Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  168 23236
Sitat av Franklin Vis innlegg
Ved at hun har fett hud, kun ler av bedritne nerdevitser, bruker ukledelige briller som gir henne firkantet ansikt, bruker klær med banale slogans som "Talk nerdy to me", ikke pusser tennene og BMI høyere enn skonummeret sitt, vel. Lurespørsmål?
Vis hele sitatet...
Fint at du har så høye tanker om meg

Det er kanskje på grunn av denne generaliseringen at mange ikke tør å komme ut av "nerdeskapet". Selv om du sikkert kommer til å unnskylde deg med at det var et forsøk på en morsomhet.
Jeg har ingen grunn til å unnskylde meg, det er min erfaring med alle jenter som identifiserer seg som "nerder" i den forstanden trådstarter presenterer.
Angående fargen rosa, som ble nevnt her for en stund siden:
Farger har en psykologisk effekt på oss, det er bevist. Blå virker beroligende, mens rosa har den pussige egenskapen at den virker beroligende på voksne, men oppkvikkende på barn. Derfor var rosa for havtannet århundre eller så siden en typisk "guttefarge", og blå en typisk "jentefarge", fordi man ville at gutter skulle være mest mulig aktive, og jenter nesten unaturlig rolige. Dette har jo etter hvert endret seg litt, og man har heller søkt å utligne forskjellene noe. Men hva slags typer leker (uavhengig av fargene på dem) henger nok en del igjen i det stereotype kjønnsrollemønsteret: jenter får gjerne dukker i bursdagsgave, mens gutter får bilbane. Selv har jeg nok fått litt mer mulighet til å leke meg med datamaskiner store deler av livet. Vi anskaffet oss tidlig PC (er født i 91, og kan godt huske at vi hadde Windows 3.11), og siden jeg kun har søstre, var det ingen tydelige kjønnsskiller på den fronten. Om jeg kan regnes som nerd, vet jeg ikke, men jeg liker å ha litegranne peiling på hvordan maskinen fungerer, og mulige bruksområder.
Sitat av Franklin Vis innlegg
Ved at hun har fett hud, kun ler av bedritne nerdevitser, bruker ukledelige briller som gir henne firkantet ansikt, bruker klær med banale slogans som "Talk nerdy to me", ikke pusser tennene og BMI høyere enn skonummeret sitt, vel. Lurespørsmål?
Vis hele sitatet...
Totalt unødvendig karakteristikk. Du skjønner godt at ikke alle nerdete jenter er som de få du har møtt.
Sitat av Lonely Robot Vis innlegg
Grunnen til at det er så få jente nerder har mye med normer og miljø å gjøre.

De få jentene som faktisk er litt nerdete er ofte de som vokser opp i veldig frie miljøer med bra folk som ikke dømmer og utestenger deg selv om du har andre intresser, og det er jo ikke akkurat mange av de stedende.

Overaskende nok, så er alle de nerdete jentene jeg kjenner fra kristne miljøer (eller faktisk, fra pinsebevegelsen)
Litt spesielt...
Vis hele sitatet...

Enig der, vokste opp i ei lita bygd å her bor jeg ennå.
men har enda ikke møtt noen fra di kristine milijøene da. aldri hørt..

Sitat av Franklin Vis innlegg
Ved at hun har fett hud, kun ler av bedritne nerdevitser, bruker ukledelige briller som gir henne firkantet ansikt, bruker klær med banale slogans som "Talk nerdy to me", ikke pusser tennene og BMI høyere enn skonummeret sitt, vel. Lurespørsmål?
Vis hele sitatet...

Ok? da har du ikke truffet mange jente nerder..

