Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1660
Har et Gainward GTX 970 som har 1051 MHz base clock speed og
3500 MHz memory clock speed.

Så ser jeg at Evga GTX 960 har 1304 MHz base clock speed og 7010 MHz base memory speed.

Er det bare meg, eller ser 960 mye bedre ut enn 970? Skal vel ikke være sånn?

Noen, vær så snill og forklar. Kortet er såpass nytt at vis 960 faktisk er bedre, så bytter jeg det...
Nei, det er ikke bedre. Det nytter ikke å bare finne noen tilfeldige tall blant spesifikasjonene og sammenligne på den måten.
Sist endret av danielsk; 22. januar 2015 kl. 17:33.
Sitat av danielsk Vis innlegg
Nei, det er ikke bedre. Det nytter ikke å bare finne noen tilfeldige tall blant spesifikasjonene og sammenligne på den måten.
Vis hele sitatet...
Kunne du da være så vennlig og forklare hvordan man skal sammenligne skjermkort? Vil alltid vite mer vettu
Sitat av PopeSweetJesus Vis innlegg
Kunne du da være så vennlig og forklare hvordan man skal sammenligne skjermkort? Vil alltid vite mer vettu
Vis hele sitatet...
Høyere tall = bedre, som regel. Du har serier, feks 7xx og 9xx. 980 er bedre enn 970, men 780 kan være bedre enn 960. Nå har jeg ikke nøyaktig tall men er som regel slik med Nvidia. x70 og x80 er de beste i serien. x60 er vel de dårligste.
Sitat av PopeSweetJesus Vis innlegg
Kunne du da være så vennlig og forklare hvordan man skal sammenligne skjermkort? Vil alltid vite mer vettu
Vis hele sitatet...
Du setter de opp mot hverandre i en testbenk.

Sitat av Xernox Vis innlegg
Høyere tall = bedre, som regel. Du har serier, feks 7xx og 9xx. 980 er bedre enn 970, men 780 kan være bedre enn 960. Nå har jeg ikke nøyaktig tall men er som regel slik med Nvidia. x70 og x80 er de beste i serien. x60 er vel de dårligste.
Vis hele sitatet...
Vel, i teorien ja, men du kan ikke sammenligne skjermkort på papir og forvente et genuint resultat. Og x60 er som regel ikke de "dårligste" kortene i seriene til nVidia.
Sist endret av McLovin; 22. januar 2015 kl. 18:16. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Du må se på mye mer enn bare klokkehastighet, for å nevne litt.
Kjerne/prossesor, sjekk hvilken teknologi samt generasjon
Antall gb minne
Texture fill rate
Båndbredde på minnet
Og evt cuda kjerner

Selv etter dette, så kan et skjermkort se bedre ut på papiret, derfor er det lurt å sjekke benchmarks, da visse skjermkort også liker seg bedre på høyere oppløsninger enn andre.
Et annet viktig moment for vi som ikke liker å kaste penger ut av vinduet; er det verdt det? Vil man betale, la oss si 1200,- kr for en ytelseøkning på 5%?
Sist endret av Fleff; 22. januar 2015 kl. 18:16. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Xernox Vis innlegg
Høyere tall = bedre, som regel. Du har serier, feks 7xx og 9xx. 980 er bedre enn 970, men 780 kan være bedre enn 960. Nå har jeg ikke nøyaktig tall men er som regel slik med Nvidia. x70 og x80 er de beste i serien. x60 er vel de dårligste.
Vis hele sitatet...
Det var jeg jo klar over, men levde delvis i den tro at høyere hastigheter nesten automatisk betydde bedre ytelse. Serier har styring på

Sitat av Fleff Vis innlegg
Du må se på mye mer enn bare klokkehastighet, for å nevne litt.
Kjerne/prossesor, sjekk hvilken teknologi samt generasjon
Antall gb minne
Texture fill rate
Båndbredde på minnet
Og evt cuda kjerner

Selv etter dette, så kan et skjermkort se bedre ut på papiret, derfor er det lurt å sjekke benchmarks, da visse skjermkort også liker seg bedre på høyere oppløsninger enn andre.
Et annet viktig moment for vi som ikke liker å kaste penger ut av vinduet; er det verdt det? Vil man betale, la oss si 1200,- kr for en ytelseøkning på 5%?
Vis hele sitatet...
Der ja, det forklarte en del mer, la merke til at ikke alle produsenter skriver all den infoen du skrev her, men det er vel bare normalt. Når det gjelder det med f.eks 5% ytelsesøkning for 1200, så er jeg enig. Er vel strengt talt ikke verdt det.
Sist endret av PopeSweetJesus; 22. januar 2015 kl. 18:27. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det beste er som regel å sjekke benchmarks, det gir en god indikasjon på forskjeller. I noen spill kan det være snakk om 5 fps, andre kan det være snakk om 40 fps. Man må hele tiden tenke på hva man har behov for. Det lønner seg omtrent sjeldent å kjøpe "for framtiden" når det kommer til pc.
GTX 960 har 1024 cuda cores, mens 970 har 1664. Ein cuda core kan samanliknast med ein prosessorkjerne. 960 har også halvparten av minnebrannbreidda til 970, samt berre støtte for enkel SLI, 970 har støtte for 3.

Å samenlikne desse to blir som å samanlikne ein i5 og ein i3.
Sitat av R0flcopter Vis innlegg
GTX 960 har 1024 cuda cores, mens 970 har 1664. Ein cuda core kan samanliknast med ein prosessorkjerne. 960 har også halvparten av minnebrannbreidda til 970, samt berre støtte for enkel SLI, 970 har støtte for 3.

Å samenlikne desse to blir som å samanlikne ein i5 og ein i3.
Vis hele sitatet...
Ah, da forstår jeg det bedre, takker!