmen 3-4 grader på bad og stue når du drar fra leiligheten på jobb o.l.
Og når du legger deg, skru ned varmen på stua, og badet hvis du ikke er avhengig av å ha det varmt der om morgenen.

Sparer fort 50-100 kr i mnd da =)
Sitat av Blackkoz Vis innlegg

Sparer fort 50-100 kr i mnd da =)
Vis hele sitatet...
Betaler gladelig 100 kr mnd for å ha varmt bad hver morgen Det beste er jo hvis du har en timer-funksjon, slik at varmen skrus på litt før du pleier å stå opp.
Beste er selvfølgelig tidsstyring av varmen, ja.
Men, dette er noe de færreste har tilgang til
Nei du vil ikke spare noe på å skru ned varmen for en liten periode. For når du kommer hjem igjen vil du ha det varmt igjen og da bruker du mere energi på å få opp igjen temperaturen enn å kun vedlikeholde den tiden du er borte.
Rabbern: Hvorfor? Det gir ingen mening.
Rabbern: Vi reduserer strømregningen hos våre kunder med 40 - 70% pga redusert varmeforbruk. Dette oppnår vi ved bl.a å skru temperaturen ned i rommene når de ikke er i bruk.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Rabbern Vis innlegg
Nei du vil ikke spare noe på å skru ned varmen for en liten periode. For når du kommer hjem igjen vil du ha det varmt igjen og da bruker du mere energi på å få opp igjen temperaturen enn å kun vedlikeholde den tiden du er borte.
Vis hele sitatet...
Du vil spare. Grunnen er at energitapet er meir eller mindre proporsjonalt med temperaturskilnaden på ute og inne. Det krev mindre energi å velikehalde 15°C enn 25°C, og varmekapasiteten til luft er relativt låg, så det dominerande vert energitapet.

Om det du hevder skulle stemme er det veldig rart at alle anbefaler nattsenking av temperatur, bedrifter betaler i hauger og dunger for avanserte styresystem for å styre oppvarming etter aktivitet etc.

Du kan t.d. lese http://energy.gov/energysaver/articles/thermostats
Så 626 kroner på 2 uker i en 30 kvm stor leilighet er helt normalt? o.O
Sitat av Patricia Vis innlegg
Så 626 kroner på 2 uker i en 30 kvm stor leilighet er helt normalt? o.O
Vis hele sitatet...
Det er ikke unormalt, nei. Men jeg ville nok dobbeltsjekket avregningssystemet. Hvordan beregnes "din" del av strømregningen?
har 50 kvm stor leilighet. Har varmekabler på bad og gang på konstant (har automatisk nattsenk), bruker vaskemaskin og oppvaskmaskin 3-4 ganger i uken. Har strømregning på sikkert 700.- per mnd i snitt. Varmtvann får jeg "gratis".
Ser at jeg skrev litt kort i første omgang, men kommer ann på fyringsmetode. Vi gjorde et forsøk på dette over to dager, med ganske lik temperatur ute med oppvarming meg samme varmepumpe. Ute temp var -1 og -2 på de forskjellige dagene, og når vi koblet på en strøm-måler. Så brukte varmepumpen mindre strøm ved jevn temperatur enn ved slå av på natt og slå på når vi kom dit igjen. Men dette er et gammelt 'lagerbygg' med dårlig isolasjon.
Nå er det vesentlig stor forskjell både mellom varmepumper og varmekabler. Men også et normalt isolert hus og et lagerbygg uten den beste isolasjonen.

I dårlig isolerte bygg så vil det være bedre å holde en jevn temperatur, så det dere fant ut stemmer fint til en slik setting, men stemmer ikke i et privat hjem eller et besøksbygg.