Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 4543
Hei!
Leter etter et bra telt som kan beskytte mot aggressiv malariamygg, om man skulle finne på å reise til Afrika og slå opp et telt ved for eksempel Niger-elven (har en drøm om en sånn tur), men i første omgang bare til noen dagers sykkelturer i Norge og Sverige. Har skjønt at jeg trenger et telt med "innertelt". Noen som har peiling som kan tipse om et bra/billig telt? Har ikke råd til å kjøpe det beste på markedet, men vil heller ikke ha noe som faller sammen etter en uke. En fordel er også om teltet er raskt/enkelt å sette opp.
Ringstind teltene til Helsport er helt geniale!
De er lette, går kjapt og slå opp, og beskytter godt mot småkryp med innertelt med myggnettinger.
Kanskje litt dyre, og skal du ha et helt lukket innertelt, så kan det hende du må sy litt i lufteinnganger for å holde malariamyggen 100% utenfor.
I Norge så er det fabrikkferdige innerteltet mer enn tilstrekkelig, med sin snørelukking av lufteventiler.
Jeg har et vanlig telt fra g sport med innertelt. Har hatt det i fem år og det er helt fint ennå. Slipper heller ikke inn mygg med mindre jeg åpner glidelåsen.

Tror det kostet rundt halvannen tusenlapp, men jeg betalte halv pris. 500-700 kr på salg så får du et godt telt.

Lurt å øve litt med norsk mygg først
Hvis du mener og telte langs Nigerelva i Guinea, Mali, Niger eller Nigeria kommer du til å få langt større utfordringer og tenke på enn malariamyggen.
Man bruker sjelden telt i sklie terreng, da bruker man spesial hengekøyer med god myggnett og tarp.
På Europris har de flotte telt, som beskytter mot aggresive krokodiller, til kun kr. 150,-
Trådstarter
86 8
Ikke helt oppe i elven kanskje, men har lest folk har teltet i området der. Det er jo ikke mange hoteller uti der, så eneste mulighet. Billigere også. Det er Guinea jeg tenker på først og fremst. Ikke nødvendigvis reise langs Niger-elven, men landet virker interessant å reise i.
Sist endret av apelix; 15. september 2013 kl. 22:13.
Jeg kjøpte et telt på Europris til 199 korner, og til tross for at myggnettingen var igjen fylte det seg allikevel opp med masse mygg og mange rare innsekter, så ville ikke anbefalt det. Dog er det et veldig billig og helt kurant telt til enkelt bruk. Jeg hadde det med når jeg haiket sørover i Europa. Eventuelt får du bare hamstre inn masse myggspray.
Trådstarter
86 8
Mulig det finnes noe med innebygd myggnett også? Fikk ihvertfall tips fra en reisevant svense på et forum at man skal ha telt med innertelt.
jeg kjøpte billigste av alt telt og soveposer, kjørte norge rundt i sommer (Oslo-Lindesnes- nordkapp) med dama, teltet holdt seg fint, aldri noe insekter inn :P soveposene derrimot, begge to ble "wræcka" etter noen dager. altså glidlåsene ble herk


Edit: XXL buttikk

PS: Moralen er, du vet aldri før du prøver
Sist endret av DrOctagon; 15. september 2013 kl. 22:37.
Sitat av boblesaft Vis innlegg
Jeg kjøpte et telt på Europris til 199 korner, og til tross for at myggnettingen var igjen fylte det seg allikevel opp med masse mygg og mange rare innsekter, så ville ikke anbefalt det. Dog er det et veldig billig og helt kurant telt til enkelt bruk. Jeg hadde det med når jeg haiket sørover i Europa. Eventuelt får du bare hamstre inn masse myggspray.
Vis hele sitatet...
Og risikere malaria?
Når det kommer til slik mygg må man nesten sove i tett myggnett for å være trygg.