Og det du beskriver her er et bilde på hvordan nerder blir framstillt utsende messig og ikke kunnskap

du er vell sånn så tror alt det du ser på film.. hihi!
Sist endret av mkebab; 9. september 2009 kl. 22:34. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Franklin Vis innlegg
Har nok dessverre hatt den tvilsomme æren av å ta høyere utdanning sammen med en drøss av disse løkfruene, møtt et kvantativt utvalg av de i sammenheng med dataparties og delt nachspiel med Nintendo-megger. Alle er sånn. Punktum.
Vis hele sitatet...
Gawd, jeg er tom for ord. Skjønner du egentlig selv hva du skriver? Har du inntatt noe som virker hemmende på tankevirksomheten?
Sitat av Franklin Vis innlegg
Ved at hun har fett hud, kun ler av bedritne nerdevitser, bruker ukledelige briller som gir henne firkantet ansikt, bruker klær med banale slogans som "Talk nerdy to me", ikke pusser tennene og BMI høyere enn skonummeret sitt, vel. Lurespørsmål?
Vis hele sitatet...
Jeg er meget god venn med ei jente som både er den peneste jenta jeg kjenner, og som kan både det ene og det andre om datamaskiner og spill. Så som alle andre har sagt, det du sa der er bare tull. Det finnes heite jenter som liker det samme som gjennomsnittsinnbyggeren på freakforum.
Sitat av Franklin Vis innlegg
Ved at hun har fett hud, kun ler av bedritne nerdevitser, bruker ukledelige briller som gir henne firkantet ansikt, bruker klær med banale slogans som "Talk nerdy to me", ikke pusser tennene og BMI høyere enn skonummeret sitt, vel. Lurespørsmål?
Vis hele sitatet...
Hvis alle du har møtt er som dette leter du på feil steder . Nesten alle nerder av det motsatte kjønn jeg har møtt har vært fine :3 men noen passer nok under din generalisering. Men ikke i nærheten av alle.

Forøvrigt vil jeg si at jeg tror mangelen på nerdejenter er en konsekvens av gener, samfunn, kjønnsroller og frykt for å bli mobbet/plaget/presset ut sv jentegjengen. Jeg vil ikke skrive en lang post om hvorfor, siden dette skrives fra min iPhone og at jeg ikke liker å ha krampe i tommelene.
Sitat av Auralixa Vis innlegg
Vi har ikke tid.
Vi har så mye hår som skal nappes/krølles/blonderes/slettes/vokses/kures.
Og så mye hud som skal smøres, tones, sprayes, skrubbes.

Og så har vi ofte barn som skal fores/legges/følges/trøstes/fødes/aktiviseres/trenes.

Noen av oss har også menn som skal pules/smigres/påpakkes/kles/forsørges/forsvares/elskes.

See?
Vis hele sitatet...
Jeg rekker det meste av dette OG nerde en hel del.

Nå har jeg riktig nok ikke sprunget ut i full nerdeblomst ennå, men jeg _vet_ jeg kommer dit, en vakker dag.

*kvinnelig nerd*

Sitat av Franklin Vis innlegg
Ved at hun har fett hud, kun ler av bedritne nerdevitser, bruker ukledelige briller som gir henne firkantet ansikt, bruker klær med banale slogans som "Talk nerdy to me", ikke pusser tennene og BMI høyere enn skonummeret sitt, vel. Lurespørsmål?
Vis hele sitatet...
*host*

Det er jammen meg mange mindre lekre guttenerder også.

Jeg kjenner meg forøvrig ikke igjen i denne karakteristikken, uten at jeg kommer til å poste et bilde for å bevise det.
Sist endret av bækkslæsj; 9. september 2009 kl. 23:57. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
hollywood, der har du grunnen din
▼ ... noen uker senere ... ▼
jeg tar en bachelor i data om dagen. og har _heite_ jenter i klassen, som definitinvt er nerder.
Sitat av Auralixa Vis innlegg
Vi har ikke tid.
Vi har så mye hår som skal nappes/krølles/blonderes/slettes/vokses/kures.
Og så mye hud som skal smøres, tones, sprayes, skrubbes.

Og så har vi ofte barn som skal fores/legges/følges/trøstes/fødes/aktiviseres/trenes.

Noen av oss har også menn som skal pules/smigres/påpakkes/kles/forsørges/forsvares/elskes.

