Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  31 6867
Her om dagen var jeg og mange andre samlet på en stor plass. Jeg hadde drukket 3-4 svenskeøl, men var ikke full. Jeg skulle lene meg inntil en kamerat sin bil, 2013 mod Golf. Da jeg lente meg foran ga han gass og jeg datt/ rulla bakover på panseret. Jeg hoppet av etter ca 7-10 meter. Skoen min nappet tak i frontleppa på bilen, men satte seg ikke fast.
Jeg fikk en telefon dagen etter som sa at panseret var ødelagt, (en avstivingsbjelke som er bøyd inni)

Mitt spørsmål er hva jeg burde gjøre? Vi ble enige skriftlig over Facebook at vi skulle dele kostnaden, men nå som jeg har tenkt meg om synes jeg egentlig ikke dette er rettferdig med tanke med at han ikke ga meg beskjed om å gå av, bare gasset. Jeg kunne også blitt alvorlig skadet hvis jeg ikke hadde klart å hoppe opp. Ikke misforstå meg, jeg pleier å gjøre opp for meg, men synes at dette egentlig bare var en lite gjennomtenkt handling fra hans side som faktisk kunne endt ganske stygt.

Hva mener dere?
Sist endret av Fjøsnissen; 31. mars 2014 kl. 23:58.
Jeg hadde aldri gått med på å dele de kostnadene, med tanke på at kompisen din var såpass idiot at han kjørte bilen når du lente deg på den. Så lenge du ikke lagde skader når bilen stod still så ser jeg ikke problematikken..
Slik du forklarer det så har han jo kjørt på deg, fy fader for en idiot. La han ta regningen.
Sist endret av henrikxt; 1. april 2014 kl. 00:00.
Enig med de to over her. Hvorfor gå med på å dele regningen, når "kompisen" din starter å kjøre bilen mens du står å lener deg på'n.

Blir jo lit det smme som å kjøre på deg ifølge det du beskriver, siden du ble dratt borter 7-10 meter
Sist endret av Luci Tristis; 1. april 2014 kl. 00:10.
Jeg ville ikke betalt sånn uten videre. Høres ut som det var hans feil, siden du lente deg forran på bilen kunne han jo ikke unngå å se at du var der. Han kunne jo lett ha bedt deg om å flytte deg før han satte deg(og bilen) i fare for å bli skadet. Jeg kjenner ikke loven veldig godt, men vil tro at han har mer å tape hvis han tar saken videre, å bruke bil til å sette folk i fare med vilje blir vel sett ganske seriøst på.
Hva gjorde han etter at du hadde rullet av panseret? Om han bare kjørte videre uten å sjekke om det gikk bra med deg ville jeg i hvert fall ikke betalt ei krone.
I bunn og grunn kan du vel egentlig anmelde dette til politiet, og han vil bli straffet.
Men det kommer vel ann på hvor høyt du verdsetter vennskapet.

Er ihvertfall ikke din feil om han kjørte 7-10 meter før han stoppet, om han stoppa i det heletatt.
Sist endret av ExcludedBug; 1. april 2014 kl. 01:06.
han kjører på deg når du står rett foran bilen, tror han bare skal betale sjøl eg. hvis du dekker skaden, så betaler du jo for at han har kjørt på deg. Burde mistet lappen han der.
Selvfølgelig skal du ikke betale. Jeg tror du skjønner det selv, men at du kanskje ikke gleder deg så veldig til å konfrontere han?
Bulket selv panseret til kompisen på samme måte, men erstatningskrav ble det ikke, vel fordi han innså hvor feilen lå... Langt inni pappskallen.

TS: Du må nesten se om vennskapet er verdt det, I følge han betyr den ikke så mye...
Sitat av Fjøsnissen Vis innlegg
Hva mener dere?
Vis hele sitatet...
At kompissen din sannsynligvis hadde mistet mistet førerkortet om politiet så det der. Har du noen gang hørt om en fotgjenger som må betale erstattning til en bil etter å ha blitt påkjørt?
Sitat av petterpan2 Vis innlegg
At kompissen din sannsynligvis hadde mistet mistet førerkortet om politiet så det der. Har du noen gang hørt om en fotgjenger som må betale erstattning til en bil etter å ha blitt påkjørt?
Vis hele sitatet...
For et herlig bybilde vi ville fått da =D
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Hadde en "venn" gjort det mot meg, da hadde det blitt månelyst. Ikke snakk om at jeg hadde betalt for å bli påkjørt.
Sist endret av uaexed; 1. april 2014 kl. 12:10. Grunn: Innlegg #2600. Whoop, whoop!
Joda, for en venn. Kjørte på deg, og skal deretter ha deg til å betale 50%.

