Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 747
Hei!

Jeg har brukt Paracet i en lenger tid for tannsmerter. Bruker maks 2 x 500 mg pr. dag. Det tar smertene, men synes det er blitt værre siste tiden. Har brukt nesten daglig i flere måneder. Leser om det som heter legemiddelutløst hodepine. Jeg har ikke fått hodepine, men kan smertene komme i tennene på samme måte som i hodet på grunn av overforbruk?

Er det ellers noe fare med å bruke Paracet fast i sånne doser?

Ps: Har vært hos tannlege uten at de finner noe galt med tennene.
Du bør absolutt bestille en hastetime hos fastlegen din for å snakke om dette. Du burde prøve en annen tannlege og se om den finner noe. Det er ikke bra å bruke smertestillende så lenge. Prøv å ta mindre. Et siste alternativ er å trekke den vonde tanna.
Istedenfor å svelge paraceten så kan du legge den mellom tannkjøttet og kinnet ved den vonne tanna. La den ligge så lenge du kan der. Smaker ikke så godt hvis du gnir det utover, men hjelper mye bedre for tannpinen enn å svelge. Min erfaring etter noen kjipe visdomstenner i hvertfall
Legemiddelutløst hodepine kan man godt få fra paracet, men oftest høyere doser i lengre tid. Er også vanligere med legemiddelutløst hodepine fra andre preparater som f.eks triptaner, som er migrenemedisin.

Vondt i tennene fra 1 gram paracet om dagen i noen måneder høres merkelig ut. Jeg ville undersøkt om tannsmertene dine kommer av noe annet. Kan godt være en god idè med en second opinion hos en annen tannlege.
Sist endret av bendiks; 9. juli 2023 kl. 23:21.