See?
Vis hele sitatet...
Greit, jeg ser humoren i dette innlegget, og joda, jeg smilte vel litt av det. Allikevel er ikke dette en unnskyldning for å ikke ha tid til noe utover dette. Jeg hadde en kjæreste for knappe to år siden. Etter en del støy i forholdet, bestemte vi oss for å ikke være i et forhold lengre.
Da vi var kjærester var hun modell, og ut fra hva jeg ser på Facebook-profilen hennes er hun det fremdeles. Med andre ord, hun er svært fiksert av utseende. Lønnen hennes går med på sminke, klær og skjønnhetsprodukter.

En stund etter "støyen" i forholdet vårt hadde lagt seg, så vi muligheten for å ha kontakt med hverandre igjen, og ta det derifra for å se hva som skjedde oss imellom.
Etter hvert fikk vi intim kontakt igjen, men hun ble etterhvert oppgitt over hvor lite tid jeg hadde til overs - hvor fyldig hverdagen min var med ting som skjedde.
Dette kommer fra ei med et relativt stort sosialt nettverk, jobber som modell, studerer og har en grei jobb ved siden av, så ikke kom her og fortell meg at dere jenter ikke har nok tid. Det faller bare på egen urimelighet.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av moret Vis innlegg
jeg tar en bachelor i data om dagen. og har _heite_ jenter i klassen, som definitinvt er nerder.
Vis hele sitatet...
Ikke fordi jeg tror jeg vil treffe jenter på en linje som har noe med databehandling og gjøre, men av nysgjerrighet; Hva går du på?

For alt jeg vet går du på epletellelinjen, "data" er et vidt bekrep
Viste dere at Mila Kunis fra That 70's Show ( Jackie ) spiller World of warcraft?
Hun er en liten nerd
sio: programmering, hjelper det?
Sitat av Sixpounder Vis innlegg
Viste dere at Mila Kunis fra That 70's Show ( Jackie ) spiller World of warcraft?
Hun er en liten nerd
Vis hele sitatet...
Hva er så "nerd" med å spille WoW?

Om du spiller som en nerd så betyr ikke det at hu gjør det.
Går ann å nyte et spill uten å være en nerd. (som du liker å kalle dem)
Slapp av, jeg kalte ikke deg en nerd.
Jeg sa ikke at hun var nerd, men en liten nerd =)

Jeg spiller ikke som en nerd.
Ja, jeg liker å kalle folk nerd.
wow = nolifer
nerd = en person som har for mye kunnskap om en eller flere ting, ofte brukt i PC sammenheng (ilag med geek)
Mener jeg har hørt ordet wowgeek mange ganger.
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
wow = nolifer
nerd = en person som har for mye kunnskap om en eller flere ting, ofte brukt i PC sammenheng (ilag med geek)
Vis hele sitatet...
Hvis WoW er definisjonen på "nolifer" da er du definisjonen på idioti.

Og nei, jeg føler meg ikke truffet, men det der blir rett og slett for dumt.
På linje med blondine generaliseringen.
Sitat av Geiten Vis innlegg
Hvis WoW er definisjonen på "nolifer" da er du definisjonen på idioti.

Og nei, jeg føler meg ikke truffet, men det der blir rett og slett for dumt.
På linje med blondine generaliseringen.
Vis hele sitatet...
Du heter vell tilfeldig vis ikke Hans bauge, gjør du?

Like hissig ihvertfall..


Jeg vil nok si at WoW er et nerde-spill som er vanskelig å nyte om du ikke har en viss interesse for data, og har en liten nerd inni deg.
Det er få av dem, fordi svette jenter som gamer er ikke hot!
Wow blir ofte sett på som det store nolifet gamet av mange.
Jeg kan tro det kommer av at folk har opptill 450 dager played time i ett dataspill.