Slike nett gies ofte ut i Afrika for å beskytte seg mot mygg, de spenner de opp inne i hus.

http://projectmalaria22.files.wordpress.com/2011/04/mosquito20nets.jpg
Litt off-topic hvor mange malaria mygg skal til for å smitte deg? eller er det slik som flått at det er bare noen få som virkelig er farlige?
Trådstarter
86 8
Det skal bare et stikk til! Man spiser naturligvis malarone, lariam eller andre malariamidler mens man er i malariaområdene, men de betyr ikke du ikke kan få malaria, bare at du ikke dør av det. Da gjelder det jo spraye seg med insektsmiddel og sove under myggnett også. En vifte er også bra for å holde dem borte (problematisk når man teltet å få til det)
Noen former for mygg i Afrika er spesielt aggressive og kan komme seg gjennom det meste. Tse tse-fluer stikker om dagen også.
Nå er det mulig jeg misforsto svensken med innertelt, skal prøve kontakte han igjen for å se hva han mente. Han var littdårlig på å svare.

Så nå svensken brukte et telt som heter big agnes fly creek ul2 som eksempel. Det koster over 2000, men selges ikke i Norge
Sist endret av apelix; 15. september 2013 kl. 22:52.
Det er godt under 10% av malariainfeksjoner som er dødelige. Dette sier en god del, om hvor mange blir smittet hvert år, da 1-3 millioner dør av malaria hvert år.

Ellers er det bare dumt å knaske malariamedisin som sukkertøy, da en bare oppnår malaria som er resistent/immun mot denne. Og Plasmodium falciparum er nesten immun mot de fleste medisiner mot dem. Bortsett fra medisinene som er basert på artemisin. Og hvis en skal begynne å knaske der også, varer det ikke lenge før den er immun mot denne også.

For dem som er interessert, anbefaler jeg PodCast'en "This week in parasitism" Der det er nesten tre episoder om malaria (episode 9, 10 og 11).
Trådstarter
86 8
Men det er uansett mye bedre spise malariapiller enn å ikke gjøre det om man tenker være i Afrika en kort periode bare.
Sitat av apelix Vis innlegg
Men det er uansett mye bedre spise malariapiller enn å ikke gjøre det om man tenker være i Afrika en kort periode bare.
Vis hele sitatet...
Nei! Du får heller ikke utdelt malariapiller, hvis du ikke er lege eller malariasyk. Og hvis dem ikke har artemisin preparater der, kan det hende ingen får hjulpet deg der.
Hvis du bor i nærheten av Melhus/Trondheim anbefaler jeg deg å ta en tur innom helsport sitt kontor/lager. De har utsalg med superpriser og gratis gode råd
Du har lyst til å ligge i telt i afrika og bekymrer deg over myggen ? jeg hadde bekymret meg over løve eller ligget våken og tenkt på om en illsint flodhest skulle kappe meg i to men hver sin lyst.

jeg hadde hørt med noen som selger telt om hva dem anbefaler og uanett hatt ekstra myggnetting over meg inni teltet
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
Du har lyst til å ligge i telt i afrika og bekymrer deg over myggen ? jeg hadde bekymret meg over løve eller ligget våken og tenkt på om en illsint flodhest skulle kappe meg i to men hver sin lyst.

