Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 1482
Noen her inne som driver med slikt? Kjøpte tre av disse på impuls: https://www.biltema.no/fritid/fiske/...-cm-2000018237

Har aldri fiska med teine før, men hvor vanskelig kan det være? En spyle-dunk som blåse, en med litt grus som sekke? Søle/gjørmebunn mellom 50 og 100 meter, gjerne på litt skrånende bunn? Funker det inne i lange/trange fjorder, eller må jeg ut mot åpent hav?

Holder til på sørøstlandet.
Det er et ganske strengt regelverk rundt dette som du må sette deg inn i.
Og så må du finne egnede steder. Tipper de ikke er overalt, men har sine biotoper og områder.
Ja, er en del regler å lese seg opp på.

Det jeg har fått med meg så langt:
Åpent fiske hele året, blåser og alle teiner skal merkes. Må settes så de ikke tar hummer (bør løse seg selv). Må sjekkes minst 1gang per uke, og de må ha flukthull. Holder det å bytte ut snora til inngangen med bomull?

Det er også et minstemål på 13cm, men ingen ser ut til å ha laget en føkkings skisse på hva de mener. Og et alternativt mål som bare gjør ting verre...
Sist endret av Prof. Vrøvel; 31. august 2023 kl. 21:40.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Fikk første krepsen her om dagen. På første stedet jeg prøvde, sikkert bare begynnerflaks. 20cm, ca 200g. Smakte helt nydelig. Anbefales på det sterkeste om en liker sjømat og å hale teiner. Jeg vil ha teinehaler i julegave.
Sitat av Prof. Vrøvel Vis innlegg
Fikk første krepsen her om dagen. På første stedet jeg prøvde, sikkert bare begynnerflaks. 20cm, ca 200g. Smakte helt nydelig. Anbefales på det sterkeste om en liker sjømat og å hale teiner. Jeg vil ha teinehaler i julegave.
Vis hele sitatet...
Så gøy. Gratulerer!
Vær fornuftig i måte og mengde du høster fra fjordenes fyldige banker av sand
en ting mange krepsdyr har felles er ferten av kadaver, åtsel og forråtnelse og
teine-åte skal helst stinke død og fordervelse sier gammelt jungelord ..
Da kan det samle kreps fra en større omegn, de har si nese for næring .
Sitat av herognå Vis innlegg
..teine-åte skal helst stinke død og fordervelse.
Vis hele sitatet...
Hadde en mini Lars Monsen i klassen på barneskolen, skikkelig friskus, og jeg noen andre var med han på krepsetokt en kveld (ferskvann), han hadde med seg noe halvråtten elg som åte.
Sist endret av vindaloo; 11. september 2023 kl. 02:10.
Før jeg kan høste må jeg faktisk fange de. Har hatt noen flere runder uten hell, så begynnerflaksen er tydeligvis over.
Jeg pleier alltid å bruke røkt svinekotelett som åte. Dette er dog til ferskvannskreps. Tipper de har nogenlunde samme smak
Hadde vært sinnsykt moro å prøvd og holde ferskvannskrepsen man kan fange i Norge i et akvarium.
Bendiks: Ikke la deg lure av navnet, de har nok mye mer til felles med hummer enn ferkvannskreps. De heter tilogmed norwegian lobster på engelsk. Men de lever på dypere vann, fra det jeg klarer å finne snakker vi typisk 70-250m. Lokale fjorden er begrenset til 100m, det er vel også armene mine
Sitat av Vasken Vis innlegg
Hadde vært sinnsykt moro å prøvd og holde ferskvannskrepsen man kan fange i Norge i et akvarium.
Vis hele sitatet...
Regelverket mener jeg er gnakse strengt, men det er ikke spesielt vanskelig å få til. Hold pH rundt 7 med Kalk/skjellsand, hold akvariet rent, for med Oreløv, potet, gulrot - veeeeeldig mye mindre mengder en du tror. Kan gi de fisk en sjelden gang (blir grisete i akvariet)
La de ha det mørkt i akvariet.
Sitat av Vasken Vis innlegg
Hadde vært sinnsykt moro å prøvd og holde ferskvannskrepsen man kan fange i Norge i et akvarium.
Vis hele sitatet...
Han her holder en hummer han kjøpte på supermarkedet i akvarium. Har overlevd i snart to år og byttet skall to ganger nå. Ganske spennende å følge med på livet til Leon!
https://youtu.be/9sI7WveN7vk?si=9hp7VJ7UXNeWKFyK
Lurt å ikke ha Loff & Majones liggende så Leon ikke plutselig forsvinner på et nightspiel
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Lurt å ikke ha Loff & Majones liggende så Leon ikke plutselig forsvinner på et nightspiel
Vis hele sitatet...
Men ka med godt smør, sitron og persille då ?
Sist endret av herognå; 13. september 2023 kl. 07:33.