Når du spiller som en nolifer opplever du at dagene flyr fortere en klamydia.
Jeg snakker av erfaring, ja, men heldigvis fikk jeg tilbudt en hamburger under en sulten fylla for accounten min =)
om du er truffet eller ikke Geiten, så tar du deg mye nær av det =)


Sitat av Ondskap Vis innlegg
Det er få av dem, fordi svette jenter som gamer er ikke hot!
Vis hele sitatet...
Hvor kommer svett inn i bildet?
Sist endret av Sixpounder; 30. september 2009 kl. 01:39.
Sitat av Sixpounder Vis innlegg

Hvor kommer svett inn i bildet?
Vis hele sitatet...
Jeg svarte da mest konkret til tittelen i posten..
Har ingenting med wow å gjøre, jeg spiller det selv klarer å nyte det, å klarer også å begrense meg til et pare dager i uken 6-7 timer om dagen.

Det er ikke mange nerdete jenter fordi jenter med våte armhule merker på t skjorta som sitter inne hele tiden å gamer er ikke noe gutter som gamer selv synes er noe, med mindre man ikke kan stole på legningen hans.
Hovedgrunnen er samfunnets trang til å bruke kjønnsroller, og samfunnets forventninger til hvordan enkeltindividet fyller disse rollene.
Personling liker jeg ikke kjønnsroller. F.eks. ser jeg ingen grunn til at ikke mannen kan være "husfar" og passe barn, lage mat, og gjøre husarbeide. Ikke at den ene parten skal jobbe og den andre gjøre hjemmearbeide, det er vel mest ønskelig med en miks.
Kjønnsroller er noe drit, og jeg bruker de fleste anledninger til å motsette meg dem. Jeg er gjerne "dama" i forholdet om det er den mest praktiske løsningen for begge parter, f.eks om kjæresten tjener mer enn meg, om vi skulle hatt barn, osv.
Hvorfor menn være opptatt av pupper, fotball og biler, og kvinner lage mat, passe barn og vaske huset?
Jeg ser rett og slett ikke noen logisk grunn til at det skal være todelt.
"Nerdete" jenter, i større eller mindre grad, er mer attraktive enn dumme blondiner med store pupper.

(TL;DR/OT?)
Samfunnet undertrykker nerdete jenter, fordi "det skal ikke være sånn".

Sitat av Ondskap Vis innlegg
Det er ikke mange nerdete jenter fordi jenter med våte armhule merker på t skjorta som sitter inne hele tiden å gamer er ikke noe gutter som gamer selv synes er noe, med mindre man ikke kan stole på legningen hans.
Vis hele sitatet...
Hva har legning med svette jenter å gjøre? Man slutter ikke å tenne på en heit jente bare fordi hun er svett og lukter svette.
Jeg vet ikke om noen er så hardcore at de sitter døgn etter døgn med svette klær uten å dusje. Isåfall er de ikke ute på "markedet" engang, og gjør poenget ditt uvesentlig.
Sist endret av DoktorKven; 30. september 2009 kl. 01:57. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Sixpounder Vis innlegg
om du er truffet eller ikke Geiten, så tar du deg mye nær av det =)
Vis hele sitatet...
Jeg takker for din fjortis-analyse.

Jeg tar meg ikke nær av det, men jeg reagerer fort på idioti. Spesiellt når det er en viss arroganse og sikkerhet inn i bildet.

Det kan være hva som helst. Som analysen din for eksempel.

Sitat av Jazzin Vis innlegg
Du heter vell tilfeldig vis ikke Hans bauge, gjør du?

Like hissig ihvertfall..
Vis hele sitatet...
Jeg gjør desverre ikke det, men er stor fan av han.

Og det siste tar jeg som et kompliment.
Sist endret av Geiten; 30. september 2009 kl. 02:14. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Nachtwulff Vis innlegg
Hva har legning med svette jenter å gjøre? Man slutter ikke å tenne på en heit jente bare fordi hun er svett og lukter svette.
Jeg vet ikke om noen er så hardcore at de sitter døgn etter døgn med svette klær uten å dusje. Isåfall er de ikke ute på "markedet" engang, og gjør poenget ditt uvesentlig.
Vis hele sitatet...
Noen på dette forumet er og vil bli trangsynte...
"scwett gamer" er et utrykk man bruker for å påpeke nolifer gamere.