jeg hadde hørt med noen som selger telt om hva dem anbefaler og uanett hatt ekstra myggnetting over meg inni teltet
Vis hele sitatet...
Løvene havner faktisk ganske langt ned på listen om farligste skapningene (i Afrika). Den som troner øverst av pattedyrene er flodhest og kanskje mennesket selv. Men den farligste av alle skapninger der, er utvilsomt inndirekte myggen, som bringer malariaparasitten. La meg sitere Guinnes Rekordbok fra 1995 (ISBN 82-516-1538-0) Under "Dyreriket" og "Generelle rekorder" øverst til høyre på side 25:
Farligste
Verdens farligste dyr (når en ser bortifra mennesket) er malariaparasitten av slekten Plasmodium som spres av myggslekten Anopheles. Den er trolig direkte eller indirekte ansvarlig for 50 prosent av alle dødsfall blant mennesker siden steinalderen. Dødsfall pga. kriger og ulykker er da ikke medregnet. Trass i alle forsøk på å bekjempe denne trusselen, blir stadig minst 200 millioner mennesker årlig angrepet av sykdommen, og mer enn 1 million spedbarn og barn dør hvert år av malaria bare i Afrika.
Vis hele sitatet...
Og de 200 millioner infiserte er antageligvis bare toppen på et isfjell. For alle tropiske land, unntatt Australia, er plaget med malaria.
Og en rettelse: Malaria er i dag ikke i dyreriket, den er en gruppe, som heter protozoriket. Der alle er encellede skapninger. Og mange av parasittene er her. Du har også Toxoplasma gondii, Leishmania, Trypanosoma (sovesyke), Giardia (bl.a. et utbrudd i Bergen under en kloakklekasje i 2004), Entamoeba histolytica og Cryptosporidium.
Trådstarter
86 8
@amdb73: Sist jeg var i Afrika kjøpte jeg bare malarone hos apotektet, etter en konsultasjon hos lege først. De ga meg resept. Alle andre jeg har snakket med er enig om at å spise medisin som malarone, lariam etc. er mye tryggere enn å ikke gjøre det. Vet ikke hvordan du har kommet til konklusjonen at det er best å la være?
@grennray: Bor dessverre i Oslo, men takk for tipset
@notoneofthem: Farlige rovdyr angriper sjelden, og såvidt jeg vet er løver sjeldne så langt vest i Afrika, om det finnes noen i det hele tatt. Flodhester er et større problem ja. Men nå er det ikke slik at jeg tenkte telte helt ved elvebredden eller at jeg nødvendigvis skal til Niger-elven, det er mer hele regionen der som virker interessant år reise i.
Anbefaler en hengekøye som kommer med et godt myggnett. Det finnes nett som er behandlet for å holde mygg på avstand. Hennessy Hammock som et eksempel.
Forøvrig forstår jeg ikke amdb73; Resept på malarone/lariam er ikke noe problem å få om man skal til områder hvor malaria er utbredt. Det blir anbefalt av lege. Alikevel velger en del det bort i tørkesesong, og spesielt om man skal være rundt strand. De holder seg borte i tørken og klarer ikke fly/leve ved sjøen særlig bra.
Skal du til innlandet og campe ved en elv, så spis tablettene dine God tur!
Ta en kikk på Fjellravens Akka Dome. Selges på XXL. Fordelene med et kuppeltelt kontra tunnel er at man ikke er like avhengig av bardunefester, slik kan man da sette opp teltet hvor hen man måtte ønske.

I tillegg er det to innganger på teltet, begge med myggnetting. Det er jævla Nice på kvelden/regnværsdager å bare ligge i teltet og chille mens man kikker ut
Trådstarter
86 8
Takk. Godt tips. Litt dyrt dessverre. Tenkte under 2000-2500 kr.
Jeg har eid en god del telt opp igjennom årene, og de fleste er testet i alt fra nydelig sommervær til ukes lange turer på Sylan midt i februar.
Det teltet jeg er desidert mest fornøyd med er det jeg har nå, Skyledge 3.0 fra Mountain Hardware. Dette er et 3-sesongs telt som fungerer ypperlig i alle forhold bortsett fra lange turer midt på vinteren.
Trådstarter
86 8
Blir fortsatt litt over det jeg tenkte betale, men takk for tipset. Kan jo selvsagt bare ta en tur innom xxl og andre sportsbutikker. Ser også at teltet jeg selv nevnte kanskje ikke er så dumt, ser bra ut til en overkommelig pris. Men må vel kjøpe på nettet og så betale toll i dyre dommer om jeg skal gå for akkurat det.