Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 6157
Jeg og en venninne var på et kjøpesenter og prøvde på noen klær. Vi tok med en del plagg inn i prøverommene men ikke alle ut igjen. Vi ble ikke stoppet eller noe og dro hjem. Nå, tre uker senere ringer politiet til min venninnes mor (vi er under 18) ig sier at hun har stjålet. Det er jo fult mulig at vi har lagt igjen noe i prøverommet for alt de vet... Det er jo ikke kameraer u prøverom? Også sier politiet at de har videobevis osv så venninnen min tilstår men kun for seg selv. Hun fikk nå nettopp en telefon fra sin far som har vært i kontakt med butikkeieren og sier da at jeg også har stjålet.. Vi (hun) fikk også beskjed om at visst vi var ærlig og betalte alt tilbake (med bot) så slapp vi å bli anmeldt. Mine foreldre har ikke blitt ringt enda. Jeg lurer dermed på: har de grunnlag til anmeldelsen? Hva er det verste utfallet? Lurer egentlig på alt rundt dette! Og selvfølgelig hva jeg burde gjøre da jeg ikke vil at mine foreldre skal bli skuffet...
Stjal dere eller dere blitt beskyldt for noe dere ikke har gjort?

Det de reagerer på er at det ble tatt med flere klær inn på prøverommet enn ut. De har ikke kameraer på prøverom. De antar derfor at det ble stjålet noe.

Om dere har stjålet noe ville jeg anbefalt dere å gjøre opp for dere med butikken, legge det bak dere og se på det som en lærepenge.

Har dere ikke stjålet noe vil de heller ikke ha bevis for at dere har gjort det.
Sist endret av Erlpil; 27. juli 2016 kl. 19:42.
Trådstarter
5 0
Sitat av Erlpil Vis innlegg
Stjal dere eller dere blitt beskyldt for noe dere ikke har gjort?

Det de reagerer på er at det ble tatt med flere klær inn på prøverommet enn ut. De har ikke kameraer på prøverom. De antar derfor at det ble stjålet noe.

Om dere har stjålet noe ville jeg anbefalt dere å gjøre opp for dere med butikken, legge det bak dere og se på det som en lærepenge.

Har dere ikke stjålet noe vil de heller ikke ha bevis for at dere har gjort det.
Vis hele sitatet...

Jeg stjal ikke men venninnen min gjorde det, dermed er de mistenksom på meg.. Utrolig kjip posisjon å sitte i. Jeg visste derimot at hun hadde stjålet 5 min etter vi hadde gått ut av butikken, hadde aldri blitt med inn og risikere å bli medskyldig om jeg visste det

Er det noen andre som kan konkludere med hva Erlpil sa eller har mer info til meg så gjerne kom med det
Sist endret av Skybanana; 27. juli 2016 kl. 20:40. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Spill uskyldig. Det blir ord mot ord og du kan ikke domfelles av påstander om at du har stjålet.
Du har ingenting å tjene på å si at du var med selv om de påstår at du kan få "mildere" straff hvis du gjør det - du skal ikke ha noe straff.
Sist endret av Vegardino; 27. juli 2016 kl. 20:43.
Hvis du ikke har stjålet noe så har de jo ikke noe bevis mot deg uansett. Bare si at du ikke har stjålet noe og at du ikke visste at venninna di gjorde det heller, så går det bra.

Sitat av Skybanana Vis innlegg
Vi (hun) fikk også beskjed om at visst vi var ærlig og betalte alt tilbake (med bot) så slapp vi å bli anmeldt.
Vis hele sitatet...
Med bot? Hva vil det si? At dere skal betale en bot direkte til butikken i tillegg til å erstatte verdiene som ble stjålet? Har du dette skriftlig noe sted?
Sist endret av mentalmelt; 27. juli 2016 kl. 21:25.
Jeg må si meg enig med "Vegardino", uten noen som helst form for håndfaste bevis vil nok ikke butikken komme lenger enn en anmeldelse merket "HENLAGT". Jeg har selv vært i prøverom hvor det har ligget igjen klær. Og det kan forresten kun regnes som tyveri hvis butikken kan bevise at dere har tatt med dere ubetalte gjenstander ut av butikken.
Du skal selvsagt ikke innrømme noe du ikke har gjort.

Du burde forsåvidt begynne å omtale denne personen som eks-venninne. Hva i allverden tjener hun på å dra deg med ned?
Om du ikke har stjålet noe så bare nekter du.
Du skal aldri bli straffet for noe du ikke har gjort. Bare la de gå til politiet, saken blir henlagt uansett.
Det her kommer helt ann på hva som har skjedd og hva som er på videoopptaket, om butikken har tatt seg bry med å anmelde det i etterkant og politiet har brukt ressurser på å finne ut av hvem hun/dere er - er jeg rimelig sikker på at de har gode videoopptak. Var dere inne i prøverommet sammen f.eks? Da er det vanskelig å si at du ikke visste noe og du kan bli straffet for medvirkning.
Det skjer ganske ofte at personer samarbeider om naskeri og du kan bli straffet for medvirkning selvom det ikke fysisk var du som hadde varene med deg ut av butikk, men igjen - om du ikke var med på det så tar du heller ikke på deg noen skyld.