Enten det er jente eller gutt.
Sist endret av Ondskap; 30. september 2009 kl. 02:16.
Det er en _veldig_ åpenbar forklaring på spørsmålet: det er få nerdete jenter på grunn av slike poster som dette.

Stiller også spørsmålet hvorfor det er så få nerdete folk på dette foraet? Rusmiddel/politikk-foraene har vel ca. 50 flere poster om dagen enn programmering, for eksempel
Sitat av Kalakov Vis innlegg
Stiller også spørsmålet hvorfor det er så få nerdete folk på dette foraet? Rusmiddel/politikk-foraene har vel ca. 50 flere poster om dagen enn programmering, for eksempel
Vis hele sitatet...
Politikk er noe som alle kan diskutere. Det er bare meninger.
Rusmiddler er det utrolig mange som synes er interesangt, mens
de mer "nerdete" underforumene holder seg til emner ikke så mange
bryr seg om. Hadde jo ikke vært noe spessielt i å være nerd om man majoriteten hadde vært det?
Litt off-topic, men sjekka ut noen videoer av Hans Bauge. Lo meg skakk i hjel! Annbefaler andre å gjøre det samme. Kan det tenkes at det er der Harald Eia og Oslo Losen har hentet inspirasjonen fra? Maken til hissigpropp, hehe! At ikke Dagbladet har laget en reklamefilm basert på Bauge. Sterkere meninger finner man rett og slett ikke..
oh steike for en kar
noen må gi han noe beroligende.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Hvis vi snur litt på det, kan vi vel kanskje alle spørre oss hvorfor vi ikke er intrisert i hester eller rytmisk gymnastikk?

Der "oss" er vi som intriserer oss for data.
Sist endret av MikeHunt; 11. november 2009 kl. 22:58.
Hm, vil også påstå som mange før meg i denne tråden at det er samfunn og kulturell påvirkning (hovedsaklig men ikke kun) i tidlig alder som gjør at det blir flere nerdete gutter enn jenter i samfunnet.
Men det er jo også verdt å ta i betraktning at "nerden er et usosialt dyr av natur som helst holder seg i eget hi og innen sin egen flokk", altså: sitter du å spiller wow 8 timer om dagen er det ikke videre sannsynelig at du er ute å møter mye nye mennesker...
Elektro og mekaniske linja for de som går videregående, er vel der du vil ha størst sjanse til å møte nettopp disse hun-dyrene :P

Peace.
Sitat av Gnomkraft Vis innlegg
Jeg har vanskelig for å forstå meg på hunkjønn som ikke er nerdete eller har liten interesse av datamaskiner. Hvorfor er det så få av de nerdete jentene med dype interesser for datamaskiner? Er det samfunnet som legger opp til at det har blitt slik? Eller er jenter bare ikke typisk nerdete?
Vis hele sitatet...
Følte jeg måtte sitere deg siden denne diskusjonen er veeeldig lang og det er helt klart at den engasjerer mange mennesker, men jeg følte at jeg hadde en del å si om dette.. For det er et tema jeg har fundert på lenge (hvorfor har jeg så få jentekolleger...?)

Personlig for meg vil jeg si at jeg tror det har med oppdragelse og omgivelser å gjøre.
Jenter oppdras ikke til å finne seg selv, og finne ut av interessene sine på lik linje som gutter. Når man er eldre forventes det at man skal få barn (er 24, og det er HEAVY press fra ALLE jentevennene mine som har bolle i ovnen ca samtidig nå.. :O)

En annen ting kan også være at spill (og kansje dataprogrammer/pensum/manualer o.l) er laget for gutter.
Med dette mener jeg at det er lagd av gutter og derfor passer gutters tenkemåte best.