Skal sies at jeg vel knuse bakruta til en kompis. Drev å bar planker til en tilhenger, han rygga i plankene jeg bar på. Betalte jo legesjekken, bakruta og en "sorry-ØL" for meg - er ikke mye kompis hvis man skal begynne å ta betalt når man selv har dritt seg ut.
For å være djevelens advokat her kan det jo rett og slett tenkes at vedkommende kan være verdens beste venn, men bare er en komplett og fullstendig idiot. Forøvrig en idiot med totalt feil og skyld ene og alene.
Sist endret av PairADice; 1. april 2014 kl. 13:14.
medlem
Trådstarter
Takker for alle svar. Da tror jeg det blir et møte mellom oss etterpå. Kommer til å si at han får ta det selv. Han bråbremset i det jeg hoppet av, (jeg hoppet før han bremset). Jeg er god nok venn med han til at jeg ikke anmelder det hvis han tar hele greia selv. Hvis han ikke godtar dette kommer jeg blant annet til å legge frem tråden som bevis på hva andre mener om situasjonen, eventuelt gå til politiet.
Fotrell gjerne hvordan det gikk
Hm, jeg ville ha bedt om å få se på denne "bjelken" på panseret.. Dem skal ikke bøyes så lett
med mindre du hoppet dritings med vilje oppå panseret så er det kompisen din som skal betale.
medlem
Trådstarter
Jeg veier ca 100 kilo, og når man mister helt bakkekontakten samtidig som man detter bakover så er det ikke vanskelig å bulke noe. Man kjenner ikke at det er bøyd, men det synes veldig godt i lys. Han er visstnok veldig redd for bilen, så vet ikke hva han har tenkt på
medlem
Trådstarter
Oppdatering:

Jeg har konfrontert han med at jeg ikke ville erstatte noe. Som forventet ble han ikke videre blid, og sa at jeg måtte stå for at jeg hadde sagt at jeg ville dekke 50%. Dette har han skriftlig, men dette var før jeg fortalte noen om hendelsen, og før jeg fikk vite at det var han som ville få dritt hvis det ble sak. Etter dette ble det en del frem og tilbake, hvor han først la ut om at han skulle snakke med faren som jobber i Kripos. Så snakket jeg og pappa om det over middagen og jeg fikk beskjed om å sende han en melding om at hvis ikke kravet frafalt umiddelbart så ville han bli anmeldt. Da fikk pipa en annen lyd for å si det sånn. De ville også arrangere ett møte, men pappa var redd dem ville ta opp samtalen og at vi kanskje sa noe dumt/ som ikke stemte. Så vi droppa det.

Har også endel vondt i beinet som havna under fangeren hans så var på legevakta i går å fikk papirer på at jeg har vondt pga det, og fikk henvisning til røntgen hvis jeg har behov for det.

Idag var jeg å hente papirer på hvordan man skal anmelde noen. Men da jeg snakket med hun dama i skranken så sa hun at det måtte ligge noe i mellom oss siden jeg ville anmelde for noe så lite??? Altså jeg ble påkjørt mens jeg lente meg mot bilen hans, og fikk beinet klemt under frontfangeren hans. Hun lurte også på hvorfor jeg lente meg på bilen hans. Det hadde jeg egentlig ingen grunn til, og hun ble veldig usikker. Er det virkelig ingenting? Jeg har også tre vitner som er enige i mitt synspunkt. De sto å snakket med meg da det skjedde.

Jeg er egentlig ikke interessert i å anmelde han, men må bare siden de snakket om å anmelde meg for hærverk på deres bil. Burde jeg anmelde han? Eller bare vente til dem gjør noe mer?
Profesjonell Noob
8bit's Avatar
Dette blir bare synsing fra min side, men ville ventet å sett hva som skjer. Du kan godt la ham vite at om han anmelder deg for hærverk vil det komme en anmeldelse tilbake for at han "kjørte på deg". Slik jeg ser dette er det ikke du som er skyld i denne skaden men heller han og hans idioti.