Vanligvis så går saken til konfliktrådet på personer under 18 som er førstegangsforbrytere og det ender ofte med en slags samfunsstraff hvor man slipper rulleblad.
Sist endret av Putresopp; 28. juli 2016 kl. 09:56.
Sitat av Putresopp Vis innlegg
Var dere inne i prøverommet sammen f.eks? Da er det vanskelig å si at du ikke visste noe og du kan bli straffet for medvirkning.
Det skjer ganske ofte at personer samarbeider om naskeri og du kan bli straffet for medvirkning selvom det ikke fysisk var du som hadde varene med deg ut av butikk
Vis hele sitatet...
Det ser sikkert mistenkelig ut, men hun/han har ikke bevisbyrden. Mulig jeg er litt naiv når det gjelder rettsystemet her, men de kan ikke ha videoopptak av at hun stjeler hvis hun ikke gjorde det. Jeg kan ikke tenke meg at trådstarter kan dømmes for medvirkning. Det er ord mot ord med "venninnen". Ville tatt meg en prat med henne og spurt hvorfor hun insisterer på å lyve om det.
Sist endret av entropi; 28. juli 2016 kl. 10:12.
Trådstarter
5 0
Sitat av Putresopp Vis innlegg
Det her kommer helt ann på hva som har skjedd og hva som er på videoopptaket, om butikken har tatt seg bry med å anmelde det i etterkant og politiet har brukt ressurser på å finne ut av hvem hun/dere er - er jeg rimelig sikker på at de har gode videoopptak. Var dere inne i prøverommet sammen f.eks? Da er det vanskelig å si at du ikke visste noe og du kan bli straffet for medvirkning.
Det skjer ganske ofte at personer samarbeider om naskeri og du kan bli straffet for medvirkning selvom det ikke fysisk var du som hadde varene med deg ut av butikk, men igjen - om du ikke var med på det så tar du heller ikke på deg noen skyld.

Vanligvis så går saken til konfliktrådet på personer under 18 som er førstegangsforbrytere og det ender ofte med en slags samfunsstraff hvor man slipper rulleblad.
Vis hele sitatet...


Nei, vi var i to forskjellige prøverom og jeg ante ikke hva som foregikk
Sitat av Skybanana Vis innlegg
Nei, vi var i to forskjellige prøverom og jeg ante ikke hva som foregikk
Vis hele sitatet...
Men da sier du det bare som det er. Du har ikke gjort noenting, og du stiller deg uvitende om din venninne stjal noe, da dere var i to forskjellige rom og det har dem vell på kamera og?
Nei, det er ikke noe fasit svar men det skjer ofte at folk også får straff for medvirkning i slike saker! Alt avhenger av hva som blir forklart av vitner, kamera og de mistenkte.
Jeg tipper betjening har vært mistenksom, fulgt litt med og sjekket prøverommet når hun/de gikk ut, etterpå er kamera blitt sjekket og det er tydelig at hun hadde med seg et visst antall plagg inn og at dette ikke stemmer med antallet som ligger igjen på prøverommet eller som hun hadde med seg ut.

Sitat av Skybanana Vis innlegg
Nei, vi var i to forskjellige prøverom og jeg ante ikke hva som foregikk
Vis hele sitatet...
Da er jo saken grei, forklar det som det er!
Sist endret av Putresopp; 28. juli 2016 kl. 10:46. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Kunne de ansatte (og / eller politiet) se på overvåkningskamera hvor mange klesplagg dere hadde med inn på prøve-rommene?

Hvis de ser at en person har med seg X antall plagg, og en annen person har med seg XX antall plagg. Så kan de vel sjekke hvor mange lignende klesplagg (som det dere hadde med inn på prøve-rommene) som henger igjen i butikken + sjekke hvor mange slike plagg som eventuelt ligger igjen på prøve-rommet. Hvis butikken mangler kanskje ett eller to klesplagg (og din venninne har valgt å levere begge disse plaggene tilbake igjen) så burde vel problemet egentlig være løst? Da burde vel butikken innse at de egentlig ikke mangler noen klesplagg?
Du ante ingenting om at venninnen din drev å nasket?
Så hun skrøt ikke av det hun hadde tatt når dere var ute av butikken, eller når dere kom hjem?
Var hun ikke stolt over fangsten? Ville hun ikke vise det fram?
Hvor gamle er dere egentlig?