Eksempel: Navigering.
Jeg suger intenst i ca. alle skytespill, dette er fordi jeg trenger detaljerte bygninger for å klare å orientere meg.
Når man copy-paster samma huset på 15 steder på samma brettet i battlefield er jeg helt hjelpesløs for jeg skjønner ikke hvor jeg er og blir bare desorientert.
Derimot er jeg kick-føkking ass i alle slosse/hack'n slash spill og assassin creed er helt fantastisk for oss som må ha detaljer.
I fremtiden tror jeg nok det blir flere jenter sånn sett som blir spillnerder, ting må bare bli såpass avansert at det er mere universalt utformet.

En annen ting kan være alle fordommene og mytene rund dette, som Franklin før i tråden her uttalte seg om firkanta briller og fet hud..

Jeg liker å endre stil radikalt ofte, og da jeg hadde prOnstar-stil med hvitbleka hår var det veeldig få (!) som trodde på meg når jeg fortalte at jeg drev med data.
Og på den tiden opplevde jeg at karer som snakket til meg på fest ble fornærma (!) når jeg høflig rettet på dem når de sa noe som var riv ruskende galt. Vil ikke tro jeg er noen bessewisser, -har heller motsatt problem at folk ikke tror meg når jeg sier noe (sikkert fordi jeg kødder mye, hehe) men det var mange som ble provosert av en blond Linuxgeek væffall

Hoi dette ble langt..
hehe men det er nå hvertfall det jeg har klart å tenke ut så langt..

Der er kansje ikke helt lett å være eneste jenta i Tekken turneringen, men om gutta heier på og oppmuntrer masse så blir det sikkert flere jenter etterhvert.
Sist endret av r8chl; 13. november 2009 kl. 17:00.
Sitat av Ondskap Vis innlegg
Det er få av dem, fordi svette jenter som gamer er ikke hot!
Vis hele sitatet...
Selv om jeg gamer og bygger dataene mine selv, så vet jeg hva deodorant og parfyme er, bare sånn at du vet det! ;D
Sitat av Helenemor Vis innlegg
Selv om jeg gamer og bygger dataene mine selv, så vet jeg hva deodorant og parfyme er, bare sånn at du vet det! ;D
Vis hele sitatet...
Jess, men bare for å understreke det... det er ikke _alle_ som vet hva det er, bra noen gjør det
haha.. de fleste jenter jeg har gamet med har da vaska seg... Søtt med litt svette jenter da, spesielt de som ikke barberer seg under armene, de elsker jeg.. butnei
grunnen til at det ikke fins skikkelige nerdejenter er vel fordi at ingen synes det er særlig attraktivt med uren hud, komplett datafiksering, colakorksamling, colabunn-briller etc. etc. osv. osv.
men det kan hende jeg tar feil, eller det kan hende at man ikke ser disse nerde jentene grunnet at de i likhet med andre nerder er veldig sjelden ute og sitter inne foran pc'en og chatter og gamer og står på. og når man chatter så kan man lett vri litt på visse sannheter angående utseende og slike ting.
ja, klart er det lett å juge på seg en modellkropp og et smart hue på msn/irc..

ikke morsomt å være jente på nett, når alt du får høre er at du er teit og feit og stygg.
men det er ganske morsomt, at folk sitter på nett å er frekke, og når du møter de på lans osv, så er det 150, 13 år, og har med seg faren sin!
Sitat av Wia Vis innlegg
grunnen til at det ikke fins skikkelige nerdejenter er vel fordi at ingen synes det er særlig attraktivt med uren hud, komplett datafiksering, colakorksamling, colabunn-briller etc. etc. osv. osv.
men det kan hende jeg tar feil, eller det kan hende at man ikke ser disse nerde jentene grunnet at de i likhet med andre nerder er veldig sjelden ute og sitter inne foran pc'en og chatter og gamer og står på. og når man chatter så kan man lett vri litt på visse sannheter angående utseende og slike ting.
Vis hele sitatet...
hva har utseendet med hvor mange det er egentlig?