Som sakt er dette bare synsing da jeg ikke har noe kjensel til loven eller noe slikt.
Hvis det er sånn du har sagt det er, så er jeg helt enig i alle andre.
Men for meg virker det utrolig rart at en kjører på en annen med vilje. Ligger det noe mere bak som du ikke har skrivd? Krangel o.l?
medlem
Trådstarter
Det er det som er litt rart. Det samme mente hun dama hos politiet. Det er faktisk ikke noe mellom oss før nå. Har ansett han som hyggelig, og har fått endel gode tips angående blant annet russebilen vår. Snakket med han på telefon istad, og da sa han bare at jeg burde skjønne at jeg ikke skulle Lene meg på andres biler. Det virker som om at han mener at det er min feil fordi jeg lente meg på bilen hans. Problemet ligger tydeligvis ikke på han som kjørte og faktisk forårsaket hele driten.
Bare lurer; var "kompisen" din edru?
Du kan slappe helt av. Som sjåfør har han et ansvar for å ikke kjøre på noen, og burde ha sett i speil eller snudd på hodet før han kjørte for å forsikre seg at ingen var i nærheten av bilen.
Politiet bagateliserte saken din bare fordi de ikke har noe å tjene på å hjelpe deg. Money rules
Sitat av Fjøsnissen Vis innlegg
Det er det som er litt rart. Det samme mente hun dama hos politiet. Det er faktisk ikke noe mellom oss før nå. Har ansett han som hyggelig, og har fått endel gode tips angående blant annet russebilen vår. Snakket med han på telefon istad, og da sa han bare at jeg burde skjønne at jeg ikke skulle Lene meg på andres biler. Det virker som om at han mener at det er min feil fordi jeg lente meg på bilen hans. Problemet ligger tydeligvis ikke på han som kjørte og faktisk forårsaket hele driten.
Vis hele sitatet...
Utifra det du skriver her, prøver han å vende situasjonen slik at det skal virke som du skal få skyldfølelse, å deretter tro det er din feil. Bare en liten tankevekker til deg her.

Den markerte teksten syns jeg bare var teit, da skulle han sagt ifra før han tok foten på gassen.
Sist endret av Luci Tristis; 3. april 2014 kl. 22:42.
Den markerte teksten har jeg forsåvidt full forståelse for, ettersom støv og skitt på lakken vil fungere som sandpapir i det noen begynner å kneke seg oppi bilen. Bilen står av seg selv og trenger ikke å støttes opp. Så til sakens kjerne: Jeg oppfatter det slik at han mer eller mindre kjørte på en myk traffikant (deg) med overlegg, noe som fort vekk kan sette han i din situasjon som fotgjenger. Når det gjelder trusselen om anmeldelse av herverk så er det vel strengt tatt bare eventuelle lakkskader som oppsto i det du gnukka deg oppi lakken på bilen hans som kan regnes som skader du har påført bilen. Bulken i panseret er jo et direkte resultat av påkjørselen av fotgjenger..
Ikke betal han en drit. Det er hans feil. Kanskje burde ikke du ha lent deg mot bilen men han har det fulle ansvar når han bare gasser på uten å si at du skal flytte deg. Jeg kjenner den typen "kompiser" og han prøver å få deg til å tro det er din feil. Kan love deg at han er mer interessert i penger og sine egne interesser enn deg.

Uansett om han skulle annmelde deg, så setter han seg selv i en kinkig situasjon med tanke på at han faktisk har kjørt på noen.
Klart førerkortbeslag for minst 6 mnd og ny oppkjøring
Denne tråden minnet meg umiddelbart om denne festlige reklamen:
https://www.youtube.com/watch?v=SInkO3jC9fg

For øvrig enig med resten, man betaler ikke for å bli påkjørt. Det er ikke din skyld at han ville leke Carmageddon, og i ren dumskap ikke klarer å resonnere seg frem til at slikt kan skade både deg og bil. Han gasset selv på med den konsekvens av at du havnet på panseret, du hoppet ikke dit på egenhånd.

Om han ville ha deg vekk så kunne han spurt/sagt i fra, og om du da av en eller annen grunn ikke hadde villet flyttet deg kunne han heller rygget. At folk kan mislike å ha folk lenende på bilen sin kan jeg godt forstå.
Sitat av Fjøsnissen Vis innlegg
De ville også arrangere ett møte, men pappa var redd dem ville ta opp samtalen og at vi kanskje sa noe dumt/ som ikke stemte. Så vi droppa det.
Vis hele sitatet...
.....
Om du bare hold deg til sannheten, så sier du aldri noe dumt. Personer som dikte opp en historie, vil glippe før eller senere. Om jeg hadde vært kompisen din, hadde jeg droppet det. Førekortet er som regel verdt mer en et panser