Jeg tror lite på at du ikke viste noe om dette, men for all del spill på det om det kun var venninnen din som tok noe. Er du uskyldig spiller du uskyldig, men har du en finger med i spillet synes jeg du er en dårlig venninne om du slipper henne ned i dragsuget alene.

Kan dele en historie fra min storhetstid som nasker som fjortis.
Jeg og en venninne kunne gå på kjøpesentre, fra butikk til butikk og ta det vi måtte få tak i. Det ble en lek og et spill om hvor mye i verdi vi kunne få tak i. Vi ble avhengige av å naske. Vi nasket ting vi hadde null og niks bruk for. Men vi var en duo. Vi hamstret sammen, vi var et team. Jeg ville aldri nasket med en venninne jeg ikke kunne stole på. Til slutt en dag ble vi nesten tatt. Vi hadde vært uvørne med å sjekke speil og kamera i en H&M butikk. Vi hadde allerede vært på fangst i 5-6 butikker før vi tok turen til H&M. Inne på H&M var vi mest interessert i sminke. Sminke er dyrt for en fjortenåring, og produktene er små og lett å snike inn under jakkearmen eller i jakkelommen. Vi hadde mange triks. Vi plapret og småflirte av diverse, og var sikkert en smule høylytt. Venninnen min fikk øye på en ny type mascara hun hadde lyst å prøve og ba meg om å ta den. Jeg gjorde som hun sa og snek den fort under jakkearmen min. Plutselig fikk jeg et stikk av angst i kroppen min. Jeg følte at hun sa det en smule høyt og intensjonen min følte at noe var galt. Jeg begynte å kike litt rundt meg å så at et hjørnespeil var rett ovenfor oss. Jeg fikk enda mer panikk. Jeg prøvde å oppføre meg normalt, og så rundt meg. Jeg så flere mennesker i butikken og det virket som noen av de holdt ekstra godt øye med oss. Jeg fikk en dårlig vibe og det samme gjorde venninnen min som sa at hun ville gå. Jeg hadde enda mascaraen under jakkearmen, men jeg viste at vi var blitt "oppdaget" og at noen definitivt holdt et godt øye med oss. Jeg måtte bli kvitt mascaraen min usett. Jeg sa til venninnen min at jeg bare ville se på noen hårklemmer som lå i en stor bolle, og der gled mascaraen ned smoothly.

Så snart vi hadde gått ut av butikken kom det en vekter springende etter oss. Vi ble sjokkerte, men samtidig ikke. Vi hadde hatt en uggen følelse. Men vi følte oss selvsikre. Vi hadde virkelig ikke tatt noe på H&M. Den sivile vekteren tok oss med på bakrommet til H&M sammen med butikksjefen, og begynte å stille oss spørsmål. Vi var fornærmet, osv, totalt bak mål. Vi var sannsynligvis mer redde for at foreldrene våre skulle oppdage dette, at vi faktisk skulle bli tatt. Vi måtte komme oss utav det. Vekteren ba oss ta av oss jakkene, hun sjekket jakkearmene mine spesielt nøye, noe som bare ga meg indikasjon på at hun definitivt hadde sett hva vi hadde tatt. Hun letet etter en spesifikk vare. Hun fant ingenting i jakkene våre. Hun ba oss videre om å tømme veskene våre (de gigantiske baggene som var populære i gamledager, plass til mye). Vi hadde en haug med tyvegods i de fra andre butikker; hårspray, smykker, øredobber, klær, etc. Hun tittet nysgerrig på alt vi hadde, og jeg sa bare at det var noe vi hadde handlet på andre butikker, og spurte henne om det var noe spesielt hun så etter, hva hun egentlig trodde vi hadde tatt.

Etter mye om og men, og ingen beviser på oss ble vi sluppet fri, og butikklederen beklaget for bryet. Vi takket for oss og gikk vår vei. Vi følte oss lettere en 10 000 fjær og vi har aldri nasket siden. Vi lærte vår lekse.

Som plaster på såret fikk vi også en stor gaveeske hver med diverse produkter fra H&M en ukes tid senere. Lesson learned: slutt mens du enda er på topp.
Sist endret av kn^tte; 28. juli 2016 kl. 13:51. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trådstarter
5 0
Sitat av kn^tte Vis innlegg
Du ante ingenting om at venninnen din drev å nasket?
Så hun skrøt ikke av det hun hadde tatt når dere var ute av butikken, eller når dere kom hjem?
Var hun ikke stolt over fangsten? Ville hun ikke vise det fram?
Hvor gamle er dere egentlig?

Jeg tror lite på at du ikke viste noe om dette, men for all del spill på det om det kun var venninnen din som tok noe. Er du uskyldig spiller du uskyldig, men har du en finger med i spillet synes jeg du er en dårlig venninne om du slipper henne ned i dragsuget alene.