At det er få som synes det er attraktivt har jo egentlig ikkeno med hvor mange det er?
Eller er det et svært darwin-poeng her jeg ikke ser?
Jeg vet ikke med dere andre, men jeg ville heller ha vært i et forhold med en jente som spiller spill og vet hva en CPU er i stedet for "dumme puppe-blondiner".
men det finnes de som har pupper naturlig, og har blondt hår:P de kan også være nQrds! ;D
Sitat av jeppfi Vis innlegg
Kan jo spørre deg om hvorfor det er så få nerder som driver med idrett? Men data er vel mer en mannlig ting, slik som biler, fotball og diverse idretter.
Vis hele sitatet...
Kan vel egentlig ikke si at få nerder driver med idrett, de fleste jeg kjenner trener fotball/volleyball/innebandy etc 3-4 ganger i uka.
Endel av de jeg kjenner over nettet trener også endel. Hvis de snakker sant! : D
Sitat av Helenemor Vis innlegg
men det finnes de som har pupper naturlig, og har blondt hår:P de kan også være nQrds! ;D
Vis hele sitatet...
Klart de kan.
Men du skjønte hva jeg mente?
haha, skjønte jo det ;D
Sitat av Stormen Vis innlegg
Men: Noen aspekter ved kjønnsrollene kan selvfølgelig være samfunnsbestemt. En ting jeg f.eks. alltid har lurt på, er fargen ROSA. Er fargen rosa naturlig appellerende til jenter, eller er dette noe samfunnet lærer jenter opp til å like? Man kan jo f.eks se på blomstene; der har ulike farger ulike betydninger - også fra naturens side.. Det kan tenkes at det finnes en genetisk kode som gjør jenter "predisponert" for rosa; på samme måte som f.eks fargen rød og gul/sort i naturen symboliserer fare og/eller en trussel.
Vis hele sitatet...
Fun fact: Rosa var faktisk en mannefarge før i tia, men kvinnebevegelsen 'overtok' den som symbol nettopp for å vise at de også kunne bruke rosa selv om de var kvinner. Så tok det mer og mer av og vel, det er bare å ta en titt innom en lekebutikk for å skjønne hvor gæli det gikk...
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av Helenemor Vis innlegg
men det finnes de som har pupper naturlig, og har blondt hår:P de kan også være nQrds! ;D
Vis hele sitatet...
Det virker ikke som om folk skjønner det faktisk.

Var på en gruppeøving på NTNU, og der skulle vi snakke i grupper om hva vi skulle skrive semesteroppgave om. Da jeg fortalte at temaet mitt skulle være spilleavhengighet siden jeg spiller en del wow selv, fikk jo alle i gruppa hakeslepp og trodde jeg kødda.

Ble kryssforhørt for å bevise at jeg spiller, og angret etter hvert på at jeg faktisk innrømte at jeg er en datafreak. For jeg var tydeligvis ikke normal siden de så på meg som en skapning en annen planet.

For å være akseptert som jentenerd bør man tydeligvis være lubben, bruke briller og lukte rart. Jeg skjønner det virkelig ikke.
Sist endret av STOREida; 29. november 2009 kl. 04:17.
Personlig har jeg inntrykk av at mange unge jenter egentlig er interessert i data, men de tør ikke å være seg selv av frykt for å bli utestengt eller sett på som rare - noe som igjen går tilbake til dette med at kjenter skal leke med dukker osv.
Jeg ville ikke sagt at data er en mannlig interresse. Det finnes faktisk ganske mange jenter som spiller mye data, men som synes det er flaut å si det
Er faktiskt en del jenter som driver med data og gaming, er bare at de ikke har kommet ut av "skapet" enda.

Vist du tar eksempel i TG så har du kanskje fått med deg at det blir fler og fler jenter hvert år.

Mulig jenter ikke syns spill og data er noe kult etc. før enn de faktisk prøver det, noe som er ganske vanlig blandt alle skjønn