Kan dele en historie fra min storhetstid som nasker som fjortis.
Jeg og en venninne kunne gå på kjøpesentre, fra butikk til butikk og ta det vi måtte få tak i. Det ble en lek og et spill om hvor mye i verdi vi kunne få tak i. Vi ble avhengige av å naske. Vi nasket ting vi hadde null og niks bruk for. Men vi var en duo. Vi hamstret sammen, vi var et team. Jeg ville aldri nasket med en venninne jeg ikke kunne stole på. Til slutt en dag ble vi nesten tatt. Vi hadde vært uvørne med å sjekke speil og kamera i en H&M butikk. Vi hadde allerede vært på fangst i 5-6 butikker før vi tok turen til H&M. Inne på H&M var vi mest interessert i sminke. Sminke er dyrt for en fjortenåring, og produktene er små og lett å snike inn under jakkearmen eller i jakkelommen. Vi hadde mange triks. Vi plapret og småflirte av diverse, og var sikkert en smule høylytt. Venninnen min fikk øye på en ny type mascara hun hadde lyst å prøve og ba meg om å ta den. Jeg gjorde som hun sa og snek den fort under jakkearmen min. Plutselig fikk jeg et stikk av angst i kroppen min. Jeg følte at hun sa det en smule høyt og intensjonen min følte at noe var galt. Jeg begynte å kike litt rundt meg å så at et hjørnespeil var rett ovenfor oss. Jeg fikk enda mer panikk. Jeg prøvde å oppføre meg normalt, og så rundt meg. Jeg så flere mennesker i butikken og det virket som noen av de holdt ekstra godt øye med oss. Jeg fikk en dårlig vibe og det samme gjorde venninnen min som sa at hun ville gå. Jeg hadde enda mascaraen under jakkearmen, men jeg viste at vi var blitt "oppdaget" og at noen definitivt holdt et godt øye med oss. Jeg måtte bli kvitt mascaraen min usett. Jeg sa til venninnen min at jeg bare ville se på noen hårklemmer som lå i en stor bolle, og der gled mascaraen ned smoothly.

Så snart vi hadde gått ut av butikken kom det en vekter springende etter oss. Vi ble sjokkerte, men samtidig ikke. Vi hadde hatt en uggen følelse. Men vi følte oss selvsikre. Vi hadde virkelig ikke tatt noe på H&M. Den sivile vekteren tok oss med på bakrommet til H&M sammen med butikksjefen, og begynte å stille oss spørsmål. Vi var fornærmet, osv, totalt bak mål. Vi var sannsynligvis mer redde for at foreldrene våre skulle oppdage dette, at vi faktisk skulle bli tatt. Vi måtte komme oss utav det. Vekteren ba oss ta av oss jakkene, hun sjekket jakkearmene mine spesielt nøye, noe som bare ga meg indikasjon på at hun definitivt hadde sett hva vi hadde tatt. Hun letet etter en spesifikk vare. Hun fant ingenting i jakkene våre. Hun ba oss videre om å tømme veskene våre (de gigantiske baggene som var populære i gamledager, plass til mye). Vi hadde en haug med tyvegods i de fra andre butikker; hårspray, smykker, øredobber, klær, etc. Hun tittet nysgerrig på alt vi hadde, og jeg sa bare at det var noe vi hadde handlet på andre butikker, og spurte henne om det var noe spesielt hun så etter, hva hun egentlig trodde vi hadde tatt.

Etter mye om og men, og ingen beviser på oss ble vi sluppet fri, og butikklederen beklaget for bryet. Vi takket for oss og gikk vår vei. Vi følte oss lettere en 10 000 fjær og vi har aldri nasket siden. Vi lærte vår lekse.

Som plaster på såret fikk vi også en stor gaveeske hver med diverse produkter fra H&M en ukes tid senere. Lesson learned: slutt mens du enda er på topp.
Vis hele sitatet...


Jeg visste det ikke da det skjedde men etterpå fortalte hun det. Jeg hadde ingenting med det å gjøre
Sitat av Skybanana Vis innlegg
Jeg visste det ikke da det skjedde men etterpå fortalte hun det. Jeg hadde ingenting med det å gjøre
Vis hele sitatet...
si det som det er... du viste ingenting om at venninnen din stjal der og da men hun sa det til deg etterpå. du har ikke gjort noe galt. det er ikke straffbart for det om du ikke går til butikken å sladrer på venninna de
▼ ... over en uke senere ... ▼
Oppdatering: mine foreldre fikk i dag en telefon, og den var fra faren til min venninne...���� iallefall så skal vi på møte imorgen og jeg står for mitt iom at jeg ikke har gjort noe dumt... Utrolig kjip dag og situasjon for oss alle men håper at det går fint